Gå til innhold

Veien min ned i vekt - en personlig reise.


Yoshi1987

Anbefalte innlegg

Veide meg i dag, som en sniktitt på vekta før offisiell veiedag på fredag. 71,8kg lyst mot meg på displayet! Hurra! Nå er jeg bare 1,9 kg unna å se 60-tallet! Det er jo helt vilt 😳 har ikke vært på 60-tallet på 10 (!) år! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Har én stakkarslig olabukse i skapet, og den har jeg hatt et halvt års tid. Husker da jeg skulle kjøpe den. Den forrige buksa hadde fått hull mellom låra, fordi jeg alltid gnisser sånn. Kjipt. Valgte denne buksa, og for at den skulle sitte fint på lår og rumpe, måtte jeg ta denne størrelsen - minst to størrelser for liten for magen. Det er en high waist. Fikk sååååviiiidt kneppa den igjen. Skar seg inn i sideflesket. Hata den! Tok den av så fort jeg kom hjem. Store merker på mage og kjærlighetshåndtakene. Nesten all vekta mi sitter nederst på magen, og jeg syns (fremdeles) at alle bukser er så trange i livet i forhold til på lår og rumpe. Men uansett. Hata olabuksa, for den var så vond å gå med. Ble daglig påminnet hvor stor jeg hadde blitt. 

I dag er den for stor ❤ NSV!

20201001_064441.jpg

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 timer siden, Mannjessheim1984 skrev:

Motivasjon for oss andre. 

Tusen takk for det ☺☺

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På tide med en oppdatering her nå. Fremdeles går alt fint. Jeg har ikke fått trent en eneste gang på 14 dager, ettersom kneet mitt fremdeles ikke er bra. Helt krise! Savner sånn å løpe 😔 Skal til fysioterapeut på torsdag, slik at jeg kan bli knadd opp, få akupunktur for stiv nakke, bli knekt opp her og der, og så skal han kikke på kneet. Kanskje får jeg noen øvelser jeg kan gjøre for å styrke kneet? Håper det 🤞 

Vekta går fremdeles nedover, og veide meg i forgårs inn til 71,2 kilo. Det er 0,6 kg ned på 5 dager. Siden jeg nå har gått ned en del den siste uka, vil det nok stagnere litt igjen tenker jeg. Men etter en fjelltur med jobben med litt alkohol, god mat og masse snacks, tror jeg ikke vekta går noe ned på noen uker uansett, haha. 

Jeg teller fremdeles ikke kaloriene, men tar et overslag. Og det fungerer tydelig. Tenk at det er kun 1,3 kilo til jeg er på 60-tallet. Vet ikke hvordan jeg kommer til å reagere på det! 🤭😁

Syns det er så deilig når hverdagen er blitt så enkel! Før gikk jeg og tenkte på godteri 24/7, og gleda meg helt sykt til å spise sjokolade jeg hadde i veska til etter lunsj, gleda meg til kaker og is, og alt mulig. Nå bruker jeg ikke tid eller energi på slikt. Jeg tenker at jeg tar litt til lørdagen - hvis jeg vil. Har fått et helt nytt syn på alt spiselig, og det er befriende 🙌 

 

Endret av Yoshi1987
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Yoshi1987 skrev:

Syns det er så deilig når hverdagen er blitt så enkel! Før gikk jeg og tenkte på godteri 24/7, og gleda meg helt sykt til å spise sjokolade jeg hadde i veska til etter lunsj, gleda meg til kaker og is, og alt mulig. Nå bruker jeg ikke tid eller energi på slikt. Jeg tenker at jeg tar litt til lørdagen - hvis jeg vil. Har fått et helt nytt syn på alt spiselig, og det er befriende 🙌 

👏 Hva er oppskriften?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

4 timer siden, cerruti skrev:

👏 Hva er oppskriften?

Veit du hva? Jeg vet ikke hva som skjedde  nesten selv 🙈 Én dag fikk jeg beskjed av min samboer om at han var urolig for meg og min avhengighet etter at han fant ut av det. Jeg var så avhengig at jeg kunne gjemme godteri i huset, for så å spise det når han ikke var hjemme. Det ble en "forbudt" greie på en måte...Jeg ville ikke at han skulle se hvor mye dritt jeg spiste, så jeg spiste i smug, og skjulte det så godt jeg kunne. Det er så flaut å tenke på 😳

Men vekta steg, og da samboer fant masse sjokolade overalt og så at jeg var større enn noen gang, la han sammen to og to og tok en veldig fin prat med meg om at han var bekymret. Han sa det rett ut, men på en ålreit måte, og jeg var helt enig i det han sa. Ting hadde gått for langt. Jeg var sliten av å være så avhengig. Lei av å bruke så mye tid og energi på det! Så jeg satte meg en dato, og fra den dagen skulle jeg starte et sunnere liv, både fysisk og psykisk. 

Datoen kom, og jeg måtte jo holde det jeg lovte. Jeg valgte å telle kalorier, og hadde ikke ja eller nei-mat. Jeg tror dette var redningen min. På den måten ble jeg ikke besatt på hva jeg IKKE kunne få, men fokuserte på hva jeg KUNNE spise. Ville jeg spise en hel sjokoladeplate - ja, da kunne jeg det. Bare logget kaloriene! Og med ett så fristet det plutselig ikke så mye lenger. Merkelig greie det der...så fort man faktisk kan spise "hva man vil", så frister det ikke på samme måte lenger. Tidligere da jeg alltid følte jeg måtte skjule det, så MÅTTE jeg bare ha det.

Men nå? Not so much! Har lært meg å tenke som en slank person. Jeg kan faktisk spise sjokolade på en tirsdag om jeg vil, men da må jeg kutte ut et annet måltid tilsvarende kaloriene. Og nå er det ikke verdt det lenger. Det går lenger tid nå mellom hver gang jeg spiser noe usunt. Jeg måtte bare våkne en dag og være mentalt klar, og det hjalp med en dytt av samboer. Jeg var IKKE klar for jeg satte datoen. Og første uka gikk jeg ned 2,6 kilo, og siden det har jeg hatt blod på tann. 

Kanskje ikke den beste "oppskriften", men for meg var det alfa og omega å finne løsningen før jeg satte i gang ☺☺

Så alt i alt er kaloritelling enkelt og effektivt, ihvertfall for meg 😃

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fra torsdag til i dag (søndag), har jeg hatt spisefest 😂 Har vært bortreist med jobben, og har unt meg sjokolade (400 gram), litt alkohol og deilig middag. Har også spist på McDonalds, og enda mer sjokolade 🙊 Hadde jentekveld vet dere, og masse godt ble fortært 😅 Har nok gått greit i overskudd disse dagene, men er på'n igjen med kaloritelling til uka. Deilig å bare spise og kose seg visse stunder, men kjenner jeg lengter etter å spise sunnere (og mindre). Kroppen fungerer så mye bedre da! Får fremdeles ikke trent pga kneet, så gleder meg til fysioterapeuttime på torsdag. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Etter at jeg hadde utskeielse torsdag til søndag og vekta viste 1,6 kg opp, har jeg mista den vekta igjen, og ligger nå på 71,4 kg (200 gram mer enn minstevekt). Det viser jo bare at om man i ny og ne skeier ut, går man ikke opp i reell vekt, men i vannvekt. Syns det er viktig å tenke på. Alle kan gå på en smell, men det betyr ikke at man går opp en kilo eller to med fett! Man trenger ikke gi opp for det!

Har vært hos fysioterapeut, og han tok en titt på kneet og konkluderte med at mest sannsynlig er det noe med menisken. Har fått henvisning til MR, så venter og ser hva slags svar jeg får da. Svaret vil si noe om hva som skal skje, opptrening eller operasjon. Jeg har slitt lenge med skulderen min også, så merker at jeg er mye sliten siden jeg nå har smerter i både skulder og kne. Å jobbe i jobben min er fysisk krevende, noe som ikke akkurat er det beste for meg akkurat nå.

Men men, alt i alt føler jeg at jeg ligger sånn omtrent der jeg skal være, sånn vektmessig sett. Merker jeg har litt mindre motivasjon for tida, men klarer ikke sette fingeren på hvorfor. Det går seg nok til når 60-tallet viser seg 😄

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har et før-og etterbilde som er motiverende for meg. På bildet til venstre var jeg 81kg, og på bildet til høyre er jeg 71kg. 10 kg forskjell, nøyaktig ett år mellom bildene. 

For ett år siden hadde jeg begynt med 5:2-dietten, og det fungerte bra på meg. Gikk ned ca.4 kg på et par måneder fra 81 til 77. Så ble jeg sykemeldt, og ble hjemmeværende fra november til og med mai, og gikk opp de få kiloene jeg mista, og vel så det. Klarte bare ikke å få motivasjonen til å miste vekt, da jeg var hjemme med smerter og ble lat. Så for ett år siden veide jeg 81 kilo, og vekta krøp sakte men sikkert opp til 84 kilo i mai i år, og det var da jeg bestemte meg for å endre livsstil. 

10 kilo forskjell på bildene. Ved første øyekast ser man ikke store forskjellen, men om man feks fokuserer på magen, rumpa eller lår hver for seg, ser man plutselig ulikhetene. Artig! Har mista 55cm totalt på kroppen nå, og det er kult! 

20201018_125632.jpg

Endret av Yoshi1987
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Heisann! En stund siden sist nå. Her går alt det faste som det pleier; jobb, unger, aktiviteter, møter og husarbeid. Jeg merker fortsatt at det fungerer greit å ikke telle kalorier, det holder med et "sånn ca". Prøver å spise mer knekkebrød enn brød, selv om fersk brød med smør og salami er såååå godt! Haha. Merker så godt det at jeg er mer fysen på skikkelig mat enn godis, noe som aldri skjedde før. 

Får fremdeles ikke trent på grunn av kneet, og fikk MR-time langt uti november. Den er kjip. 

Men noe fint oppe i alt: jeg er på 70,9 kg nå! Herregud! Om et par uker er jeg under 70!!! Det er ikke til å tro 😍🥰 Trodde jeg aldri skulle se det skje noengang igjen! 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gah, send no sånn flinkis-støv hit! 

Jeg har ikke tråla meg gjennom alt her, men av det jeg har lest må jeg si det er utrolig motiverende! 

Jeg er litt stuck på 72 kg nå. Har hatt tidenes gidder ikke, vil ikke, skal ikke uke. Null trening og null kaloritelling. Må skjerpe meg 🙈 

Fantastisk jobba, du inspirerer 😊

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 timer siden, Sinsiew skrev:

Gah, send no sånn flinkis-støv hit! 

Jeg har ikke tråla meg gjennom alt her, men av det jeg har lest må jeg si det er utrolig motiverende! 

Jeg er litt stuck på 72 kg nå. Har hatt tidenes gidder ikke, vil ikke, skal ikke uke. Null trening og null kaloritelling. Må skjerpe meg 🙈 

Fantastisk jobba, du inspirerer 😊

Tusen takk for det *sender masse støøøv* 😃❤ Har merkelig nok ikke stått fast på noen kilo, bortsett fra at det ofte står stille i to-tre uker før vekta plutselig slipper. Venter på det platået, haha, det kan komme når som helst 🤪 Veide meg i dag, og vekta viste 70,4, og jeg kryper nærmere og nærmere 60-tallet! Bare stå på, så løsner det nok til slutt for deg 😃 ny dag, nye muligheter 💪 Skriv gjerne en kommentar når du kommer deg under 72 😁

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Kjøpte meg ny bukse i går, tok opp størrelse 40. Tenkte, nei, denne er altfor liten. Men den satt som et skudd! Gøy med to størrelser ned i bukse 😁

20201025_185212.jpg

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dere!!! I dag var jeg under 70!! Veide inn til 69,7 kilo! Herregud, endelig!! Er bare 3 kilo igjen til jeg er normalvektig! Har ikke vært det på 11 år 😭😱 Har vært ganske streng med meg selv siden mandag (fredag i dag), så forventet dette vekttapet, men det er fremdeles rart å se det på vekta! 

Screenshot_20201030-094149.jpg

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 30.10.2020 den 9.46, Yoshi1987 skrev:

Dere!!! I dag var jeg under 70!! Veide inn til 69,7 kilo! Herregud, endelig!! Er bare 3 kilo igjen til jeg er normalvektig! Har ikke vært det på 11 år 😭😱 Har vært ganske streng med meg selv siden mandag (fredag i dag), så forventet dette vekttapet, men det er fremdeles rart å se det på vekta! 

Screenshot_20201030-094149.jpg

Siden juni? Wow!

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

11 timer siden, cerruti skrev:

Siden juni? Wow!

Takk! Ja ☺ syns ikke det var så verst! Prøvde på 1 kilo ned i uka, men siden jeg har ødelagt et kne har jeg ikke fått løpt som jeg pleier, så har blitt nesten 700gram i uka da. Men det er jeg allikevel fornøyd med 😃

Lenke til kommentar
Del på andre sider

18 minutter siden, Mannjessheim1984 skrev:

Hvilke app screenshoter du fra.

Ikke jeg som bruker app😉

Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 timer siden, Mannjessheim1984 skrev:

Hvilke app screenshoter du fra.

Den heter "overvåk vekt" og er kjempefin å bruke! Lett å forstå, og visuelt motiverende 😃

Screenshot_20201108-115459_One UI Home.jpg

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...