Gå til innhold

Veien min ned i vekt - en personlig reise.


Yoshi1987

Anbefalte innlegg

Veide inn på 69,6 på fredag, og jeg har begynt styrketrening! Drev med styrketrening før coronaen kom i starten av 2020, og fikk skikkelig dreisen på det. Men kostholdet var ræva og verre enn noen gang, så jeg så ikke resultatene under all fettet 🙈 

Har begynt å følge videoer på YouTube det jeg gjør det samtidig med hu dama i videoen. Prøver å unngå øvelser hvor jeg må involvere vekt/bøy på kneet, og det er lettere sagt enn gjort. Tar gjerne imot tips på gode videoer det man kan trene rumpe/lår, mage, armer og rygg 😃 Kommer til å bli så støl imårra, men det er jo deilig på en vond måte da 😂 

Har laget meg et skjema hvor jeg skal huke av hver dag jeg trener, og at jeg har strukket ut. Føler det gjør at jeg blir holdt litt til ansvar for meg selv. Siden jeg ikke kan løpe, så kan jeg jo forbrenne noen skarve kalorier på styrketrening. Alt hjelper 💪

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Dag fire med styrketrening og uttøying. Er så støøøl at dette blir en tøff økt 😅

Kom over et bilde jeg tok da jeg var på mitt største, 84 kilo. Satte det ved siden et bilde tatt her om dagen. Grei forskjell ☺ Det er så rart å se slike bilder...føler liksom det er en helt annen person enn meg selv! Kan ikke forstå at jeg var så stor. Brukte alltid XL i klesstørrelse, nå går det i M og S. Guttungens joggebukse i str.158/164 passer meg 😅 

Har prata med venner av meg som aldri har sett på meg som stor tidligere, men som de ikke bare sier for å være greie. De mener jeg alltid har båret kiloene så "bra" på et vis, og jeg har vel alltid kledd meg for å skjule det jeg ikke likte. Så folk får hakeslepp når de ser slike bilder side ved side. Har kommet langt, og skal enda lenger 💪

Skal til ortoped på lørdag! Hurra! Ringte sykehuset for å spørre om å få time kjappere enn den timen de hadde gitt meg (over 2 mnd å vente!!), og så fikk jeg bare etter én uke 😃 håper de finner ut av hva de skal gjøre med kneet mitt slik at jeg kan begynne å trene som jeg ønsker snart. Deilig å være tilbake med kaloritelling igjen og være motivert! Deilig!

20210128_182158.jpg

Endret av Yoshi1987
  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Yoshi1987 skrev (På 28.1.2021 den 18.24):

Dag fire med styrketrening og uttøying. Er så støøøl at dette blir en tøff økt 😅

Kom over et bilde jeg tok da jeg var på mitt største, 84 kilo. Satte det ved siden et bilde tatt her om dagen. Grei forskjell ☺ Det er så rart å se slike bilder...føler liksom det er en helt annen person enn meg selv! Kan ikke forstå at jeg var så stor. Brukte alltid XL i klesstørrelse, nå går det i M og S. Guttungens joggebukse i str.158/164 passer meg 😅 

Har prata med venner av meg som aldri har sett på meg som stor tidligere, men som de ikke bare sier for å være greie. De mener jeg alltid har båret kiloene så "bra" på et vis, og jeg har vel alltid kledd meg for å skjule det jeg ikke likte. Så folk får hakeslepp når de ser slike bilder side ved side. Har kommet langt, og skal enda lenger 💪

Skal til ortoped på lørdag! Hurra! Ringte sykehuset for å spørre om å få time kjappere enn den timen de hadde gitt meg (over 2 mnd å vente!!), og så fikk jeg bare etter én uke 😃 håper de finner ut av hva de skal gjøre med kneet mitt slik at jeg kan begynne å trene som jeg ønsker snart. Deilig å være tilbake med kaloritelling igjen og være motivert! Deilig!

20210128_182158.jpg

Kjempebra jobba! Veldig motiverende å se🤩

Det ser ut som at vi bærer vekta ganske likt også. Jeg veier nå 80 kg og svigermor sa her om dagen: «nei nåå har du blitt så tynn, nå må du ikke gå ned noe mere» ... jeg svarte at jeg har vel minst 20 kg ekstra å tære på i følge bmi, så frykt ikke 😂 man kan vel si at vi kanskje er heldig som ikke ser så tjukk ut som vi kanskje føler oss.

Håper du har godt nytt fra ortopeden ☺️

Lenke til kommentar
Del på andre sider

91ejnot skrev (13 timer siden):

Kjempebra jobba! Veldig motiverende å se🤩

Det ser ut som at vi bærer vekta ganske likt også. Jeg veier nå 80 kg og svigermor sa her om dagen: «nei nåå har du blitt så tynn, nå må du ikke gå ned noe mere» ... jeg svarte at jeg har vel minst 20 kg ekstra å tære på i følge bmi, så frykt ikke 😂 man kan vel si at vi kanskje er heldig som ikke ser så tjukk ut som vi kanskje føler oss.

Håper du har godt nytt fra ortopeden ☺️

Jeg har også minst 9-10 kilo å ta av, mens alle rundt meg sier som din svigermor sier: "Ååh, så slank du er, er ikke noe igjen  av deg". Jeg må bare le 🤭 svarer skal  regel tilbake: "Hadde du sett meg naken, hadde du ikke sagt det", og da vet ikke folk hva de skal si 😂 Ja, jeg tror vi er heldige sånn! At vi bærer vekta godt. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På lørdag var jeg hos ortoped, og fikk faktisk time til operasjon i går! Så nå er jeg hjemme igjen med diger bandasje og krykker. Overraskende nok fant ikke kirurgen det de trodde de skulle finne, som er bra. For da hadde det blitt en omfattende operasjon. Han rydda litt opp inni der, og konkluderte med at jeg har fått en alvorlig vridningsskade som ikke kan gjøres noe med. Det må hviles friskt.

Han sammenlignet det med noen som har et kraftig overtråkk, som mange ikke blir bra fra før etter 7-8 mnd. Så jeg må faktisk rett og slett hvile beinet til jeg blir bra, kombinert med noen enkle styrkeøvelser som skal gjøres daglig. 

Nå har jeg en veldig aktiv jobb hvor jeg er på beina 6 timer om dagen og 10 000 skritt tilbakelagt på en vanlig jobbdag. Så de to stakkarslige ukene med sykemelding jeg har fått nå, må nok forlenges. Det er både trist, men også bra. Jeg må klare å bli frisk snart etter snart 5 mnd med smerter. Hvert skritt har vært som et knivstikk i kneet! Jeg vil bli frisk!! Ååhh 😒😒

Hadde så håpa på at de kunne bare skåret opp og sydd meg sammen og så ville det grodd av seg selv, ikke noe sånt ullent problem som man ikke aner noe om når skal bli bra. Det er så typisk at sånt skjer meg 😔 

Veide meg inn til 69,4 kg i går, så går nedover i vekt, sakte men sikkert. Siden jeg skal gå på krykker i to uker, spørs det ikke om jeg ikke kommer til å gå over med kaloriene. Prøver å holde meg under, men vi får se. Fokuserer på å kunne gå uten krykker først og fremst. Snapchat-1037313361.thumb.jpg.6713749b5a742a5ec6b1a62ba252b4dd.jpg

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...

Nå er det en stund siden jeg har vært her inne. Jeg har ikke turt å veie meg på mange uker. Har gått på krykker i et par uker, og vært masse stillesittende ukene etter det. Og jeg har spist....og spist.... Har rett og slett ikke telt en eneste kalori. Har spist godteri, potetgull, drukket iskaffer og brus. Har spist meg mett til alle måltider. Har knapt fått rørt meg på grunn av kneet, og jeg er livredd for å veie meg. 

Nå har jeg kjøpt spinningsykkel, og fra og med i morgen skal jeg skjerpe meg. Nå er det nok! Jeg mistenker vekta ligger på rundt 74 kilo. Jeg KJENNER at jeg er blitt større. Redd for at all den harde jobben jeg har lagt ned er gått til grunne. 

Nå vet jeg at jeg er en person som ikke kan ha cheat-dager. Det fungerer ikke. Jeg overspise tydeligvis altfor mye i jula, selv om jeg innerst inne trodde jeg hadde kontroll. Og jula skled over i januar...og så februar. 

Nå venter snart påsken, og jeg vet nå at jeg IKKE kan være den som bare skal spise litt godteri eller skeie ut med drittmat. Det er ikke verdt det! Jeg må holde meg i skinnet og spise sunt. Og jeg vet at kroppen min reagerer veldig positivt på det. Kjente hvor lett og ledig kroppen var da jeg gikk i underskudd. Og ikke minst hvor mye bedre psykisk jeg følte meg. Følte meg som en konge - en person som gjør det beste for seg selv og kroppen. For en gangs skyld, etter så mange år med å ha "mishandlet" kroppen ved å spise masse dritt. 

Nei, nå er jeg tilbake. Ikke mer løping på meg på lenge, men får bruke sykkelen for alt det er verdt. 

Jeg klarer det  -  igjen 💪

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Måtte krype til korset og veie meg i dag da. Stod 71,6 kg på vekta, så ikke så ille som jeg først trodde, men dog 4 kilo over minstevekta mi på julaften. 

Tok meg en times tid på spinningsykkelen i går, og forbant ca.450 kcal. Er så vant til å forbrenne mye mer ved løping, så den er kjip. Men men, deilig å være i gang! Gikk ca. 1000 kcal i underskudd i går, uten å være sulten. 

Var overraskende vanskelig å finne spinningsykkel for tiden! Fant ikke noe noensteder til en normal pris, ikke brukt og ikke nytt. Så måtte kjøpe en sviiindyr en, så bør sykle hver eneste dag for at det skal være valuta for pengene 🙈

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har vært hos fysioterapeut igjen og tatt sånn trykkbølgebehandling på kneet for å se om det hjelper. Skal se an noen dager for å sjekke om det blir bedre, verre eller at det er uforandret. Per nå merker jeg ingen forskjell 🙁

Har fått sykla en times tid hver dag i 6 dager nå, og det hjelper jo litt. Vekta viste 70,9 for fire dager siden, så blir spennende å veie meg til fredagen igjen. Går saaaakte men sikkert ned i vekt, men du verden så tøft!

0,7 kg ned på en uke er jo ikke dårlig det, men mistenker jeg har mista litt vann siden jeg vet at kroppen min slipper mye vann når jeg setter i gang å spise lavkalori. 

20210302_195542.jpg

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...

Her har det gått trått, dere. Jeg har falt helt av motivasjonsvogna. Jeg har ingen energi, ingen motivasjon, ingen "gidd"...ikke noe...

Jeg har vært hos legen og tatt blodprøver for å se om det er noe "galt" med meg. Jeg er kronisk trøtt og sliten, selv etter å ha sovet i 12 timer. Har merket at følelseslivet mitt har blitt skremmende flatt! Aldri hatt det sånn før! Er ikke lei meg, ikke glad...ingenting! Det suget i magen man kan få når man gleder seg til noe er ikke-eksisterende. Rare greier. Passer ikke inn i kategorien deprimert heller, så lurer på om jeg kanskje har lavt stoffskifte. Mamma og tante har det, så blir spennende å se hva blodprøvene viser. 

Vekta står på stedet hvil, og jeg skal innrømme jeg ikke har gjort en innsats for at den skal gå nedover heller. Spiser helt ok, men går vel i null hver dag sånn omtrent. Har jo ingen energi til å trene, og det er vanskelig å leve på under 1200 kcal om dagen, noe man ikke skal uansett.

Har innsett at jeg må gjøre noe med kostholdet, så jeg tenker på å starte med lavkarbo. Har gått på det før med suksess, så får se om det hjelper. Må uansett ut av denne bobla jeg er inne i, så forandring fryder kanskje? 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Yoshi1987 skrev (6 timer siden):

Her har det gått trått, dere. Jeg har falt helt av motivasjonsvogna. Jeg har ingen energi, ingen motivasjon, ingen "gidd"...ikke noe...

Jeg har vært hos legen og tatt blodprøver for å se om det er noe "galt" med meg. Jeg er kronisk trøtt og sliten, selv etter å ha sovet i 12 timer. Har merket at følelseslivet mitt har blitt skremmende flatt! Aldri hatt det sånn før! Er ikke lei meg, ikke glad...ingenting! Det suget i magen man kan få når man gleder seg til noe er ikke-eksisterende. Rare greier. Passer ikke inn i kategorien deprimert heller, så lurer på om jeg kanskje har lavt stoffskifte. Mamma og tante har det, så blir spennende å se hva blodprøvene viser. 

Vekta står på stedet hvil, og jeg skal innrømme jeg ikke har gjort en innsats for at den skal gå nedover heller. Spiser helt ok, men går vel i null hver dag sånn omtrent. Har jo ingen energi til å trene, og det er vanskelig å leve på under 1200 kcal om dagen, noe man ikke skal uansett.

Har innsett at jeg må gjøre noe med kostholdet, så jeg tenker på å starte med lavkarbo. Har gått på det før med suksess, så får se om det hjelper. Må uansett ut av denne bobla jeg er inne i, så forandring fryder kanskje? 

  Til tross for at du helt tydelig ikke er i form, så har du allikevel klart å holde vekten på stedet hvil. Det er utrolig bra jobba 👏😃 Husk at kroppen din har gått gjennom både stort vekttap på relativt kort tid og en operasjon, som begge deler kan skape litt ubalanse i energien. Lavt stoffskifte vil jo også gi slike symptomer. Håper du finner ut av det og snart er tilbake til normalen ❤️ Heier på deg 💪😃


 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

mummimamman skrev (2 timer siden):

  Til tross for at du helt tydelig ikke er i form, så har du allikevel klart å holde vekten på stedet hvil. Det er utrolig bra jobba 👏😃 Husk at kroppen din har gått gjennom både stort vekttap på relativt kort tid og en operasjon, som begge deler kan skape litt ubalanse i energien. Lavt stoffskifte vil jo også gi slike symptomer. Håper du finner ut av det og snart er tilbake til normalen ❤️ Heier på deg 💪😃


 

Faktisk nesten litt stolt over å ha klart å holde vekta 🙊 takk ❤

Gleder meg til jeg blir i bedre form, da skal det bli andre boller. Men alt til tid ☺ takk for gode ord! 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Caroline97 skrev (På 3.4.2021 den 23.02):

Synes du har vært veldig flink. 😊

Tusen takk for kommentar 🥰

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Nå har jeg krøpet til korset og begynt med lavkarbo, og har holdt på i 6 dager nå. 

Jeg veide meg på onsdag (6 dager siden), og der stod det 73,4 (!) kg 🥵 uff! Vet at jeg var full av vann og var veldig oppblåst, men uansett da 😳

Tenkte at dette går ikke! La helt om, og ligger nå på ca. 20 - 50 karber om dagen. Spiser faktisk bare to måltider om dagen, er mett hele tiden! Merker at kroppen responderer bra på lavkarbo. Jeg er deilig mett hele dagen, lite søtsug, mindre oppblåst og jeg går ned i vekt. Veide meg i dag, og der stod det 71,1 kg 😃 ned 2,3 kilo på 6 dager er innafor. Vet at det aller meste av det er vann, for jeg tisser og tisser 🤭 

Har vært hos legen og fant ut at jeg hadde lite jern, lite folat og d-vitamin, og jeg har også fått medisiner for allergi. Så nå håper jeg at jeg får opp energinivået som har plaget meg så lenge nå. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

Dette med lavkarbo forkastet jeg rimelig fort. Holdt på en tre ukers tid. Var fornøyd jeg, spiste meg god og mett, og gikk ned litt. Men jeg skjønte at det ikke var forenelig med vårt familieliv. Når barna begynte å kommentere at jeg spiste annerledes mat og ikke kunne spise visse matvarer, syns jeg det ikke var ok lenger. 

Så jeg gikk tilbake til kaloritelling, og har er nede på 71 kilo nå. Saaaakte men sikkert går jeg ned. Jeg har gått turer nesten hver dag, og prøver å gå ca 500 kalorier i minus om dagen. Jeg har meldt meg helt ut av de trådene hvor man skal rapportere hver fredag. Orker ikke akkurat nå! Men jeg er jo med, men orker ikke rapportere ukentlig når det går så sakte. Men det er helt i orden for meg nå kjenner jeg. 

Jeg har jo ikke dårlig tid. 02.juni har jeg holdt på i et år, og er 13 kilo lettere enn for 365 dager siden. Hadde egentlig som mål å ha gått ned 20 kilo, men igjen, det er nå jeg innser at jeg ikke orker det rotteracet med å gå ned mest mulig på kortest mulig tid. 

Skal gifte meg neste år, så har 1 år og 3 mnd på meg til å nå målet mitt. Så i teorien så kan jeg gå ned 200 gram i uka så når jeg målet ☺

Har også fått svar på hva som er feiler kneet mitt, så nå skal det opptrenes😃

 

Endret av Yoshi1987
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...