Gå til innhold

Katter lett å hate?

Fremhevede innlegg

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet
1 hour ago, AnonymBruker said:

De skader små barn nok til at de bør avlives. Og de klorer øynene ut på deg om de vil. 

Anonymkode: b27b2...9d8

Kan du finne en sak der en katt har klort ut øynene på et barn?

Anonymkode: e34ee...c8c

• Liker 8
AnonymBruker
Skrevet

Herregud, for en tråd😂😂😂 

Anonymkode: cb110...a01

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
På 3.5.2020 den 19.21, AnonymBruker skrev:

Føler mange ikke liker katter, er katt et lettere dyr å hate enn f.eks hund? Og hvorfor er den det i såfall?

Anonymkode: ca2b9...fc8

Det er ikke det at de er lette å misslike men det at de er så vanskelig å like.

Jeg er mer redd for en katt enn en rottweiler.

Anonymkode: a755c...884

• Liker 5
Skrevet
5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Kan du finne en sak der en katt har klort ut øynene på et barn?

Anonymkode: e34ee...c8c

Det er sjeldent at en katt dreper mennesker. Men jeg måtte ta meg et googel søk selv, fant denne saken her der en katt direkte har angrepet et barn:

https://www.google.no/amp/s/m.timesofindia.com/city/kanpur/Cat-kills-45-day-old-child-in-Chakeri/amp_articleshow/55482883.cms

Men som skrives i artikkelen, dette er ytterst sjeldent, og noe legene aldri har sett eller hørt om før.

Den nyeste saken som dukket opp:

https://www.google.no/amp/s/www.mirror.co.uk/news/world-news/cat-kills-baby-girl-sleeps-21014606.amp

Flere sider som skrev om den. Men dette virker mer som et uhell enn at en katt direkte har «angrepet».

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Skal sies at om man tar seg en ut i nabolaget, så er det ikke fritt for hundebæsj heller. Men, det er eieren sin skyld, og det er nesten verre. Voksne mennesker som synes alt er ekkelt, men det er helt greit at bikkja legger igjen en kabel i innkjøringen til naboen. 

Anonymkode: 37a09...3a8

Synes hundebæsj i innkjørselen og kattebæsj i blomsterbedet er akkurat like irriterende og ekkelt. Forskjellen er at eieren til katten sender denne ut for å bæsje hos naboen og å pine smådyrene i nærområdet. Bor i villastrøk, er to/tre katter som har vår hage som del av sitt territorie. Jeg løper ut for å kose hver gang jeg ser dem, da holder de seg unna tomten i større grad. Vil jo ikke forstyrres i sin viktige patruljering av kongedømmet sitt. 

Hundeeiere som ikke plukker opp er like ille som katteeiere som er blind for sitt egne dyrs oppførsel. Verst er de som ikke kastrerer. 

Koser med katter, er snill med dem, men kan aldri like dem på grunn av hvordan de påvirker blandt annen småfuglbestanden. Eneste plassen jeg mener man bør ha katt er på låven/gård. Og om man fikk restriksjoner på antall huskatter per km2 i boligstrøk kunne det jo fungert i der også. 

Innekatter har jeg ingenting imot, koselige dyr. 

Anonymkode: b3324...2fd

• Liker 3
Skrevet
2 timer siden, Ariana807 skrev:

Disse diskusjonene ender alltid opp med at hunder kan mye mer enn katter. Hunder er mer brukt til ulikt, som å være blinde guide, da de er lettere å trene opp. Men det betyr ikke at en katt ikke kan klare mange om ikke alle av de samme oppgavene.

https://www.google.no/amp/s/metro.co.uk/2016/05/29/meet-britains-only-guide-cat-whos-been-trained-to-sense-his-owners-seizures-5911535/amp/

En katt vil nok aldri få jobb som en blindeguide, da de er små, tror ikke jeg har sett en chihuahua eller lignende små hunder heller brukt som blindeguide, da de er små.

Men katter er intellegente. De er stabeist. De gjør ikke noe som de ikke ønsker. De er ikke like styrt av mat/snacks som en hund, og er derfor ikke like godt egnet til å bli trent opp til ulike oppgaver. Men det er fult mulig å trene dem opp til mye om man bare gidder å prøve.

Når det komme til mer terapi form for dyr, så er katter brukt til terapi. Det finnes et hav av ulike «emotional support animals», har blant annet sett bilde av noen som hadde en miniatyr hest med på et fly 😧

Mange katter brukes som terapidyr. Det finnes mye god trøst i dem. Synes det er trist at det alltid kommer ned til de samme argumentene om og om igjen. Ja hunder er mer brukt til direkte oppgaver. Kommer vi til å få en politikatt i fremtiden? Mest sannsynlig ikke da katter er små, og det ikke akkurat er det samme som en schæfer hund, selv om en katt kan gjøre mye skade, så har de ikke like stor mulighet til å holde igjen et menneske uten å påføre for mye skade. Kommer vi til å ha en katt som blindeguide? Mest sannsynlig ikke da de er små. Men at katter kan brukes til terapi? Det er ikke en gang et spørsmål, for det brukes de til allerede. Jeg så selv min 90år++ gamle bestemor på gamlehjemmet lyse opp av glede når jeg tok med mine to på besøk til henne 😸😸

Dette, i tillegg til at folk har sett ned på katter så lenge at hunder har oppgaver mens katter i større grad er husdyr. 

https://sykepleien.no/2018/09/her-far-de-katt-og-kaniner-i-stedet-piller

http://norskhuskattforening.net/sussi.htm

http://firbentterapi.blogspot.com/2013/06/terapikatt.html?m=1

https://forskning.no/dyreverden-kommunikasjon/katten-mjauer-nesten-bare-for-deg/1562271

AnonymBruker
Skrevet

Føler at den diskusjonen her er litt som «hvilken vei skal dorullen henge» 🙉

Anonymkode: 30df4...6c8

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
På 4.5.2020 den 4.13, AnonymBruker skrev:

Vel, syns katter er utilregnelige dyr, blir kost med og bang så biter de

Anonymkode: d978f...030

Katter er ikke utilregnelige. Enten har de vondt og du tar på den vonde plassen, eller så er den syk på en eller annen måte eller så bare har ikke du kunnskaper nok til å se tegnene. Nei, en katt flekker ikke tenner slik en bikkje gjør, men de freser, pisker med halen, prøver å komme seg bort og de knurrer. 
Jeg har mye erfaring med begge dyrene, og synes hunder er mer utilregnelige. 

Anonymkode: b6c71...3b6

• Liker 8
AnonymBruker
Skrevet
4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Katter er ikke utilregnelige. Enten har de vondt og du tar på den vonde plassen, eller så er den syk på en eller annen måte eller så bare har ikke du kunnskaper nok til å se tegnene. Nei, en katt flekker ikke tenner slik en bikkje gjør, men de freser, pisker med halen, prøver å komme seg bort og de knurrer. 

Særlig hvis det er snakk om bittesmå hunder som eieren ikke gidder å oppdra skikkelig fordi «den er jo så liten, den skader ingen» å

Anonymkode: 30df4...6c8

• Liker 4
Skrevet
10 timer siden, Ariana807 skrev:

Når det komme til mer terapi form for dyr, så er katter brukt til terapi. Det finnes et hav av ulike «emotional support animals», har blant annet sett bilde av noen som hadde en miniatyr hest med på et fly 😧

Det har jeg lyst til å se!

Skrevet
På 4.5.2020 den 21.48, jadasåneida skrev:

Vel, jeg kjenner absolutt ingen som har do inne til katten🙈 

Man er vel ikke likegyldig selv om man forventer at katta gjør fra seg ute?? 

Jeg kjenner ingen som har katt, og som IKKE har do inne. Kan hende vil ikke alle bruke den, men har mulighetene Alle mine katter bruker dokasse. Og de er i hagen, men har aldri funnet kattebæsj i bed eller annet sted. 

Man er likegyldig hvis en ikke setter frem en dokasse inne. 

• Liker 4
Skrevet
8 timer siden, Kontormus skrev:

Jeg kjenner ingen som har katt, og som IKKE har do inne. Kan hende vil ikke alle bruke den, men har mulighetene Alle mine katter bruker dokasse. Og de er i hagen, men har aldri funnet kattebæsj i bed eller annet sted. 

Man er likegyldig hvis en ikke setter frem en dokasse inne. 

Jeg mener ikke det🙂 har selv hatt katt store deler av livet, men de har aldri hatt do inne. Tror ikke de har lidd noen nød, og jeg er langt fra likegyldig.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
1 time siden, jadasåneida skrev:

Jeg mener ikke det🙂 har selv hatt katt store deler av livet, men de har aldri hatt do inne. Tror ikke de har lidd noen nød, og jeg er langt fra likegyldig.

Enig. Katter har ingen fare av å gå ut på do. Mine her gjort det hele livene sine, det har også mine foreldres katter oppigjennom årene. De har aldri hatt innedo, det er uaktuelt når de kan gå fritt ute. Vi har hatt innedo ved få anledninger feks etter de ble kastrert, men katten nektet å drite inne, og holdt seg heller til hun fikk gå ut. Så nei, det er ikke syns i dem fordi de må gå på do ute;) veldig sært at noen kan mene man er likegyldig pga det

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
20 timer siden, AnonymBruker skrev:

Nei. Det er ikke så svart hvitt. Du kan ikke sitte bak et tastatur og vite hva som er grunnen til at flere katter du ikke kjenner angriper. Selv om dine katter har gitt deg tydelige forvarsler på at de kommer til å klikke snart, så betyr det ikke at alle andre katter gjør det. Katter ER mer ustabile enn hunder, ihvertfall i samhandling med små barn. Hunder er mer tålmodige og er ikke like aggressive i oppførselen (kanskje små hunder jo, men her snakker jeg om de med normal/stor størrelse). Et dyr som ikke er i stand til å gå vekk fes situasjonen når det kjenner blir irritert isteden for å gå løs på folk, de er ikke i stand til å bo med mennesker heller. 

jeg har ikke tall på hvor mange katter jeg har hørt om som har klort og bitt eierne sine eller andre mennesker. Jeg har aldri hørt om noen jeg kjenner som har vært borti en hund som har gjort det samme. Og jeg kjenner flere med hunder enn med katt. Har diskutert dette med flere venner, kollegaer og bekjente, og samtlige er enige i min oppfatning. Så skjønner ikke hvor alle disse kattefanstikerne kommer fra her inne på KG. 

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet
47 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Nei. Det er ikke så svart hvitt. Du kan ikke sitte bak et tastatur og vite hva som er grunnen til at flere katter du ikke kjenner angriper. Selv om dine katter har gitt deg tydelige forvarsler på at de kommer til å klikke snart, så betyr det ikke at alle andre katter gjør det. Katter ER mer ustabile enn hunder, ihvertfall i samhandling med små barn. Hunder er mer tålmodige og er ikke like aggressive i oppførselen (kanskje små hunder jo, men her snakker jeg om de med normal/stor størrelse). Et dyr som ikke er i stand til å gå vekk fes situasjonen når det kjenner blir irritert isteden for å gå løs på folk, de er ikke i stand til å bo med mennesker heller. 

jeg har ikke tall på hvor mange katter jeg har hørt om som har klort og bitt eierne sine eller andre mennesker. Jeg har aldri hørt om noen jeg kjenner som har vært borti en hund som har gjort det samme. Og jeg kjenner flere med hunder enn med katt. Har diskutert dette med flere venner, kollegaer og bekjente, og samtlige er enige i min oppfatning. Så skjønner ikke hvor alle disse kattefanstikerne kommer fra her inne på KG. 

Som sagt, så tror jeg ikke du har nok kunnskaper på dette. Jeg ble klort som barn, av katter som lå på fanget mitt og «plutselig» angrep. Fordi jeg var et barn og så ikke tegnene. Det gjør jeg nå, jeg har mye erfaring med hunder og katter. Har møtt hundrevis. Katter viser store tegn når de er redde, har det vondt og kommer til å angripe om du ikke slutter det du holder på med. Hunder har jeg opplevd plutselig har bitt. De knurret ikke, flekket ikke tenner og oppsøkte selv situasjonen når de bet. I noen situasjoner ser jeg hvorfor allikevel, andre ganger ikke. I mine øyne er hunder mer utilregnelige enn katter. De verste er småhundene, men har også opplevd dette av både golden retrievere og border collier. 

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
11 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Som sagt, så tror jeg ikke du har nok kunnskaper på dette. Jeg ble klort som barn, av katter som lå på fanget mitt og «plutselig» angrep. Fordi jeg var et barn og så ikke tegnene. Det gjør jeg nå, jeg har mye erfaring med hunder og katter. Har møtt hundrevis. Katter viser store tegn når de er redde, har det vondt og kommer til å angripe om du ikke slutter det du holder på med. Hunder har jeg opplevd plutselig har bitt. De knurret ikke, flekket ikke tenner og oppsøkte selv situasjonen når de bet. I noen situasjoner ser jeg hvorfor allikevel, andre ganger ikke. I mine øyne er hunder mer utilregnelige enn katter. De verste er småhundene, men har også opplevd dette av både golden retrievere og border collier. 

Om de viser tegn så er de ikke tydelig nok for barn til å forstå. Og nei, ikke alle katter gir tegn på forhånd, det har jeg erfart flere ganger. Har opplevd å bli klort og bitt i føttene av en katt jeg ikke så som lå under et bord. Har opplevd en katt klore meg til blods fordi jeg bare satt 20 cm ved siden av den. Katt som klorer og biter barna mine fordi katten ikke syntes det passet å bli tatt forsiktig på. Sånne dyr må man holde venn fra folk mener nå jeg. Og de minste hundene er ikke bedre der, har sett små hunder knurre, glefse og vise aggresjon for ting den burde tåle. Et dyr som angriper isteden for å enkelt forlate en ubehagelig situasjon er ikke et dyr man bør ha i hus rett og slett. 
Jeg har en katt selv. Og når hun blir lei av kosing eller noe annet, ja da går hun sin vei. Enkelt og greit. Hadde hun vært av typen som klikket på folk fordi vi ikke følger hennes prinsessenykker, da hadde hun ikke bodd hos oss. 

• Liker 1
Skrevet
9 timer siden, jadasåneida skrev:

For omgivelsenes skyld bør en ha et alternativ, selv om kattene ikke vil bruke innedo.

Har hatt bortimot 50 katter i fosterhjem, noen hadde aldri brukt en innedo før de kom. Nå skal det riktignok sies at dette var katter som ikke kunne gå ut. Men det var ingen problemer med å bruke sandkasse inne, og de slo seg til ro med det

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...