Gå til innhold

Katter lett å hate?

Fremhevede innlegg

Skrevet

Synes det er trist at mange har et inntrykk av at katter kan angripe ut av ingenting. Og lurer litt på om hva som menes med «angripe»? For ja mange katter kan du ligge å kose med, å så biter de. MEN det er stor forskjell på den bitinga/kloringa og om en katt virkelig vil skade deg. En katt har mye krefter og kan gjøre store skader om den bare vil, men litt advarsel kloring og biting uten å bryte huden det skjer ofte hos mange.

Jeg har ikke opplevd dette selv med de 8 kattene jeg har hatt opp gjennom. Men jeg vet at det er nok videoer som illustrerer dette.

Men ingen katt angriper helt uten advarsel. Katter sender mange tegn ut før de gir en fysisk advarsel, problemet er bare at mange ikke oppfatter disse små tegnene.

• Liker 7
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet
49 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det vet jeg ikke, men i disse korona tider er det forståelig at folk er skeptiske til katter. 

De blir smittet av mennesker og de smitter mennesker, sannsynligvis smitter de også andre katter. 

Anonymkode: 24b04...25d

Hva snakker du om? Katten kan ha coronasmitte i pelsen som kan overføres til mennesker om de klapper dem og tar seg til munnen etterpå. DET SAMME GJELDER HUNDER!!!!!

Anonymkode: 7baed...1dd

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Haha, herregud for en tråd. Her var det mange rare uttalelser. 

Dere som hater katter synes nok de er uforutsigbare fordi de har et mye mer subtilt kroppspråk enn hunder. Hundene bjeffer, hopper, logrer når de er glade. Katter blinker sakte med øynene, eller sitter stille med smale øyne (og ser faktisk sure ut, når det er omvendt). Hunden er nok lettere å forstå seg på da de kommuniserer tydligere for oss. Katten mjauer i utgangspunktet ikke, og hvertfall ikke når den er hoppende glad. Mjau kan bety hei, ja, men det er ikke sammenlignbart med hundens bjeff. Mjauingen er utviklet for vår del, for at vi skal skjønne at de vil noe. 

Folk som har opplevd å "plutselig" bli angrepet når de koser med en katt, har nok opplevd petting induced aggression. Her er det mangelen på forståelse av kattens adferd som er synderen, igjen. Det er altså ikke så plutselig som dere sier, katten har nok prøvd å si ifra (med sitt subtile kroppspråk) at det er nok nå, nå vil jeg bare ligge her i fred, og så fortsetter dere å kose og får en mer tydelig advarsel i form av en labb som kommer daskende eller lignende. Her må kunnskapen om katten opp og ut i folkemengdene, for det er overraskende mange som ikke tar seg bryet med å prøve å forstå hva som nettopp skjedde.

Hunder lukter mye. Katten har tilnærmet ingen lukt, jeg kan hvertfall ikke kjenne at de lukter noe som helst. Når jeg tar på en hund så stinker det av hendene mine etterpå, selv om hunden nylig har vært hos frisøren og blitt vasket. Kattedoen lukter jo hvis man ikke bruker riktig sand, eller ikke rengjør den ofte nok, men selve katten lukter ikke. Katter kan jo lukte av miljøer de har vært i, men det gjelder jo alle dyr, klær, møbler og andre ting vil jeg tro. Jeg har hatt både hund, katt og ildere som kjæledyr og av de tre er det hunden som luktet mest, tro det eller ei. Ilderne luktet også rovdyr, men hundelukten var verre. Katten luktet ingenting.

Å hate en hel dyreart er rimelig spesielt. Å i det heletatt hate ett dyr sier veldig mye om den personen, og ikke så mye om dyret. 

Anonymkode: e980f...e48

• Liker 12
AnonymBruker
Skrevet
25 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Haha, herregud for en tråd. Her var det mange rare uttalelser. 

Dere som hater katter synes nok de er uforutsigbare fordi de har et mye mer subtilt kroppspråk enn hunder. Hundene bjeffer, hopper, logrer når de er glade. Katter blinker sakte med øynene, eller sitter stille med smale øyne (og ser faktisk sure ut, når det er omvendt). Hunden er nok lettere å forstå seg på da de kommuniserer tydligere for oss. Katten mjauer i utgangspunktet ikke, og hvertfall ikke når den er hoppende glad. Mjau kan bety hei, ja, men det er ikke sammenlignbart med hundens bjeff. Mjauingen er utviklet for vår del, for at vi skal skjønne at de vil noe. 

Folk som har opplevd å "plutselig" bli angrepet når de koser med en katt, har nok opplevd petting induced aggression. Her er det mangelen på forståelse av kattens adferd som er synderen, igjen. Det er altså ikke så plutselig som dere sier, katten har nok prøvd å si ifra (med sitt subtile kroppspråk) at det er nok nå, nå vil jeg bare ligge her i fred, og så fortsetter dere å kose og får en mer tydelig advarsel i form av en labb som kommer daskende eller lignende. Her må kunnskapen om katten opp og ut i folkemengdene, for det er overraskende mange som ikke tar seg bryet med å prøve å forstå hva som nettopp skjedde.

Hunder lukter mye. Katten har tilnærmet ingen lukt, jeg kan hvertfall ikke kjenne at de lukter noe som helst. Når jeg tar på en hund så stinker det av hendene mine etterpå, selv om hunden nylig har vært hos frisøren og blitt vasket. Kattedoen lukter jo hvis man ikke bruker riktig sand, eller ikke rengjør den ofte nok, men selve katten lukter ikke. Katter kan jo lukte av miljøer de har vært i, men det gjelder jo alle dyr, klær, møbler og andre ting vil jeg tro. Jeg har hatt både hund, katt og ildere som kjæledyr og av de tre er det hunden som luktet mest, tro det eller ei. Ilderne luktet også rovdyr, men hundelukten var verre. Katten luktet ingenting.

Å hate en hel dyreart er rimelig spesielt. Å i det heletatt hate ett dyr sier veldig mye om den personen, og ikke så mye om dyret. 

Anonymkode: e980f...e48

😘

Anonymkode: d8a28...031

AnonymBruker
Skrevet
5 timer siden, AnonymBruker skrev:

Men er det så fornuftig å trene agility da? Det er jo mer en hobby enn så veldig fornuftig. Nå skal man ikke ha kjeledyr av fornuft heller, jeg har ihvertfall katter fordi det er koslig og enkelt og jeg har noen å få kos av og sove sammen med og komme hjem til. Vet ikke hva jeg skulle gjort uten under min dype depresjon, så mye omsorg som jeg fikk av dem da har jeg aldri fått av et menneske. Jeg var sengeliggene å gråt i 3 uker og dem ville ikke ut engang, lå konstant inntil meg og vasket meg og de ble klissvåte i pelsen sin av mine tårer, men det stod dem i. Ene katten min som ikke finnes leken begynte å prøve også å leke med meg for å få meg i humør virket det som. Aldri sett han sånn før. Så de er fulle av omsorg de også. Han ene vet også hvilken mann som er bra og hvem som er dårlig for meg, han har alltid rett 🤷‍♀️ viser ikke agresjon, men han nekter å spise maten de legger i skålen eller gir blikk til dem om de sitter for nære meg og mange sånne ting, er det en bra fyr så kommet han for å kose. 

Anonymkode: d45c0...b0e

De fleste hundeeiere må/bør og gjør også mentale læringsstrategier for sin egen hund. Ja de fleste hundeeiere jeg vet om bruker hunden sin mentalt, psykisk og fysisk for å få en rolig hund, enten det gjelder bruks trening, agility, spor søk eller andre ting. Det er faktisk utrolig få jeg kjenner som ikke bruker hunden sin mentalt. Det betyr ikke at de ikke har en familie hund, husk at det er lov å ha to tanker i hode...  Min hund som jeg fikk da hun var 3 år og er adoptert har jeg ikke kunnet bruke i agility slik jeg har gjort med mine 3 andre hunder men hun lærer seg på "hobbybasis" å finne personer, gå spor, hente gjenstander etc,  nesten en hver hund kan dette med litt trening. Det betyr ikke at hun ikke er en utmerket "kosehund", familiehund etc men en hver hund har litt godt av mentalt stimuli som er kanskje mer viktig for hund enn for katt. Hund og agility er ikke bare en hobby for mennesker men også for hunder så de får slite seg litt ut-  både mentalt og psykisk  tror du trenger å lese deg litt opp om hund rett og slett da det virker som du ikke helt vet hva du snakker om her. Og det skaper en fantastisk kontakt mellom menneske og hund og når det er fornuftig for hunden, vel da er det jo fornuftig ikke sant?? Virker så dumt det du sier her som om at jeg skulle si;  noe annet enn å ligge å sove for katten er jo ufornuftig så hvorfor gjør du dette med katten? En katt trenger jo også lek og moro og bruke hjernen sin om enn i mindre grad. Tving den i søvn, bare la den ligge der. Selv jeg skjønner at katter trenger å jakte/bruke hjernen sin til noe annet enn å være en familie katt.

En skal ha "kjæledyr" av fornuft-kjærlighet-tid- lyst- og en skal og bør tenke på hva en selv kan gi til dette dyret og hva det trenger og hva en selv har lyst på.... Det er forskjell mellom gullfisk-kanin-katt-hund... 

Eller vil du kanskje si at det er den samme mentaliteten, kose mentalitet hos en gullfisk og en katt? Den samme inntigens og bruksområde? Jeg er glad i både gullfisk-katt og hund men stiller hund desidert øverst på både inntigens, bruks, og kos...

Igjen en hund kan både ja  være servise hund som yrket, dvs at det kan trøste både gamle, unge, ensomme og være min beste venn på fritiden. Selvsagt skaffet jeg meg ikke hund med tanke på å vinne 2-3-1 plass i bruks/agility konkurranser men skjønner at en hund trenger og vil ha mer mental stimuli enn en katt.

Det beste som skjedde med meg i går var da jeg og mannen gikk på tur og hunden vår trakk til høyre siden der det var en eldre dame som gikk og vi bare; nei nei.. men hun eldre damen elsket hunden vår og takket så mye for at vi hadde reddet dagen hennes da hun fikk lov å klappe hunden vår, (hun hadde også hatt hund og elsket hunder) og den loggret og slikket og begge  koste seg.Det var rørende for både hun og oss. Et slikt møte tror jeg ikke jeg hadde hatt med en katt.

Ps; mange krigsveteraner fra USA som har kommet hjem i fra USA med ptsd har fått seg hund, servise hund som sier hvor mye hunden har hjulpet de, vært å sjekke ut på YouTube...

Dogs 4 ever❤

Og ja jeg og har en hulke historie hvorpå jeg aldri hadde levd om det ikke var for hundene mine. Men du har din  hulke historie med dine katter og den respekterer jeg, igjen jeg har ikke noe hat på katt, har selv hatt katt og det er en sjarm. Katt er bra det, knall, søte og gode... men de passer ikke for meg, slik hund ikke er for deg. 0 stress...

5 timer siden, AnonymBruker skrev:

Katter kan faktisk lukte bomber, narkotika og savnede personer. Katter er smartere derimot og gjør hva de vil, ikke hva andre vil. Gir du enn hund mat gjør den nesten hva som helst så lenge den har fått nok trening. 

For landminer er rotter faktisk de beste på grunn av demmes vekt. 

Anonymkode: 302be...005

Vel....de blir ikke brukt i tolletaten for å si det sånn.. Og de blir ikke brukt av Norges røde kors for å finne savnede folk... 🙄 kan ikke si jeg har sett en eneste skogkatt i hverken politiet eller tolletatten eller i rødekors så pointet ditt var?

Ingenting

Greit din katt er sikkert super smart... vannvittig smart! Kjempe knall smart. Gjett om... gjesp😏 Kan sikkert søke jobb på svinesund..

Anonymkode: 606da...4d1

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
På 3.5.2020 den 19.21, AnonymBruker skrev:

Føler mange ikke liker katter, er katt et lettere dyr å hate enn f.eks hund? Og hvorfor er den det i såfall?

Anonymkode: ca2b9...fc8

De som hater katter er dritt. Hater slike mennesker. 

Anonymkode: 353fb...2d4

• Liker 5
Skrevet
15 timer siden, AnonymBruker skrev:

Tull. Jeg har opplevd at flere katter har sprutbæsja i ulike situasjoner, som når de har møtt på en annen katt som krysset reviret deres, som skvatt av noe eller fordi de ble løftet opp/håndtert. Dette var ikke fysisk syke katter. Problemet er at dette er snakk om dyr som ikke er ment til å leve med mennesker, og at de av den grunn reagerer med å freake ut på denne måten.

Anonymkode: 3be8f...b64

Ikke ment å leve med mennesker?

Katten domestiserte faktisk seg selv, så stor pris setter den på menneskelig selskap. Da mennesker begynte å dyrke jorden trakk avlingene til seg mus og rotter. Katten trakk da nærmere menneskene på jakt etter byttedyr. Menneskene ønsket jorder og matlagre tomme for gnagere, og oppmuntret katten på den måten at man ga dem varme, trygghet og kanskje litt kos. Katten fant ut at den var tjent med å være hos menneskene. Veldig kort og enkelt forklart.

Man trengte ikke dressere katten for å ha nytte og glede av den, derfor har vi ingen tradisjon for at katter gjør triks. Men det er bevist at katter kan lære, og at man ikke trenger å være noen utdannet ekspert for å lære katter å sitte, rulle rundt eller vente på godbiter. Katten gjør uansett mest nytte for seg om den får snike fritt rundt i hagen og ta rotter og mus, sitt og ligg er mest fordi det er søtt.

Men ja, katten er egenrådig og går sine egne veier, det er en del av den opprinnelige avtalen med katten, for å si det sånn. De som er opptatt av orden, system og lover og regler synes kanskje ikke noe om det. De som er veldig ekstroverte og sette pris på selskap hele tiden kan sikkert også synes at katten er for tilbakeholden, men nyere forskning tyder på at katter knytter seg mer til eieren enn tidligere antatt. Mange katteeiere er kreative og skapende, og gjerne litt introverte, derfor har ofte billedkunstnere, skuespillere, musikere, designere og forfattere katter. Det ser derimot ut til at statsledere ofte foretrekker hunder. Det handler ikke om at det ene er bedre enn det andre, det handler om hva som passer din personlighet. Dine opplevelser med katter handler nok mest om at du ikke er flink til å lese katter og forstå dem, det handler ikke om at katten ikke bør leve sammen med mennesker eller at de er slemme og uforutsigbare. Akkurat som feilen ligger hos meg når jeg blir usikker rundt store, ivrige hunder, hunden vil jo bare hilse.

• Liker 6
Skrevet
1 time siden, Skogkatten skrev:

Ikke ment å leve med mennesker?

Katten domestiserte faktisk seg selv, så stor pris setter den på menneskelig selskap. Da mennesker begynte å dyrke jorden trakk avlingene til seg mus og rotter. Katten trakk da nærmere menneskene på jakt etter byttedyr. Menneskene ønsket jorder og matlagre tomme for gnagere, og oppmuntret katten på den måten at man ga dem varme, trygghet og kanskje litt kos. Katten fant ut at den var tjent med å være hos menneskene. Veldig kort og enkelt forklart.

Man trengte ikke dressere katten for å ha nytte og glede av den, derfor har vi ingen tradisjon for at katter gjør triks. Men det er bevist at katter kan lære, og at man ikke trenger å være noen utdannet ekspert for å lære katter å sitte, rulle rundt eller vente på godbiter. Katten gjør uansett mest nytte for seg om den får snike fritt rundt i hagen og ta rotter og mus, sitt og ligg er mest fordi det er søtt.

Men ja, katten er egenrådig og går sine egne veier, det er en del av den opprinnelige avtalen med katten, for å si det sånn. De som er opptatt av orden, system og lover og regler synes kanskje ikke noe om det. De som er veldig ekstroverte og sette pris på selskap hele tiden kan sikkert også synes at katten er for tilbakeholden, men nyere forskning tyder på at katter knytter seg mer til eieren enn tidligere antatt. Mange katteeiere er kreative og skapende, og gjerne litt introverte, derfor har ofte billedkunstnere, skuespillere, musikere, designere og forfattere katter. Det ser derimot ut til at statsledere ofte foretrekker hunder. Det handler ikke om at det ene er bedre enn det andre, det handler om hva som passer din personlighet. Dine opplevelser med katter handler nok mest om at du ikke er flink til å lese katter og forstå dem, det handler ikke om at katten ikke bør leve sammen med mennesker eller at de er slemme og uforutsigbare. Akkurat som feilen ligger hos meg når jeg blir usikker rundt store, ivrige hunder, hunden vil jo bare hilse.

Dette! Nabokatten har lært at han må sitte, gi labb og sitte bamse før han får godis. 

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
På 3.5.2020 den 19.33, AnonymBruker skrev:

Katter driter i sandkassen og blomsterbedet, de pisser i utemøbler og piner fugleunger. Og de stinker. Hvordan kan noen ikke elske det... 

Anonymkode: b3324...2fd

Skal sies at om man tar seg en ut i nabolaget, så er det ikke fritt for hundebæsj heller. Men, det er eieren sin skyld, og det er nesten verre. Voksne mennesker som synes alt er ekkelt, men det er helt greit at bikkja legger igjen en kabel i innkjøringen til naboen. 

Anonymkode: 37a09...3a8

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Vel, jeg synes faktisk hunden min ikke lukter så godt som katten. Og våt hund stinker noe helt forferdelig. Men jeg elsker de like høyt!

Anonymkode: b501b...fb2

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
34 minutter siden, Diamant20 skrev:

Dette! Nabokatten har lært at han må sitte, gi labb og sitte bamse før han får godis. 

Wow. Han kan gi labb, sitte bamse og sitte... for en intelligens! 

🙄

Anonymkode: b27b2...9d8

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
8 timer siden, AnonymBruker skrev:

De fleste hundeeiere må/bør og gjør også mentale læringsstrategier for sin egen hund. Ja de fleste hundeeiere jeg vet om bruker hunden sin mentalt, psykisk og fysisk for å få en rolig hund, enten det gjelder bruks trening, agility, spor søk eller andre ting. Det er faktisk utrolig få jeg kjenner som ikke bruker hunden sin mentalt. Det betyr ikke at de ikke har en familie hund, husk at det er lov å ha to tanker i hode...  Min hund som jeg fikk da hun var 3 år og er adoptert har jeg ikke kunnet bruke i agility slik jeg har gjort med mine 3 andre hunder men hun lærer seg på "hobbybasis" å finne personer, gå spor, hente gjenstander etc,  nesten en hver hund kan dette med litt trening. Det betyr ikke at hun ikke er en utmerket "kosehund", familiehund etc men en hver hund har litt godt av mentalt stimuli som er kanskje mer viktig for hund enn for katt. Hund og agility er ikke bare en hobby for mennesker men også for hunder så de får slite seg litt ut-  både mentalt og psykisk  tror du trenger å lese deg litt opp om hund rett og slett da det virker som du ikke helt vet hva du snakker om her. Og det skaper en fantastisk kontakt mellom menneske og hund og når det er fornuftig for hunden, vel da er det jo fornuftig ikke sant?? Virker så dumt det du sier her som om at jeg skulle si;  noe annet enn å ligge å sove for katten er jo ufornuftig så hvorfor gjør du dette med katten? En katt trenger jo også lek og moro og bruke hjernen sin om enn i mindre grad. Tving den i søvn, bare la den ligge der. Selv jeg skjønner at katter trenger å jakte/bruke hjernen sin til noe annet enn å være en familie katt.

En skal ha "kjæledyr" av fornuft-kjærlighet-tid- lyst- og en skal og bør tenke på hva en selv kan gi til dette dyret og hva det trenger og hva en selv har lyst på.... Det er forskjell mellom gullfisk-kanin-katt-hund... 

Eller vil du kanskje si at det er den samme mentaliteten, kose mentalitet hos en gullfisk og en katt? Den samme inntigens og bruksområde? Jeg er glad i både gullfisk-katt og hund men stiller hund desidert øverst på både inntigens, bruks, og kos...

Igjen en hund kan både ja  være servise hund som yrket, dvs at det kan trøste både gamle, unge, ensomme og være min beste venn på fritiden. Selvsagt skaffet jeg meg ikke hund med tanke på å vinne 2-3-1 plass i bruks/agility konkurranser men skjønner at en hund trenger og vil ha mer mental stimuli enn en katt.

Det beste som skjedde med meg i går var da jeg og mannen gikk på tur og hunden vår trakk til høyre siden der det var en eldre dame som gikk og vi bare; nei nei.. men hun eldre damen elsket hunden vår og takket så mye for at vi hadde reddet dagen hennes da hun fikk lov å klappe hunden vår, (hun hadde også hatt hund og elsket hunder) og den loggret og slikket og begge  koste seg.Det var rørende for både hun og oss. Et slikt møte tror jeg ikke jeg hadde hatt med en katt.

Ps; mange krigsveteraner fra USA som har kommet hjem i fra USA med ptsd har fått seg hund, servise hund som sier hvor mye hunden har hjulpet de, vært å sjekke ut på YouTube...

Dogs 4 ever❤

Og ja jeg og har en hulke historie hvorpå jeg aldri hadde levd om det ikke var for hundene mine. Men du har din  hulke historie med dine katter og den respekterer jeg, igjen jeg har ikke noe hat på katt, har selv hatt katt og det er en sjarm. Katt er bra det, knall, søte og gode... men de passer ikke for meg, slik hund ikke er for deg. 0 stress...

Vel....de blir ikke brukt i tolletaten for å si det sånn.. Og de blir ikke brukt av Norges røde kors for å finne savnede folk... 🙄 kan ikke si jeg har sett en eneste skogkatt i hverken politiet eller tolletatten eller i rødekors så pointet ditt var?

Ingenting

Greit din katt er sikkert super smart... vannvittig smart! Kjempe knall smart. Gjett om... gjesp😏 Kan sikkert søke jobb på svinesund..

Anonymkode: 606da...4d1

😂😂 det er så komisk hvor hysteriske disse kattemenneskene blir her inne når de får litt motstand 😂 en hund kan brukes på så utrolig mange flere områder og er mye mer nyttig for samfunnet enn en katt noen gang kommer til å bli. Så komisk når de kommer med at ååååh kattene kan lukte bomber og like mye som hundene kan..okei jeg gleder meg til å se en politikatt sammen med hunde(katte?-)patruljen i Oslo by, eller sitte på svenskegrensa klar til å ta narkosmuglere. Altså... det blir for dumt. Akkurat den diskusjonen har kattefolk tapt for lengst.  

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

😂😂 det er så komisk hvor hysteriske disse kattemenneskene blir her inne når de får litt motstand 😂 en hund kan brukes på så utrolig mange flere områder og er mye mer nyttig for samfunnet enn en katt noen gang kommer til å bli. Så komisk når de kommer med at ååååh kattene kan lukte bomber og like mye som hundene kan..okei jeg gleder meg til å se en politikatt sammen med hunde(katte?-)patruljen i Oslo by, eller sitte på svenskegrensa klar til å ta narkosmuglere. Altså... det blir for dumt. Akkurat den diskusjonen har kattefolk tapt for lengst.  

Eneste store forskjellen på hund og katt er at katter ikke dreper mennesker årlig. 

Anonymkode: 628bc...6f8

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Eneste store forskjellen på hund og katt er at katter ikke dreper mennesker årlig. 

De skader små barn nok til at de bør avlives. Og de klorer øynene ut på deg om de vil. 

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Men hvis det er eneste forskjellen hvorfor er alltid hund førstevalg når det gjelder blindehund? Tror du virkelig en katt kunne gjort samme jobben?:p 

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet
16 timer siden, AnonymBruker skrev:

Så enig med deg. En katt gjør svært lite fornuftig. Den spiser, driter, sover og tenker på seg selv aller mest:p 

Katter fanger mus, ganske viktig jobb, faktisk.

Anonymkode: 7726b...a94

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Katter fanger mus, ganske viktig jobb, faktisk.

Anonymkode: 7726b...a94

Ok 😂

• Liker 2
Skrevet

Disse diskusjonene ender alltid opp med at hunder kan mye mer enn katter. Hunder er mer brukt til ulikt, som å være blinde guide, da de er lettere å trene opp. Men det betyr ikke at en katt ikke kan klare mange om ikke alle av de samme oppgavene.

https://www.google.no/amp/s/metro.co.uk/2016/05/29/meet-britains-only-guide-cat-whos-been-trained-to-sense-his-owners-seizures-5911535/amp/

En katt vil nok aldri få jobb som en blindeguide, da de er små, tror ikke jeg har sett en chihuahua eller lignende små hunder heller brukt som blindeguide, da de er små.

Men katter er intellegente. De er stabeist. De gjør ikke noe som de ikke ønsker. De er ikke like styrt av mat/snacks som en hund, og er derfor ikke like godt egnet til å bli trent opp til ulike oppgaver. Men det er fult mulig å trene dem opp til mye om man bare gidder å prøve.

Når det komme til mer terapi form for dyr, så er katter brukt til terapi. Det finnes et hav av ulike «emotional support animals», har blant annet sett bilde av noen som hadde en miniatyr hest med på et fly 😧

Mange katter brukes som terapidyr. Det finnes mye god trøst i dem. Synes det er trist at det alltid kommer ned til de samme argumentene om og om igjen. Ja hunder er mer brukt til direkte oppgaver. Kommer vi til å få en politikatt i fremtiden? Mest sannsynlig ikke da katter er små, og det ikke akkurat er det samme som en schæfer hund, selv om en katt kan gjøre mye skade, så har de ikke like stor mulighet til å holde igjen et menneske uten å påføre for mye skade. Kommer vi til å ha en katt som blindeguide? Mest sannsynlig ikke da de er små. Men at katter kan brukes til terapi? Det er ikke en gang et spørsmål, for det brukes de til allerede. Jeg så selv min 90år++ gamle bestemor på gamlehjemmet lyse opp av glede når jeg tok med mine to på besøk til henne 😸😸

• Liker 4
Gjest Alkoholist
Skrevet (endret)

Jeg synes ikke katter er lette å hate ihvertfall 😊  Katter er veldig forskjellige, men det går ikke å kontrollere dem på samme måte som med hunder. Det gjør nok at en del folk føler seg litt utrygge på dem. 

Endret av Alkoholist
AnonymBruker
Skrevet

Ler meg ihjel av denne tråden "katter er best, man kan ikke lukte pus!! Hunder derimot er skumle og lukter masse!!!" "Katter er farlige og lukter piss, hunden min lukter sikkert noe den også men jeg syns det lurer godt.." "hunder er dumme og katter er så mye smartere"

Ser for meg to grupper med unger på barnetrinnet som har skrevet hver sin "fortell om hva du vil" fortelling og ca halve klassen skrev om hund eller katt haha. Heier heller på den ene ungen som skreiv om ringenes herre haha dere er meg nå merkelige.

Anonymkode: e29a5...4fa

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...