Gå til innhold

......

Gjest tullingfranord

Fremhevede innlegg

Skrevet

Ja, det er ulike sosiale normer i ulike land. Det er påvirket av mange ting; religion, kultur, klima, historie. 

Norge er nok mer lukket sosialt enn mange andre land. Ikke nødvendigvis resten av Skandinavia, men definitivt Sør-Europa, USA og Sør-Amerika. Det henger sammen med flere ting, bl.a. at vi har kaldt vær som gjør nordmenn mer hjemmekjære enn andre - det reflekteres også i vår hang til oppussing og bygge våre egne huler, og gjør at mye sosialt samvær begrenses til å invitere andre hjem. Det har også resultert i at det å spise og drikke ute er svindyrt, i motsetning til i f.eks. USA. I tillegg så er jo landet mindre, og folk bor spredt. Og det har frem til de siste tiårene vært en ganske homogen befolkning.

Skal sies at her er Oslo på kort tid blitt veldig mye bedre. Det er langt bedre utvalg i spisesteder og utesteder enn det var bare for få år siden, og det handler jo om at byen har vokst. Jeg bodde flere år i utlandet og opplevde byen som mye mer levende da jeg kom tilbake. 

Hvordan det står til i resten av landet kan jeg ikke si så mye om, men det sier seg jo selv at om du bor i et område som både er lite og kaldt, så reflekteres det i det sosiale. Det blir likevel litt feil å bedømme hele landet etter dette.

• Liker 2
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hudfarge spiller ingen rolle så lenge man blir forelsket, men det er en stor fordel at hun snakker litt Norsk da... Må innrømme at det er det eksotiske og litt den dårlige Norsken som tenner meg, da får jeg jo lyst til å lære henne Norsk, og overøse henne med omsorg og kjærlighet. Jeg har fått et inntrykk at kvinner fra eksotiske land er mindre verdsatt og ikke har opplevd god kjærlighet? Det er nok derfor jeg har et godt øye og viser omsorg for dem🥰

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg er traust, introvert etnisk norsk kvinne, vokst opp på en liten plass. Har  flyttet til en større by. Blir sjekket opp til tider, ofte av menn som ikke er etnisk norske. Jeg aviser konsekvent, fordi jeg får helt noia. Det er pga utenlandske menn er meir intense i flørt enn de bondetampene jeg er vane med.. De overøser meg med komplimenter og skravler med meg som om vi hadde kjent hverandre i 10 år. Jeg synes rett og slett at det blir for mye, for intenst,  for tett, for pågående. Nå vet jeg ikke hvordan du er som person,  men jeg opplever ofre utenlandske menn som mer direkte og frampå. Jeg blir paff og avviser, ser etter nærmeste fluktvei 🙈🙈

Anonymkode: fa280...f44

Gjest Ufordragelig
Skrevet
8 hours ago, AnonymBruker said:

Jeg må si du jaggu var veldig flink til å fremstå som lite fordomsfull og dømmende, med det innlegget der. Jeg er målløs!

Anonymkode: 04d5a...029

får man ikke synes at sånne folk er idioter? jeg har møtt mange ifra nord som er sånn, i det private, når de tror ingen dømmer de. om det gjør deg og pk mafian målløs gjør ikke annet enn at jeg synes synd på deg som blir støtt på en rasists vegne.

AnonymBruker
Skrevet
15 timer siden, tullingfranord skrev:

Tror jeg har funnet ut hva greia er jeg har reist rundt og har bodd i flere land med andre sosiale normer snakket med ei venninne fra Spania for ett par timer siden, hun var utvekslingselev her hun sa det jeg går igjennom nå var slik det var for henne når hun var her.

Hun er veldig ongjengelig og sosial gir klemmer til folk hun knapt nok kjenner og er en person som lett kan begynne å prate med vilt fremmede (slik vi møttes) plutselig hadde vi vært venner i over 6 år og backpacket sammen i Asia.

Hun derimot sa at Norge for henne var svært ensomt og opplevde folk som avisende pga av det ene eller det andre og hun gikk bare ett år selv om hun hadde tenkt å gå to år her, vi møttes bare noen måneder før hun skulle dra hjem igjen så hun spurte om jeg ville bli med så jeg forlot Norge og tok ett reiseår og ende opp med å bo i forskjellige land.

Så begynner å lure på at jeg kanskje har vært for lenge i utlandet har blitt vant til andre sosiale normer det er en clique mentalitet her i Norge som er veldig spesiell og vanskelig for de som ikke er her fra å skjønne selv ikke jeg gjør det lenger nå,

Og derfor tror jeg det er på tide å røre på seg igjen når korona viruset er over passer ikke inn her generellt.

Pokker ta A4 livet skal reise så lenge jeg klarer og møte så mange nye folk som jeg kan, men Norge tror jeg står over som reisemål fra nå av ikke mitt hjem lenger.

Hun som sa at hun er "rasebevisst" var så klart idiot, men det at du ofte blir avvist, det kan ikke ha en sammenheng med at du er veldig verdensvant og kanskje litt vel frampå for trauste nordmenn(kvinner)?

Jeg vet jo at det finnes en del rasisme, dessverre, men avvisning kan også henge sammen med andre ting, og du må huske at her i Norge er vi holdt for å være ganske kjølige og reserverte. Hvis du har en veldig easy going-personlighet, er veldig på, og på farten både innenlands og utenlands, så kan det virke litt "for mye" for mange. Kanskje de tenker at "han der kommer uansett ikke til å etablere seg med det første, han er ute etter å leve livet og farte rundt", og så tror de at du er uaktuell i et langvarig forhold der dere etablerer dere og er klare for familieliv.

Anonymkode: 8b541...fb3

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
17 timer siden, tullingfranord skrev:

Nei har tenkt på dette nå under karantenen og har allerede planer om å kvitte meg med leiligheten Norge er bare for lite og jeg passer ikke inn her så tror jeg drar til Berlin igjen.

Får lett jobb siden jeg kjenner folk og tror det å komme tilbake hit var en stor feiltagelse.

Ser egentlig bare fram til å legge Norge bak meg på dette tidspunket skal faktisk bli godt bare vente på at det jævla viruset får herja ferdig først.

Hadde det ikke vært for det så hadde jeg mest sansynlig allerede vært i Berlin for å skaffe meg ett sted å bo igjen.

Jeg synes det er sykt trist, og jeg skjønner ikke folk her inne som skal bekrefte det at "norske kvinner ikke liker mørkhudede" fordi det er ikke sant!! Men skjønner om du er fed up av det her. Folk burde kanskje tenke seg litt mer om før de snakker.

Jeg kunne nok lett ha data deg om du bodde nærmere. Men uansett jeg har selv dratt ut i verden for å komme meg unna Norge og jeg har vokst mye på det, så det er ikke utelukkende negativt, bare synes det er synd at du må sitte med det inntrykket! 

Anonymkode: ca8d9...912

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
21 timer siden, tullingfranord skrev:

Helt ærlig så synes jeg det å bli kjent med folk i andre land var mye enklere og kanskje jeg har forandret meg pga backpackingen jeg gjorde når jeg var yngre der jeg reiste verden ut og hengte med forskjellige folk.

Kanskje jeg bare har vært i utlandet alt for lenge og jeg rett og slett ikke skjønner meg på Norge lenger og kanskje det er cluet til at det er på tide å dra avgårde igjen.

Føler det samme og jeg er etnisk norsk kvinne 😅 

jeg reiste jorden rundt da jeg var 20, det var ekstremt deprimerende å komme hjem til kalde Norge igjen da 😅

jeg har forøvrig opplevd en slags rasisme før, i nord fordi jeg var fra sør faktisk... og i utlandet fordi jeg ikke tilhørte riktig religion. 

Dette med å bli tiltrukket av en viss etnisitet kan kanskje ha noe med biologi og reproduksjon å gjøre ? Selv blir jeg stort sett tiltrukket av nordiske menn, selv om jeg ofte synes andre type menn er veldig flotte. Jeg har spurt meg hvorfor jeg ikke blir da tiltrukket av de ikke-norske og antar det rett og slett må være et slags uttrykk for biologi. 

Jeg har forøvrig vokst opp da det var flest etnisk norske. Nå har jo Oslo forandret seg en del. Du hadde nok ikke hatt disse utfordringene i Oslo ....? Håper jeg. Det er en uting å diskriminere på bakgrunn av etnisitet kjønn etc. 

Lykke til m kjærligheten! Hvis du er ung og lett får deg jobb kan du jo gjerne oppleve mer av verden uansett før du slår deg til ro m den ene eller andre :) 

hvor gammel er du ? 

Anonymkode: 4bb8a...87a

Gjest tullingfranord
Skrevet (endret)
4 hours ago, AnonymBruker said:

Hun som sa at hun er "rasebevisst" var så klart idiot, men det at du ofte blir avvist, det kan ikke ha en sammenheng med at du er veldig verdensvant og kanskje litt vel frampå for trauste nordmenn(kvinner)?

Jeg vet jo at det finnes en del rasisme, dessverre, men avvisning kan også henge sammen med andre ting, og du må huske at her i Norge er vi holdt for å være ganske kjølige og reserverte. Hvis du har en veldig easy going-personlighet, er veldig på, og på farten både innenlands og utenlands, så kan det virke litt "for mye" for mange. Kanskje de tenker at "han der kommer uansett ikke til å etablere seg med det første, han er ute etter å leve livet og farte rundt", og så tror de at du er uaktuell i et langvarig forhold der dere etablerer dere og er klare for familieliv.

Anonymkode: 8b541...fb3

Absolutt det at jeg har blitt mer vant med andre sosiale normer kan ha mye med det å gjøre, men jeg hadde egentlig tenkt å slå meg til ro her men føler nå etter ett år at jeg har blitt en fremmed her.

Så da er det vel på tide at jeg stikker avgårde igjen og kommer mest sansynlig til å reise mer og flytte til Berlin der byen er mer internasjonal og folk er mer åpne.

18 hours ago, AnonymBruker said:

Jeg er traust, introvert etnisk norsk kvinne, vokst opp på en liten plass. Har  flyttet til en større by. Blir sjekket opp til tider, ofte av menn som ikke er etnisk norske. Jeg aviser konsekvent, fordi jeg får helt noia. Det er pga utenlandske menn er meir intense i flørt enn de bondetampene jeg er vane med.. De overøser meg med komplimenter og skravler med meg som om vi hadde kjent hverandre i 10 år. Jeg synes rett og slett at det blir for mye, for intenst,  for tett, for pågående. Nå vet jeg ikke hvordan du er som person,  men jeg opplever ofre utenlandske menn som mer direkte og frampå. Jeg blir paff og avviser, ser etter nærmeste fluktvei 🙈🙈

Nå er jeg født og oppvokst i Norge har etnisk eller var det kronisk (frp uttrykk) Norsk mor og var også oppvokst på ei bygd.

Som jeg helt ærlig var glad jeg kom meg vekk ifra og jeg forstår ditt perspektiv også og la oss være ærlig ting er veldig alle kjenner alle på småsteder som er helt annerledes.

Jeg tror bare jeg har vært for mye utenlands og helt ærlig er glad for de erfaringene fordi jeg er interessert i verden uten for landegrensene.

Akkurat nå er det jeg som ser etter en fluktvei ut av landet jeg har ikke lyst til å bo her lenger.

Jeg takler rett og slett ikke mentaliteten her og kom over en artikkel fra reisebloggere om deres inntrykk av Oslo og jeg kjente meg igjen med en gang når de beskrev byen.

20 hours ago, Lønnesirup01 said:

Ja, det er ulike sosiale normer i ulike land. Det er påvirket av mange ting; religion, kultur, klima, historie. 

Norge er nok mer lukket sosialt enn mange andre land. Ikke nødvendigvis resten av Skandinavia, men definitivt Sør-Europa, USA og Sør-Amerika. Det henger sammen med flere ting, bl.a. at vi har kaldt vær som gjør nordmenn mer hjemmekjære enn andre - det reflekteres også i vår hang til oppussing og bygge våre egne huler, og gjør at mye sosialt samvær begrenses til å invitere andre hjem. Det har også resultert i at det å spise og drikke ute er svindyrt, i motsetning til i f.eks. USA. I tillegg så er jo landet mindre, og folk bor spredt. Og det har frem til de siste tiårene vært en ganske homogen befolkning.

Skal sies at her er Oslo på kort tid blitt veldig mye bedre. Det er langt bedre utvalg i spisesteder og utesteder enn det var bare for få år siden, og det handler jo om at byen har vokst. Jeg bodde flere år i utlandet og opplevde byen som mye mer levende da jeg kom tilbake. 

Hvordan det står til i resten av landet kan jeg ikke si så mye om, men det sier seg jo selv at om du bor i et område som både er lite og kaldt, så reflekteres det i det sosiale. Det blir likevel litt feil å bedømme hele landet etter dette.

Helt enig og jeg dømmer ikke hele landet men jeg synes bare det er trist å bo her nå og jeg ser mer tydelig ting jeg ikke la merke til tidligere og det har med at jeg ble vant til å bo utenlands.

For meg personlig så går det litt på psyken og jeg har aldri vært en depresiv person men det siste året jeg har bodd i Norge har ikke vært godt for meg og derfor tror jeg det er på tide å stikke.

Men nå pga av korona er jeg stuck her inntil videre men så fort det er lov å reise igjen så blir det nok en tur til Berlin å finne leilighet igjen.

3 hours ago, AnonymBruker said:

Føler det samme og jeg er etnisk norsk kvinne 😅 

jeg reiste jorden rundt da jeg var 20, det var ekstremt deprimerende å komme hjem til kalde Norge igjen da 😅

jeg har forøvrig opplevd en slags rasisme før, i nord fordi jeg var fra sør faktisk... og i utlandet fordi jeg ikke tilhørte riktig religion. 

Dette med å bli tiltrukket av en viss etnisitet kan kanskje ha noe med biologi og reproduksjon å gjøre ? Selv blir jeg stort sett tiltrukket av nordiske menn, selv om jeg ofte synes andre type menn er veldig flotte. Jeg har spurt meg hvorfor jeg ikke blir da tiltrukket av de ikke-norske og antar det rett og slett må være et slags uttrykk for biologi. 

Jeg har forøvrig vokst opp da det var flest etnisk norske. Nå har jo Oslo forandret seg en del. Du hadde nok ikke hatt disse utfordringene i Oslo ....? Håper jeg. Det er en uting å diskriminere på bakgrunn av etnisitet kjønn etc. 

Lykke til m kjærligheten! Hvis du er ung og lett får deg jobb kan du jo gjerne oppleve mer av verden uansett før du slår deg til ro m den ene eller andre :) 

hvor gammel er du ? 

Anonymkode: 4bb8a...87a

Er 33 og ja Nordleninger hater Søringer mer enn Brasilianere kan bekrefte det :P
Det er forresten ikke rasisme men xenophobi (skepsis til fremmede punktum).

En hvit engelskmann som ikke liker tyskere er xenophobisk det er fordommer det også men har ikke noe med rasisme å gjøre viktig å skille mellom de to.

Synes Oslo er okei men ikke en by jeg vill ha bodd igjen har ikke bodd der siden jeg var i begynnelsen 20 årene har vært der med jevne mellomrom siden men aldri hatt lysten til å bo der igjen.

Endret av tullingfranord
AnonymBruker
Skrevet

Fortsett å prøve, querido, for jeg er sikker det er noen der ute som passer sammen med deg!

Jeg er 100% brasiliansk selv (kvinne) og kjenner flere mørkhudede brasilianere i Norge (både menn og kvinner) som har funnet seg norsk partner, så umulig er det ikke. Og du ser jo hvor mange som skriver her at de synes at "blandinger" er nydelige!

Fokuser på det som er bra med deg, bygg opp selvtilliten din og prøv å finne noen gjennom felles interesser, osv. Tinder er ikke det beste stedet å finne en partner, etter min mening.

Anonymkode: 3ce8f...e22

• Liker 2
Gjest tullingfranord
Skrevet (endret)
19 hours ago, AnonymBruker said:

Du er i din fulle rett til å syns hvilke personer som helst er idioter. Likevel fremstår du som like stor idiot selv, for å bruke dine egne ord, på måten du ordlegger deg på. Du er ikke det spor bedre enn personene du kritiserer. Å ty til personangrep og navnekalling på de du kritiserer signaliserer ofte at du ikke har noe reelt å bidra med og dermed har tapt diskusjonen.

Jeg hadde en her oppe som da jeg var 16 mobbet meg for min brasilianske far jeg svarte bare at jeg vill heller ha to foreldre fra hvert sitt kontinent enn å ha to foreldre som er søskenbarn (som han hadde) jævla innavl sa jeg og gikk.

Så avogtil er personagrep innafor bare viktig å ha en bra zinger.

Endret av tullingfranord
Gjest tullingfranord
Skrevet (endret)
7 minutter siden, AnonymBruker said:

Fortsett å prøve, querido, for jeg er sikker det er noen der ute som passer sammen med deg!

Jeg er 100% brasiliansk selv (kvinne) og kjenner flere mørkhudede brasilianere i Norge (både menn og kvinner) som har funnet seg norsk partner, så umulig er det ikke. Og du ser jo hvor mange som skriver her at de synes at "blandinger" er nydelige!

Fokuser på det som er bra med deg, bygg opp selvtilliten din og prøv å finne noen gjennom felles interesser, osv. Tinder er ikke det beste stedet å finne en partner, etter min mening.

Anonymkode: 3ce8f...e22

Nei jeg har sitti å tenkt mye på dette i koronatiden nå og har allerede snakket med huseier at jeg skal si opp leiligheten når restriksjonene begynner å løfte seg har allerede satt en del av sakene hos foreldrene mine.

Jeg tror det at jeg reiste "hjem" igjen var en stor feiltagelse.

Og som den Romerske filosofen Secundus sa : Home is where the heart is.

Endret av tullingfranord
Gjest tullingfranord
Skrevet
6 hours ago, AnonymBruker said:

Jeg synes det er sykt trist, og jeg skjønner ikke folk her inne som skal bekrefte det at "norske kvinner ikke liker mørkhudede" fordi det er ikke sant!! Men skjønner om du er fed up av det her. Folk burde kanskje tenke seg litt mer om før de snakker.

Jeg kunne nok lett ha data deg om du bodde nærmere. Men uansett jeg har selv dratt ut i verden for å komme meg unna Norge og jeg har vokst mye på det, så det er ikke utelukkende negativt, bare synes det er synd at du må sitte med det inntrykket! 

Anonymkode: ca8d9...912

Jeg tror mye av dette har med sosiale normer også og noen foreslo at jeg måtte tilpasse meg Norge igjen men helt ærlig nei min personlighet er formet av alle de jeg har møtt og de opplevelsene jeg har hatt og jeg ønsker ikke konstant å gå rundt på tærene og holde tilbake den personen jeg er, så derfor er det beste å flytte til ett land der det ikke er så problematisk for folk.

Og det jeg blir påmint hele tiden på at jeg er en annenrangsborger hjelper ikke akkurat på humøret heller.

Er en åpen person men har i det siste selv før korona karanten begynte har trekt meg mer for meg selv og kommer nok til å gi F i noe mer sosialt til etter at jeg flyttet ut.

Jeg synes bare synd på de som ikke har muligheten til å bare dra og kan godt forstå at ensomhet er ett problem her i landet.

AnonymBruker
Skrevet

Uff, det høres ikke noe moro ut. Jeg trodde det å være halvt brasiliansk skulle være et pluss jeg da 😅 

Utrolig stygt uttrykk ordet rasebevisst foresten.. 

Jeg er etnisk norsk, og jeg har aldri tenkt på hudfarge osv, jeg synes noen menn er kjekkere enn andre. Alle har sine preferanser.. Mannen min er mørkere siden han har pakistansk bakgrunn, og Synes helt klart at han er verdens kjekkeste mann. Han ser veldig fin ut i sola spesielt 😊

Anonymkode: 362fa...8fc

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
21 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det er det jeg kan like ekstra godt med en del utenlandske menn.

Ikke at det er noe feil med norske menn, men jeg setter pris på at en del utenlanske er litt mer levende og tar en sjanse. Jeg liker nok den litt intense stilen. Faktisk finnes det i min norsk familiehistorie også. Hvordan morfar sjekka opp mormor er både dristig og romantisk. Og han var bondesønn fra Vestlandet...

Anonymkode: e877a...3f3

Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Ikke at det er noe feil med norske menn, men jeg setter pris på at en del utenlanske er litt mer levende og tar en sjanse.

Nedsiden er dog den at disse mennene gjerne har langt fler damer enn en typisk norsk mann har.

AnonymBruker
Skrevet
On 4/26/2020 at 11:44 PM, tullingfranord said:

Jeg kommenterte dette i en annen tråd men ville egentlig bare høre meninger om det

Og etter en opplevelse på i fjor på flyplassen i London der en ett par karer sa at vi hadde nok mørkhuda i Norge da jeg spurte om dette var gaten til Oslo flyet.

Litt om meg er halv Norsk og halvt Brasilianer ser mørk ut kanskje mulatto er den riktige beskrivelsen er født i Norge og oppvokst her, har Norsk som morsmål pluss at jeg snakker Engelsk og Tysk, tjenestegjort i forsvaret med Norsk flagg på skulderen og det eneste særnorske jeg hater er Ski kan ikke fordra det (er elendig på ski).

Her er spørsmålet hvordan er holdningene til oss som er blanding her inne jeg har på en måte gitt opp datinglivet pga av det og fått en del kommentarer for noe jeg faktisk ikke kan noe for min etniske bakgrunn.

Jeg er ganske omgjengelig er altid respektful ovenfor andre, liker å prate med folk og klarer lett å holde en samtale.

Men ofte når det gjelder sjekking eller flørting så har jeg ofte hatt erfaringen og kommentaren er enten dette:  er ikke rasist men rasebevist (kan noe vennligst forklare hva det betyr) hun som sa dette foreslo at vi kunne forstatt være venner fordi hun syntes jeg var en trivelig kar jeg unnskyldte meg og gikk.

Jeg har bodd i flere land og har aldri opplevd dette i Tyskland, Sverige eller Storbritannia og dette er ikke på små bydge steder heller men byer her i landet som jeg har bodd i.

Jeg har datet jenter med forskjellig bakgrunner i forskjellige land men har aldri følt meg som en annenrangsborger så mye som her i landet.

Daten behøver ikke å ende opp i noe er det ikke kjemi så er det ikke kjemi og har fått gode venner av å date også men jeg opplever stadig vekk at samtalen tar en rar turn til å handle om min etnisitet ikke noe jeg har sagt eller gjort.

Er bare frustrert tror jeg og har på en måte bare kastet all dating til side egentlig fordi disse erfaringen begynner å bli litt mange og vokste opp i en bygd så har blitt harhuda mot dette men hadde håpet at i voksen alder at det skulle bli litt mindre av dette.

Sorry måtte bare dele disse tankene fordi dette er ikke noe jeg kan gå på åpen gate å spørre om heller :=

Har vurdert å forlate landet permanent føler at jeg skal jeg ha ett normalt liv så må jeg bort her fra.

Hvor i Norge bor du at rasen din er noe issue?? Min erfaring er at de som er mixed race er populære. Så rart at du har helt motsatt erfaring. Bor du utenfor Oslo? Tror ikke det ville vært noen som hadde tenkt noe negativt på dette i mesteparten av Oslo.

Anonymkode: 6c3cc...ca4

Gjest tullingfranord
Skrevet
Just now, AnonymBruker said:

Hvor i Norge bor du at rasen din er noe issue?? Min erfaring er at de som er mixed race er populære. Så rart at du har helt motsatt erfaring. Bor du utenfor Oslo? Tror ikke det ville vært noen som hadde tenkt noe negativt på dette i mesteparten av Oslo.

Anonymkode: 6c3cc...ca4

Jeg bor ikke i Oslo nå nei men jeg synes Oslo er sånn passe, men jeg skal flytte utenlands anyways nå så fort reiserestriksjonene blir løftet og det er trygt å reise.

AnonymBruker
Skrevet
4 timer siden, tullingfranord skrev:

Jeg hadde en her oppe som da jeg var 16 mobbet meg for min brasilianske far jeg svarte bare at jeg vill heller ha to foreldre fra hvert sitt kontinent enn å ha to foreldre som er søskenbarn (som han hadde) jævla innavl sa jeg og gikk.

Så avogtil er personagrep innafor bare viktig å ha en bra zinger.

Men det er jo ikke eksempel på en diskusjon, det er et eksempel på å ta igjen på en mobber. Den frasen er dermed helt innafor, gitt nevnte situasjon. 

For øvrig så lurer jeg på er det bare de hendelsene med faktisk rasisme, og hun rasebevisste, som du mener er rasisme, eller legger du all avvisning på "det må være rasisme-kontoen"? Jeg lurer fordi dersom de har matchet med deg på feks Tinder, eller gått med på å gå på en date med deg så kan de jo ikke være rasister? En rasist ville ikke gått på date med en fra en annen "rase" enn seg selv. (Liker ikke rase, derfor skrevet med "")

Det er en uting at det ropes om rasisme for alt mulig her. En nordmann utsatt for det samme vil ikke ha muligheten til å kalle det rasisme, selv om han opplever akkurat det samme. Eksempelvis, hvis dere har sett han mannen på rulleski som dytta hun dama med hijab rett rundt påske? Den mannen er en sånn treningsfrik som hadde dytta mennesket uansett om det var dame, mann, muslim, svart eller en "kronisk norsk". Så lenge personen oppholdt seg i det avsatte treningsområdet og plaget treningen for denne mannen er jeg 100% sikker på at han hadde dytta vedkommende uansett etnisitet, opphav og kjønn, men på grunn av dama hadde hijab blir han anklaget for rasisme. Det er sånn som ødelegger for de som virkelig blir utsatt for rasisme.

Gjest tullingfranord
Skrevet
Just now, AnonymBruker said:

Men det er jo ikke eksempel på en diskusjon, det er et eksempel på å ta igjen på en mobber. Den frasen er dermed helt innafor, gitt nevnte situasjon. 

For øvrig så lurer jeg på er det bare de hendelsene med faktisk rasisme, og hun rasebevisste, som du mener er rasisme, eller legger du all avvisning på "det må være rasisme-kontoen"? Jeg lurer fordi dersom de har matchet med deg på feks Tinder, eller gått med på å gå på en date med deg så kan de jo ikke være rasister? En rasist ville ikke gått på date med en fra en annen "rase" enn seg selv. (Liker ikke rase, derfor skrevet med "")

Det er en uting at det ropes om rasisme for alt mulig her. En nordmann utsatt for det samme vil ikke ha muligheten til å kalle det rasisme, selv om han opplever akkurat det samme. Eksempelvis, hvis dere har sett han mannen på rulleski som dytta hun dama med hijab rett rundt påske? Den mannen er en sånn treningsfrik som hadde dytta mennesket uansett om det var dame, mann, muslim, svart eller en "kronisk norsk". Så lenge personen oppholdt seg i det avsatte treningsområdet og plaget treningen for denne mannen er jeg 100% sikker på at han hadde dytta vedkommende uansett etnisitet, opphav og kjønn, men på grunn av dama hadde hijab blir han anklaget for rasisme. Det er sånn som ødelegger for de som virkelig blir utsatt for rasisme.

Er enig den fyren var bare ett rasshøl og hadde mest sansynlig vært ett rasshøl mot alle en equal oppertunity asshole lol.

Men nå vet jeg ikke hva han tenkte heller når han gjorde det men men

AnonymBruker
Skrevet
På 26.4.2020 den 23.44, tullingfranord skrev:

Jeg kommenterte dette i en annen tråd men ville egentlig bare høre meninger om det

Og etter en opplevelse på i fjor på flyplassen i London der en ett par karer sa at vi hadde nok mørkhuda i Norge da jeg spurte om dette var gaten til Oslo flyet.

Litt om meg er halv Norsk og halvt Brasilianer ser mørk ut kanskje mulatto er den riktige beskrivelsen er født i Norge og oppvokst her, har Norsk som morsmål pluss at jeg snakker Engelsk og Tysk, tjenestegjort i forsvaret med Norsk flagg på skulderen og det eneste særnorske jeg hater er Ski kan ikke fordra det (er elendig på ski).

Her er spørsmålet hvordan er holdningene til oss som er blanding her inne jeg har på en måte gitt opp datinglivet pga av det og fått en del kommentarer for noe jeg faktisk ikke kan noe for min etniske bakgrunn.

Jeg er ganske omgjengelig er altid respektful ovenfor andre, liker å prate med folk og klarer lett å holde en samtale.

Men ofte når det gjelder sjekking eller flørting så har jeg ofte hatt erfaringen og kommentaren er enten dette:  er ikke rasist men rasebevist (kan noe vennligst forklare hva det betyr) hun som sa dette foreslo at vi kunne forstatt være venner fordi hun syntes jeg var en trivelig kar jeg unnskyldte meg og gikk.

Jeg har bodd i flere land og har aldri opplevd dette i Tyskland, Sverige eller Storbritannia og dette er ikke på små bydge steder heller men byer her i landet som jeg har bodd i.

Jeg har datet jenter med forskjellig bakgrunner i forskjellige land men har aldri følt meg som en annenrangsborger så mye som her i landet.

Daten behøver ikke å ende opp i noe er det ikke kjemi så er det ikke kjemi og har fått gode venner av å date også men jeg opplever stadig vekk at samtalen tar en rar turn til å handle om min etnisitet ikke noe jeg har sagt eller gjort.

Er bare frustrert tror jeg og har på en måte bare kastet all dating til side egentlig fordi disse erfaringen begynner å bli litt mange og vokste opp i en bygd så har blitt harhuda mot dette men hadde håpet at i voksen alder at det skulle bli litt mindre av dette.

Sorry måtte bare dele disse tankene fordi dette er ikke noe jeg kan gå på åpen gate å spørre om heller :=

Har vurdert å forlate landet permanent føler at jeg skal jeg ha ett normalt liv så må jeg bort her fra.

Jeg forstår veldig godt hva du mener. Det du sier er at din identitet og tilhørighet føles helt knust etter å ha blitt fortalt gjentatte ganger at du "ikke er ekte norsk" og at du er "sånn og sånn" når det gjelder hudfarge. I tillegg opplever du Quisling - White Power Chicks som tar en: "Jeg er ikke rasist, men Heil Blonde Power" 🤣 Jeg har opplevd sånne kvinnfolk selv og jeg har sentral-europeisk / øst-europeisk bakgrunn. Jeg har også prøvd å kalle meg for norsk "med bindestrek", men fra tid til annen blir man påminnet hver gang at man aldri er en del av samfunnet. Det er selvfølgelig vondt da jeg også er minoritet i det landet jeg var født i. Ironien er at det er grunnen til at jeg kom til Norge, blant annet diskriminering der jeg er ifra. Men nå opplever man en god del av det samme i Norge også, dog på en mykere måte. Der jeg er ifra blir det fort fysisk vold mot minoriteter, mens i Norge er det mer psykisk og sosial "vold" slik som utfrysning og systematisk knusing av ditt selvbilde, noe som faktisk i verste fall kan føre at man begynner å vurdere å gå inn på selvmordstanker. 

Så jeg kjenner veldig godt til hva det betyr å føle seg fremmed. Jeg tipper at du hadde opplevd mye av den samme diskrimineringen i Brasil, for nå har de valgt en rasist som Bolsonaro i Brasil og jeg har lest ved en rekke anledninger at minoriteter nå undertrykkes i større grad i Brasil i forhold til tidligere. Man kan trygt si det slik at ting har blitt mye verre i Brasil etter at Lula måtte gå av som president. 

Brasil var full av "positivitet" med Lula, men nå kom Bolsonaro og du ser hvor fort det snur til noe mye verre. Dette er bare for å illustrere at du har helt rett i at det er "noe negativt som har skjedd" de siste årene som har gjort at vi har gått langt tilbake i forhold til toleranse, respekt for hverandre og generell "sosial" fremgang. 

Hva har skjedd de siste årene? Mye. Den arabiske våren fra 2011, ISIS sin fremvekst i 2014, rasistene sin fremvekst i en rekke land i Europa og Latin-Amerika (se bare hva som skjedde i Bolivia nå nylig der de kastet Morales og han ble erstattet med ekstreme, høyreorienterte kristne som liker å undertrykke minoriteter). Så har du den økonomiske oljekrisen fra sommeren 2014 og på dette tidspunktet var mange i Europa ennå ikke over den økonomiske krisen fra høsten 2008. Så kom flyktningkrisen og fremveksten av Trump og Brexit i 2015 - 2016 og resten av historien kjenner du frem til 2020, nemlig at rasistiske holdninger har kommet ut av skapet, ikke bare mellom mennesker, men også i takt med stadig mer digitalisering. Da når man ut til "større publikum".

Så har du det generelle kulturelle problemet i Norge, nemlig at nordmenn er generelt sett veldig kalde personlig og det er veldig trist, men det er sånn de er. Det har faktisk blitt mye verre, synes jeg iallfall, etter at digitale medier og sosiale medier er blitt til. Disse sosiale mediene har bare gitt disse personene en ekstra unnskyldning slik at de kan glo i en skjerm og ellers være Keyboard Warriors på nettet, fremfor å faktisk snakke med andre mennesker normalt, ansikt - til - ansikt. 

Teknologien har i større grad forsterkes her til lands "den introverte personligheten". Nå fikk de introverte en "hel verden" foran seg på skjerm, både på mobilen og på egen laptop, noe som betyr at de kunne i utgangspunktet redusere sin kontakt med andre folk, ansikt - til - ansikt i enda større grad. Nå trengte de heller ikke å ringe på telefonen, nå kunne man sende e-mail eller SMS via diverse apper. 

Så hjelper det heller ikke at media har i årevis kjørt "slem utlending" kampanje hver gang det skjer noe. Samtidig så har vi fått dette overdrevne kapitalistiske fokuset på "suksess" der utseende, penger og utdanning er det eneste som teller, i tillegg til "riktig (etnisk) bakgrunn". I og med at mange norske kvinner er helt ekstreme på disse områdene, så har "vanlige" menn med minoritetsbakgrunn falt mer og mer gjennom. Så det er en rekke momenter i tillegg til økende rasisme. I tillegg så kan norske kvinner oppleve verbal hets fra norske menn som er sjalue over at den norske kvinnen har valgt en såkalt "utlending" som kjæreste, så det er mange eksempler på en slik hets. 

Men ja, alt i alt er det en rekke momenter som samlet sett utgjør det dårlige helhetsbildet som du har erfart. Jeg er helt enig med deg i at et annet europeisk land kan være mer passende for din del å bosette deg i, dog vil jeg heller se på sted / by fremfor land. For eksempel, London som by er bra, men England som land samlet sett suger hardt - de er for Brexit, selv om London ikke er for Brexit. Men dessverre faller London under England og UK sin juristiksjon, så det blir nå betydelig vanskeligere å flytte til London siden Brexit nå er i ferd med å skje. Men ja, det finnes andre byer også i Europa som er mer internasjonale og bedre å etablere seg i. Det er selvsagt et stort pluss at du kan tysk. Det er et viktig språk og Berlin er en spennende by. Så lenge du holder deg til internasjonale byer i Tyskland slik som Munchen, Frankfurt, Dusseldorf, Berlin, Hamburg, Cologne ++, så er det gode muligheter der for et godt liv.

Siden du ønsker å flytte permanent og kan tysk allerede, kanskje å begynne å studere i Tyskland hadde vært ypperlig for din del og du har rett på lån og stipend fra Lånekassen.

I Norge er det stort sett bare Oslo som gjelder eller ingenting om du har minoritetsbakgrunn, men Oslo er blitt en dyr by å bo i. Et annet problem med Norge er folk sier ofte at "vi er bare 5,4 millioner innbyggere". Jeg vil heller si at vi ikke engang er 5,4 millioner. Vi er bare der vi bor - f eks Stavanger. Så når noen sier "Norge", så er det ikke riktig, fordi jeg får aldri møtt flesteparten av de 5,4 millioner uansett. Norge er altfor stort geografisk og det finnes byer i Norge som jeg aldri har besøkt de siste 25 årene, jeg har f eks aldri vært i Tr.heim, Bodø eller Tromsø og har vært bare et par ganger i Bergen (totalt i noen få dager). Samtidig har jeg vært ca 10 ganger i UK, så det er litt ironisk at jeg har vært innom Edinburgh, London og Manchester, men ikke innom Tr.heim, Bodø eller Tromsø, og har såvidt vært innom Bergen. 

Så man bor egentlig ikke i Norge, men i den byen man er i, og da føler man seg fanget i den "byen" man er blitt "tildelt" i Norge. 

Hadde vi vært som Nederland, så hadde flytting mellom byer ha vært mye lettere. Amsterdam - Rotterdam - Utrecht - Leiden - Haag ++ er nærmest rett ved siden av hverandre. Da føler man at man bor i Nederland. Mens i Norge føler man at man er fanget bare i den byen man er i. 

Anonymkode: 76f37...b2a

• Liker 4
Gjest
Dette emnet er låst for flere svar.
  • Opprett ny...