Gå til innhold

Ingeborg Senneset


bianca89

Anbefalte innlegg

Lill3My skrev (På 23.12.2023 den 22.24):

"8 tips for å ha en bedre jul" 

... Burde inneholde punkt 9: "ikke del bilder av deg selv som undervektig på nyhetsmedier med potensial til å nå ut til de mest sårbare som helst burde skånes.". Og et punkt nr 10: _vær forsiktig med å fikse og hjelpe alle andre når du ikke er frisk selv. Det kan virke mot sin hensikt."

Nå slettes det fader meg kritiske (konstruktive) kommentarer under innlegget! Hvem administrerer kommentarfelt i selve avisa? Journalisten selv? Eller egne moderatorer? Vet ikke hva som er verst egentlig. 

  • Liker 8
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Kanin46 skrev (1 time siden):

Nå slettes det fader meg kritiske (konstruktive) kommentarer under innlegget! Hvem administrerer kommentarfelt i selve avisa? Journalisten selv? Eller egne moderatorer? Vet ikke hva som er verst egentlig. 

Er noen som ikke tåler å måtte innse at man selv er ekstremt ødeleggende for andre mennesker og at man mangler alt av selvinnsikt.

Endret av Sarajensen123
Skrivefeil
  • Liker 8
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sarah93 skrev (På 23.12.2023 den 18.57):

Ingeborg Senneset deler denne saken om et vanskelig forhold til julen fra noen år siden, og den er jo helt grei, men som vanlig illustrert med de radmagre bildene. Det burde være et redaksjonelt ansvar å unngå/ begrense dette.

 

https://www.aftenposten.no/amagasinet/i/b5wPW3/til-det-sorte-faaret?fbclid=IwAR32FUB1quIYQDmTAUFp5Wh79M8snrMheuEzrGjf5GwEOfVubAmlAKENMP0

Delte hun dette på nytt igjen nå i år? 
Man får jo lyst til å sende en henvendelse til Aftenposten(og NRK), for dette kan ikke få fortsette. Men hvem skulle man kontaktet?
Som tenåringsmor,som både ser og hører hvordan enkelte av min datters venninner sliter med mat, kropp, og spiseforstyrrelser, og hvor lett påvirkelige de er i den alderen,  så blir jeg skremt av å se hvordan slikt som dette trykkes helt ukritisk. Og hvordan det i tillegg hylles. 
 

  • Liker 17
  • Nyttig 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jane Doe skrev (17 minutter siden):

Delte hun dette på nytt igjen nå i år? 
Man får jo lyst til å sende en henvendelse til Aftenposten(og NRK), for dette kan ikke få fortsette. Men hvem skulle man kontaktet?
Som tenåringsmor,som både ser og hører hvordan enkelte av min datters venninner sliter med mat, kropp, og spiseforstyrrelser, og hvor lett påvirkelige de er i den alderen,  så blir jeg skremt av å se hvordan slikt som dette trykkes helt ukritisk. Og hvordan det i tillegg hylles. 
 

Sjefredaktøren tenker jeg. Det er på høy tid at det blir sagt i fra, vi er flere som står klare til å backe. 

  • Liker 13
  • Nyttig 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sarah93 skrev (40 minutter siden):

Hva sto det i den/ de kommentarene som ble slettet?

Litt vanskelig å ta stilling til uten å ha sett dem.

Skal høre om noen jeg kjenner fikk tatt skjermdump. Deler hvis, og hvis jeg får lov. 
En ting er sikkert: skriver dere kritiske kommentarer, om det er på IG, face eller under artikler, ta skjermdump! 

  • Liker 5
  • Hjerte 1
  • Nyttig 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Kanin46 skrev (2 timer siden):

Er posta på nytt nå. Får håpe den får stå.

E2044C48-392F-4758-98FA-C4A5BB65BC51.jpeg

4AFC73C1-9BF7-4269-863D-4F3888C9EE11.jpeg

Helt uhørt at dette skal ha bli slettet hos en "seriøs" aktør som Aftenposten. Det er godt skrevet, saklig og høyst relevant til saken. Det bør virkelig ryddes i redaksjonen, samt foretas et møte med klargjøring av oppgaver, ansvar og retningslinjer for ett eller annet sted er det en alvorlig svikt her

  • Liker 18
  • Nyttig 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lill3My skrev (7 minutter siden):

Helt uhørt at dette skal ha bli slettet hos en "seriøs" aktør som Aftenposten. Det er godt skrevet, saklig og høyst relevant til saken. Det bør virkelig ryddes i redaksjonen, samt foretas et møte med klargjøring av oppgaver, ansvar og retningslinjer for ett eller annet sted er det en alvorlig svikt her

Kjenner hun som har posta. Angivelig fordi «ikke fullt navn», men personen var innlogga med konto, så sitt fulle navn når kommentaren ble skrevet, men så kommer brukernavn på Google når den postes. Likevel drøyt å slette på det grunnlaget når kontoen er verifisert, og dette tydeligvis er en teknisk brist hos Aftenposten, de kunne tatt kontakt og gjort obs og bedt personen skrive hele navnet på slutten av innlegget for at det skulle bli stående. Hadde vært noe annet om det var i kategorien usaklig og hets, og tilsynelatende falskt navn. Synes det er en syltynn unnskyldning. Og jeg lurer også på hvem som modererer de kommentarfeltene: journalistene selv eller egne moderatorer? Artikkelen har jo for øvrig kun kommentarer for 2-3 år siden. Og bare «så flink du er» og hjerter. Er ikke første gang kritiske kommentarer blir sletta…

  • Liker 12
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

P.S. Om noen faktisk vil sende Mail til Aftenposten og gi berettiget kritikk på IS generelt, på det som er blitt drøfta her, så er dette et bra tidspunkt. Noe er allerede blitt adressert i dag, men enklere for dem å ignorere enkeltpersoner enn flere som gir konstruktive tilbakemeldinger.

  • Liker 6
  • Nyttig 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis det ikke var fullt navn, er det derfor det ble slettet. Holder ikke å være innlogget med fullt navn eller ha det på kontoen, brukernavnet må være fullt navn, uansett hva man skriver. Det var et bra innlegg, så hvis hun skriver på nytt med fullt navn, får det nok stå :) 

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sarah93 skrev (17 timer siden):

Hvis det ikke var fullt navn, er det derfor det ble slettet. Holder ikke å være innlogget med fullt navn eller ha det på kontoen, brukernavnet må være fullt navn, uansett hva man skriver. Det var et bra innlegg, så hvis hun skriver på nytt med fullt navn, får det nok stå :) 

Det er lagt ut på nytt. Problemet er at dette er en bug hos Aftenposten. Det ser faktisk ut som man skriver med fullt navn mens kommentaren skrives, men når man har postet kommer bare Google-brukernavnet øverst, selv om fullt navn er i profil og alt. Så da må man i tillegg skrive fullt eget navn nederst i selve kommentaren, noe som ikke akkurat er innlysende for de fleste av oss når vi er logget inn med verifisert konto og fullt navn. 🙂 Her kunne Aftenposten gjort oppmerksom på det og gitt mulighet til å gjøre nettopp det, når ikke innholdet var støtende og konto/navn faktisk er verifisert. Det kom uansett noe godt ut av det, for Aftenposten er nå gjort oppmerksom på noen ting som gjør at de ikke kan skylde på uvitenhet videre. 
Så håper jeg IS slutter å skjule/slette/ignorere kritiske kommentarer på egne plattformer uavhengig av navne-bug som årsak hos Aftenposten i denne runden.

 

Presisering: personen var altså ikke klar over at hun ikke skrev med fullt navn da kommentaren ble posta første gang, så ikke bevisst utelatt fullt navn og brudd på regler. 
På generelt grunnlag er det selvsagt at de ulike mediene har regler for kommentering, og sletter om disse brytes, så ikke ment som noe «konspi-mistanker». Reagerer mest på generelt grunnlag når saklige kommentarer slettes pga teknikaliteter uten at man varsles og får mulighet til å rette opp først (særlig når det ikke er med overlegg), spesielt når det er kommentarer man legger en del jobb i (mye tekst). Og at man ikke får noe varsel eller forklaring. Aftenposten er ikke alene om det altså. Så antok man først at kommentaren ble sletta pga kritikk mot IS, nå viste det seg å ikke stemme, samtidig sier det jo en del om hvordan IS har opptrådt i ulike sammenhenger, særlig da på kritiske kommentarer, man antar det er årsaken fordi det har skjedd flere ganger før. Håper i alle fall Aftenposten tar noe av kritikken med seg videre, selv om årsaken til sletting her viste seg å ha med brukernavn å gjøre. 

Endret av Ninaen
  • Liker 7
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ninaen skrev (2 timer siden):

Det er lagt ut på nytt. Problemet er at dette er en bug hos Aftenposten. Det ser faktisk ut som man skriver med fullt navn mens kommentaren skrives, men når man har postet kommer bare Google-brukernavnet øverst, selv om fullt navn er i profil og alt. Så da må man i tillegg skrive fullt eget navn nederst i selve kommentaren, noe som ikke akkurat er innlysende for de fleste av oss når vi er logget inn med verifisert konto og fullt navn. 🙂 Her kunne Aftenposten gjort oppmerksom på det og gitt mulighet til å gjøre nettopp det, når ikke innholdet var støtende og konto/navn faktisk er verifisert. Det kom uansett noe godt ut av det, for Aftenposten er nå gjort oppmerksom på noen ting som gjør at de ikke kan skylde på uvitenhet videre. 
Så håper jeg IS slutter å skjule/slette/ignorere kritiske kommentarer på egne plattformer uavhengig av navne-bug som årsak hos Aftenposten i denne runden.

 

Presisering: personen var altså ikke klar over at hun ikke skrev med fullt navn da kommentaren ble posta første gang, så ikke bevisst utelatt fullt navn og brudd på regler. Jeg delte skjermdump av kommentaren da den var postet på nytt.
På generelt grunnlag er det selvsagt at de ulike mediene har regler for kommentering, og sletter om disse brytes, så ikke ment som noe «konspi-mistanker». Reagerer mest på generelt grunnlag når saklige kommentarer slettes pga teknikaliteter uten at man varsles og får mulighet til å rette opp først (særlig når det ikke er med overlegg), spesielt når det er kommentarer man legger en del jobb i (mye tekst). Og at man ikke får noe varsel eller forklaring. Aftenposten er ikke alene om det altså. Så antok man først at kommentaren ble sletta pga kritikk mot IS, nå viste det seg å ikke stemme, samtidig sier det jo en del om hvordan IS har opptrådt i ulike sammenhenger, særlig da på kritiske kommentarer, man antar det er årsaken fordi det har skjedd flere ganger før. Håper i alle fall Aftenposten tar noe av kritikken med seg videre, selv om årsaken til sletting her viste seg å ha med brukernavn å gjøre. 

Ser at hun har lagt ut denne artikkelen på egen Facebookside. Jeg får ikke kommentert der. Gjelder det bare meg, eller har hun skrudd av muligheten til å kommentere for alle som ikke er venner med henne? Ser at det går å kommentere på andre av hennes innlegg der. Hun er jo veldig klar over hva mange mener om at hun publiserer slike bilder som i artikkelen, og hvor problematisk og farlig det er for mange. At hun da velger å stenge kommentarfeltet for alle hun ikke har godkjent som venner, det er greit dobbeltmoralsk. Spesielt fordi hun i et innlegg rett under kritiserer Durek for å blokkere henne slik at hun ikke får stilt ham kritiske spørsmål. Hvorfor er det så få i mediebransjen som ser dobbeltmoralen hennes, og hvordan hun holder på? 

  • Liker 2
  • Nyttig 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jane Doe skrev (8 minutter siden):

Ser at hun har lagt ut denne artikkelen på egen Facebookside. Jeg får ikke kommentert der. Gjelder det bare meg, eller har hun skrudd av muligheten til å kommentere for alle som ikke er venner med henne? Ser at det går å kommentere på andre av hennes innlegg der. Hun er jo veldig klar over hva mange mener om at hun publiserer slike bilder som i artikkelen, og hvor problematisk og farlig det er for mange. At hun da velger å stenge kommentarfeltet for alle hun ikke har godkjent som venner, det er greit dobbeltmoralsk. Spesielt fordi hun i et innlegg rett under kritiserer Durek for å blokkere henne slik at hun ikke får stilt ham kritiske spørsmål. Hvorfor er det så få i mediebransjen som ser dobbeltmoralen hennes, og hvordan hun holder på? 

Kun venner ja. Flere venninner av meg har prøvd. Men om du deler artikkelen og tagger henne skal den automatisk havne på veggen hennes, da kan du legge inn kritisk kommentar i eget innlegg. Så får du se om hun sletter/skjuler det…

Endret av Ninaen
  • Liker 5
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jane Doe skrev (8 timer siden):

Ser at hun har lagt ut denne artikkelen på egen Facebookside. Jeg får ikke kommentert der. Gjelder det bare meg, eller har hun skrudd av muligheten til å kommentere for alle som ikke er venner med henne? Ser at det går å kommentere på andre av hennes innlegg der. Hun er jo veldig klar over hva mange mener om at hun publiserer slike bilder som i artikkelen, og hvor problematisk og farlig det er for mange. At hun da velger å stenge kommentarfeltet for alle hun ikke har godkjent som venner, det er greit dobbeltmoralsk. Spesielt fordi hun i et innlegg rett under kritiserer Durek for å blokkere henne slik at hun ikke får stilt ham kritiske spørsmål. Hvorfor er det så få i mediebransjen som ser dobbeltmoralen hennes, og hvordan hun holder på? 

Hun er fullstendig klar over denne tråden her på kg,så det er neppe tilfeldig at hun skrur av kommentarfeltet på slike innlegg. Og det viser igjen at hun er fullstendig klar over hva hun gjør,men hun velger å gi faen. 

  • Liker 13
  • Nyttig 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sarajensen123 skrev (På 26.12.2023 den 20.54):

Hun er fullstendig klar over denne tråden her på kg,så det er neppe tilfeldig at hun skrur av kommentarfeltet på slike innlegg. Og det viser igjen at hun er fullstendig klar over hva hun gjør,men hun velger å gi faen. 

Ingeborg er et mye farligere "forbilde" enn Sophie Elise.

Ingeborg seiler ikke bare under falskt flagg, det er lettere og mer tilgjengelig for de fleste jenter å kødde til maten dersom de sliter med seg selv enn å operere seg i Tyrkia for hundretusenvis av kroner.

  • Liker 16
  • Hjerte 1
  • Nyttig 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Kanin46 skrev (På 25.12.2023 den 20.12):

Er posta på nytt nå. Får håpe den får stå.

 

 

Veldig bra skrevet kommentar det der. Fatter ikke hva redaktøren tenker

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Blåttvann skrev (2 timer siden):

Ingeborg er et mye farligere "forbilde" enn Sophie Elise.

Ingeborg seiler ikke bare under falskt flagg, det er lettere og mer tilgjengelig for de fleste jenter å kødde til maten dersom de sliter med seg selv enn å operere seg i Tyrkia for hundretusenvis av kroner.

Helt enig!

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

Bra Senneset varsler via selfie på Facebook-story at hun skal skrive en banebrytende kommentar i Aftenposten om at vaksiner er bra!

Skjermbilde 2024-01-19 kl. 16.02.13.png

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

22 minutter siden, Sarah93 said:

Bra Senneset varsler via selfie på Facebook-story at hun skal skrive en banebrytende kommentar i Aftenposten om at vaksiner er bra!

Skjermbilde 2024-01-19 kl. 16.02.13.png

Klarer hun å skrive om noe annet enn det og spiseforstyrrelser? Minst spennende kommentatoren som finnes der ute, og der er konkurransen hard.

  • Liker 18
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...