Gå til innhold

Ingeborg Senneset


bianca89

Anbefalte innlegg

Frisk Frosk skrev (5 timer siden):

Ingeborg Senneset alene er årsaken til at jeg kuttet ut Aftenposten.

Hun sitter på gjerdet, ser an hvilken retning vinden går i div. samfunnsdebatter eller enkeltsaker, så hopper hun inn og rakker skarpt ned på andre for å score poeng selv. Det er bare en variant av hennes taktikk med å kaste seg over SE.

IS er en løs kanon på dekk, som farer villt rundt helt uten tanker for hvem hun skader på sin vei. Hva som helst, bare hun selv får litt mer oppmerksomhet som igjen gir henne flere utstillingsvinduer for sin mer og mindre fordekte proana.

Som helsepersonell bruker hun sin autorisasjon på en dårlig måte. Hun hadde hatt godt av å logge helt av sosiale medier, slutte å oppsøke media - og heller konsentrere seg om å bli frisk. For så lenge hun holder på som hun gjør, så dyrker hun egen sykdom parallelt med ev. behandling hun får. Da kommer hun seg ikke videre. Og det er ikke akseptabelt at hun på egen ferd stadig rakker ned på andre for å selv få oppmerksomhet.

Aftenposten støtter dette, og dermed blir det aldri abonnement fra min side igjen. De har i årevis gitt IS en scene hvor hun får oppmerksomhet rundt sin proana, og det bryter egentlig VVP.

Sa faktisk til samboeren min senest i går at jeg vurderer å kutte ut abonnementet mitt på Aftenposten. Tror jeg skal skrive til dem og forklare hvorfor. Hjelper sikkert ingenting, men da er de i hvert fall klar over at folk reagerer. Det hun driver med er ikke en prisbelønnet samfunnsdebattant verdig.

  • Liker 16
  • Nyttig 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

hvitblomstlilje skrev (1 time siden):

Sa faktisk til samboeren min senest i går at jeg vurderer å kutte ut abonnementet mitt på Aftenposten. Tror jeg skal skrive til dem og forklare hvorfor. Hjelper sikkert ingenting, men da er de i hvert fall klar over at folk reagerer. Det hun driver med er ikke en prisbelønnet samfunnsdebattant verdig.

Synes siste mot SE var lavmål. Det grenser faktisk til personangrep sånn hun la opp saken, og det med å dra inn mobbing av ungen var over grensa. SE uttaler jo også at dette var en ide hun hadde, og at om det viser seg å kunne være skadelig for barnet eller på annen måte frarådes vil hun ikke gjøre det, og at det uansett var snakk om å «spise» den som tilskudd/kapselform, ikke som et måltid rett etterpå liksom… Men IS gadd jo ikke en gang undersøke saken, spørre SE, bare hoppa rett på 1 setning og lagde drama. Har mista all respekt jeg en gang hadde. 

  • Liker 18
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Snakk om å mangle selvinnsikt. Nå skal ikke jeg hevde at jeg er enig med Berit Nordstrand,men å kritisere noen for å har en dårlig innvirkning på andre når det kommer til mat,kropp etc  når man er langt verre selv kan man vel mildt sagt kalles ironisk.

IMG_0884.png

  • Liker 20
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 hours ago, Sarajensen123 said:

Snakk om å mangle selvinnsikt. Nå skal ikke jeg hevde at jeg er enig med Berit Nordstrand,men å kritisere noen for å har en dårlig innvirkning på andre når det kommer til mat,kropp etc  når man er langt verre selv kan man vel mildt sagt kalles ironisk.

IMG_0884.png

"Se på ting som ikke handler om meg", eh ja, hva ellers? Er det vanlig å sitte og se på bilder av seg selv, liksom? Akkurat når det kommer til IS tror jeg kanskje det.

  • Liker 10
  • Nyttig 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

hvalstad45 skrev (20 minutter siden):

"Se på ting som ikke handler om meg", eh ja, hva ellers? Er det vanlig å sitte og se på bilder av seg selv, liksom? Akkurat når det kommer til IS tror jeg kanskje det.


Spot om.

  • Liker 4
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor skal hun angripe Berit Norstrand for å snakke om faste? Det er jo ikke sånn at BN er den som oppfant dette. Hun må liksom bare hakke på henne for alt.... 

  • Liker 15
  • Nyttig 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

texas1990 skrev (5 timer siden):

Hvorfor skal hun angripe Berit Norstrand for å snakke om faste? Det er jo ikke sånn at BN er den som oppfant dette. Hun må liksom bare hakke på henne for alt.... 

Hun sparker i øst og i vest  helt uten mål og mening. Og ja jeg har mine formeninger om Berit Nordstrand og da tenker jeg ikke på dette punktet om faste, men når Ingeborg selv som promoterer spiseforstyrrelser mener at Berit Nordstrand sin snakk om faste høres ut som ortorektisk eller bulimisk adferd ja da vet jeg ikke om jeg kan le eller grine.

 

IMG_0888.png

Endret av Sarajensen123
Skrivefeil
  • Liker 20
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hallo Ingeborg, tro det eller ei, vi er mange som klarer å ha et avslappet og sunt forhold til mat samtidig som vi driver med periodisk faste. Greit å ikke projisere spiseforstyrrelsen sin over på alt av kosthold som avviker litt fra normalen vi har blitt fortalt i årevis er best for alle? 

  • Liker 33
  • Nyttig 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sennesett er jo politisk korrekthet og konformitet personifisert. Som noen skrev så fanger hun opp med stor stil hvilken vei vinden blåser, noe det forsåvidt ikke er noe galt med - men heller ingen grunn til å hylle. (Kritikken av Durek Verrett for eksempel. Fins vel knapt noen det er lettere å kritisere). 

Det som er ufattelig lavmål er måten hun fremstiller andre på, med spissformuleringer og retoriske snarveier som visker ut nyansene hos det meningsmotstandere står for. Utrolig at hun får lov til å holde på som hun gjør på en så stor plattform. 

  • Liker 22
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

parmanoia skrev (5 timer siden):

Hallo Ingeborg, tro det eller ei, vi er mange som klarer å ha et avslappet og sunt forhold til mat samtidig som vi driver med periodisk faste. Greit å ikke projisere spiseforstyrrelsen sin over på alt av kosthold som avviker litt fra normalen vi har blitt fortalt i årevis er best for alle? 


Enig. Jeg lever selv med alvorlig spiseforstyrrelse og tanken om at de som driver med faste er spiseforstyrret har ikke engang slått meg.

  • Liker 13
  • Hjerte 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 hours ago, parmanoia said:

Hallo Ingeborg, tro det eller ei, vi er mange som klarer å ha et avslappet og sunt forhold til mat samtidig som vi driver med periodisk faste. Greit å ikke projisere spiseforstyrrelsen sin over på alt av kosthold som avviker litt fra normalen vi har blitt fortalt i årevis er best for alle? 

Det er så klassisk! Samme skrev Shazia Mahid her i VG, "kropp og mat er noe avdet vanskeligste som finnes." For deg, kanskje! De spiseforstyrra tror alle (kvinner) har problemer med mat og kropp!

  • Liker 10
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

hvalstad45 skrev (10 minutter siden):

Det er så klassisk! Samme skrev Shazia Mahid her i VG, "kropp og mat er noe avdet vanskeligste som finnes." For deg, kanskje! De spiseforstyrra tror alle (kvinner) har problemer med mat og kropp!

Det er noe med at på seg selv kjenner man ingen andre, og at det var rette rævva som feis! (beklager vulgært språk 😆). 

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

hvalstad45 skrev (4 timer siden):

Det er så klassisk! Samme skrev Shazia Mahid her i VG, "kropp og mat er noe avdet vanskeligste som finnes." For deg, kanskje! De spiseforstyrra tror alle (kvinner) har problemer med mat og kropp!

Jeg har selv spiseforstyrrelser og jeg er enig i det du sier her. Samme med folk (både med og uten spiseforstyrrelser) som påstår at ingen noensinne burde prøve å slanke seg fordi det vil resultere i spiseforstyrrelser. Eh, nei.. normale mennesker kan fint klare å gå ned i vekt uten å bli syk av det. 

  • Liker 11
  • Hjerte 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

hvalstad45 skrev (På 1.2.2024 den 17.29):

"Se på ting som ikke handler om meg", eh ja, hva ellers? Er det vanlig å sitte og se på bilder av seg selv, liksom? Akkurat når det kommer til IS tror jeg kanskje det.

Å sitte og se på bilder av meg selv har aldri slått meg en gang. Referanserammene for hva som er normalt og friskt hos IS er så ute av takt når hun i tillegg skriver at hun "forsøksvis" ser på andre ting enn seg selv, men at det er "fan umulig".

  • Liker 8
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ingeborg Senneset gir meg rett og slett the ick.

Aftenposten burde avsluttet samarbeider med henne for lenge siden. Jeg sa opp abonnementet mitt hos de på grunn av henne.

  • Liker 15
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 hour ago, Alice123 said:

Å sitte og se på bilder av meg selv har aldri slått meg en gang. Referanserammene for hva som er normalt og friskt hos IS er så ute av takt når hun i tillegg skriver at hun "forsøksvis" ser på andre ting enn seg selv, men at det er "fan umulig".

At hun ikke så selv en gang hvor merkelig det hun skrev var. Sånn er det for ekstremt selvsentrerte mennesker og igjen tror hun åpenbart alle er som henne. Trist hun skal få så mye spalteplass bare fordi hun har så mange følgere i sosiale medier. Et "ungdoms"alibi der fra Aftenpsoten, så gjennomskuelig. Hun har jo ikke kompetansen som trengs! Hun klarer kun å skrive om et par-tre saker.

  • Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

hvalstad45 skrev (24 minutter siden):

At hun ikke så selv en gang hvor merkelig det hun skrev var. Sånn er det for ekstremt selvsentrerte mennesker og igjen tror hun åpenbart alle er som henne. Trist hun skal få så mye spalteplass bare fordi hun har så mange følgere i sosiale medier. Et "ungdoms"alibi der fra Aftenpsoten, så gjennomskuelig. Hun har jo ikke kompetansen som trengs! Hun klarer kun å skrive om et par-tre saker.

Jeg vet ikke helt hva Aftenposten vil med henne. Hun er 39 i år (født i 85), vet ikke om ei dame på nesten førr er det som skal til for å lokke unge til å lese Aftenposten. Samtidig er det veldig aftenpost'sk å tenke på 40åringer som ungdom.

  • Liker 9
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alice123 skrev (17 minutter siden):

Jeg vet ikke helt hva Aftenposten vil med henne. Hun er 39 i år (født i 85), vet ikke om ei dame på nesten førr er det som skal til for å lokke unge til å lese Aftenposten. Samtidig er det veldig aftenpost'sk å tenke på 40åringer som ungdom.

Hun ser yngre ut (i hvert fall på bildene), oppfører seg yngre og fremstår yngre. Så vil tro hun når kvinner i 20-årene og begynnelsen av 30-årene.

  

  • Liker 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen som forstår hva Ingeborg Senneset vil med denne kommentaren annet enn å fremheve at hun selv har kommet seg i jobb? Hvis hun mener det bør bli lettere å komme i jobb med sykdom (det kan man jo være enig i), bør hun skrive hvordan og om konkrete tiltak fremfor å bare skrive om seg selv. Og jeg vet ikke, men jeg synes måten hun skriver om skammen ved å "nave" er ubehagelig og ligner til forveksling på en fordømmelse av folk som trenger trygd. Står litt mellom linjene, føler jeg. Eller er det bare meg?

Tror jeg hadde syntes det var ubehagelig å lese dette om jeg selv gikk på ytelser. Om økninger i trygdede mens Ingeborg rasler med sitt nøkkelkort... Senneset har blitt en svært profilert influenser som gjør enorm suksess med å skrive bøker og kommentarer og legge ut bilder av egne problemer. Hun er ikke representativ for unge som står utenfor arbeidslivet og trenger en fot inn.

Dette meg-fokuset bikker over i ren narssisme etter hvert. Det er ubehagelig.

https://www.aftenposten.no/meninger/kommentar/i/8JnjPQ/en-av-dem-det-er-meg

  • Liker 12
  • Nyttig 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Leste den igjen, det er en del konkrete innspill der som jeg overså. Så var litt kjapp der. For meg forsvant det bare litt i det  se-så-flink-jeg-er-som-gjør-friske-ting-sporet. Og hun burde vite at hennes historie ikke er representativ for de aller fleste som står utenfor arbeidslivet. Jeg har hørt av mange som får NAV-støtte at de synes hun skriver stigmatiserende om trygd, og det kan jeg godt forstå.

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...