Gå til innhold

Ingeborg Senneset


bianca89

Anbefalte innlegg

Sarah93 skrev (1 time siden):

Noen som forstår hva Ingeborg Senneset vil med denne kommentaren annet enn å fremheve at hun selv har kommet seg i jobb? Hvis hun mener det bør bli lettere å komme i jobb med sykdom (det kan man jo være enig i), bør hun skrive hvordan og om konkrete tiltak fremfor å bare skrive om seg selv. Og jeg vet ikke, men jeg synes måten hun skriver om skammen ved å "nave" er ubehagelig og ligner til forveksling på en fordømmelse av folk som trenger trygd. Står litt mellom linjene, føler jeg. Eller er det bare meg?

Tror jeg hadde syntes det var ubehagelig å lese dette om jeg selv gikk på ytelser. Om økninger i trygdede mens Ingeborg rasler med sitt nøkkelkort... Senneset har blitt en svært profilert influenser som gjør enorm suksess med å skrive bøker og kommentarer og legge ut bilder av egne problemer. Hun er ikke representativ for unge som står utenfor arbeidslivet og trenger en fot inn.

Dette meg-fokuset bikker over i ren narssisme etter hvert. Det er ubehagelig.

https://www.aftenposten.no/meninger/kommentar/i/8JnjPQ/en-av-dem-det-er-meg

Dette er tatt opp med henne x antall ganger! Spesielt bruken av «naver», «sugerør i statskassa» osv. Er så forbanna drittlei. Og selv om det er noen konkrete forslag, så var denne kommentaren din helt korrekt: MEG MEG MEG! SE PÅ MEG SÅ FLINK JEG VAR! 
Hun hadde flaks. Sier ikke hun har jobba for ting, men hun hadde like fullt flaks. De færreste i den situasjonen har mulighet til en så fleksibel jobb hun har, og i tillegg: så selvsagte tekster hun skriver…unnskyld, men kan noen ganger diskutere hvor reell jobb dette er… unnskyld meg, er bare så forbanna lei. Vært tema her i tråden før. Som da hun satt i intervju med Erna om tilsvarende, og nærmest skrøt etterpå av å ha hatt intense smerter og operert rett etterpå. 

  • Liker 21
  • Hjerte 1
  • Nyttig 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Kanin46 skrev (14 minutter siden):

Dette er tatt opp med henne x antall ganger! Spesielt bruken av «naver», «sugerør i statskassa» osv. Er så forbanna drittlei. Og selv om det er noen konkrete forslag, så var denne kommentaren din helt korrekt: MEG MEG MEG! SE PÅ MEG SÅ FLINK JEG VAR! 
Hun hadde flaks. Sier ikke hun har jobba for ting, men hun hadde like fullt flaks. De færreste i den situasjonen har mulighet til en så fleksibel jobb hun har, og i tillegg: så selvsagte tekster hun skriver…unnskyld, men kan noen ganger diskutere hvor reell jobb dette er… unnskyld meg, er bare så forbanna lei. Vært tema her i tråden før. Som da hun satt i intervju med Erna om tilsvarende, og nærmest skrøt etterpå av å ha hatt intense smerter og operert rett etterpå. 

Det intervjuet var helt krise, og veldig usolidarisk mot andre arbeidstakere.

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sarah93 skrev (2 timer siden):

Noen som forstår hva Ingeborg Senneset vil med denne kommentaren annet enn å fremheve at hun selv har kommet seg i jobb? Hvis hun mener det bør bli lettere å komme i jobb med sykdom (det kan man jo være enig i), bør hun skrive hvordan og om konkrete tiltak fremfor å bare skrive om seg selv. Og jeg vet ikke, men jeg synes måten hun skriver om skammen ved å "nave" er ubehagelig og ligner til forveksling på en fordømmelse av folk som trenger trygd. Står litt mellom linjene, føler jeg. Eller er det bare meg?

Tror jeg hadde syntes det var ubehagelig å lese dette om jeg selv gikk på ytelser. Om økninger i trygdede mens Ingeborg rasler med sitt nøkkelkort... Senneset har blitt en svært profilert influenser som gjør enorm suksess med å skrive bøker og kommentarer og legge ut bilder av egne problemer. Hun er ikke representativ for unge som står utenfor arbeidslivet og trenger en fot inn.

Dette meg-fokuset bikker over i ren narssisme etter hvert. Det er ubehagelig.

https://www.aftenposten.no/meninger/kommentar/i/8JnjPQ/en-av-dem-det-er-meg

Jeg får ikke lest det, men IS sin opplevelse er tvilsomt representativ for andre som er så uheldige at de er avhengige av Nav-systemet.

Ingeborg Senneset er en profilert person som har fri tilgang til å skrive i Aftenposten. Dette er noe enhver saksbehandler i Nav, enhver lege, vet. Dette gjør at IS også etter all sannsynlighet et helt annet møte med systemet enn hva hvermansen får som ikke har kjendis-helsepersonell på vennelisten, som ikke fritt kan bruke Aftenposten som sitt talerør.

Jeg ser på dette behovet for oppmerksomhet, "se på meg", og "se så flink jeg er" som en del av hennes sykdomsbilde. Hun har i årevis brukt det for å opprettholde sitt fokus på proana, samtidig som hun sminker det under "sterke meninger", "en tydelige penn" og lignende.  Hun har i årevis vist at hun higer etter oppmerksomhet, få vist frem sin sykdom, sin syke kropp. Hun slenger seg som regel bare på meninger som allerede er generelt befestet i folket, ikke noe kontroversielt, alltid noe sikkert - men så bare formulerer hun det skarpere enn andre, og får merkelig nok oppmerksomhet som om det er hun som fant ut kruttet, når det hun som regel gjør er å rette fokus på selvfølgeligheter.

  • Liker 23
  • Nyttig 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes absolutt det er en forakt mellom linjene til trygdede. At det har økt antall uføre i ti år, ti år hvor "jeg har pakket sekken og nøkkelkortet og dratt på jobb". Og at "den som betaler skatt også betaler for deg". Det vet vi jo, men poenget med uføretrygd er at noen er så syke at de ikke KAN jobbe, det er ikke noe å skamme seg over. Jeg betaler gladelig skatt for at alvorlig syke folk skal slippe å sulte, prostituere seg eller leve på almisser.

Jeg vet at arbeid kan være positivt for helsen, men hun skriver jo som om sykdommen man får stønad for ikke eksisterer. At det bare er å ta seg sammen og "jobbe seg frisk". Det er nesten litt sjaman Durek-aktig: Medaljongen rundt halsen er byttet ut med et nøkkelkort.

  • Liker 28
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sarah93 skrev (57 minutter siden):

Jeg synes absolutt det er en forakt mellom linjene til trygdede. At det har økt antall uføre i ti år, ti år hvor "jeg har pakket sekken og nøkkelkortet og dratt på jobb". Og at "den som betaler skatt også betaler for deg". Det vet vi jo, men poenget med uføretrygd er at noen er så syke at de ikke KAN jobbe, det er ikke noe å skamme seg over. Jeg betaler gladelig skatt for at alvorlig syke folk skal slippe å sulte, prostituere seg eller leve på almisser.

Jeg vet at arbeid kan være positivt for helsen, men hun skriver jo som om sykdommen man får stønad for ikke eksisterer. At det bare er å ta seg sammen og "jobbe seg frisk". Det er nesten litt sjaman Durek-aktig: Medaljongen rundt halsen er byttet ut med et nøkkelkort.

Jeg har sagt fra så mange ganger til henne, at da jeg så at hun skulle skrive om dette, med det perspektivet, IGJEN var det rett før tlf gikk i veggen her. Dama fikk nesten 3 år på psyk med døgninnleggelse! Det er over 10 år siden. Hvem får det i dag?! Hvem får den hjelpa hun fikk?! Og at NAV sa «nå kan du snart søke ung ufør» til henne for 14-15 år siden, det hadde de IKKE sagt i dag! Mye er annerledes, og ikke minst stramma inn! Hun hadde aldri fått ung ufør i dag, hun hadde aldri fått søke ufør en gang på det tidspunktet hun var på AAP sånn systemet er i dag, mens hun fortsatt var innlagt (ergo ikke all behandling prøvd) og ikke en gang prøvd ut i jobb. Hun aner ikke hvordan systemet funker i dag, og hun aner ikke hva det vil si å stå i vanlig jobb. For unnskyld at jeg sier det, store deler av den jobben hun har framstår rimelig tilrettelagt… i tillegg lever hun av å reise rundt med Kjøs og snakke om sykdom. Flott at hun fant en arbeidsgiver som tydeligvis strekker seg langt, det er ikke det samme som at alle egentlig kan jobbe fordi «gjøre friske ting selv om man ikke er frisk»! (Fy faen så lei jeg er av det der…) Hver gang hun snakker/skriver om det her skinner nedlatenheten gjennom, og hun svarer ALDRI på kritikken. Den ene gangen hun prøvde var det svada som hverken jeg eller andre skjønte bæret av hva hun mente en gang. Noen ganger er det faktisk å være sterk å innse at man ikke kam jobbe, i alle fall om man har tenkt å leve lenger enn halvveis i livet. Hun lever jævlig farlig, men det vil hun jo ikke innse. Og sender veldig farlige signaler til mange unge, syke. Som flere her inne har skrevet tidligere: hun lever den anorektiske drømmen. Som for de fleste vil ende med den anorektiske døden. Hun nærmer seg 40. En dag går det ikke bra lenger. Og den nedlatenheten kan hun legge bort. Hun tråkker på alle oss som har kjempet og slitt for utdanning og jobb, men måttet innse at helsa må vinne. I tillegg skjønner hun ikke at varighetskravet for ufør er 7 år. Det er altså ikke «kan aldri noensinne jobbe».

  • Liker 25
  • Hjerte 2
  • Nyttig 21
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sarah93 skrev (1 time siden):

Jeg synes absolutt det er en forakt mellom linjene til trygdede. At det har økt antall uføre i ti år, ti år hvor "jeg har pakket sekken og nøkkelkortet og dratt på jobb". Og at "den som betaler skatt også betaler for deg". Det vet vi jo, men poenget med uføretrygd er at noen er så syke at de ikke KAN jobbe, det er ikke noe å skamme seg over. Jeg betaler gladelig skatt for at alvorlig syke folk skal slippe å sulte, prostituere seg eller leve på almisser.

Jeg vet at arbeid kan være positivt for helsen, men hun skriver jo som om sykdommen man får stønad for ikke eksisterer. At det bare er å ta seg sammen og "jobbe seg frisk". Det er nesten litt sjaman Durek-aktig: Medaljongen rundt halsen er byttet ut med et nøkkelkort.

Hun snakker mot det de prøver å lære sånne som oss i helsevesenet: det er reell sykdom, ikke «ta seg sammen». Hun snakker jo også mot seg selv mtp «be om hjelp, ta på alvor’»osv. Hvorfor skal man gjøre det hvis det egebtlig bare er å ta seg sammen og jobbe seg frisk? Hæ, IS?

  • Liker 9
  • Nyttig 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg har nylig selv falt inn i spiseforstyrrelser / anoreksi. For meg personlig har ikke medieprofiler noe sammenheng med sykdommen (den skyldes traumer og vanskelige familieforhold), men det skremmer meg hvor mye påvirkning IS kan ha på andre syke som faktisk blir påvirket av SoMe. IS burde ikke få lov til å fronte proana i SoMe. Hun fronter og glorifiserer en dødelig sykdom, som dessverre har vist seg å ha en smitteeffekt. Det har aldri vært flere tilfeller av spiseforstyrrelser enn nå. Psykiatrien får inn barn ned i 8-9 års alderen. Rett og slett en skandale at en voksen kvinne opptrer slik i sosiale medier og kan påvirke mye yngre folk.

  • Liker 20
  • Hjerte 3
  • Nyttig 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sarah93 skrev (4 timer siden):

Noen som forstår hva Ingeborg Senneset vil med denne kommentaren annet enn å fremheve at hun selv har kommet seg i jobb? Hvis hun mener det bør bli lettere å komme i jobb med sykdom (det kan man jo være enig i), bør hun skrive hvordan og om konkrete tiltak fremfor å bare skrive om seg selv. Og jeg vet ikke, men jeg synes måten hun skriver om skammen ved å "nave" er ubehagelig og ligner til forveksling på en fordømmelse av folk som trenger trygd. Står litt mellom linjene, føler jeg. Eller er det bare meg?

Tror jeg hadde syntes det var ubehagelig å lese dette om jeg selv gikk på ytelser. Om økninger i trygdede mens Ingeborg rasler med sitt nøkkelkort... Senneset har blitt en svært profilert influenser som gjør enorm suksess med å skrive bøker og kommentarer og legge ut bilder av egne problemer. Hun er ikke representativ for unge som står utenfor arbeidslivet og trenger en fot inn.

Dette meg-fokuset bikker over i ren narssisme etter hvert. Det er ubehagelig.

https://www.aftenposten.no/meninger/kommentar/i/8JnjPQ/en-av-dem-det-er-meg

Men det hun aldri nevner. Er at hun fikk en behandling som veldig mange andre med samme sykdommer bare kunne drømme om. Hun fikk være i behandling helt hun var ferdigbehandlet. Det vil si hun fikk være i behandling i tre år. Hadde hun sånn som meg vært inn og ut og aldri fått ordentlig behandling fordi helsenorge ikke har noe å tilby sa du ikke hun vært der hun er i dag for å si det sånn.

  • Liker 20
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Samfunnsengasjert skrev (43 minutter siden):

Jeg har nylig selv falt inn i spiseforstyrrelser / anoreksi. For meg personlig har ikke medieprofiler noe sammenheng med sykdommen (den skyldes traumer og vanskelige familieforhold), men det skremmer meg hvor mye påvirkning IS kan ha på andre syke som faktisk blir påvirket av SoMe. IS burde ikke få lov til å fronte proana i SoMe. Hun fronter og glorifiserer en dødelig sykdom, som dessverre har vist seg å ha en smitteeffekt. Det har aldri vært flere tilfeller av spiseforstyrrelser enn nå. Psykiatrien får inn barn ned i 8-9 års alderen. Rett og slett en skandale at en voksen kvinne opptrer slik i sosiale medier og kan påvirke mye yngre folk.

Jeg håper du finner din vei ut av spiseforstyrrelsene! ❤️

Veldig enig i det du skriver, det er helt uforståelig at Aftenposten har latt Ingeborg Senneset bruke avisens kanaler for å promotere anoreksi, samt som reklamekanal for hennes private kanaler på sosiale medier, hennes bokprosjekt osv., alt som en eneste lang annonsekampanje for Ingeborg Sennestes selv og for anoreksi spesielt. Hun sier gjerne en ting når hun omtaler spiseforstyrrelser, men fronter som regel alltid det hun skriver med proana-bilder av seg selv - flinke anorektikeren Ingeborg, er signalet hun tilsynelatende ønsker å sende ut, godt oppbakket av Aftenposten og Schibstedt, og flere medier, som Nrk tv og radio har også kastet seg på og åpnet sine kanaler for Sennesets proana-fronting, under dekke av at hun er en "viktig stemme". Like ille er det at fagpersoner innen helse, i flertall, fortsetter å støtte hennes egotripp i media, for det er åpenlyst at dette er noe av det IS bruker for å opprettholde egen sykdom.

Hun blir bildet på "vellykket" anorektiker, en godt voksen kvinne på nesten 40 år, som fronter en radmager pikekropp... med helsepersonells og stor-medias velsignelse (mens de teller klikkene de får...).

  • Liker 13
  • Nyttig 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ninaen skrev (1 time siden):

Jeg har sagt fra så mange ganger til henne, at da jeg så at hun skulle skrive om dette, med det perspektivet, IGJEN var det rett før tlf gikk i veggen her. Dama fikk nesten 3 år på psyk med døgninnleggelse! Det er over 10 år siden. Hvem får det i dag?! Hvem får den hjelpa hun fikk?! Og at NAV sa «nå kan du snart søke ung ufør» til henne for 14-15 år siden, det hadde de IKKE sagt i dag! Mye er annerledes, og ikke minst stramma inn! Hun hadde aldri fått ung ufør i dag, hun hadde aldri fått søke ufør en gang på det tidspunktet hun var på AAP sånn systemet er i dag, mens hun fortsatt var innlagt (ergo ikke all behandling prøvd) og ikke en gang prøvd ut i jobb. Hun aner ikke hvordan systemet funker i dag, og hun aner ikke hva det vil si å stå i vanlig jobb. For unnskyld at jeg sier det, store deler av den jobben hun har framstår rimelig tilrettelagt… i tillegg lever hun av å reise rundt med Kjøs og snakke om sykdom. Flott at hun fant en arbeidsgiver som tydeligvis strekker seg langt, det er ikke det samme som at alle egentlig kan jobbe fordi «gjøre friske ting selv om man ikke er frisk»! (Fy faen så lei jeg er av det der…) Hver gang hun snakker/skriver om det her skinner nedlatenheten gjennom, og hun svarer ALDRI på kritikken. Den ene gangen hun prøvde var det svada som hverken jeg eller andre skjønte bæret av hva hun mente en gang. Noen ganger er det faktisk å være sterk å innse at man ikke kam jobbe, i alle fall om man har tenkt å leve lenger enn halvveis i livet. Hun lever jævlig farlig, men det vil hun jo ikke innse. Og sender veldig farlige signaler til mange unge, syke. Som flere her inne har skrevet tidligere: hun lever den anorektiske drømmen. Som for de fleste vil ende med den anorektiske døden. Hun nærmer seg 40. En dag går det ikke bra lenger. Og den nedlatenheten kan hun legge bort. Hun tråkker på alle oss som har kjempet og slitt for utdanning og jobb, men måttet innse at helsa må vinne. I tillegg skjønner hun ikke at varighetskravet for ufør er 7 år. Det er altså ikke «kan aldri noensinne jobbe».

Ingeborg Senneset har veldig lenge virker å ikke ha kontakt med virkeligheten i måten hun sminker hets av sårbare grupper.

Som du skriver (bra innlegg!), så viser IS ingen forståelse for hvordan systemet fungerer i dag - på lik linje med landets politikere forøvrig. Fagfolk har ropt opp i over 20 år, advart mot at Helseforetaksmodellen ville ødelegge helsevesenet. Vi har sett at det er blitt vanskeligere og vanskeligere å få hjelp tidlig nok, riktig behandling og nok behandling for psykiske diagnoser, men det samme gjelder i stor grad fysiske diagnoser. Parallelt med innføringen av Helseforetaksmodellen/ helsereformen, skjedde Nav-reformen, hvor Nav ble innført. Der det tidligere var Trygdekontor, Arbeidskontor og Sosialkontor, ble det Nav, som ble en mastodont av regelrytteri, det ble vanskeligere for de som var mest sårbare og trengte mest hjelp å finne frem i systemene og få hjelp.

Så kom Solberg-regjeringene og gjorde situasjonen enda verre etter at de kuttet drastisk ned på tiden syke kunne gå på AAP, tiden man kunne få støtte til utdanning m.m. Parallelt ble det også dyrere for syke å få behandling. Og helsevesenet har ikke kapasitet til å gi alle som trenger det utredning, undersøkelser, behandlinger, nok behandling innen de tidsrammene som politikerne har satt for sykemelding/AAP. I dag kan mange gå et år før de kommer til spesialist, så kan det gå et halvt til et år før man får neste time, så må man vente på undersøkelser, når de får riktig diagnose må de i nye ventekøer før de får behandling - om de i det hele tatt er blant de heldige som behandling, da. I et slikt perspektiv tvinges de syke til å hele tiden fokusere på sykdom, for hvis de ikke gjør det, da får de enda senere hjelp i helsevesenet. Og da har de enda ikke blitt friske nok til å prøve seg i arbeid eller på utdanning... Slik går årene raskt, og politikerne - med Solberg-regjeringenen i spissen! - har sendt titusenvis av både unge og eldre unødvendig ut i uføretrygd.

At Ingeborg Senneset, som later som om hun er så oppdatert, ikke har fått med seg noe av dette, det gjør at hun blir så kritisk. Hun har svelgt populistiske politiske retninger og påstander med hud og hår, helt uten å stille et eneste kritisk spørsmål. For politikerne er det en fordel at det opprettholdes et bilde hos folk av at uføretrygdede er late, ikke gidder, ikke tar seg sammen, ikke gjør en innsats selv - for på den måten drukner både sykes og fagpersoners rop om systemsvikten i folks populistiske fordommer... og politikerne fortsetter med sine unnlatelsessynder, fortsetter med å - unnskyld uttrykket - rævkjøre systemet og lar være å rette opp de feilene politikerne selv er skyldige i!

Det er ikke noe nytt, men kom en bekreftelse også i dag (eller den 8. februar, vi har bikket midnatt): https://www.forskning.no/arbeid-arbeidsliv-nav/kraftig-okning-i-unge-ufore-forskere-peker-pa-aap-som-hovedgrunn/2321896

Også 8. februar: https://www.nrk.no/ytring/et-sykt-helsevesen-1.16716589

Siste link viser til at 97 % av av helsebudsjettet brukes på å reparere, kun 3 % brukes til forebygging.

For vel 20 år siden var det anslått at 10 % gikk til forebygging. Og i dag er altså tallene 3 %. Så ropes det opp om late ungdom og andre. Men hva om forebyggende arbeid hadde fokusert mer på barn og ungdom? Og kanskje tatt et kritisk oppgjør med skolereformene som også har virket mot sin hensikt for svært mange barn? Skolene roper om hjelp til små barn, til ungdom, til unge voksne, men får sjelden de ressursene som er nødvendig for å forebygge større problemer hos disse unge.  Og de som har slitt med barn/unge med psykiske problemer, diagnoser, spiseforstyrrelser, mobbing m.m., de vet at det å gå hjelp selv når behovet er alvorlig og avgjørende for fremtiden til barnet/ungdommen, det er ikke enkelt å få.

Hvor er Ingeborg Senneset når det gjelder å se ting i perspektiv? Litt mer kunnskap om utviklingen i samfunnet? Men neida, hvis ikke IS kan kaste seg på en trend som er ufarlig å mene noe om, og som helst kan få frem hvor flink anorektiker hun er, da tar ikke IS saken, for hun vil selv være i fokus. Og at det er riktig, det støttes av uvettige ledere i Aftenposten, Nrk og til og med av visse helsepersonell som har støttet hennes arbeid for å gjøre sin sykdom til sin identitet og jobb.

  • Liker 9
  • Nyttig 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Frisk Frosk skrev (14 minutter siden):

Jeg håper du finner din vei ut av spiseforstyrrelsene! ❤️

Veldig enig i det du skriver, det er helt uforståelig at Aftenposten har latt Ingeborg Senneset bruke avisens kanaler for å promotere anoreksi, samt som reklamekanal for hennes private kanaler på sosiale medier, hennes bokprosjekt osv., alt som en eneste lang annonsekampanje for Ingeborg Sennestes selv og for anoreksi spesielt. Hun sier gjerne en ting når hun omtaler spiseforstyrrelser, men fronter som regel alltid det hun skriver med proana-bilder av seg selv - flinke anorektikeren Ingeborg, er signalet hun tilsynelatende ønsker å sende ut, godt oppbakket av Aftenposten og Schibstedt, og flere medier, som Nrk tv og radio har også kastet seg på og åpnet sine kanaler for Sennesets proana-fronting, under dekke av at hun er en "viktig stemme". Like ille er det at fagpersoner innen helse, i flertall, fortsetter å støtte hennes egotripp i media, for det er åpenlyst at dette er noe av det IS bruker for å opprettholde egen sykdom.

Hun blir bildet på "vellykket" anorektiker, en godt voksen kvinne på nesten 40 år, som fronter en radmager pikekropp... med helsepersonells og stor-medias velsignelse (mens de teller klikkene de får...).

Takk, det håper jeg også.

Det gikk fra 0-100 nesten over natta, og det viser hvor skummel sykdommen er og kan være. Jeg har levd med traumer hele mitt liv, og her er det nok en reaksjon på alt som foregår i livet, en avmaktsfølelse ift å ikke ha kontroll eller noe påvirkning på om politiet henlegger overgrepsanmeldelsene eller ikke, for å nevne noe. PTSD diagnosen min trigges konstant oppi alt det juridiske. I tillegg er støtten fra familie så som så, med foreldre som ikke tror meg på overgrepene og attpåtil har kommentert vekten min. Har dog ikke fått anoreksidiagnose enda, men skal henvises til utredning i morgen. Gikk fra å spise helt normalt til å spise nesten "ingenting" (ift tidligere) og er nå nær undervekt. 

Anoreksi er en livsfarlig sykdom hvor folk kan bli syke over natta og ende i veldig kritisk tilstand. Folk dør av anoreksi. Jeg kjenner ei som har jobbet på anoreksiavdeling og hun kunne fortelle at tenåringer døde som fluer. Det rammer dessverre også små barn som så smått har begynt å utforske sosiale medier, og foreldre klarer ikke å skjerme ungene fordi omfanget av negativ påvirkning i SoMe er så massivt. IS er en voksen kvinne - hun har et ansvar. Det er fint å være åpen om sykdom, men fullt mulig å gjøre det uten å fronte sykdom. Åpenhet og glorifisering er ikke det samme. Det er ikke nødvendig å legge ut proana. Det hjelper ingen, det gjør det bare tusen ganger verre for de som påvirkes negativt. Og det blir vanskeligere for IS også å bli frisk når hele livet hennes er bygd rundt sykdommen.

  • Liker 9
  • Hjerte 11
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

I artikkelen et det minst tre linker til saker som handler om Sennesets sykdom,  i tillegg til at artikkelen selv gjør det. Hvor mange saker har hun egentlig skrevet, bare i Aftenposten, om seg selv? Og  hvordan er det overførbart til hva arbeidslivet er for de aller fleste, og hvordan er det "å gjøre friske ting"?

  • Liker 19
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sarah93 skrev (3 timer siden):

I artikkelen et det minst tre linker til saker som handler om Sennesets sykdom,  i tillegg til at artikkelen selv gjør det. Hvor mange saker har hun egentlig skrevet, bare i Aftenposten, om seg selv? Og  hvordan er det overførbart til hva arbeidslivet er for de aller fleste, og hvordan er det "å gjøre friske ting"?

Det er svært lite som er friskt av det IS viser i Aftenposten og andre medier, dessverre.

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

«Hver eneste dag jeg var på sykehuset, fikk skattebetalerne en regning de ikke hadde bedt om» 

Jeg tror faktisk såpass godt om folk flest at de ikke ville protestere på å bidra til at hun var innlagt i den tilstanden hun var. Så hun har (hadde?) selvforakt. 

Etter ca 2007 ble det strengere med uføretrygd generelt og har bare blitt lengre og lengre avklaringsløp. Så om saksbehandleren nærmest kastet ung ufør etter henne er, 1. Historien ikke helt etterrettelig. Eller: 2. Hun var svært, svært syk og med en helt elendig prognose. 

Men hun påpeker jo veldig grundig at hun gikk fra å være institusjonalisert til å bli en kjent journalist. Helt hvordan spesifiseres ikke i dette innlegget. Regner med hun fikk god og riktig behandling? Og at selveste Aftenposten ville gi henne en sjanse tross elendig CV. Flotte greier, men ikke særlig representativt. 

  • Liker 13
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutter siden, Frisk Frosk said:

Det er svært lite som er friskt av det IS viser i Aftenposten og andre medier, dessverre.

Innlegget linker jo til den kontroversielle instagram-kontoen hennes. Vet ikke helt hvordan regelverket er med rollesammenblanding. Er instaen privat eller profesjonell? 

  • Liker 7
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

n_97 skrev (22 minutter siden):

Innlegget linker jo til den kontroversielle instagram-kontoen hennes. Vet ikke helt hvordan regelverket er med rollesammenblanding. Er instaen privat eller profesjonell? 

Slik Ingeborg Senneset har brukt den IG-kontoen sin i årevis anser jeg den å være en del av hennes enkeltmannsforetak.

Altså, at hun blander privatliv og jobb på samme måte som andre influencere gjør.

At Aftenposten tillater hennes linking til egen IG, det er mildt sagt merkelig uprofesjonelt. Det viser at Aftenposten på ingen måte er nøytral her, men at de mest trolig ikke bare betaler IS for det hun skriver for dem, men at de også med viten og vilje gir henne reklame for hennes egen bedriftsvirksomhet, verdt millioner.

  • Liker 15
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

n_97 skrev (28 minutter siden):

«Hver eneste dag jeg var på sykehuset, fikk skattebetalerne en regning de ikke hadde bedt om» 

Jeg tror faktisk såpass godt om folk flest at de ikke ville protestere på å bidra til at hun var innlagt i den tilstanden hun var. Så hun har (hadde?) selvforakt. 

Etter ca 2007 ble det strengere med uføretrygd generelt og har bare blitt lengre og lengre avklaringsløp. Så om saksbehandleren nærmest kastet ung ufør etter henne er, 1. Historien ikke helt etterrettelig. Eller: 2. Hun var svært, svært syk og med en helt elendig prognose. 

Men hun påpeker jo veldig grundig at hun gikk fra å være institusjonalisert til å bli en kjent journalist. Helt hvordan spesifiseres ikke i dette innlegget. Regner med hun fikk god og riktig behandling? Og at selveste Aftenposten ville gi henne en sjanse tross elendig CV. Flotte greier, men ikke særlig representativt. 

Har hun skrevet det i det innlegget/artikkelen?!?!?! Nå har hun faen meg gått for langt!!! Ville hun sagt det samme om somatisk syke?! Vet du… nå må noen faktisk sette ned foten for den galskapen der!!! Dypt stigmatiserende. Stygt. Hun fikk en behandling få andre har fått eller vil få! Likevel er hun fortsatt sjuk som faen. Så sitter hun der og spytter på folk som kjemper livet av seg for å overleve!!! 

  • Liker 14
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Frisk Frosk skrev (1 minutt siden):

Slik Ingeborg Senneset har brukt den IG-kontoen sin i årevis anser jeg den å være en del av hennes enkeltmannsforetak.

Altså, at hun blander privatliv og jobb på samme måte som andre influencere gjør.

At Aftenposten tillater hennes linking til egen IG, det er mildt sagt merkelig uprofesjonelt. Det viser at Aftenposten på ingen måte er nøytral her, men at de mest trolig ikke bare betaler IS for det hun skriver for dem, men at de også med viten og vilje gir henne reklame for hennes egen bedriftsvirksomhet, verdt millioner.

Rapportere? Det er jo faen ikke greit. Beklager språket altså, men nå er grensa nådd for min del(!) 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

n_97 skrev (31 minutter siden):

«Hver eneste dag jeg var på sykehuset, fikk skattebetalerne en regning de ikke hadde bedt om» 

Jeg tror faktisk såpass godt om folk flest at de ikke ville protestere på å bidra til at hun var innlagt i den tilstanden hun var. Så hun har (hadde?) selvforakt. 

Etter ca 2007 ble det strengere med uføretrygd generelt og har bare blitt lengre og lengre avklaringsløp. Så om saksbehandleren nærmest kastet ung ufør etter henne er, 1. Historien ikke helt etterrettelig. Eller: 2. Hun var svært, svært syk og med en helt elendig prognose. 

Men hun påpeker jo veldig grundig at hun gikk fra å være institusjonalisert til å bli en kjent journalist. Helt hvordan spesifiseres ikke i dette innlegget. Regner med hun fikk god og riktig behandling? Og at selveste Aftenposten ville gi henne en sjanse tross elendig CV. Flotte greier, men ikke særlig representativt. 

Hun var innlagt flere ganger på rksf på hhv Levanger og Stjørdal under og rett fra studiet. Så var hun på post 4 på Østmarka i Trondheim fra nov 2009-juni 2012(!) Var samtidig gjennom 2 runder med den 3 ukers intensivbehandlingen for OCD som de ga på samme post (ble lagt tv-program om den, IS var ikke med altså). Hun holdt på å dø. Hun var så avmagra at hun ble psykotisk. Det het fortsatt rehab.penger, attføring og midlertidig ufør i 2009. Og ung ufør fikk man vel fortsatt bare alderskravet ble oppfylt (tror det ble endra da selve nav-reformen ble fullført). Hun var så dausjuk at nav-dama tenkte helt riktig ut ifra hvordan nav fungerte da: sikker inntekt med kun fokus på behandling og overlevelse og stabilisering, som sagt er varighetskravet for ufør 7 år, ikke «for alltid». Hun hadde aldri fått det «tilbudet» nå!

  • Liker 18
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Reklameprisene for reklamer på størrelse med det Ingeborg Senneset får i Aftenposten er ganske stive:

https://schibstedforbusiness.com/no/produkter/analoge-annonseformater/avis-annonsering/#priser

Tar med dette bare for å gi et bilde av hvilken reklame Aftenposten gir bedriftskvinnen Ingeborg Senneset. Å si at Aftenposten har gitt henne gratisreklame for millioner over år, det er ingen overdrivelse.

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...