Gå til innhold

30-åringer ned 20 kg+


Amatariel

Anbefalte innlegg

3 hours ago, AnonymBruker said:

Legger til at jeg er enig i at en ikke trenger å spise så ofte og alt det der, men noen som sliter med overvekt trenger viljestyrke til å endre vaner. 

Jeg jobber med saken selv og jeg har måttet tåle å ha det litt ubehagelig. Det er ubehagelig å være trist og ikke kunne stappe mat som var vanen tidligere. Det er litt ubehagelig å kjenne at en er sulten. Til og med etter å ha spist den porsjonen man skulle når vanen er å alltid spise seg stappmett. Og så videre. 

Anonymkode: 77e9d...f7a

Klart at viljestyrke trengs for all forandring man vil gjøre. Poenget mitt er at det ikke handler om å hele tiden spise mindre enn man ønsker, for det er kommer aldri til å funke i lengden, men heller spise mer av det man faktisk trenger og legge seg til nye vaner, som å kutte ut alle mellommåltidene vi innbiller oss at vi "trenger". Sult er ubehagelig, men folk flest har aldri vært sultne i mer enn fem minutter og da hiver de innpå ett eller annet fordi de tror de trenger det i stedet for å kjenne at sulten rett og slett går over etter de fem minuttene. Å gå ned i vekt trenger ikke å være stress og ubehagelig, tvertimot bør det få deg til å føle deg mye bedre, hvis du spiser ordentlig og passe ofte i stedet for å bli besatt av kalorier. Å ikke spise seg mett er ikke en forutsetning for å gå ned i vekt, tvertimot!

Anonymkode: 52f75...407

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

On 4/2/2020 at 3:04 PM, PepsiFlax said:

Har denne uka begynt med styrketrening og intervalltrening igjen. Føles godt. Men som jeg trodde, vekta har snudd de siste tre dagene. Kroppen min takler seriøst ikke å ha styrketrening. Legger på meg med en gang.....Vet jo det sikkert har noe med vann i celler, og økte muskler å gjøre osv., men....aaargh. Blir så irritert siden kostholdet er nøyaktig det samme...

Vekt er ikke den beste måten å måle fremgang på fordi den varierer mye uansett og muskler veier mye mer. Bruk heller målebånd eller se deg i speilet.

Anonymkode: 52f75...407

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Klart at viljestyrke trengs for all forandring man vil gjøre. Poenget mitt er at det ikke handler om å hele tiden spise mindre enn man ønsker, for det er kommer aldri til å funke i lengden, men heller spise mer av det man faktisk trenger og legge seg til nye vaner, som å kutte ut alle mellommåltidene vi innbiller oss at vi "trenger". Sult er ubehagelig, men folk flest har aldri vært sultne i mer enn fem minutter og da hiver de innpå ett eller annet fordi de tror de trenger det i stedet for å kjenne at sulten rett og slett går over etter de fem minuttene. Å gå ned i vekt trenger ikke å være stress og ubehagelig, tvertimot bør det få deg til å føle deg mye bedre, hvis du spiser ordentlig og passe ofte i stedet for å bli besatt av kalorier. Å ikke spise seg mett er ikke en forutsetning for å gå ned i vekt, tvertimot!

Anonymkode: 52f75...407

Da mener vi omtrent det samme 😊

Anonymkode: 77e9d...f7a

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

I dag skal jeg kjøpe meg goretex joggesko. Altså heretter er ikke dårlig vær noen unnskyldning for å droppe dagens gåtur. Kjenner jeg både gruer og gleder meg 😄 

Jeg har økt matinntaket noe denne uka. Skal prøve dette i to uker, og gå tilbake til intermittent fasting etterpå dersom det ikke fungerer som jeg gjør det nå. Føler for å få mer energi, og må derfor prøve med litt frokost før hjemmekontoret :)

Hvordan går det med dere folkens?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Heia alle sammen!! Så koselig å lese om alle som skal prøve på baby også 🥰

 

16,2 kilo ned i dag, spent på veiedag på fredag. Er 1,9 kilo unna å være under 80, en stor milepæl! 😍 Og 4,8 kilo unna -20 kilo. Føles helt koko 🥰

 

Har slanket meg helt ut av den første brudekjolen min og måtte kjøpe ny 🙈 Dristet meg til å kjøpe DRØMMEKJOLEN, det vakreste jeg har sett i hele mitt liv.. Men har aldri hatt kropp til å gå med noe sånt. 10 kilo til ned, så passer den 😭❤️

 

Bare stå i det. Går det sakte, stoppee det opp, bare fortsett. Absolutt ingenting blir bedre av å gi opp. Sneglefart er også fart 😊

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hiver meg gjerne med her! Fyller 30 i sommer da men..

Jeg har planer om å gå ned 20-25 kg. Veier ca 85 kg nå. Har prøvd å slanke meg de siste 5 årene, men sliter med å finne en metode jeg trives med. Denne gangen føler jeg meg virkelig motivert og jeg tror egentlig at det er det viktigste. Så nå er neste steget, hva skal man endre? Jeg er svak for både usunn mat, godteri og selvfølgelig cola. For mange år siden byttet jeg til den uten sukker, og tror egentlig ikke det er noe jeg klarer å slutte med med det første. Så da er det maten og godteriet. Innbiller meg at jeg ikke spiser helt de store mengdene, men heller velger «feil mat». Må også bli flinkere til å bevege meg mer, spesielt nå når jeg har hjemmekontor. Jeg er egentlig veldig glad i å gå turer, så har som mål å gå en tur hver dag. Foreløpig har disse vært på 30-60 minutter, noe jeg synes er greit. Vel, det var litt om meg og mine tanker rundt starten på et nytt og bedre liv!

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

13 timer siden, aloc skrev:

Hiver meg gjerne med her! Fyller 30 i sommer da men..

Jeg har planer om å gå ned 20-25 kg. Veier ca 85 kg nå. Har prøvd å slanke meg de siste 5 årene, men sliter med å finne en metode jeg trives med. Denne gangen føler jeg meg virkelig motivert og jeg tror egentlig at det er det viktigste. Så nå er neste steget, hva skal man endre? Jeg er svak for både usunn mat, godteri og selvfølgelig cola. For mange år siden byttet jeg til den uten sukker, og tror egentlig ikke det er noe jeg klarer å slutte med med det første. Så da er det maten og godteriet. Innbiller meg at jeg ikke spiser helt de store mengdene, men heller velger «feil mat». Må også bli flinkere til å bevege meg mer, spesielt nå når jeg har hjemmekontor. Jeg er egentlig veldig glad i å gå turer, så har som mål å gå en tur hver dag. Foreløpig har disse vært på 30-60 minutter, noe jeg synes er greit. Vel, det var litt om meg og mine tanker rundt starten på et nytt og bedre liv!

Sukkerfri brus er helt ok, og min redning når det gjelder å gå ned i vekt. Jeg tror det er vanskelig å finne en slankemetode man virkelig trives med altså, bedre å være innstilt på at dette blir en utfordring.  For meg ble det viktigste å kutte dette godteriet som hadde blitt omtrent en daglig greie. Pluss å ikke spise meg så veldig mett, og rekke og bli ordentlig sulten før jeg spiser igjen. Altså ikke være så redd for sultfølelsen. Og ikke spise noe mellom måltidene.

Anonymkode: 641b6...0e5

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 1.4.2020 den 21.57, kahaki skrev:

31🙋‍♀️ Skal ned 30 kg pluss

Gikk ned 50 kg for 7-8 år siden, holdt vekten i 3 år etter det så fikk jeg en alvorlig depresjon med følgende inaktivitet og usunt kosthold.

Velkommen! Godt utgangspunkt at du har hatt en så stor vektnedgang før. Da vet du at du kan!

På 1.4.2020 den 22.10, Gåsemor skrev:

Snart 30 år her, BMI 31-32, så vil ned 20 kg. Begynte i midten av januar og har bare gått ned 3 kg, og gått opp igjen 1 kg. Har akkurat begynt med intermittent fasting, så spiser kun mellom kl.11 og 19. For min del må jeg bli strengere, og det som jeg tror vil fungere er mindre kalorier inn og mer aktivitet. 

Velkommen! Hvordan går det med intermittent fastingen? Her er det også mindre kalorier og mer aktivitet som må til...

På 2.4.2020 den 15.04, PepsiFlax skrev:

Du kan klare det! Ta små skritt. Jeg begynte med å endre kostholdet, og gå turer noen ganger i uka. Nå etter 7 uker øker jeg på med trening, for at alt ikke skal tas samtidig - for da vet jeg at det går i dass. Gradvis tilnærming er gull. 

Har denne uka begynt med styrketrening og intervalltrening igjen. Føles godt. Men som jeg trodde, vekta har snudd de siste tre dagene. Kroppen min takler seriøst ikke å ha styrketrening. Legger på meg med en gang.....Vet jo det sikkert har noe med vann i celler, og økte muskler å gjøre osv., men....aaargh. Blir så irritert siden kostholdet er nøyaktig det samme...

Takk for peptalken! Hvordan går det med treningen? Skjønner det er kjedelig når vekten øker, men du får se det slik at det må bli "verre for å bli bedre" akkurat på det. Muskler veier mer ja, men etterhvert vil de jo bidra til at du klarer å være mye mer aktiv 😄

På 2.4.2020 den 15.07, mhajak333 skrev:

Jeg er 37 år og gikk ned 40kg ifjor, snubla i godteskåla i desember og har lagt på meg 15 kg som jeg skal ned nå. Motivasjonen har vært helt på bunn men nå må jeg bare gjøre noe før alt er tilbake. Klar for sommerkroppen 2020 😁

Wow, så imponert over den vektnedgangen! Det er virkelig det jeg drømmer om... å klare å få til det. Kjipt med oppgang, men sikker på at du klarer å bli kvitt kiloene igjen!

På 2.4.2020 den 16.22, AnonymBruker skrev:

Har du ikke planlagt å spise sjokolade. Ikke kjøp den. 

Anonymkode: 77e9d...f7a

Beste tipset jeg har hørt på lenge! Denne fellen faller jeg innimellom i. Det går jo til en viss grad greit med viljestyrken om å ikke spise søtt når vi ikke har noe søtt i huset. Men så kommer butikkturen/helgehandelen/ukeshandelen. Jeg trenger ikke en gang å ha lyst på søtt da (eller snacks, som er en ennå større last for meg). Men det blir ofte kjøpt. Kanskje vi får besøk? Barna vil sikkert ha. Jeg kan jo ta en liten skål. Og selv om jeg faktisk klarer å ta en håndfull da, så blir jo resten av posen liggende som rester i skapet... rester som ikke lever lenge om sult- og cravingsmonsteret i meg våkner. Så nei, likte det sitatet ditt der.

På 2.4.2020 den 16.27, AnonymBruker skrev:

30 ,skulle gått ned MINST tjue kilo. Minst . Helst 30-35

Anonymkode: e99fb...a89

Da er du helt klart kommet et sted med flere i samme båt - velkommen!

På 4.4.2020 den 17.54, PepsiFlax skrev:

Jøss. Straks 7 kg ned denne omgang, og ny BH må definitivt kjøpes 😂

Eneste stedet på kroppen jeg kunne ønsket det holdt seg som da jeg var mitt tyngste gitt.

Gratulerer med nedgangen!! Typisk at det ikke blir de punktene man ønsker mest, men på sikt vil man nok bli bedre proposjonert ;)

På 15.4.2020 den 10.24, PepsiFlax skrev:

I dag skal jeg kjøpe meg goretex joggesko. Altså heretter er ikke dårlig vær noen unnskyldning for å droppe dagens gåtur. Kjenner jeg både gruer og gleder meg 😄 

Fikk du kjøpt deg joggesko? Kanskje prøvd dem ut allerede?

På 15.4.2020 den 11.00, addict skrev:

16,2 kilo ned i dag, spent på veiedag på fredag.

Har slanket meg helt ut av den første brudekjolen min og måtte kjøpe ny 🙈 Dristet meg til å kjøpe DRØMMEKJOLEN, det vakreste jeg har sett i hele mitt liv.. Men har aldri hatt kropp til å gå med noe sånt. 10 kilo til ned, så passer den 😭❤️

Bare stå i det. Går det sakte, stoppee det opp, bare fortsett. Absolutt ingenting blir bedre av å gi opp. Sneglefart er også fart 😊

Utrolig flott vektnedgang - grattis så langt! Lykke til med veiingen i morgen! For en flott motivasjon med bruuudekjole også da ♥ Når er bryllupet? Sneglefart er også fart - love it! Fantastisk sitat 😍

13 timer siden, aloc skrev:

Hiver meg gjerne med her! Fyller 30 i sommer da men..

Jeg har planer om å gå ned 20-25 kg. Veier ca 85 kg nå. Har prøvd å slanke meg de siste 5 årene, men sliter med å finne en metode jeg trives med. Denne gangen føler jeg meg virkelig motivert og jeg tror egentlig at det er det viktigste. Så nå er neste steget, hva skal man endre? Jeg er svak for både usunn mat, godteri og selvfølgelig cola. For mange år siden byttet jeg til den uten sukker, og tror egentlig ikke det er noe jeg klarer å slutte med med det første. Så da er det maten og godteriet. Innbiller meg at jeg ikke spiser helt de store mengdene, men heller velger «feil mat». Må også bli flinkere til å bevege meg mer, spesielt nå når jeg har hjemmekontor. Jeg er egentlig veldig glad i å gå turer, så har som mål å gå en tur hver dag. Foreløpig har disse vært på 30-60 minutter, noe jeg synes er greit. Vel, det var litt om meg og mine tanker rundt starten på et nytt og bedre liv!

Velkommen! Du er akkurat der jeg var for fem år siden, både med alder og vekt. Nå er jeg nesten 20 kg tyngre enn da.... Så jeg kan trygt anbefale en livsstilsendring NÅ - do it! Før du er her jeg er nå...

Hva skal man endre ja? Det er en stor fordel at du liker å gå tur, og vet hva svakhetene dine er. Etter mye prøving og feiling fra min side kan jeg iallefall si at det ikke er noe suksess å kutte ut alt man liker. Hvis man tenker at man aldri skal få spise sjokolade igjen så vil man gå på en smell. Og da snakker jeg ikke om èn overspisingskveldsmell. Mer begrave seg i lang fremtid og tenke at alt er ødelagt... Velg deg en dag i uken og spis litt av usunne ting du er veldig glad i. Gled deg og se frem til denne dagen. Men vær flink de andre dagene, slik at du 'fortjener' denne dagen ;) Når det gjelder brus er det også viktig å ha dedikerte dager det er lov... Jeg tenkte lenge at pepsi max var helt innafor (fordi jeg teller kcal, og den har tilnærmet 0 kcal). Så når jeg skulle se på TV, ble fysen, lyst på noe godt osv. vanlige hverdagskvelder så tok jeg en pepsi max-boks med god samvittighet. I ettertid oppdaget jeg at dette ikke var lurt. Rett og slett fordi jeg tillot å ha mye av kosen min mange dager i uken, ja, kanskje hver dag. Ved å drikke denne boksen fikk jeg også lyst på snacks og usunn mat til. Selv om jeg klarte å unngå dèt, så gjorde det noe med hodet mitt. Og når fredag + lørdag kom så var ikke pepsi max noe spesielt, så hodet var innstilt på noe mer, noe annet, noe ekstra "fordi det var helg".
Nå prøver jeg å ikke drikke pepsi max på hverdagene! Venter tålmodig til fredagskvelden. DA blir det helg da, og det føles som jeg koser meg 100%. 

------------------------------------------------------------
Beklager at jeg har vært så fraværende her i påsken. Kan ikke unnskylde med at jeg har vært bortreist heller, høh høh 🙃 Men sannheten er jo at jeg har vært fullstendig ufokusert. Spist alt jeg ville, store mengder, til alle måltider. Og sånt man blir daff av, og får enda mindre energi til å overhodet tenke på trim eller hvordan spise sunn mat. Men fra tirsdag her nå har jeg tatt grep. Vekten viste jo akkurat det jeg følte meg. To kilo opp siden nyttår (og var ikke akkurat det som var planen dette året...) og vekten bikket akkurat tresifret 😭 et tall jeg har sett noen ganger de siste fem årene, men sagt hver gang jeg har gått ned at jeg aldri skal tilbake til. Vel... Grepene jeg har tatt siden tirsdag er at jeg er på "sukkeravrusning", og er i gang med å telle kalorier og følge dem som jeg har fått tildelt via Vektklubb. På dag 3 nå, og alt vel enn så lenge... gruer meg litt til helgen da. Er så vant med at det sklir ut med mengde og alt da. Men - VIL så gjerne ned i vekt, og det er til og med fortsatt mulig å gå ned noen kilo før sommeren er her.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

"Utrolig flott vektnedgang - grattis så langt! Lykke til med veiingen i morgen! For en flott motivasjon med bruuudekjole også da ♥ Når er bryllupet? Sneglefart er også fart - love it! Fantastisk sitat 😍"

 

Takk! - 17 kilo blank i dag 🥰

 

Bryllupet er forhåpentligvis 22 august 😄 kjolen kommer i morgen 😍

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe. Ja, man trives kanskje ikke med noen metoder. Mener vel heller en jeg klarer å holde ut. 
 

Ser det er flere her som nevner faste. Prøvde det et par mnd i fjor og gikk ned rundt 5 kg. Skulle nok kanskje ha fortsatt med det, men jeg vet ikke om det er noe jeg vil klare resten av livet. Har faktisk veid ca ti kg mer enn hva jeg gjør nå, så noe har jeg allerede fått til. Men jeg tror at jeg skal begynne med å kutte godteri og snacks i ukedagene. Tillate meg litt på lørdagen. 
 

Takk for hyggelig velkomst! Skal ikke utsette det mer nå nei.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

intermittent fasting begynte jeg med nå i korona tiden, og har ikke helt fått det til å fungere. I påsken ble det mer godis enn vanlig, så nå er det å begynne på an igjen. Jeg skal prøve å planlegge meny for uken slik at det blir mindre usunn mat 😊

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 2.4.2020 den 15.04, PepsiFlax skrev:

Å så bra! Da er vi to i samme båt ja :) 
Jeg har også prøvd et svangerskap før, men da normalvektig, og det var jo tungt nok det. Så jeg skal gjøre alt jeg kan for å komme dit igjen. Godt trent var jeg også.... dette kan bli tungt 😄 

Du kan klare det! Ta små skritt. Jeg begynte med å endre kostholdet, og gå turer noen ganger i uka. Nå etter 7 uker øker jeg på med trening, for at alt ikke skal tas samtidig - for da vet jeg at det går i dass. Gradvis tilnærming er gull. 

Har denne uka begynt med styrketrening og intervalltrening igjen. Føles godt. Men som jeg trodde, vekta har snudd de siste tre dagene. Kroppen min takler seriøst ikke å ha styrketrening. Legger på meg med en gang.....Vet jo det sikkert har noe med vann i celler, og økte muskler å gjøre osv., men....aaargh. Blir så irritert siden kostholdet er nøyaktig det samme...

Har satt meg et hårete mål på ned 1kg i uka. Men selv vet jeg at jeg ikke behøver å gå ned sååå mye til i sommer, men om jeg klarer det er det kun en bonus 😄 må ha noe å se fram til!

Hva med trening som ikke øker pulsen din. Jeg holder på å skal gå ned noen kilo, vanligvis går jeg ned uten aktivitet, men denne gangen ønsket jeg gjøre kroppen litt mer smidig. Føler meg så stiv og jævlig liksom🙈 Kom over at den beste måten å bruke trening på når man ønsker å gå ned i vekt samtidig, er å ikke øke stress hormonet i kroppen. Derfor gå i stede for å jogge. Yoga eller pilates i stede for zumba. Dette skal gjøre det lettere å gå ned jevnt å trutt. 
Jeg har falt så for yoga💃 Å går nå turer ute og på mølla. Kan være noe for deg også🧐

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har alle hatt en fin helg? Jeg har for første gang i 2020 vært -like flink- i helgen som tidligere i uken når det gjelder kaloriinntaket. Utrolig fornøyd med det!! Håper det gir litt resultat på vekten i morgen. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

9 timer siden, Hmmmmmm skrev:

Hva med trening som ikke øker pulsen din. Jeg holder på å skal gå ned noen kilo, vanligvis går jeg ned uten aktivitet, men denne gangen ønsket jeg gjøre kroppen litt mer smidig. Føler meg så stiv og jævlig liksom🙈 Kom over at den beste måten å bruke trening på når man ønsker å gå ned i vekt samtidig, er å ikke øke stress hormonet i kroppen. Derfor gå i stede for å jogge. Yoga eller pilates i stede for zumba. Dette skal gjøre det lettere å gå ned jevnt å trutt. 
Jeg har falt så for yoga💃 Å går nå turer ute og på mølla. Kan være noe for deg også🧐

Masse gåturer her om dagen ja. En joggetur innimellom for å få opp pulsen dersom jeg har litt mindre tid 😄 takk for mange gode tips!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

20 minutter siden, Amatariel skrev:

Har alle hatt en fin helg? Jeg har for første gang i 2020 vært -like flink- i helgen som tidligere i uken når det gjelder kaloriinntaket. Utrolig fornøyd med det!! Håper det gir litt resultat på vekten i morgen. 

Flott helg med sosial aktivitet ute (ja vi holdt to meter) 😄 Har også gått lange gode turer. 

flott at du klarte å holde deg! Ikke lett - så vær stolt 😄

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helgene er vanskelig, fordi jeg lett kan skeie ut og gjør det. Jeg har slitt med å bli så innmari sulten etter et par dager med kcal-underskudd men det ser ut til at kroppen har vendt seg til det etter 3-4 uker. Jeg ligger i underskudd hele uken og går i null lørdager (forbrenner like mye som jeg inntar). I det daglige er det jeg som gjør husarbeid, går lange tur med hunden osv. men i helgen tar mannen seg av det så jeg kan fort bli veldig innaktiv. Forsøker derfor å motiveres til å komme meg ut sammen med dem og ikke bare ligge på sofaen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Jeg skulle nok gått ned mellom 25 og 30 kg et sted, men det blir lagt på is i 6 mnd til i alle fall. Kommer til å legge på meg de neste 26 ukene uansett. Har ikke så mye valg. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er 31, to barn, en 4 åring og en 16 mnd, med barn to så bare henger kiloene igjen!!! Er 65 kg nå ca, orker ikke kikke hver dag, tror det må bli lavkarbo om jeg skal passe gifteringen min igjen 😢

Anonymkode: 82859...2bf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 timer siden, Amatariel skrev:

Har alle hatt en fin helg? Jeg har for første gang i 2020 vært -like flink- i helgen som tidligere i uken når det gjelder kaloriinntaket. Utrolig fornøyd med det!! Håper det gir litt resultat på vekten i morgen. 

Nydelig helg, gjort masse i huset og spist masse god mat og kost oss med kake og øl 🥰 Klar for ny uke! 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Starter på 93.7 kilo.
Dette er det tyngste jeg noen gang har vært. Shit pomfritt. Tar meg sammen!

20. mars:    93.7 kg
17. april:     92.7 kg

1 kilo ned på en måned. Skal ærlig innrømme at jeg ikke er helt fornøyd med det, men til mitt "forsvar" har det vært påske midt oppi det hele. -1 kilo, 19 kilo gjenstår :duskedame:

Endret av Mayoo
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...