Gå til innhold

Skravletråd november/desember 2020


Vestalinn

Anbefalte innlegg

@Rediken Så mange fine navn! 😍 Iver er et av få guttenavn sambo og jeg er enige om. Olivia og Tale er blant mine favoritter og. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

1 time siden, mingrid skrev:

Kanskje jeg deler det litt senere, men inntil videre har jeg lyst til at ingen skal vite helt 😅 Navnene vi liker er i alle fall i kategorien norske navn som ikke er helt fjernt fra våre egne, som for eksempel:

Oskar

Tarjei 

Anna 

Vilma

Ingeborg 

Eline

Ada

Ane

 

Alle disse navnene kan være aktuelle for oss, men det er ikke noen av disse vi foreløpig har landet på :)

Ser vi har ganske lik smak i navn. Har en liten Oskar fra før🥰 jeg er veldig gira på Ingeborg,

men der la mannen ned veto.. Vi har en hund som heter Vilma så for min del blir det rart på barn😅

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 timer siden, KaffeLurker skrev:

Som sikkert mange andre også så er jeg unødvendig mye bekymret for at det skal være noe galt med fosteret. Først er man urolig for at det skal gå galt, så når den verste usikkerheten legger seg blir man urolig for at det skal være kromosomfeil eller lignende. Skal det ingen ende ta? Alltid noe å bekymre seg over. Men, til poenget: Er det noen som vet når det er "best sjanse" eller hva jeg skal si til å vurdere/se tegn på eventuelle avvik på fosteret? 
Vil en TUL i uke 10 feks kunne gi bedre trygghet på at alt er i orden i forhold til en TUL i uke 8? 
Jeg vet at de ikke har lov til å bedrive fosterdiagnostikk, men man får jo henvisning hvis de ser noe, så når er sjansen best til å "se noe"? 

Aah kjenner meg sånn igjen i disse bekymringene. Jeg tenker at dersom man går på en TUL i uke 8 og alt er fint (at foster ikke måler f.eks en uke bak størrelsesmessig, man ser hjertet, hjertet slår raskt nok) etc, så er det god sannsynlighet for at ting går fint. Dette er vel bare for at det "er liv laga", har ikke noe godt svar på det med andre fosteravvik/kromosomavvik. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

34 minutter siden, månki skrev:

Ser vi har ganske lik smak i navn. Har en liten Oskar fra før🥰 jeg er veldig gira på Ingeborg,

men der la mannen ned veto.. Vi har en hund som heter Vilma så for min del blir det rart på barn😅

Ingeborg er nydelig, men jeg heter jo nesten det samme selv 🤪 dessuten har samboer en tidligere flamme med det navnet, så føler det blir feil.. Hvorfor la han ned veto?? 
 

Er enig i at Vilma kanskje kan være et litt rart navn på et barn. For meg er det uvant, men jeg liker navnet og klangen. 
 

Andre navn jeg kunne ført opp på lista er Tor, Olav, Nora, Leonora, Lea, Eira og Eirin. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Med tanke på navn så håper jeg å kunne kalle opp etter oldeforeldre eller tippoldeforeldre. Jeg synes det er litt fint når navn kan gå litt i arv og er selv oppkalt etter min oldemor 😊 

Jentenavn: 

Edith 

Nelly

Margrethe

Inger

Ovidia 

Ruth

Edel

Kari 

Magnhild 

Ingebjørg

Ingrid 


Guttenavn: 

Iver 

Henning

Johan

Ivar

Erling

Arthur 

Sivert

Eskil

Harald 

Arne 

Anton

 

Vi har ikke blitt enig om noe enda, men det er mye Iver i slektstreet, så vi tenker foreløpig Iver hvis det blir gutt. Ellers liker jeg også Sivert og Arthur. 
Jentenavn er vi litt mer usikker på, jeg liker Nelly og Inger veldig godt, men mannen synes ikke det klinger så bra enda. Vi får se. Han har ikke engasjert seg like mye i jentenavn da han synes jentenavn er vanskeligere. 
Det er ikke sikkert vi ender opp med noen navn etter oldeforeldre eller tippoldeforeldre likevel, det kan jo hende at ungen helt åpenbart heter noe annet når den kommer ut. 😅

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Haha, da jeg forrige dagen "kom på" Iver som et alternativ, fordi sambo ville ha Ivar, tenkte jeg at det ikke er et så vanlig navn, men ser jo flere som vurderer det.🙊 Men for meg er det i grunnen helt fint med et "vanlig" navn, er mer lei av Leon, Liam, Nathaniel og den gjengen der. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

20 minutter siden, Hjärtat skrev:

Haha, da jeg forrige dagen "kom på" Iver som et alternativ, fordi sambo ville ha Ivar, tenkte jeg at det ikke er et så vanlig navn, men ser jo flere som vurderer det.🙊 Men for meg er det i grunnen helt fint med et "vanlig" navn, er mer lei av Leon, Liam, Nathaniel og den gjengen der. 

Ja, Iver er ganske populært nå tror jeg. Noe jeg først synes var veldig synd siden jeg vil bruke navnet selv, men nå synes jeg egentlig ikke det er så farlig. 😊 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vet ikke om det skyldes at jeg kan være oppblåst (føles ikke sånn), men har fått skikkelig mage. Jeg er slank og har alltid hatt helt flat mage, nesten innover med utstikkende hofter, men nå har jeg en skikkelig kul jeg ikke klarer å skjule ved å holde magen inne, på en måte. Presser helt sinnsykt på buksene, og hvis det fortsetter sånn går det ikke mange ukene før jeg må gå over til gravidbukser. 
Kan det ha noe å gjøre med at jeg gikk til uke 9 i januar (MA), og at livmoren allerede er litt utvidet og ikke har trukket seg sammen igjen? 😅 bare tenker hypotetisk.. Før MA’en hadde jeg ikke noe som helst mage, kanskje bare en bitteliten bulk nederst på magen, men det kunne like gjerne skyldtes at det var jul 🤗😅

Fant et bilde på nett (det er ikke meg) som viser omtrent hvordan magen min er nå, selv om jeg tror magen min faktisk er bittelitt større! 

4A92E9CF-56E7-46CD-B51A-E39AAB8ADBBC.jpeg

Endret av mingrid
Ville legge til bilde
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når bestiller dere første kontroll? Skal ha TUL mellom 7+4 og 8+1, men pga lang ventetid hos legen, tror jeg at jeg bør ha lagt inn bestilling på time ganske fort. (Til vanlig er det 4 ukers ventetid liksom...) 

Mener å ha hørt at flere av bloprøvene ikke kan tas før uke 12, og at det derfor ikke er noe vits å komme før, samtidig står det anbefalt at første kontroll er mellom uke 6 og 12🙈 

Tenker uansett å ha første kontroll hos legen, så til jordmor neste gang. 

 

Veldig mange fine navn foresten😀 vi har ikke snakket særlig om det. Det har ikke helt gått opp for mannen, og siden veien har vært så lang hit, blir det nok til å drøye det til senere. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, bondekone skrev:

Når bestiller dere første kontroll? Skal ha TUL mellom 7+4 og 8+1, men pga lang ventetid hos legen, tror jeg at jeg bør ha lagt inn bestilling på time ganske fort. (Til vanlig er det 4 ukers ventetid liksom...) 

Mener å ha hørt at flere av bloprøvene ikke kan tas før uke 12, og at det derfor ikke er noe vits å komme før, samtidig står det anbefalt at første kontroll er mellom uke 6 og 12🙈 

Tenker uansett å ha første kontroll hos legen, så til jordmor neste gang. 

 

Veldig mange fine navn foresten😀 vi har ikke snakket særlig om det. Det har ikke helt gått opp for mannen, og siden veien har vært så lang hit, blir det nok til å drøye det til senere. 

Er vel bare å ringe med en gang og sette opp en time frem i tid, høre hva de sier? 😊 Grunnen til at jeg skal vente til onsdag er at jeg har byttet fastlege, så kan ikke bestille hos han før månedsskiftet. 

Gratulerer forresten, må være ekstra stas når veien har vært lang❤️

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

@mingrid Er nok ikke umulig at det reer gravidmage. Veldig tidlig, riktignok, men leste et eller annet sted at mange opplever at klærne strammer osv. ganske tidlig. Har du barn fra før kan det jo også gå fortere. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, Hjärtat skrev:

Er vel bare å ringe med en gang og sette opp en time frem i tid, høre hva de sier? 😊 Grunnen til at jeg skal vente til onsdag er at jeg har byttet fastlege, så kan ikke bestille hos han før månedsskiftet. 

Gratulerer forresten, må være ekstra stas når veien har vært lang❤️

Ja, kan ringe i neste uke å høre når de vil ha meg ned. 😉 takk❤

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen her som har erfaring med Clearblue Digital? Jeg er 4+6 og tok en digital i dag som viste 1-2 bare, jeg mener den burde vise 2-3 nå. Kjenner jeg er veldig bekymret. Hadde kjemisk i Januar og er redd det ikke går denne gangen heller. 😞 
Skal bestille time hos legen på mandag.. 
Er alt håp ute når den ikke viser 2-3 enda? HCG i urinen må jo være alt for lavt.. Vet dere om det har noe å si om man tisser på pinnen eller dypper den? Jeg blir helt sprø her.. 😖

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

17 minutter siden, vegasus skrev:

Noen her som har erfaring med Clearblue Digital? Jeg er 4+6 og tok en digital i dag som viste 1-2 bare, jeg mener den burde vise 2-3 nå. Kjenner jeg er veldig bekymret. Hadde kjemisk i Januar og er redd det ikke går denne gangen heller. 😞 
Skal bestille time hos legen på mandag.. 
Er alt håp ute når den ikke viser 2-3 enda? HCG i urinen må jo være alt for lavt.. Vet dere om det har noe å si om man tisser på pinnen eller dypper den? Jeg blir helt sprø her.. 😖

Jeg har dessverre ingen erfaring med den testen, men av andre tester har jeg faktisk merket «bedre» resultat av å dyppe pinnen i urin i stedet for å tisse på den. 
 

Jeg håper du kan trekke pusten dypt og prøve å slappe av litt. Dersom det er en kjemisk graviditet får du ikke gjort noe med det, annet enn å prøve på nytt, selv om det er leit når håpet og forventningene nok en gang brister. 

Bestill legetime og be om å få tidlig ultralyd. Lykke til ❤️

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, vegasus skrev:

Noen her som har erfaring med Clearblue Digital? Jeg er 4+6 og tok en digital i dag som viste 1-2 bare, jeg mener den burde vise 2-3 nå. Kjenner jeg er veldig bekymret. Hadde kjemisk i Januar og er redd det ikke går denne gangen heller. 😞 
Skal bestille time hos legen på mandag.. 
Er alt håp ute når den ikke viser 2-3 enda? HCG i urinen må jo være alt for lavt.. Vet dere om det har noe å si om man tisser på pinnen eller dypper den? Jeg blir helt sprø her.. 😖

Jeg er ingen ekspert, men jeg har lest på forumet her at det ikke er hvor høyt nivå man har som tells, men den individuelle stigningen - så hvis du kanskje har lavt til å begynne med så er det ikke så farlig hvor høyt det er nå, så lenge det har steget? 

Krysser fingrene for deg! 🤞🤞

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er nå 7+6 og lever på svisker for å overleve hverdagen. Flere som opplever samme problem??? 🙈
Andre tips? Bevegelse er ikke like lett i hverdagsituasjonen her nå, så det blir vann, kaffe og svisker og håpe på å overleve nok en dag uten mageknip som gir flashbacks til rier. 🙃

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

5 timer siden, mingrid skrev:

Jeg har dessverre ingen erfaring med den testen, men av andre tester har jeg faktisk merket «bedre» resultat av å dyppe pinnen i urin i stedet for å tisse på den. 
 

Jeg håper du kan trekke pusten dypt og prøve å slappe av litt. Dersom det er en kjemisk graviditet får du ikke gjort noe med det, annet enn å prøve på nytt, selv om det er leit når håpet og forventningene nok en gang brister. 

Bestill legetime og be om å få tidlig ultralyd. Lykke til ❤️

 

32 minutter siden, KaffeLurker skrev:

Jeg er ingen ekspert, men jeg har lest på forumet her at det ikke er hvor høyt nivå man har som tells, men den individuelle stigningen - så hvis du kanskje har lavt til å begynne med så er det ikke så farlig hvor høyt det er nå, så lenge det har steget? 

Krysser fingrene for deg! 🤞🤞

Tusen takk for gode ord 💕 Har fått luftet hodet litt på tur i skogen, jeg får ikke gjort noe med hvordan det går, og går det ikke så er det bare å prøve igjen. Selv om jeg ønsker at det går nå. Slår meg til ro med det for nå. 😊 Og så bestiller jeg legetime mandag for å få målt HCG i blod og eventuelt bestille TUL hvis det er økning 😊 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

22 timer siden, mingrid skrev:

Jeg vet ikke om det skyldes at jeg kan være oppblåst (føles ikke sånn), men har fått skikkelig mage. Jeg er slank og har alltid hatt helt flat mage, nesten innover med utstikkende hofter, men nå har jeg en skikkelig kul jeg ikke klarer å skjule ved å holde magen inne, på en måte. Presser helt sinnsykt på buksene, og hvis det fortsetter sånn går det ikke mange ukene før jeg må gå over til gravidbukser. 
Kan det ha noe å gjøre med at jeg gikk til uke 9 i januar (MA), og at livmoren allerede er litt utvidet og ikke har trukket seg sammen igjen? 😅 bare tenker hypotetisk.. Før MA’en hadde jeg ikke noe som helst mage, kanskje bare en bitteliten bulk nederst på magen, men det kunne like gjerne skyldtes at det var jul 🤗😅

Fant et bilde på nett (det er ikke meg) som viser omtrent hvordan magen min er nå, selv om jeg tror magen min faktisk er bittelitt større! 

4A92E9CF-56E7-46CD-B51A-E39AAB8ADBBC.jpeg

Hvordan er fordøyelsen da? Jeg vet ikke jeg altså, men jeg har -den- magen nå, alt takket være fordøyelsen... 🙈 Hormoner ❤️😩 Fordøyelsen har ille vært så grei de siste tre ukene, men i dag er magen helt stinn. Ser ut som om jeg er halvveis 🙈 

I følge Google så skal fortsatt livmoren være ganske langt nede, så da må det evt være ting som blir dyttet litt? Ellers er det vel også veldig individuelt? Noen får mage kjempe tidlig, andre blir veldig store og noen synes nesten ikke i det hele tatt. Så det kan like så godt være en «ordentlig» gravidmage som titter frem! ☺️

Lenke til kommentar
Del på andre sider

23 timer siden, vegasus skrev:

Noen her som har erfaring med Clearblue Digital? Jeg er 4+6 og tok en digital i dag som viste 1-2 bare, jeg mener den burde vise 2-3 nå. Kjenner jeg er veldig bekymret. Hadde kjemisk i Januar og er redd det ikke går denne gangen heller. 😞 
Skal bestille time hos legen på mandag.. 
Er alt håp ute når den ikke viser 2-3 enda? HCG i urinen må jo være alt for lavt.. Vet dere om det har noe å si om man tisser på pinnen eller dypper den? Jeg blir helt sprø her.. 😖

Det er som noen andre sier her veldig individuell hcg stigning. jeg er samme som deg og fikk nettopp 2-3 uker på cb digital. en annren venninne av meg brukte enda lenger tid. jeg har bestemt meg for å slutte å teste nå. blir bare stresset av det og skal heller prøve å fokusere på at per nå så er jeg gravid. hadde SA i jan og kjemisk i feb så skjønner veldig godt hva du går gjennom ❤️

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, Wamahan skrev:

Det er som noen andre sier her veldig individuell hcg stigning. jeg er samme som deg og fikk nettopp 2-3 uker på cb digital. en annren venninne av meg brukte enda lenger tid. jeg har bestemt meg for å slutte å teste nå. blir bare stresset av det og skal heller prøve å fokusere på at per nå så er jeg gravid. hadde SA i jan og kjemisk i feb så skjønner veldig godt hva du går gjennom ❤️

Jeg tok ny test i dag, og den viste 2-3 faktisk. Så da pustet jeg lettet ut. 😭💕
Og jeg tror du har veldig rett i at man blir mest stresset over å teste hele tiden. 
Det var uansett veldig betryggende og gode ord du kom med her, tusen takk. 💕Nå senker jeg skuldrene litt, roer ned på testingen og bestiller en legetime uansett i morgen. Jeg tror jeg vil føle meg tryggere hvis jeg kan få bekreftelse fra legen på at HCG i blodet er normalt og at jeg har fin stigning. 
Det var trist å høre om SA og kjemisk rett etter hverandre, må ha føltes helt forferdelig  😔 Klem til deg 💕
Så håper jeg vi begge to kan sitte med hver vår velskapte baby i desember 💕🌷👼🏼
 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...