Gå til innhold

Skravletråd november/desember 2020


Vestalinn

Anbefalte innlegg

3 minutter siden, Rediken skrev:

Jeg har bestilt jordmortime, men fikk ikke time før i slutten av april pga koronavirus.

I mine to tidligere svangerskap har jeg pleid å gå til lege først, som er veldig greit for å bekrefte svangerskapet + ta blodprøver. Jeg vet at det er litt "krise" på det lokale legekontoret for tiden, siden flere er smittet eller satt i karantene, så jeg styrer unna nå. 

Så denne gangen blir det tidlig ultralyd først 😊

Okei, tenker jeg uansett hører om legen har tid til meg, særlig med tanke på at jeg er såpass overvektig. Ser an om/når jeg bestiller TUL. Men er det vanlig å ta graviditetstester gjennom svangerskapet for å sjekke om man fortsatt er gravid? 

Tok jo testen 4 dager etter IKM, men føler jeg har så få symptomer. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

7 minutter siden, KaffeLurker skrev:

Som sikkert mange andre også så er jeg unødvendig mye bekymret for at det skal være noe galt med fosteret. Først er man urolig for at det skal gå galt, så når den verste usikkerheten legger seg blir man urolig for at det skal være kromosomfeil eller lignende. Skal det ingen ende ta? Alltid noe å bekymre seg over. Men, til poenget: Er det noen som vet når det er "best sjanse" eller hva jeg skal si til å vurdere/se tegn på eventuelle avvik på fosteret? 
Vil en TUL i uke 10 feks kunne gi bedre trygghet på at alt er i orden i forhold til en TUL i uke 8? 
Jeg vet at de ikke har lov til å bedrive fosterdiagnostikk, men man får jo henvisning hvis de ser noe, så når er sjansen best til å "se noe"? 

Ja, det er alltids bekymringer for både det ene og andre. 

Om jeg ikke husker feil så kan de ta nakkefold skanning mellom uke 10-12 for å beregne sannsynlighet for kromosomfeil. Jeg tror ikke det er alle ultralydklinikker som utfører dette, så det må man nesten bare forhøre seg om. 

En ulempe med denne metoden er at man får ikke et sikkert svar. Man får bare en beregnet sannsynlighet, mener jeg på. Mulig jeg tar feil siden jeg ikke har utført dette selv. 

Det finnes også sikrere diagnostikk metoder, men disse tror jeg bare tilbys til de over en viss alder i Norge. Et vennepar av meg reiser til Danmark for å ta disse testene. Men mulig jeg tar feil også her. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Rediken skrev:

Ja, det er alltids bekymringer for både det ene og andre. 

Om jeg ikke husker feil så kan de ta nakkefold skanning mellom uke 10-12 for å beregne sannsynlighet for kromosomfeil. Jeg tror ikke det er alle ultralydklinikker som utfører dette, så det må man nesten bare forhøre seg om. 

En ulempe med denne metoden er at man får ikke et sikkert svar. Man får bare en beregnet sannsynlighet, mener jeg på. Mulig jeg tar feil siden jeg ikke har utført dette selv. 

Det finnes også sikrere diagnostikk metoder, men disse tror jeg bare tilbys til de over en viss alder i Norge. Et vennepar av meg reiser til Danmark for å ta disse testene. Men mulig jeg tar feil også her. 

Ja, vi hadde planer om å gjøre det i Sverige, men det ser årlig ut nå i disse tider. Den testen de tilbyr der må taes mellom uke 10-13. helt sikkert totalt unødvendig, for jeg er ikke i risikogruppe. Men man er kanskje ikke alltid like rasjonell når det gjelder disse bekymringene 🙈 

Jeg tenker at hvis jeg bestiller TUL i den tiden hvor det er "lettest å se", så vil de da henvise meg videre hvis de ser noe. Googlet litt, og uke 12 virker som den beste tiden. Bare urolig for at corona skal føre til at privatklinikker stenger hvis jeg venter... 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, Hjärtat skrev:

Okei, tenker jeg uansett hører om legen har tid til meg, særlig med tanke på at jeg er såpass overvektig. Ser an om/når jeg bestiller TUL. Men er det vanlig å ta graviditetstester gjennom svangerskapet for å sjekke om man fortsatt er gravid? 

Tok jo testen 4 dager etter IKM, men føler jeg har så få symptomer. 

Jeg tar ikke gravidtester igjennom svangerskapet. Men vurderer å kjøpe en dobler for å høre hjertelyden senere i svangerskapet siden jeg hadde en senabort tidligere i høst 🙁

Hvor lang er du på vei? Symptomene dukker gjerne for fult opp litt senere i svangerskapet, men det er store individuelle forskjeller. Med førstemann hadde jeg mye symptomer som dukket opp allerede i uke 5, mens med andremann hadde jeg nesten ingen symptomer i hele første trimester (som var kjempe deilig ☺️ )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, KaffeLurker skrev:

Ja, vi hadde planer om å gjøre det i Sverige, men det ser årlig ut nå i disse tider. Den testen de tilbyr der må taes mellom uke 10-13. helt sikkert totalt unødvendig, for jeg er ikke i risikogruppe. Men man er kanskje ikke alltid like rasjonell når det gjelder disse bekymringene 🙈 

Jeg tenker at hvis jeg bestiller TUL i den tiden hvor det er "lettest å se", så vil de da henvise meg videre hvis de ser noe. Googlet litt, og uke 12 virker som den beste tiden. Bare urolig for at corona skal føre til at privatklinikker stenger hvis jeg venter... 

Jeg tror det er lurt som du skriver å ta en tidlig ultralyd. Dukker det opp noe spesielt der får man som du sier en henvisning.

Jeg for min del slapper også mye mer av etter jeg har tatt første ultralyd og sett at alt ser ok ut på skjermen, da forsvinner litt av de verste bekymringene. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 minutter siden, Rediken skrev:

Jeg tar ikke gravidtester igjennom svangerskapet. Men vurderer å kjøpe en dobler for å høre hjertelyden senere i svangerskapet siden jeg hadde en senabort tidligere i høst 🙁

Hvor lang er du på vei? Symptomene dukker gjerne for fult opp litt senere i svangerskapet, men det er store individuelle forskjeller. Med førstemann hadde jeg mye symptomer som dukket opp allerede i uke 5, mens med andremann hadde jeg nesten ingen symptomer i hele første trimester (som var kjempe deilig ☺️ )

Jeg er litt usikker, men tror jeg er 5+4 minst. Følte meg veldig gravid dagen jeg tok testen og dagen etter, men nå føler jeg det kun er puppene som er ømme. Vet jo man ikke trenger å ha symptomer, og at det selvfølgelig er deilig, men man blir jo så usikker, aldri vært gravid før, jeg! 😂 Kan ikke dette her! 😂

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

3 minutter siden, Hjärtat skrev:

Jeg er litt usikker, men tror jeg er 5+4 minst. Følte meg veldig gravid dagen jeg tok testen og dagen etter, men nå føler jeg det kun er puppene som er ømme. Vet jo man ikke trenger å ha symptomer, og at det selvfølgelig er deilig, men man blir jo så usikker, aldri vært gravid før, jeg! 😂 Kan ikke dette her! 😂

Ja, forstår at uteblivende symptom er stressende og kan føre til usikkerhet 🙁 

Dersom du skal ha legetime så kan du kanskje få målt hcg nivået ditt, og deretter komme tilbake på nytt etter et par dager for å bekrefte at det er stigende? ☺️

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, KaffeLurker skrev:

Ja, vi hadde planer om å gjøre det i Sverige, men det ser årlig ut nå i disse tider. Den testen de tilbyr der må taes mellom uke 10-13. helt sikkert totalt unødvendig, for jeg er ikke i risikogruppe. Men man er kanskje ikke alltid like rasjonell når det gjelder disse bekymringene 🙈 

Jeg tenker at hvis jeg bestiller TUL i den tiden hvor det er "lettest å se", så vil de da henvise meg videre hvis de ser noe. Googlet litt, og uke 12 virker som den beste tiden. Bare urolig for at corona skal føre til at privatklinikker stenger hvis jeg venter... 

Sitter og tenker på akkurat det samme som deg. Hadde også tenkt å reise til Sverige/Danmark for NIPT-test, men det er vel lenge til det lar seg gjøre igjen. Tenker å gjøre det samme som deg med en TUL i uke 11/12 kanskje.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Rediken skrev:

Ja, forstår at uteblivende symptom er stressende og kan føre til usikkerhet 🙁 

Dersom du skal ha legetime så kan du kanskje få målt hcg nivået ditt, og deretter komme tilbake på nytt etter et par dager for å bekrefte at det er stigende? ☺️

Ja, det kan jeg helt sikkert. Skal ringe legen på onsdag. 

Har noen av dere diskutert navn ennå? Noen favoritter?😁

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Hjärtat skrev:

Ja, det kan jeg helt sikkert. Skal ringe legen på onsdag. 

Har noen av dere diskutert navn ennå? Noen favoritter?😁

Vi har diskutert navn. Har nok guttenavn klart, men med jentenavn er det ikke så mange vi liker og de vi liker er vi ikke enige om😅 har ganske sterk magefølelse på at det blir jente også. Hadde like sterkt på gutt forrige gang, og gutt ble det. Spennenes å se!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, månki skrev:

Vi har diskutert navn. Har nok guttenavn klart, men med jentenavn er det ikke så mange vi liker og de vi liker er vi ikke enige om😅 har ganske sterk magefølelse på at det blir jente også. Hadde like sterkt på gutt forrige gang, og gutt ble det. Spennenes å se!

Haha, ja, å bli enige er spennende. Vi sliter faktisk mest med guttenavn. Mens sambo elsker gamle (svenske, for øvrig) navn som Alfred, Malte, Ingemar og Valdemar, vil jeg ha noe ala Vetle, Simen eller Thomas. Så godt det er en del tid igjen😂

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Hjärtat skrev:

Ja, det kan jeg helt sikkert. Skal ringe legen på onsdag. 

Har noen av dere diskutert navn ennå? Noen favoritter?😁

Vi har diskutert navn! Før jul var jeg gravid, men endte dessverre i MA i januar. Vi hadde da landet på navn for både jente og gutt. Jeg er litt i tvil om jentenavnet, og synes det er veldig vanskelig å finne et fint og solid jentenavn. Guttenavnet er jeg veldig sikker på, men samboer har begynt å vingle litt når det gjelder gutt.. i likhet med @månki har jeg en ganske sterk følelse av at det er jente. Jeg vet ikke hvorfor.. jeg har heller ikke barn fra før, så har ikke noe sammenligningsgrunnlag. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Hjärtat skrev:

Haha, ja, å bli enige er spennende. Vi sliter faktisk mest med guttenavn. Mens sambo elsker gamle (svenske, for øvrig) navn som Alfred, Malte, Ingemar og Valdemar, vil jeg ha noe ala Vetle, Simen eller Thomas. Så godt det er en del tid igjen😂

Jeg elsker Alfred og Valdemar 😍 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

@mingrid Du vil ikke fortelle navnene dere har snakket om?

Selv har jeg ingen formening om kjønn, men håper kanskje bittelitt mer på jente (derfor regner jeg med jeg får gutt😂😂😂), men blir selvfølgelig helt fantastisk det og. ❤️

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har ikke diskutert navn enda. Jeg forsøkte å fiske litt, men mannen var ikke helt "der" enda. 
Heldigvis er det nok av tid. Med nr en hadde vi landet på et navn, men ombestemte oss plutselig halvveis! Jeg har ingen følelse på jente eller gutt heller. Har gutt fra før, men husker ikke om jeg hadde noen følelse da? Så fort man glemmer 🙈

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 minutter siden, Hjärtat skrev:

@mingrid Du vil ikke fortelle navnene dere har snakket om?

Selv har jeg ingen formening om kjønn, men håper kanskje bittelitt mer på jente (derfor regner jeg med jeg får gutt😂😂😂), men blir selvfølgelig helt fantastisk det og. ❤️

Kanskje jeg deler det litt senere, men inntil videre har jeg lyst til at ingen skal vite helt 😅 Navnene vi liker er i alle fall i kategorien norske navn som ikke er helt fjernt fra våre egne, som for eksempel:

Oskar

Tarjei 

Anna 

Vilma

Ingeborg 

Eline

Ada

Ane

 

Alle disse navnene kan være aktuelle for oss, men det er ikke noen av disse vi foreløpig har landet på :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

@KaffeLurker Haha, ja, jeg måtte gjøre mer enn å bare fiske for å få sambo til å komme opp med noe så tidlig. Han synes foreløpig jeg tenker alt for mye på reka i magen. 😂

@mingrid Skjønner at du ikke vil si det endelige navnet, bare gøy med litt inspirasjon. Ada er et navn vi faktisk er enige om at er fint.

Så flere lenger opp snakket om denne NIPT-prøven... Er dette liksom vanlig å gjøre det? Flere her som tenker på det? 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Hjärtat skrev:

@KaffeLurker Haha, ja, jeg måtte gjøre mer enn å bare fiske for å få sambo til å komme opp med noe så tidlig. Han synes foreløpig jeg tenker alt for mye på reka i magen. 😂

@mingrid Skjønner at du ikke vil si det endelige navnet, bare gøy med litt inspirasjon. Ada er et navn vi faktisk er enige om at er fint.

Så flere lenger opp snakket om denne NIPT-prøven... Er dette liksom vanlig å gjøre det? Flere her som tenker på det? 

Jeg har kun en venninne jeg vet om som har tatt NIPT-testen, men utover det var det hele helt nytt for meg. Hun fortalte at venterommet på klinikken hun dro på var fullt av norske par, så det er nok mer populært enn hva man tror. For de aller fleste er det totalt unødvendig, men så er det den lille sjansen da som uroer folk. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, KaffeLurker skrev:

Jeg har kun en venninne jeg vet om som har tatt NIPT-testen, men utover det var det hele helt nytt for meg. Hun fortalte at venterommet på klinikken hun dro på var fullt av norske par, så det er nok mer populært enn hva man tror. For de aller fleste er det totalt unødvendig, men så er det den lille sjansen da som uroer folk. 

Ja, altså, jeg kjenner jo ingen som har tatt det. Selv er jeg faktisk ikke så urolig for akkurat sånne ting, både fordi det er ikke er så sannsynlig at det er noe galt, og skulle det være det, kjenner jeg meg rustet til oppgaven. Pluss at det er en haug med syndromer man ikke kan se på NIPT. Det vil likevel ikke si at jeg automatisk ville beholdt om det skulle vise seg å være noe galt. 

Så med tanke på sannsynlighet og pris, og det at NIPT ikke er enten positiv eller negativ, men bare angir en sannsynlighet, hvor du deretter eventuelt må gå videre med fostervanns- eller morkakeprøve, som høyer sjansen for abort, for å finne ut om noe faktisk er galt. For så å måtte ta avgjørelsen på om du vil abortere eller ikke, er det tvilsomt at jeg kommer til å gjøre det i hvert fall. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har tenkt litt på navn 😊 Tidligere har jeg bestemt navn før begge fødslene, men ombestemt meg rett etter fødsel 😅

Guttenavn syns jeg er så vanskelig, mens jentenavn har jeg en lang liste. Har ingen følelse enda på kjønn. Disse navnene liker jeg:

Olivia 

Oline 

Thale 

Elvira 

Julie 

Elling 

Iver 

Filip 

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...