Gå til innhold

Skravletråd november/desember 2020


Vestalinn

Anbefalte innlegg

På 19.3.2020 den 13.17, AHO skrev:

Jeg hadde vel egentlig ikke planer om å starte før til sommeren - men så bestemte vi oss for å prøve rett etter nyttår. Jeg tenkte litt å prøve å unngå de travleste månedene på føden(april-august), men barnet er jo selvfølgelig velkommen uansett når den måtte komme. Har ingenting negativt i tanke med at barnet kommer sent på året(hvis du tenkte utfordringer ift modenhet på skole osv). Jeg er født rett etter nyttår og var langt ifra den som var mest moden i kullet 😅 Kjenner flere som er født mellom 1 og 31 desember som greide seg mye bedre enn det jeg gjorde på skolen også. Så ser jeg på det som et pluss å kunne gå litt gravid på sommeren og ha litt mørketid foran meg når barseltiden er. Kjekkere å gå våren/sommeren i møte med en litt større baby 🥰 Men det er mine tanker da 😅

Syntes det var gode resonnementer. Jeg er selv født sent på året, og var mer moden og langt mer skoleklar enn mange på samme kull. Aller helst skulle jeg startet på skolen et år før, men det får man bare dersom man er født mellom januar og mai (eller, sånn var det i alle fall da jeg var liten..) ☺️
 

Nå er jeg bare spent på tiden fremover - både med det som skjer inni magen, men også i samfunnet rundt oss. Jeg har vært svært lite bekymret for graviditet + korona, men fikk plutselig en liten «meltdown» i går, da jeg virkelig tenkte over hvor lite vi vet når det gjelder viruset sin eventuelle påvirkning på et foster. Uansett tar jeg alle forhåndsregler for ikke å bli smittet, og tenker at det så langt er det eneste og det beste jeg kan gjøre, både for meg selv og andre ☺️
 

Ellers håper jeg alle har det bra, og at verken kvalme eller korona herjer med dere. 

Har dere tenkt å bestille time for tidlig ultralyd? Eller i det minste sjekke ut muligheten?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

På 16.3.2020 den 18.32, KaffeLurker skrev:

Velkommen @Skrufa og @Rediken! Så hyggelig og få flere med i gruppa! ☺️ Hvordan er formen deres? Har dere merket noe til symptomer enda? 

@Strikkesokken krysser virkelig fingrene for at du skal slippe det i dette svangerskapet også! Huff, må være helt grusomt! Jeg kaster ikke opp heldigvis. Kvalmen er ikke verre enn at den ikke merkes når jeg er opptatt med andre ting. Men med en gang jeg logger meg av hjemmekontor kommer den snikende. Jeg skal ikke klage, det er helt overkommelig!

 

@Vestalinn, hvilken app har fruktanalogier? 😂 Den vil jeg ha! Nå bruker jeg HelseRespons og er fornøyd med den. Bruker den veldig lite siden det er så mye annet som skjer nå. Vi er i karantene pga vi har symptomer og har vært i kontakt med smittede personer. Hjemmekontor, en treåring samt sykdom gjør at jeg nesten glemmer hele graviditeten 🙈 Føler på litt kvalme, men heldigvis merker jeg ikke til det når jeg har fokus på jobb. Vi har mye av de samme symptomene ser jeg. Hvis du har tips for fordøyelsen så del gjerne...🙈Så godt du fikk ny time til TUL! Gleder meg til å høre hvordan det er! Vi vurderer jo den testen i Sverige, men ser dårlig ut med sverigetur fremover. Jeg vil ikke være med på å spre smitte! 

 

 

@KaffeLurker Det er Gravid+ /Pregnancy + som har fruktanalogier. Samt dyr og godteri-analogier, hehe. Samtidig har den en 3D-fremstilling hvor man kan velge å se fosteret i faktisk størrelse i dag. Altså skjermen zoomer ut til fosteret er like stort som det er i virkeligheten. Ganske stilig i grunnen!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 16.3.2020 den 18.32, KaffeLurker skrev:

Velkommen @Skrufa og @Rediken! Så hyggelig og få flere med i gruppa! ☺️ Hvordan er formen deres? Har dere merket noe til symptomer enda? 

@Strikkesokken krysser virkelig fingrene for at du skal slippe det i dette svangerskapet også! Huff, må være helt grusomt! Jeg kaster ikke opp heldigvis. Kvalmen er ikke verre enn at den ikke merkes når jeg er opptatt med andre ting. Men med en gang jeg logger meg av hjemmekontor kommer den snikende. Jeg skal ikke klage, det er helt overkommelig!

 

@Vestalinn, hvilken app har fruktanalogier? 😂 Den vil jeg ha! Nå bruker jeg HelseRespons og er fornøyd med den. Bruker den veldig lite siden det er så mye annet som skjer nå. Vi er i karantene pga vi har symptomer og har vært i kontakt med smittede personer. Hjemmekontor, en treåring samt sykdom gjør at jeg nesten glemmer hele graviditeten 🙈 Føler på litt kvalme, men heldigvis merker jeg ikke til det når jeg har fokus på jobb. Vi har mye av de samme symptomene ser jeg. Hvis du har tips for fordøyelsen så del gjerne...🙈Så godt du fikk ny time til TUL! Gleder meg til å høre hvordan det er! Vi vurderer jo den testen i Sverige, men ser dårlig ut med sverigetur fremover. Jeg vil ikke være med på å spre smitte! 

 

 

@KaffeLurker Det er Gravid+ /Pregnancy + som har fruktanalogier. Samt dyr og godteri-analogier, hehe. Samtidig har den en 3D-fremstilling hvor man kan velge å se fosteret i faktisk størrelse i dag. Altså skjermen zoomer ut til fosteret er like stort som det er i virkeligheten. Ganske stilig i grunnen!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I går var jeg på ultralyd og fikk hilse på mageboeren min ❤️ Jeg fikk fremskyndet timen fordi jeg fryktet klinikken skulle stenge. Alt var helt tipp topp! Første han sa var "Her er det liv!" og etterhvert så jeg også det lille blinkende hjertet. Jeg var 6+5 og ble målt til 6+4, altså var alt normalt og fint. CRL var 0,72 cm. Glømte å spørre om hvor raskt hjertet slo, men siden jeg fikk filmet det, prøvde jeg å telle selv, og kom ca til 120 slag i minuttet. Det er innafor!

Har visst brukt amerikansk gravidtetslengde for å sette termin selv (40+0), men etter norsk standard er det 40+3. Siden jeg målte en dag bak, pluss de tre dagene ekstra iht norsk standard, er termin flyttet fra 8 november til 12 november. 

Jeg har aldri hatt en normal ultralyd før. Enten har foster målt bakpå eller vært dødt, så dette var veldig stort for meg. Ble så glad dere aner ikke, haha.  

Siste dagene har jeg blitt veldig kvalm rundt, under og etter frokost. Har ikke kastet opp da, men det er definitivt kvalme. Det er også noe jeg ikke har opplevd særlig av før. 

Jeg har så mange tegn på at det kan gå fint denne gangen og det er virkelig fantastisk. Prøver å være 100% takknemlig opp i alt som skjer nå, men er 50% sykmeldt (var det før jeg ble kvalm) og nå som jeg er kvalm i tillegg er det enda vanskeligere å jobbe de 50% jeg skal. Prøver å være raus med meg selv og tenke at den viktigste jobben er den som skjer inne i kroppen nå, men er som regel en del hardere med meg selv enn jeg trenger.

Håper alle har det fint! 

Velkommen @AHO og @mingrid !! Gratulerer så mye! Fulgte med dere i IKM Mars og er så glad dere tok veien inn hit :) Har fått dere opp på listen :) 

 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Vestalinn skrev:

I går var jeg på ultralyd og fikk hilse på mageboeren min ❤️ Jeg fikk fremskyndet timen fordi jeg fryktet klinikken skulle stenge. Alt var helt tipp topp! Første han sa var "Her er det liv!" og etterhvert så jeg også det lille blinkende hjertet. Jeg var 6+5 og ble målt til 6+4, altså var alt normalt og fint. CRL var 0,72 cm. Glømte å spørre om hvor raskt hjertet slo, men siden jeg fikk filmet det, prøvde jeg å telle selv, og kom ca til 120 slag i minuttet. Det er innafor!

Har visst brukt amerikansk gravidtetslengde for å sette termin selv (40+0), men etter norsk standard er det 40+3. Siden jeg målte en dag bak, pluss de tre dagene ekstra iht norsk standard, er termin flyttet fra 8 november til 12 november. 

Jeg har aldri hatt en normal ultralyd før. Enten har foster målt bakpå eller vært dødt, så dette var veldig stort for meg. Ble så glad dere aner ikke, haha.  

Siste dagene har jeg blitt veldig kvalm rundt, under og etter frokost. Har ikke kastet opp da, men det er definitivt kvalme. Det er også noe jeg ikke har opplevd særlig av før. 

Jeg har så mange tegn på at det kan gå fint denne gangen og det er virkelig fantastisk. Prøver å være 100% takknemlig opp i alt som skjer nå, men er 50% sykmeldt (var det før jeg ble kvalm) og nå som jeg er kvalm i tillegg er det enda vanskeligere å jobbe de 50% jeg skal. Prøver å være raus med meg selv og tenke at den viktigste jobben er den som skjer inne i kroppen nå, men er som regel en del hardere med meg selv enn jeg trenger.

Håper alle har det fint! 

Velkommen @AHO og @mingrid !! Gratulerer så mye! Fulgte med dere i IKM Mars og er så glad dere tok veien inn hit :) Har fått dere opp på listen :) 

 

Så herlig, @Vestalinn 🤗🎉 utrolig morsomt å høre! Jeg har ikke bestilt time til TUL ennå, men etter forrige MA i januar sa gynekologen at jeg bare skulle ringe ved neste graviditet og at jeg ikke trengte henvisning. Gyn. sa også at han gjerne ville ta en titt på meg rundt uke 6 iet eventuelt nytt svangerskap. Jeg er nå uke 5+3, og er litt i beit om hva jeg skal gjøre. På nettsidene til gynekologen står det at de har stengt eller ikke tar i mot pasienter som ikke er akutt syke. Jeg vet ikke hva jeg skal gjøre - ringe for å høre eller ikke? Jeg regner jo overhodet ikke med at jeg blir prioritert, men hadde likevel syntes det var greit med en sjekk. Merker jeg er reservert mot å ringe bare, ettersom det står som det gjør på nettsidene deres.. hva ville dere giort? Er det andre her som skal på TUL? 
 

klem 🤗

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

På 21.3.2020 den 16.03, mingrid skrev:

Så herlig, @Vestalinn 🤗🎉 utrolig morsomt å høre! Jeg har ikke bestilt time til TUL ennå, men etter forrige MA i januar sa gynekologen at jeg bare skulle ringe ved neste graviditet og at jeg ikke trengte henvisning. Gyn. sa også at han gjerne ville ta en titt på meg rundt uke 6 iet eventuelt nytt svangerskap. Jeg er nå uke 5+3, og er litt i beit om hva jeg skal gjøre. På nettsidene til gynekologen står det at de har stengt eller ikke tar i mot pasienter som ikke er akutt syke. Jeg vet ikke hva jeg skal gjøre - ringe for å høre eller ikke? Jeg regner jo overhodet ikke med at jeg blir prioritert, men hadde likevel syntes det var greit med en sjekk. Merker jeg er reservert mot å ringe bare, ettersom det står som det gjør på nettsidene deres.. hva ville dere giort? Er det andre her som skal på TUL? 
 

klem 🤗

Ville forsøkt å ringe i det minste :) Da kan de ta vurderingen på det! Er sikkert 100% inhabil, men graviditet er jo viktig

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 21.3.2020 den 18.48, Hoppsi skrev:

Slenger meg med dere 😊 

36 år, B3, termin 21/11 

Gratulerer så mye og velkommen! Skal få deg opp på lista :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg melder meg inn i håp om å bli værende🙏 4.innsett ser foreløpig bra ut. Mistet 2 ganger før, men da har tester vært svake. Håper denne sitter❤ 

Skal ta blodprøve i morgen og fredag for å sjekke stigning, siden jeg tar litt støttemedisin. Satser på at den viser en fin stigning! 

Er 4+4 i dag.

-27 år, B1, termin 29/11 ❤ 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Velkommen @Hoppsi og @bondekone! Så stas å få nye inn i gruppen ☺️

Beklager at jeg er så fraværende, men det er totalt kaos i huset etter at Norge slo seg av. Vi er to voksne som begge jobber fullt med hjemmekontor, og en treåring som løper rundt og kjenner på både trass og frustrasjon ved å være hjemme. 🤯 I tillegg har vi vært utsatt for smitte, og hatt symptomer så vi har holdt oss i karantene i snart 14 dager. Nå håper jeg normalen snart kommer tilbake, selv om det kan se ut til at det blir unntakstilstand en god stund til. 

@Vestalinn, så gøy å høre om din TUL! Så herlig å få en så god opplevelse med bekreftelse på at alt ser bra ut ❤️ Det var nok godt kan jeg tenke meg! Er planen å ha flere? Har du kontaktet jordmor eller fastlege enda for første svangerskapskontroll? 
Vi vurderte å ta en tur over til Sverige for å ta den testen, men det ser dårlig ut i disse tider. Så nå vurderer vi TUL i stede. Dessverre har jeg sår hals, og da får jeg ikke time noe sted før jeg har vært 7 dager symptomfri. Det gir jo selvsagt mening i disse tider, men jeg synes det er litt frustrerende for det, selv om det selvsagt ikke er noen sin skyld. 

@mingrid, jeg er enig med Vestalinn - det skader jo ikke å ringe! Bedre å høre en gang for mye enn en gang for lite? 

Til Alle: Hvordan er det med svangerskapsomsorgen hos dere? Er ting utsatt? 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei og gratulerer alle sammen! ❤

Da kan jeg endelig melde meg inn her jeg også 😄

25 år, B1, termin 28/11

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Slenger meg på her 😊 Hvis jeg ikke er helt på bærtur så er vel termin 03.12.2020, mitt første barn og jeg er 27 år 😊

Endret av vegasus
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Skravletråd for oss som har termin i november/desember 2020. Håper at flere hiver seg på, slik at vi kan følge, og støtte hverandre gjennom svangerskapet :)

 

:babysmokk:Terminliste:babysmokk:

 

Vestalinn - 29 år - B1 - Termin 8. november 

Sashimi - 26 år - B2 - Termin 10. november

KaffeLurker - 31 år - B2 - Termin 10. november

AHO - 29 år - B1 - Termin 20. November 

mingrid - 27 år - B1 - Termin 23. november

Strikkesokken - 29 år - B3 - Termin 27. november

Skrufa - 31 år - B1 - Termin 27. november

Happylife82- 37 år- B2- Termin 27 november

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan ligger dere ann med symptomer? Jeg merket overhodet ingenting før positiv test, men etter det føler jeg det har kommet mer og mer. 

Veldig ømme brystvorter, intens verk i de innimellom, i tillegg til at de er større (har liksom aldri stive brystvorter til vanlig, mens nå stikker de rett ut🙈😂

Halsbrann og småkvalm! Egentlig hele tiden. Kombinert med at jeg føles tørst, så drikker enormt mye vann. 

Trøtt, men får ikke sove🙄 sov 4 timer i natt. Prøvde å sove på dagtid, men kommer ikke helt inn i søvnen, bare vipper rett før. Så ikke rart jeg kjenner trøttheten skikkelig nå...

Er 4+5 nå... tatt første blodprøve i dag, håper på raskt svar på de🙏 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

8 minutter siden, bondekone skrev:

Hvordan ligger dere ann med symptomer? Jeg merket overhodet ingenting før positiv test, men etter det føler jeg det har kommet mer og mer. 

Veldig ømme brystvorter, intens verk i de innimellom, i tillegg til at de er større (har liksom aldri stive brystvorter til vanlig, mens nå stikker de rett ut🙈😂

Halsbrann og småkvalm! Egentlig hele tiden. Kombinert med at jeg føles tørst, så drikker enormt mye vann. 

Trøtt, men får ikke sove🙄 sov 4 timer i natt. Prøvde å sove på dagtid, men kommer ikke helt inn i søvnen, bare vipper rett før. Så ikke rart jeg kjenner trøttheten skikkelig nå...

Er 4+5 nå... tatt første blodprøve i dag, håper på raskt svar på de🙏 

 Var nok endel tørst og litt trøtt slik du skriver, samt jeg har hatt kraftige humørsvigninger. Ellers har jeg følt meg noenlunde normal. Men idag (6+0) kastet jeg opp for første gang både hjemme og på jobb 😂 Så nå har altså det slått inn. Blir vel verre med tiden😕

Endret av AHO
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, bondekone skrev:

Hvordan ligger dere ann med symptomer? Jeg merket overhodet ingenting før positiv test, men etter det føler jeg det har kommet mer og mer. 

Veldig ømme brystvorter, intens verk i de innimellom, i tillegg til at de er større (har liksom aldri stive brystvorter til vanlig, mens nå stikker de rett ut🙈😂

Halsbrann og småkvalm! Egentlig hele tiden. Kombinert med at jeg føles tørst, så drikker enormt mye vann. 

Trøtt, men får ikke sove🙄 sov 4 timer i natt. Prøvde å sove på dagtid, men kommer ikke helt inn i søvnen, bare vipper rett før. Så ikke rart jeg kjenner trøttheten skikkelig nå...

Er 4+5 nå... tatt første blodprøve i dag, håper på raskt svar på de🙏 

Ømme bryster, småkvalm nesten hele dagen, må tisse oftere, blir mye tidligere trøtt på kvelden, og rart med det men jeg synes det er lettere å stå opp om morgenen. Er vel 4+2 i dag tror jeg. 😊

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når tenker dere det er naturlig å fortelle folk om graviditeten? 

Jeg har tenkt nærmeste familie i uke 8, og venner og kolleger etter uke 12. 😊 

Så gjenstår det jo å se om jeg klarer å holde det skjult 🙈

Lenke til kommentar
Del på andre sider

33 minutter siden, AHO skrev:

 Var nok endel tørst og litt trøtt slik du skriver, samt jeg har hatt kraftige humørsvigninger. Ellers har jeg følt meg noenlunde normal. Men idag (6+0) kastet jeg opp for første gang både hjemme og på jobb 😂 Så nå har altså det slått inn. Blir vel verre med tiden😕

Får håpe du slipper unna den værste kvalmen! Jeg er veldig spent på hvor kvalm jeg vil være selv. Lite kvalme i familien, men jeg blir generelt for kvalm, og jeg kjenner allerede litt på det, så er redd jeg vil kjenne ganske mye på det fremover🙈

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...