Gå til innhold

Skravletråd november/desember 2020


Vestalinn

Anbefalte innlegg

1 time siden, vegasus skrev:

Når tenker dere det er naturlig å fortelle folk om graviditeten? 

Jeg har tenkt nærmeste familie i uke 8, og venner og kolleger etter uke 12. 😊 

Så gjenstår det jo å se om jeg klarer å holde det skjult 🙈

Jeg fortalte mamma, søster og mannen sin mor og far og søster i dag:) ( positiv test i dag) 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

1 time siden, vegasus skrev:

Når tenker dere det er naturlig å fortelle folk om graviditeten? 

Jeg har tenkt nærmeste familie i uke 8, og venner og kolleger etter uke 12. 😊 

Så gjenstår det jo å se om jeg klarer å holde det skjult 🙈

Litt usikker. Første gang fortalte vi foreldre med en gang, men da mistet vi, så det gjør vi ikke igjen... vi får TUL, og de sier vel at vist alt ser bra ut der, er det minimal sannsynlighet for at det går galt, så tenker nok at etter det blir det å fortelle til de nærmeste. 

Tror ikke det blir noe «strukturert» utover det, men at vi sier det litt når det faller seg naturlig. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kjenner en del «mensmurringer», så får liksom hele tiden følelsen av at noe er galt🙈

Tenkte å dele nyheten med nærmeste familie i påsken, som blir vel uke 6 ca. Men jeg bor et stykke fra familien min så jeg vet ikke hvordan det blir med hjemreisen i påsken som var tenkt😩 Kanskje det blir utsatt til mai, tenker kanskje TUL  i starten på mai og kunne jo kanskje vært betryggende etter den.

 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Lumpus skrev:

Jeg kjenner en del «mensmurringer», så får liksom hele tiden følelsen av at noe er galt🙈

Tenkte å dele nyheten med nærmeste familie i påsken, som blir vel uke 6 ca. Men jeg bor et stykke fra familien min så jeg vet ikke hvordan det blir med hjemreisen i påsken som var tenkt😩 Kanskje det blir utsatt til mai, tenker kanskje TUL  i starten på mai og kunne jo kanskje vært betryggende etter den.

 

mensmurringer er helt normalt. Med min første jeg hadde de SYKESTE murringene. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 timer siden, bondekone skrev:

Får håpe du slipper unna den værste kvalmen! Jeg er veldig spent på hvor kvalm jeg vil være selv. Lite kvalme i familien, men jeg blir generelt for kvalm, og jeg kjenner allerede litt på det, så er redd jeg vil kjenne ganske mye på det fremover🙈

 

I min familie så spyr man gjerne jevnt over hele svangerskapet så jeg er mentalt forbredt på det egentlig 😅 Men jeg fikk postafen av legen. Det tar bort de verste toppene men herreguuuud så trøtt jeg blir. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 timer siden, vegasus skrev:

Når tenker dere det er naturlig å fortelle folk om graviditeten? 

Jeg har tenkt nærmeste familie i uke 8, og venner og kolleger etter uke 12. 😊 

Så gjenstår det jo å se om jeg klarer å holde det skjult 🙈

Jeg har allerede fortalt noen av mine nærmeste. Følte det falt naturlig. Jeg blir å fortelle sjefen min det snart(er så dårlig at jeg sliter å jobbe ordentlig), men resten av kollegaene får vite det litt ute i mai når jeg er 12/13 uker på vei 😊 Er 6+1 idag. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Woho, så kjekt med flere mammaer her inne :) 

Velkommen @bondekone, @duckly, @vegasus, @Lumpus og @Happylife82 ❤️ 

--------------

For min del tok det ganske lang tid å få symptomer, må kikke i dagboken min i Preglife-appen:

4+0 - forstoppet og oppblåst for første gang

5+0 - menssmerter og kramper for første gang siden dagene rundt IKM. Har kjent dette litt av og på siden. Tror det kan være litt kramper pga treg mage også. 

5+3 - Bryst er såre for første gang, ventet lenge på dette. Tror jeg kjente et lite blaff av kvalme - usikker

5+4 - Føler kanskje litt kvalme (jeg er ikke så flink å skjønne jeg er kvalm haha), får mange nye kviser

6+3 - Fra og med denne dagen begynte jeg å kjenne skikkelig kvalme, i bølger. Relativt kortvarig. Ingen oppkast

Tror trøttheten kom for fullt ca fra 5+5 og utover. 

I dag er jeg 7+3 og kjenner merkelige knip og lugging i livmor-området. Av og til litt kramper. Har ikke vært skikkelig kvalm på noen dager.

Ellers er jeg veldig oppblåst og har "mage" hele tiden nå, også om morgenen. Ser minst 4 mnd gravid ut. Er slank da, så er kanskje det. Er vel kanskje ikke en babymage enda, men livmor er på størrelse med en appelsin og baby på str med en oliven/bringebær, så kaaaan jo kanskje noe som presser på der inne også. Sikkert ønsketenkning enn så lenge.  

------------

Fortalte det til foreldrene våre dagen etter vi fikk positiv digital test. Kanskje til og med samme dag. Mine aller nærmeste venninner fikk også vite det raskt. De har alle fulgt oss tett gjennom alle ufrivillige aborter, så følte det var naturlig å dele tidlig.

------------

Ellers har jeg nye private TUL når jeg er 8+5 og 11+1, jordmor når jeg er 9+1 (med mindre den blir avlyst), og legetime 10+2 (for å bestille OUL). 

Har klart å holde bekymringene mine for den lille i sjakk siste dagene nå så det er bra. 

Håper alle har det fint ❤️ 

Endret av Vestalinn
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Interessant å se hvor forskjellig vi er i forhold til når fortelle :) 

Jeg vil egentlig fortelle det til et par stykker nå, men mannen vil holde det skjult til vi er forbi den mest usikre tiden. Og det vil på en måte egentlig jeg også. 
Samtidig så tenker jeg at det kan være godt å ha noen å prate med hvis det går galt, det savnet jeg når jeg hadde kjemisk forrige syklus. 
Kan hende jeg forteller to av mine aller nærmeste venner allerede nå så de har mulighet til å støtte meg hvis det går galt igjen.  Og så får mannen bare mene hva han vil om det :)  Tror han vil ha forståelse for det egentlig. :) 

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

@Vestalinn, da er vi helt likt! Jeg er og 7+3 i dag ☺️

Vi har vært utsatt for covid-smitte og har fortsatt milde symptomer (hoste og sår hals) så jeg får ikke bestilt TUL eller noe før jeg har vært helt frisk en uke 😫 Er så utålmodig nå. Vil og ha TUL! 

 

Vi har ikke fortalt noen enda. Noen ganger får jeg veldig lyst til å si noe (spesielt nå når jeg er så frustrert over covid), men andre ganger synes jeg det er litt deilig og sitte med herligheten alene. Der er jeg glad for hjemmekontor og karantene, for da er det ingen som kan se kvalmefjeset 🙈

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vurderer å bestille meg time til TUL. Men lurer på om jeg skal ta det før eller etter påske.... før vil jeg være 7+5. Etter påske ca 9 uker. Hva er lurest? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gratulerer til dere alle, dette er så stas. 🥰

Selv hadde jeg positiv test for ei uke siden, har ikke testet etter det. Er 26 år (27 i april, da), og dette er vårt første barn. Har hatt litt uregelmessig syklus, men tror termin blir ca. 25. november. 

Av symptomer har jeg hatt ømme pupper siden ca. ei uke før IKM, ellers har jeg litt diffuse fordøyelsesplager. Pleier å være på do 1-2 ganger om dagen, men nå hender det det går en dag mellom selv om jeg føler jeg må på do. Så er nok litt hard. Samtidig synes jeg avføringen er litt løs når den først kommer. (Deilige detaljer😍). Har også mye luft i magen og blir veldig fort mett, enkelte dager. 

For å svare på hvem/når vi skal fortelle andre om det: jeg fortalte den ene venninna mi det samme dagen som vi testa. Samboer ville vente med å fortelle det til familie osv. til vi er litt sikrere, men siden jeg var helt desperat etter å fortelle det, fikk jeg si det til ei venninne til, og det hjalp veldig, nå har jeg ikke det samme behovet for å fortelle det til mamma osv.

 I likhet med en over her, har jeg lite troa på dette, ettersom det gikk veldig fort, den satt allerede 2. mnd. uten prevensjon, virker for godt til å være sant. I tillegg er jeg veldig overvektig, så det hjelper heller ikke. Men håper alt går bra❤️

Endret av Hjärtat
  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei! Melder meg inn her jeg🥰

27 år (28 om et par mnd), barn 2, termin usikker, men mellom 17 og 28 november. Har bestilt tul den 14 april så er spent på hva de sier der. 
 

har en gutt på 7,5 mnd jeg er hjemme i permisjon med nå. Han brukte vi 14 mnd på å få til, så det å slutte på prevensjon og ta det forsiktig tenkte vi var en god plan. Denne spiren satt i andre syklus🤯 Hadde ikke planlagt SÅ tette, men nå ble det slik🥰 

håper denne graviditeten går like lett som den i fjor. Hadde ingen plager utenom å være trøtt, og karpelltunnelsyndrom siste to mnd. Gutten vår var veeeldig rolig i magen også så var ofte redd for om det var gått gale så håper nesten på mer futt i denne spira for å slippe bekymringene. 
 

gleder meg til å bli kjent med dere og å følge dere gjennom denne tida!😊

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 timer siden, Hoppsi skrev:

Vurderer å bestille meg time til TUL. Men lurer på om jeg skal ta det før eller etter påske.... før vil jeg være 7+5. Etter påske ca 9 uker. Hva er lurest? 

Jeg vet ikke hva som er lurest, siden jeg ikke har tatt det før selv. Men umiddelbart tenker jeg at man får mer informasjon når man er ca 9 uker? Altså, at man kanskje ser mer? ☺️
Samtidig er jeg 7+4 nå og har veldig lyst til å bestille med en gang selv 🙈

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg skal på TUL neste uke, og er veldig spent. Jeg føler ingenting - og absolutt ikke gravid. Har verken kvalme, stikninger, murringer eller noe som helst. Hadde det ikke vært for at jeg ikke har hatt noen blødning siden midten av februar, OG jeg har testet positivt på 4 graviditetstester hadde jeg aldri trodd jeg var gravid. Har derfor ikke helt troa på at det går i riktig retning, dessverre. 
Hadde en MA i januar, og før det var jeg både kvalm, hadde murringer, svimmelhet og skikkelig gravid-hjerne. Da gikk det jo riktignok ikke bra, men likevel synes jeg det er skummelt at jeg ikke kjenner noe som helst 😳

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 minutter siden, KaffeLurker skrev:

Jeg vet ikke hva som er lurest, siden jeg ikke har tatt det før selv. Men umiddelbart tenker jeg at man får mer informasjon når man er ca 9 uker? Altså, at man kanskje ser mer? ☺️
Samtidig er jeg 7+4 nå og har veldig lyst til å bestille med en gang selv 🙈

Når det gjelder å fastsette termin har jeg forstått det som at det er enklest mellom uke 8-10 omtrent, og at det er vanskeligere desto lenger ut i svangerskapet du kommer. Jeg vet selvfølgelig ikke hvor godt det faktisk stemmer, men har forstått det som at de i Sverige gjør det tidligere enn hva vi gjør her i Norge. 
 

Når du er 7+4 tenker jeg det bare er å kjøre på TUL hvis du vil det :) Da blir det eventuelt 8-10 uker til ordinær ultralyd, hvis du ikke tar flere tidligere ultralyder :) 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har bestilt tidlig ultralyd i dag den 15. april, er da 7+6. Gleder meg utrolig mye til å se den lille 💜 

Har de siste dagene fått mer symptomer (er 5+0 i dag), blant annet er jeg mer tissetrengt, kjempe trøtt og mye stikninger i livmor. 

Ingen kvalme foreløpig, kanskje det er en gutt? (Hadde lite/mindre i tidligere svangerskap med gutt, men mye kvalme med jente). 

 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Så spennende med tidlig ultralyd! Vurderer å bestille det selv. Bestiller dere det før legetime? Og går dere til jordmor eller lege først? 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Wamahan - 37 år, termin ca 03.desember:) Er 4+4 i dag

Endret av Wamahan
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som sikkert mange andre også så er jeg unødvendig mye bekymret for at det skal være noe galt med fosteret. Først er man urolig for at det skal gå galt, så når den verste usikkerheten legger seg blir man urolig for at det skal være kromosomfeil eller lignende. Skal det ingen ende ta? Alltid noe å bekymre seg over. Men, til poenget: Er det noen som vet når det er "best sjanse" eller hva jeg skal si til å vurdere/se tegn på eventuelle avvik på fosteret? 
Vil en TUL i uke 10 feks kunne gi bedre trygghet på at alt er i orden i forhold til en TUL i uke 8? 
Jeg vet at de ikke har lov til å bedrive fosterdiagnostikk, men man får jo henvisning hvis de ser noe, så når er sjansen best til å "se noe"? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 timer siden, Hjärtat skrev:

Så spennende med tidlig ultralyd! Vurderer å bestille det selv. Bestiller dere det før legetime? Og går dere til jordmor eller lege først? 

Jeg har bestilt jordmortime, men fikk ikke time før i slutten av april pga koronavirus.

I mine to tidligere svangerskap har jeg pleid å gå til lege først, som er veldig greit for å bekrefte svangerskapet + ta blodprøver. Jeg vet at det er litt "krise" på det lokale legekontoret for tiden, siden flere er smittet eller satt i karantene, så jeg styrer unna nå. 

Så denne gangen blir det tidlig ultralyd først 😊

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...