Gå til innhold

Samboer mener jeg skaper klasseforskjeller mellom mitt barn og hans barn


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

20 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Mitt barn og foreldrene mine finner på ting sammen som han normalt ikke får gjort med meg. Det er snakk om kinotur og middag ute, lekeland og badeland,  i tillegg til ferier til fjellet og fotballtur til utlandet. Dette er ikke noe de har råd til å sponse barna til samboer med, de har ikke råd rett og slett. Men foreldrene mine passer på å gjøre dette diskré og barnet mitt gjør ikke noe nummer ut av dette. 

De har bare ett barnebarn og mitt barn er enebarn og det eneste barnebarnet til både mine foreldre og eksens foreldre. Barna til samboer har mange fettere og kusiner, og annen «rikdom». De blir invitert i langt flere konfirmasjoner og bursdager f.Eks 

 

Anonymkode: 341ab...176

Har du og din samboer veldig ulik familiebakgrunn?

Når han nevner "skape klasseforskjeller" så lurer jeg på om dette egentlig handler om andre ting. Som den kulturelle påvirkningen ditt barn får sammenliknet med hans. 

Dersom det var snakk om at du ga store summer til ditt barn som hans ikke hadde muligheter til hadde det kanskje vært et moment, men 5000,- i mnd. er ikke en formue setter ditt barn i en helt særegen situasjon, det er simpelthen en liten buffer for å ha sjans i dagens boligmarked. Man trenger heller ikke være rik for å spare såpass til barna. 

Du nevner aktivitetene dine foreldre gjør med ditt barn, og det er heller ikke snakk om veldig luksuriøse ting, simpelthen at de liker litt tid med barnebarnet alene.

Er dette kanskje rett og slett en slik situasjon der dere er to ulike mennesker fra ganske ulike familier?

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Nå hat jeg lest tråden på nytt, og endret mening. Syns Ts er urimelig. Det koster ikke Ts noe å ha mannen boende. At han betaler for seg og hans barn er en ting. Men at han i tillegg skal betale husleie, er helt feil.

Anonymkode: dc957...c46

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes det et rart at så mange forsvarer TS. Jeg stiller meg spørsmålet: Hva om TS hadde hatt tre egne barn og samboeren kun ett? Ville det vært greit at besteforeldrene ga 99% av tid og penger til «ekte» barnebarn, og knapt noe til det «uekte»? Og hva hvis TS og samboer hadde hatt to felles i tillegg? Ville det da vært greit at alle ungene unntatt samboerens ene fikk reise på ferie? Fikk spart opp penger? Fikk oppmerksomhet hos (bonus)besteforeldre? Hjelpe meg, jeg er glad jeg er sammen med alle barna mine sin far! For et kaos! 

Anonymkode: b6df4...b5d

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Nå hat jeg lest tråden på nytt, og endret mening. Syns Ts er urimelig. Det koster ikke Ts noe å ha mannen boende. At han betaler for seg og hans barn er en ting. Men at han i tillegg skal betale husleie, er helt feil.

Anonymkode: dc957...c46

Har du noen gang eid hus og hatt barn..? 🤪 Tror du det er gratis å vedlikeholde? Hvorfor skal hennes samboer bo gratis..? 

Anonymkode: 1822d...5a8

  • Liker 32
Lenke til kommentar
Del på andre sider

57 minutter siden, AnonymBruker said:

Hva er vitsen med å spørre meg på noe jeg allerede har svart på flere ganger i tråden? Men OK, dere synes det er helt greit å utnytte den svakere part i forholdet. Får ikke håpe dere selv opplever å havne i den svakere part sin situasjon da.... Jeg melder meg ut.

Anonymkode: 579d8...b43

Eh, du mener det er greit at den svake - her uansvarlige? - parten skal snylte på den ansvarlige? Ar hun som har vært fornuftig skal betale for hans gamle moro? Og hva får deg til å tro at ikke jeg har vært den «svake» parten i forholdet? 

Når jeg har vært den «svake» part økonomisk - og det var jeg både i studietiden da jeg var samboer med en som jobbet og i forhold like etter studietiden - har det vært viktig for meg å ta ansvar for meg selv, ikke at min partner ordnet opp for meg og at jeg skulle snylte på ham. 

Anonymkode: 5a189...1a0

  • Liker 13
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, AnonymBruker said:

Jeg synes det et rart at så mange forsvarer TS. Jeg stiller meg spørsmålet: Hva om TS hadde hatt tre egne barn og samboeren kun ett? Ville det vært greit at besteforeldrene ga 99% av tid og penger til «ekte» barnebarn, og knapt noe til det «uekte»? Og hva hvis TS og samboer hadde hatt to felles i tillegg? Ville det da vært greit at alle ungene unntatt samboerens ene fikk reise på ferie? Fikk spart opp penger? Fikk oppmerksomhet hos (bonus)besteforeldre? Hjelpe meg, jeg er glad jeg er sammen med alle barna mine sin far! For et kaos! 

Anonymkode: b6df4...b5d

Da ville forutsetningene og handlingsrommet vært annerledes og det ville også problemstillingen. Det er ikke slik at man må velge en løsning som ville vært gyldig for alle familiekonstellasjoner, man må velge en løsning for akkurat den familiekonstellasjonen man er i. 

Anonymkode: 5a189...1a0

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Greit at han betaler litt for å bo, og 50% strøm, 50%komunale avgifter. 

Men 6000kr i mnd for slitasje er dyrt. Og det du pusser opp huset for med hans penger gjør at du får mer verdi siden huset blir verdt mer. 

 

Anonymkode: 52c5f...040

  • Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Greit at han betaler litt for å bo, og 50% strøm, 50%komunale avgifter. 

Men 6000kr i mnd for slitasje er dyrt. Og det du pusser opp huset for med hans penger gjør at du får mer verdi siden huset blir verdt mer. 

 

Anonymkode: 52c5f...040

Er du klar over at to barn og en voksen skaper mye slitasje?!? 
 

Eller dersom du har hatt en svær leilighet, så er det minst 4000kr i husleie (I sameie eller borettslag) som går til vedlikehold og andre ting? Det er dyrere med et hus. Dessuten sparer han 10.500 ved å flytte inn til henne. DVS Han har 10.500kr MER Å RUTTE MED. Hvordan er det snylting? 
 

TS, hvordan er hans forbruk konta til ditt? Jeg ser tydelig her at han sløser tydeligvis mye på andre ting enn du gjør. Stemmer det?

  • Liker 21
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Han sparte mange tusen i mnd ved å flytte inn til TS.

At han ikke har egenkapital, ikke klarer spare selv om han bor ekstremt billig, viser vel at han aldri har hatt økonomisk sans.

Og syns TS bør gi han mer penger pga dette.

Mener til og med besteforeldrene hennes bør gi penger...

Denne mannen hadde jeg kastet ut TS, han er en som alltid vil dra livet ditt ned.

Finn en hvor dere kan støtte hverandre og oppgradere.

Anonymkode: eab89...ef6

  • Liker 18
Lenke til kommentar
Del på andre sider

De som sier han burde slippe betale husleie, fordi TS eier huset.

Er det de samme folka som ikke har bil, men som alltid skal sitte på med andre? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, AnonymBruker skrev:

Mens det i en annen tråd nå nettopp- var grusomt at mannen som tjente mest, tok med seg SINE egne barn på ferie... 

Om du sparer tll din sønn eller ikke, kommer vel ann på hvordan dere fordeler hverdagsøkonomien.  Ditt barn bor også MER hos dere enn hva hans barn gjør, så hvordan fordeles utgiftene ?

Anonymkode: fdb0f...288

Og han har 2, hun har 1. 

 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

49 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg synes det et rart at så mange forsvarer TS. Jeg stiller meg spørsmålet: Hva om TS hadde hatt tre egne barn og samboeren kun ett? Ville det vært greit at besteforeldrene ga 99% av tid og penger til «ekte» barnebarn, og knapt noe til det «uekte»? Og hva hvis TS og samboer hadde hatt to felles i tillegg? Ville det da vært greit at alle ungene unntatt samboerens ene fikk reise på ferie? Fikk spart opp penger? Fikk oppmerksomhet hos (bonus)besteforeldre? Hjelpe meg, jeg er glad jeg er sammen med alle barna mine sin far! For et kaos! 

Anonymkode: b6df4...b5d

Besteforeldrene er ikke pliktige til å bruke tid med barna som ikke er deres barnebarn.

Anonymkode: 232a9...664

  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Vinglepetra
48 minutter siden, Lønnesirup01 skrev:

Har du og din samboer veldig ulik familiebakgrunn?

Når han nevner "skape klasseforskjeller" så lurer jeg på om dette egentlig handler om andre ting. Som den kulturelle påvirkningen ditt barn får sammenliknet med hans. 

Dersom det var snakk om at du ga store summer til ditt barn som hans ikke hadde muligheter til hadde det kanskje vært et moment, men 5000,- i mnd. er ikke en formue setter ditt barn i en helt særegen situasjon, det er simpelthen en liten buffer for å ha sjans i dagens boligmarked. Man trenger heller ikke være rik for å spare såpass til barna. 

Du nevner aktivitetene dine foreldre gjør med ditt barn, og det er heller ikke snakk om veldig luksuriøse ting, simpelthen at de liker litt tid med barnebarnet alene.

Er dette kanskje rett og slett en slik situasjon der dere er to ulike mennesker fra ganske ulike familier?

5500 kroner i måneden over 15 år utgjør 990 000 kroner, altså nesten en million i egenkapital/buffer til TS sin sønn. Dette er ekskludert eventuelle konfirmasjonspenger, dåpsgave og lignende. 
 

Jeg synes absolutt at dette er penger som kan gi deg er lite forsprang økonomisk. Og hvis man har 2 unger, slik mannen til Ts har må man legge til side 11000 kroner i måneden for å gi de barna de samme mulighetene. 


Aktivitetene TS sine foreldre gjør er ikke luksuriøse ting, men absolutt ting som koster penger, lekeland koster gjerne 250 kr per barn, hadde samboers barn blitt med hadde dette koster 750 kr plutselig, dette ekskludert reise og mat. 
 

Jeg synes ikke Ts er urimelig her, og synes absolutt hun skal fortsette å spare til sønnen. Men ja, det fører til at barna kommer litt ulikt ut på sikt. Men det er faktisk helt vanlig, Ts sin sønn har helt andre økonomiske forutsetninger enn samboers barn. Og slik er verden. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg syns dere begge virker ufordragelige. Ellers, ikke noe fasitsvar her. Det er dere som må komme til enighet om hvordan dere løser det. Trodde forresten ikke det var lov å ta husleie av samboer uten at den da får eierandel i leiligheten ved et evt brudd? 

Anonymkode: 00439...7a2

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Vinglepetra
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hadde han bodd i det området uten deg? Bor hans barns mor i det området? Var barnas skole i samme skolekrets tidligere?

Synes det er vesentlig. 6000 på 10 år er 720.000. Elsker du mannen og ønsker å bli gammel sammen med han så hadde jeg satt husleien hans på høyrentekonto og latt han bruke den til å betale seg inn om noen år. Event. bruke pengene til bryllup og bryllupsferie. Hadde ikke selv trivdes med å holde mannen min «nede». I et forhold skal man løfte hverandre opp.

Anonymkode: 8ad7f...345

TS sin mann sparer jo 10500 kroner i måneden på å bo hos henne, dette utgjør over 1,2 millioner kroner over 10 år. En vesentlig sum ja, TS nevnte at han betalte 16500 for å leie før han flytta inn til henne. Synes hun «løfter» han nok opp med den summen her. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg syns dere begge virker ufordragelige. Ellers, ikke noe fasitsvar her. Det er dere som må komme til enighet om hvordan dere løser det. Trodde forresten ikke det var lov å ta husleie av samboer uten at den da får eierandel i leiligheten ved et evt brudd? 

Anonymkode: 00439...7a2

Selvfølgelig er det lov. Det er avtalefrihet mellom voksne mennesker.

Anonymkode: 8cde1...2ca

  • Liker 15
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Jeg skjønner ikke alle dem som mener barnebidraget TS mottar skal gå inn i regnskapet under posten "inntekt".

Bidraget er jo fars andel av de beregnede utgiftene mor og far har for sønnen sin. At mor denne gangen har god nok inntekt til å kunne sette fars andel av utgiftene inn på sparing til sønnen er jo noe som TS samboer ikke har en pøkk med å gjøre. Mor betaler hus og hjem pluss sin del av fellesutgiftene. At mor og far har såpass god råd betyr jo i ytterste konsekvens at TS samboer slipper å bekymre seg for at han betaler for de som mange vil kalle "annen manns barn".

Og samboeren har jo heller ingen spesielt liten inntekt. Han er ikke lavtlønnet. Ja han betaler 'husleie' til TS, men hvilken mann med respekt for seg selv ville stolt fortelle at "Jo, samboeren min har så god råd at jeg og ungene bor gratis i hennes hus"?

At TS samboer mener å kunne insturer/kommandere/gi hennes foreldre ordre om at de skal spandere ferier o.l. på hans barn er mildt sagt ganske frekt. Hade han vært min samboer hadde jeg blitt så flau over ham at jeg hadde sunket i jorden.

Anonymkode: 8130d...f3c

  • Liker 20
Lenke til kommentar
Del på andre sider

23 minutter siden, Vinglepetra skrev:

5500 kroner i måneden over 15 år utgjør 990 000 kroner, altså nesten en million i egenkapital/buffer til TS sin sønn. Dette er ekskludert eventuelle konfirmasjonspenger, dåpsgave og lignende. 
 

Jeg synes absolutt at dette er penger som kan gi deg er lite forsprang økonomisk. Og hvis man har 2 unger, slik mannen til Ts har må man legge til side 11000 kroner i måneden for å gi de barna de samme mulighetene. 


Aktivitetene TS sine foreldre gjør er ikke luksuriøse ting, men absolutt ting som koster penger, lekeland koster gjerne 250 kr per barn, hadde samboers barn blitt med hadde dette koster 750 kr plutselig, dette ekskludert reise og mat. 
 

Jeg synes ikke Ts er urimelig her, og synes absolutt hun skal fortsette å spare til sønnen. Men ja, det fører til at barna kommer litt ulikt ut på sikt. Men det er faktisk helt vanlig, Ts sin sønn har helt andre økonomiske forutsetninger enn samboers barn. Og slik er verden. 

Ja, nettopp - et lite forsprang. Ikke et så stort et at det er helt prekært eller stiller ham/henne i en unik posisjon, ei heller at man trenger å være en veldig bemidlet foresatt for å få det til. Det at hennes samboers barn koster mer fordi de er to er jo heller ikke et moment, da man velger barna man får. Vi vet alle hvor kostbare barn er.

TS har fortsatt ikke svart på hva som er situasjonen med hennes samboers ekskone, og jeg synes fortsatt det er relevant. Hennes mann har jo en ekskone som er barnas mor, og har dem halvparten av tiden. Hun skal også bidra og spare til deres felles barn, og hennes foreldre skal også stille opp. Det at disse ikke er nevnt overhodet gjør at jeg tenker at det ikke er så mye å hente på noen måte på denne siden av familien. Og det er jo trist, men TS' mann kan ikke forvente at hun og hennes familien stepper inn der både hans og barnas mors familie ikke trår til. Det er en bonus når det skjer, men ingen forutsetning.

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, Gran3 skrev:

Her hadde det vært uaktuelt å forskjellsbehandle "inngift barn". Om jeg er mor, tante eller bestemor. Jeg hadde syntes det var stygt gjort å ta med barnebarnet på tur når jeg visste at de to andre halvsøskene satt hjemme. Hadde heller brukt mindre penger på barnebarna, men fordelt det mer jevnt. Så lenge jeg så at forholdet var seriøst. 

Enig med deg

Anonymkode: a6986...6d5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...