Gå til innhold

Samboer mener jeg skaper klasseforskjeller mellom mitt barn og hans barn


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Mine svigerforeldre behandler alle barna likt, selv om ett av dem ikke er deres biologiske barnebarn. Det er jeg veldig glad og takknemlig for, og noe annet hadde antagelig medført mindre kontakt. De hadde ikke fått lov av mannen min å ta med bare biologiske barnebarn på ferie.

Når det gjelder det økonomiske, skjønner jeg ikke hvorfor to voksne som er kjærester ønsker å bo i kollektiv sammen, men det er meg. Det hadde vært helt uaktuelt for både mannen min og jeg, heldigvis.

Anonymkode: a836a...030

  • Liker 21
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hans foreldre er ikke så involvert, de har egentlig aldri vist noe interesse for barnebarna sine, noe som er trist. 
 

Han og barna bor i min bolig, og han betaler meg leie, vi deler 50/50 på strøm, Internett og andre utgifter. Det er han som får bo billig hos meg. Han og jeg tjener like mye, men jeg har mer å rutte med da jeg får 5500 i barnebidrag og kun utgifter til ett barn, har i tillegg foreldre som dekker en del av utgiftene til barnet mitt. Han har utgifter til to barn. 

Anonymkode: 341ab...176

Høres egentlig ikke ut som om dere har felles tanker om framtiden. Hvorfor har han ikke kjøpt seg inn i boligen?

Anonymkode: f535e...177

  • Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

18 minutter siden, AnonymBruker skrev:

For å snu det litt.

Hva med besteforeldrene til hans barn da? Tar de med ditt barn? Gir de lik gave til ditt barn som hans barn?

Har hans eks fått ny partner? I så fall, blir dine bonusbarn inkludert i familien til den nye partneren der?

Eller andre veien. Har ditt barns far fått ny partner? Blir ditt barn inkludert i familien til den mye partneren der i så fall?

Alt dette er ting man ikke kan forvente
Men som selvfølgelig er veldig hyggelig om skjer.

Anonymkode: 1802e...109

Hans foreldre er veldig lite interessert i barnebarna sine, så de tar aldri hans barn med på noe. Kjøper knapt julegaver. Ta med mitt barn er i det tilfelle helt uaktuelt. 
 

Min eks har ny samboer og de har foreløpig ingen barn sammen. Min sønn er med sin far og farmor på ferier, ja. Og blir selvsagt inkludert i sin fars familie.  

Anonymkode: 341ab...176

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor flyttet du sammen med han her?

Han er jo åpenbart sur fordi du har muilighet til å sette ganske mye penger vekk hver måned og i stedet for at det skal være et gode for din sønn så mener han at dette skal gå til fellesskapet... 

Man kan heller ikke forvente at dine foreldre skal stille opp for hans barn på samme måte, det er store barn og samboerskapet har ikke vart så lenge...

Jeg ville nok revurdert hele forholdet jeg... 

 

  • Liker 22
Lenke til kommentar
Del på andre sider

42 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har en sønn på 8 år som mine foreldre har et nært forhold til. Han får ofte være med på ferier og får fine julegaver, han er deres eneste barnebarn. Min samboer har 2 barn fra tidligere forhold som bor hos oss 50 % av tiden, barna er omtrent på samme alder. Min sønn bor her 80 %. 
 

Min samboer sier at mine foreldre burde ta med alle barna, dvs. også hans to barn ut på aktiviteter. Hvis ikke blir det urettferdig for hans unger. Vi har bodd sammen i mindre enn 2 år, så ser ikke hvordan mine foreldre skal behandle hans barn på lik linje..? Jeg kan uansett ikke pålegge mine foreldre ansvar for hans unger. 
 

Samboer henger seg også opp i at jeg sparer barnebidraget til min sønn, rundt 5500 kr i måneden. Jeg velger å spare beløpet til sønnen min skal ut på boligmarkedet, vi bor i Oslo-området og her er det tøft å kjøpe bolig. Han mener mesteparten av dette beløpet skal gå til felleskontoen. Det er jeg uenig i, dette er min sønns penger. Samboer mener at dette vil skape store «klasseforskjeller» på sikt. Jeg dekker alle utgifter til sønnen min selv. 
 

Er jeg urimelig her? Jeg skjønner ikke hvordan dette kan oppleves som urettferdig...

 

Anonymkode: 341ab...176

Samboeren din er en løk

  • Liker 15
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Herregud han der burde være rimelig perfekt på alle andre plan om jeg skulle giddet å forholde meg til dette. Foreldrene dine skal selvfølgelig ta med DITT barn på ting om de ønsker det! Det er mye ansvar å ta med flere barn og særlig andres barn. Fortsett å spare pengene. For en dust.

Anonymkode: 8e06d...23e

  • Liker 20
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

9 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Høres egentlig ikke ut som om dere har felles tanker om framtiden. Hvorfor har han ikke kjøpt seg inn i boligen?

Anonymkode: f535e...177

Han har ikke råd. 

Anonymkode: 341ab...176

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hans foreldre er veldig lite interessert i barnebarna sine, så de tar aldri hans barn med på noe. Kjøper knapt julegaver. Ta med mitt barn er i det tilfelle helt uaktuelt. 
 

Min eks har ny samboer og de har foreløpig ingen barn sammen. Min sønn er med sin far og farmor på ferier, ja. Og blir selvsagt inkludert i sin fars familie.  

Anonymkode: 341ab...176

Med hva med hans ekskone? Har hun gjenlevende foreldre? 

Anonymkode: 8eb33...d8b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Med hva med hans ekskone? Har hun gjenlevende foreldre? 

Anonymkode: 8eb33...d8b

Ja, hun har foreldre,  men de bor veldig langt unna, så barna hans har lite kontakt med dem også. 

Anonymkode: 341ab...176

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes en familie hvor alle er inkludert er hyggeligere enn familier hvor det er hans og hennes barn.

Anonymkode: 93120...cdb

  • Liker 30
Lenke til kommentar
Del på andre sider

24 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hans foreldre er ikke så involvert, de har egentlig aldri vist noe interesse for barnebarna sine, noe som er trist. 
 

Han og barna bor i min bolig, og han betaler meg leie, vi deler 50/50 på strøm, Internett og andre utgifter. Det er han som får bo billig hos meg. Han og jeg tjener like mye, men jeg har mer å rutte med da jeg får 5500 i barnebidrag og kun utgifter til ett barn, har i tillegg foreldre som dekker en del av utgiftene til barnet mitt. Han har utgifter til to barn. 

Anonymkode: 341ab...176

Høres ut som om kjæresten din har gått i den typiske "kvinnefella". Jeg er faktisk uenig med deg og de fleste i tråden. Selvsagt skal dine foreldre inkludere hans barn! Hvor hjerteløse går det an å bli?

Hva går leien hans til? Til å betale ned din gjeld på boligen?

Anonymkode: 579d8...b43

  • Liker 29
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Synes en familie hvor alle er inkludert er hyggeligere enn familier hvor det er hans og hennes barn.

Anonymkode: 93120...cdb

I en drømmeverden er det der veldig fint. Mens i den virkelige verden sikrer man så klart sitt eget barn før noe annet. 

Anonymkode: 5ca75...43f

  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Høres ut som om kjæresten din har gått i den typiske "kvinnefella". Jeg er faktisk uenig med deg og de fleste i tråden. Selvsagt skal dine foreldre inkludere hans barn! Hvor hjerteløse går det an å bli?

Hva går leien hans til? Til å betale ned din gjeld på boligen?

Anonymkode: 579d8...b43

Det er da ikke selvsagt at de skal ta med andres barn på alt de tar med barnebarn på

Anonymkode: 5ca75...43f

  • Liker 23
Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Han har ikke råd. 

Anonymkode: 341ab...176

Så synd. Hvordan skal dere noen gang bli likestilt i forholdet? Har dere noen plan på det? Kan han ikke kjøpe en mindre andel en 50%, for eksempel?

For at vi skulle bo i samme område som min manns barn gjør bor vi i en kommune med høyere boligpriser enn jeg egentlig kunne tenkt meg. Vi begge bodde i en annen kommune enn vi gjør nå. Han tjener mest og betaler mer av utgiftene. Vi har kanskje en større skjevfordeling på hverdagslogistikken. Men uansett, Vi kunne ikke bodd sammen om jeg ikke kunne eie halvparten. Dersom vi skulle bli skilt er jeg avhengig av verdistigning av halve boligen for at barna mine ikke skulle måtte flytte enda en gang.

Jeg hadde aldri satt meg i en slik situasjon. Uten at jeg kjenner omstendighetene, syns jeg nesten litt synd på mannen din. Vi snakket nøye om dette før vi tok steget og flyttet sammen. Hvilke planer og avtaler hadde dere om denne prosessen? 

Anonymkode: f535e...177

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Det er da ikke selvsagt at de skal ta med andres barn på alt de tar med barnebarn på

Anonymkode: 5ca75...43f

De inkluderer ikke bonusbarna i det hele tatt... Klarer man ikke å inkludere alle så kan man rett og slett ikke velge en partner med barn. Det er barna som skal komme først!

Anonymkode: 579d8...b43

  • Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Synes en familie hvor alle er inkludert er hyggeligere enn familier hvor det er hans og hennes barn.

Anonymkode: 93120...cdb

Enig i dette. Hvis man er en familie bør man dele så likt det lar seg gjøre og gjøre ting sammen. Det kan selvsagt bli veldig vanskelig i noen tilfeller, men da bør man kanskje heller la være å flytte sammen.

Å ha diskutert seg gjennom og blitt enige om hvordan man fordeler økonomi og barn er et minimum før man går til det skrittet å bli gift eller samboere. Det forbauser meg stadig hvor lite mange par synes å prate om sånt?

Anonymkode: a87a4...001

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Enig i dette. Hvis man er en familie bør man dele så likt det lar seg gjøre og gjøre ting sammen. Det kan selvsagt bli veldig vanskelig i noen tilfeller, men da bør man kanskje heller la være å flytte sammen.

Å ha diskutert seg gjennom og blitt enige om hvordan man fordeler økonomi og barn er et minimum før man går til det skrittet å bli gift eller samboere. Det forbauser meg stadig hvor lite mange par synes å prate om sånt?

Anonymkode: a87a4...001

Må si meg enig med denne.

Anonymkode: f535e...177

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kan skjønne at det kan være litt kjipt for de andre barna at dine foreldre bruker så mye tid og penger på sitt barnebarn, men samtidig så er det slike problem som oppstår når man har mine og dine barn. Jeg syns ikke det er rart at besteforeldrene vil være med sitt barnebarn alene. På den annen side... hvis dere er i et forhold hvor dere ser for dere en framtid sammen, burde ikke dine foreldre faktisk prøve å bli kjent med hans barn og gjøre dem til en del av familien? 🤔Nå har dere ikke vært sammen så lenge da, men jeg hadde ønsket at mine foreldre tok til seg mine bonusbarn som bodde med meg 50%. Jeg forstår at det blir mye når man snakker om dyre gaver og ferieturer, men kanskje de kan inkludere de andre i aktiviteter av og til?

Når det kommer til barnebidrag så har ikke han noe han skulle sagt hvis du betaler utgiftene til ditt barn. Pengene skal gå til barnet, ikke felleskasse. Hvis du vil betale for barnets opphold i livet med dine egne penger og spare barnebidrag, så er det greit. 

Endret av Chiyo
  • Liker 14
Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Du har rett.

Anonymkode: 15eda...d5e

Nei, det er ikke en fasit på dette. Hvis man skal være en familie, så høres ikke det ut som måten å gjøre det på.

Anonymkode: f535e...177

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...