Gå til innhold

Samboer mener jeg skaper klasseforskjeller mellom mitt barn og hans barn


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

41 minutter siden, Meadow skrev:

Jeg tenker at en voksen mann som ikke er inne på boligmarkedet ikke kan forvente å stille likt med en partner som har vært det lenge. Han kan umulig ha forvaltet pengene sine særlig godt i årene før han møtte TS, hvorfor skal hun som har investert og betalt ned lån lide for det? Det er faktisk ikke urettferdig i det hele tatt, de har prioritert forskjellig. Nå får han leie svært rimelig, og har dermed en ypperlig sjanse til å spare. Men likt mellom dem vil det antakelig aldri bli, til det er det økonomiske forspranget hennes for stort. Men det er ikke urettferdig for dét. 

Sto det ikke at mannen lot ekskona beholde huset? Han har altså eid bolig men var generøs nok til å være den som flyttet på hybel da forholdet tok slutt.

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

21 timer siden, Vinglepetra skrev:

5500 kroner i måneden over 15 år utgjør 990 000 kroner, altså nesten en million i egenkapital/buffer til TS sin sønn. Dette er ekskludert eventuelle konfirmasjonspenger, dåpsgave og lignende. 
 

Jeg synes absolutt at dette er penger som kan gi deg er lite forsprang økonomisk. Og hvis man har 2 unger, slik mannen til Ts har må man legge til side 11000 kroner i måneden for å gi de barna de samme mulighetene. 


Aktivitetene TS sine foreldre gjør er ikke luksuriøse ting, men absolutt ting som koster penger, lekeland koster gjerne 250 kr per barn, hadde samboers barn blitt med hadde dette koster 750 kr plutselig, dette ekskludert reise og mat. 
 

Jeg synes ikke Ts er urimelig her, og synes absolutt hun skal fortsette å spare til sønnen. Men ja, det fører til at barna kommer litt ulikt ut på sikt. Men det er faktisk helt vanlig, Ts sin sønn har helt andre økonomiske forutsetninger enn samboers barn. Og slik er verden. 

Takket være Ts har han mulighet til å legge denne summen til side hver mnd. Dette er pengene han sparer hver mnd på å bo hos henne i stedet for å leie leilighet. 

Anonymkode: f4f15...a45

  • Liker 22
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 22.2.2020 den 15.47, AnonymBruker skrev:

Jeg har en sønn på 8 år som mine foreldre har et nært forhold til. Han får ofte være med på ferier og får fine julegaver, han er deres eneste barnebarn. Min samboer har 2 barn fra tidligere forhold som bor hos oss 50 % av tiden, barna er omtrent på samme alder. Min sønn bor her 80 %. 
 

Min samboer sier at mine foreldre burde ta med alle barna, dvs. også hans to barn ut på aktiviteter. Hvis ikke blir det urettferdig for hans unger. Vi har bodd sammen i mindre enn 2 år, så ser ikke hvordan mine foreldre skal behandle hans barn på lik linje..? Jeg kan uansett ikke pålegge mine foreldre ansvar for hans unger. 
 

Samboer henger seg også opp i at jeg sparer barnebidraget til min sønn, rundt 5500 kr i måneden. Jeg velger å spare beløpet til sønnen min skal ut på boligmarkedet, vi bor i Oslo-området og her er det tøft å kjøpe bolig. Han mener mesteparten av dette beløpet skal gå til felleskontoen. Det er jeg uenig i, dette er min sønns penger. Samboer mener at dette vil skape store «klasseforskjeller» på sikt. Jeg dekker alle utgifter til sønnen min selv. 
 

Er jeg urimelig her? Jeg skjønner ikke hvordan dette kan oppleves som urettferdig...

 

Anonymkode: 341ab...176

Han er urimelig. Spesielt når det kommer til det med barnebidrag et til sønnen din. Det er HAN og KUN hans penger. Din samboer og gans barn har null rett på tilgang til de pengene. 

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 22.2.2020 den 15.59, Brunello skrev:

Dersom dere har felles økonomi og han bidrar mer enn deg (har høyere lønn), er det åpenbart ikke riktig at du skal spare barnebidraget. 
 

Barne bidraget er barnets penger

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 22.2.2020 den 18.13, AnonymBruker skrev:

Nei, men barna har heller ikke valgt det. Besteforeldrene er voksne og burde ønske å bli kjent med de barna som bor sammen med datteren sin 50% av tiden...Det betyr ikke at de alltid skal ta stebarnebarna med, men innimellom burde de gjøre det! Forstår virkelig ikke at de ikke føler på det selv...

Anonymkode: 4a116...adc

Akkurat denne er jeg enig i

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min mening er at det at dere kommer fra såpass forskjellige "kår" vil skape gnisninger og friksjoner imellom dere. Du og barnet ditt har fordeler samboeren din og barna hans ikke har. Om det er riktig at du og dine foreldre skal være med på å jevne dem ut? Kanskje ikke, men hvis du er lur finner du deg en på samme "nivå" neste gang. 

Anonymkode: 38cf2...4ac

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 time siden, Maleficenta skrev:

Barne bidraget er barnets penger

Helt uenig, er mor sine som hun bruker på nødvendige ting i hverdagen. Eller sparer hvis hun ønsker, ikke barnets sine på noen måte

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Maleficenta skrev:

Barne bidraget er barnets penger

Feil. De er for barnets livsopphold.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Brunello skrev:

Feil. De er for barnets livsopphold.

Ja og på hvilken måte er ikke det da barnets penger? Det skal iallefall ikke gå i fellespotten. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Loff77 skrev:

Helt uenig, er mor sine som hun bruker på nødvendige ting i hverdagen. Eller sparer hvis hun ønsker, ikke barnets sine på noen måte

Helt uenig. Det skal brukes på nødvendige ting KUN til barnet. Ikke henne selv, hennes samboer og stebarn. 

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

31 minutter siden, Maleficenta skrev:

Ja og på hvilken måte er ikke det da barnets penger? Det skal iallefall ikke gå i fellespotten. 

Det skal til mor, og inngår i mors økonomi. Barnet har på ingen måte krav på pengene.

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

45 minutter siden, Maleficenta skrev:

Ja og på hvilken måte er ikke det da barnets penger? Det skal iallefall ikke gå i fellespotten. 

Det bestemmer jo mor, hvis det var barnets så må de jo bli spart og sånn er det jo ikke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 minutter siden, Brunello skrev:

Det skal til mor, og inngår i mors økonomi. Barnet har på ingen måte krav på pengene.

Nettopp

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

46 minutter siden, Maleficenta skrev:

Helt uenig. Det skal brukes på nødvendige ting KUN til barnet. Ikke henne selv, hennes samboer og stebarn. 

Så mor kan ikke bruke det på hus osv skal ikke barnet ha ett sted å bo?

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På ‎22‎.‎02‎.‎2020 den 15.47, AnonymBruker skrev:

Jeg har en sønn på 8 år som mine foreldre har et nært forhold til. Han får ofte være med på ferier og får fine julegaver, han er deres eneste barnebarn. Min samboer har 2 barn fra tidligere forhold som bor hos oss 50 % av tiden, barna er omtrent på samme alder. Min sønn bor her 80 %. 
 

Min samboer sier at mine foreldre burde ta med alle barna, dvs. også hans to barn ut på aktiviteter. Hvis ikke blir det urettferdig for hans unger. Vi har bodd sammen i mindre enn 2 år, så ser ikke hvordan mine foreldre skal behandle hans barn på lik linje..? Jeg kan uansett ikke pålegge mine foreldre ansvar for hans unger. 
 

Samboer henger seg også opp i at jeg sparer barnebidraget til min sønn, rundt 5500 kr i måneden. Jeg velger å spare beløpet til sønnen min skal ut på boligmarkedet, vi bor i Oslo-området og her er det tøft å kjøpe bolig. Han mener mesteparten av dette beløpet skal gå til felleskontoen. Det er jeg uenig i, dette er min sønns penger. Samboer mener at dette vil skape store «klasseforskjeller» på sikt. Jeg dekker alle utgifter til sønnen min selv. 
 

Er jeg urimelig her? Jeg skjønner ikke hvordan dette kan oppleves som urettferdig...

 

Anonymkode: 341ab...176

Jeg synes du er egoistisk og urettferdig.  Slår man seg sammen og har barn på hver sin side, bør man forstå at man ikke kan gjøre forskjell. 

Bidraget du mottar er til ditt barns daglige opphold (mat, klær osv.) .  Da er det dypt urettferdig at du skal spare disse pengene dine til sønnen din, mens din samboer må bidra til at sønnen din har hus, varme og mat. 

Mannen min og jeg er besteforeldre i en slik mine-dine-familie.  Det kunne aldri falt oss inn å be våre biologiske barnebarn med på ferie, og ikke de andre.  Sånt gjør man bare ikke!   

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

36 minutter siden, Loff77 skrev:

Så mor kan ikke bruke det på hus osv skal ikke barnet ha ett sted å bo?

Hun har jo inntekt 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Barna bør sidestilles, og du bør bruke pengene felless til alles beste. Det er slik man bygger et oss og vårt. :)

Anonymkode: 6fba5...ae2

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke særlig koselig opppvekst for barna hans vil jeg tro...

Å la ungers hjerte blø, å se på andre unger som går og går ig ikke få selv er ikke særlig kos. 

En ting er når det er naboen, en annen ting er når det skjer i eget hjem. 

Særbo er svarer her.

Anonymkode: 8453a...bcf

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 minutter siden, Maleficenta skrev:

Hun har jo inntekt 

Hva om.hun ikke hadde hatt inntekt da? Hvor stor inntekt må.bidragsmottager ha for at hun skal være pliktig å spare bidraget? 

Mener du virkelig at aleneforeldre ikke skal.kunne diponere brnebodraget? 

Heldigvis er loven.helt klar. Barnebidrag er akkurat like.mye til barnet som.barnetrygden er. Tror du barnetrygd ble innført for at foreldrene skulle spare den.til barna? Dessuten ligger det i ordet, det er forelderen aom er bidrgsmottager, ikke barnet.

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, Maleficenta skrev:

Han er urimelig. Spesielt når det kommer til det med barnebidrag et til sønnen din. Det er HAN og KUN hans penger. Din samboer og gans barn har null rett på tilgang til de pengene. 

Helt uenig.  Far betaler bidrag til barnets daglige behov, mat og klær.  Da skal selvfølgelig bidraget inngå i den "nye" familiens fellesøkonomi.  Noe annet ville jo være hårreisende urettferdig! 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...