Gå til innhold

Samboer mener jeg skaper klasseforskjeller mellom mitt barn og hans barn


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg har en sønn på 8 år som mine foreldre har et nært forhold til. Han får ofte være med på ferier og får fine julegaver, han er deres eneste barnebarn. Min samboer har 2 barn fra tidligere forhold som bor hos oss 50 % av tiden, barna er omtrent på samme alder. Min sønn bor her 80 %. 
 

Min samboer sier at mine foreldre burde ta med alle barna, dvs. også hans to barn ut på aktiviteter. Hvis ikke blir det urettferdig for hans unger. Vi har bodd sammen i mindre enn 2 år, så ser ikke hvordan mine foreldre skal behandle hans barn på lik linje..? Jeg kan uansett ikke pålegge mine foreldre ansvar for hans unger. 
 

Samboer henger seg også opp i at jeg sparer barnebidraget til min sønn, rundt 5500 kr i måneden. Jeg velger å spare beløpet til sønnen min skal ut på boligmarkedet, vi bor i Oslo-området og her er det tøft å kjøpe bolig. Han mener mesteparten av dette beløpet skal gå til felleskontoen. Det er jeg uenig i, dette er min sønns penger. Samboer mener at dette vil skape store «klasseforskjeller» på sikt. Jeg dekker alle utgifter til sønnen min selv. 
 

Er jeg urimelig her? Jeg skjønner ikke hvordan dette kan oppleves som urettferdig...

 

Anonymkode: 341ab...176

  • Liker 29
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er han som er urimelig. Han er sjalu fordi ditt barn får andre muligheter som han ikke klarer å gi sine egne barn. 

Anonymkode: 5ca75...43f

Helt enig. Det er dine penger, ts. Du bestemmer.

Anonymkode: 89d76...037

  • Liker 28
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Sånn er det i disse moderne tider med dine, mine og våre barn. Hvis han ikke lærer barna at verden er urettferdig men går å klager over dette gjør han bare saken verre for seg selv og barna.

Dine foreldre kunne sikkert tatt litt mer del av sine bonusbarnebarns liv, men de er ikke forpliktet til det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor skulle det være dårlig at du velger å spare 5500,- det henger jo ikke på greip. Regner med at han er den som har dårligst råd mellom dere, og han skal forsøke å gi deg "ekspert råd"? Da får dere to se på budsjettet ilag. Kanskje du kan hjelpe ham med noen finansielle råd slik at han kan få seg en bedre økonomi? Få ham til å kutte ned på budsjettet sitt. Syns det er smart av deg å velge og sette det til sparing til barnet kan få seg enebolig som ung voksen.

Og nei du kan ikke pålegge dine foreldre skal ta seg av hans sine barn. Det henger jo ikke på greip selv om jeg har forståelse for at han har lyst til at de skal kunne tilbringe tid sammen, men evt. så kan dere jo kanskje forsøke å finne en mellomløsning om at foreldrene dine kan ta dem noen timer på dagtid? Også kan han hente dem hjem igjen på kvelden. Bare som et forslag.

Jeg har aldri hatt noe nært forhold til besteforeldrene mine til faren min sin side, men min mors sin side derimot så har vi et strålende forhold. Det vil alltid bli forskjell.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi er også en familie med mine og dine barn. Samboer har to barn 50/50, mens jeg har et barn hele tiden utenom annenhver helg. 
 

Hans foreldre er kjempe engasjerte besteforeldre, som tar med hans barn på aktiviteter, ferier, dyre gaver ol. Mens mitt barn har ingen engasjerte besteforeldre, så her er det jeg som gjør slike ting med mitt barn. 

Anonymkode: b0eef...b7e

  • Liker 16
Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har en sønn på 8 år som mine foreldre har et nært forhold til. Han får ofte være med på ferier og får fine julegaver, han er deres eneste barnebarn. Min samboer har 2 barn fra tidligere forhold som bor hos oss 50 % av tiden, barna er omtrent på samme alder. Min sønn bor her 80 %. 
 

Min samboer sier at mine foreldre burde ta med alle barna, dvs. også hans to barn ut på aktiviteter. Hvis ikke blir det urettferdig for hans unger. Vi har bodd sammen i mindre enn 2 år, så ser ikke hvordan mine foreldre skal behandle hans barn på lik linje..? Jeg kan uansett ikke pålegge mine foreldre ansvar for hans unger. 
 

Samboer henger seg også opp i at jeg sparer barnebidraget til min sønn, rundt 5500 kr i måneden. Jeg velger å spare beløpet til sønnen min skal ut på boligmarkedet, vi bor i Oslo-området og her er det tøft å kjøpe bolig. Han mener mesteparten av dette beløpet skal gå til felleskontoen. Det er jeg uenig i, dette er min sønns penger. Samboer mener at dette vil skape store «klasseforskjeller» på sikt. Jeg dekker alle utgifter til sønnen min selv. 
 

Er jeg urimelig her? Jeg skjønner ikke hvordan dette kan oppleves som urettferdig...

 

Anonymkode: 341ab...176

Han ser vel muligheten for mer penger i fellesen med de pengene der. Bare det ikke gjør at du legger mindre i fellesen så er det jo ok. 

Ellers er jeg enig i at besteforeldre i en  slik situasjon bør gi like mye til begge barna om begge barna er hjemme akkurat da. 

Anonymkode: 0c4b9...e92

  • Liker 13
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det hadde vært noe annet om du brukte barnebidraget på dyre klær, aktiviteter og ferier for bare ditt barn. At du sparer det utgjør ikke en forskjell mellom barna som de merker i hverdagen.

Anonymkode: 8cde1...2ca

  • Liker 33
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dersom dere har felles økonomi og han bidrar mer enn deg (har høyere lønn), er det åpenbart ikke riktig at du skal spare barnebidraget. 
 

Endret av Brunello
  • Liker 23
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Så lenge du dekker din og ditt barns andel av felles utgifter så kan du spare akkurat så mye du vil av dine penger. Du skal ikke sponse hans barn med verken bolig eller annet, ei heller skal du spare penger og legge i felleskontoen slik at samboeren din kan kose seg med pengene. 

Å pålegge besteforeldrene dine å ta med samboeren din sine barn på ferie blir helt feil, men dersom de skal på kino eller lekeland så burde hans barn få være med (forutsatt at han dekker inngangbilletten for sine barn, og at dine foreldre har helse og ork til å ha ansvar for flere barn) 

At dine foreldre ønsker noe alenetid med barnebarnet sitt er helt forståelig, og det bør de også få. 

Anonymkode: ed20a...302

  • Liker 42
Lenke til kommentar
Del på andre sider

For å snu det litt.

Hva med besteforeldrene til hans barn da? Tar de med ditt barn? Gir de lik gave til ditt barn som hans barn?

Har hans eks fått ny partner? I så fall, blir dine bonusbarn inkludert i familien til den nye partneren der?

Eller andre veien. Har ditt barns far fått ny partner? Blir ditt barn inkludert i familien til den mye partneren der i så fall?

Alt dette er ting man ikke kan forvente
Men som selvfølgelig er veldig hyggelig om skjer.

Anonymkode: 1802e...109

  • Liker 45
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mens det i en annen tråd nå nettopp- var grusomt at mannen som tjente mest, tok med seg SINE egne barn på ferie... 

Om du sparer tll din sønn eller ikke, kommer vel ann på hvordan dere fordeler hverdagsøkonomien.  Ditt barn bor også MER hos dere enn hva hans barn gjør, så hvordan fordeles utgiftene ?

Anonymkode: fdb0f...288

  • Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Hva gjør hans foreldre ift barna? Har barna hans besteforeldre? Og hvordan deler dere andre utgifter? Bor du feks billig hos ham? Jeg spør siden det jo er det totale bildet som er viktig her. 

Jeg skjønner godt at dette er en vanskelig situasjon, særlig siden barna bor mye sammen. Akkurat nå er det du som har best økonomi og muligheter, virker det som, men det kan snu. Vil du da se likt på situasjonen? 
 

Generelt tenker jeg at man ikke kan forlange at storfamilien skal ‘adoptere’ bonusbarn, men at de skal behandles skikkelig og inkluderes på en positiv måte (ofte har de jo to sett med besteforeldre allerede). Men jeg synes at i ett hus skal barna behandles rettferdig og som fullverdige barn av familien. (Jeg sier rettferdig og ikke likt, siden man ikke behandler en tenåring likt som en to-åring). 
 

 

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kan ikke forventes at dine foreldre skal ta med barna til samboeren din på aktiviteter, ferie ol. Hyggelig av dem hvis de gjør det, men det kan ikke stilles noe krav om dette. 
 

Barnebidrag til ditt barn er det du som rår over, og sparing til barnet er fornuftig. Samboeren din har ikke noe han skulle sagt, så lenge du bidrar like mye som han til felles økonomi. 
 

Han er svært sær. 

Anonymkode: 0e853...5fc

  • Liker 17
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, A.M. skrev:

Hva gjør hans foreldre ift barna? Har barna hans besteforeldre? Og hvordan deler dere andre utgifter? Bor du feks billig hos ham? Jeg spør siden det jo er det totale bildet som er viktig her. 

Jeg skjønner godt at dette er en vanskelig situasjon, særlig siden barna bor mye sammen. Akkurat nå er det du som har best økonomi og muligheter, virker det som, men det kan snu. Vil du da se likt på situasjonen? 
 

Generelt tenker jeg at man ikke kan forlange at storfamilien skal ‘adoptere’ bonusbarn, men at de skal behandles skikkelig og inkluderes på en positiv måte (ofte har de jo to sett med besteforeldre allerede). Men jeg synes at i ett hus skal barna behandles rettferdig og som fullverdige barn av familien. (Jeg sier rettferdig og ikke likt, siden man ikke behandler en tenåring likt som en to-åring). 
 

 

Hans foreldre er ikke så involvert, de har egentlig aldri vist noe interesse for barnebarna sine, noe som er trist. 
 

Han og barna bor i min bolig, og han betaler meg leie, vi deler 50/50 på strøm, Internett og andre utgifter. Det er han som får bo billig hos meg. Han og jeg tjener like mye, men jeg har mer å rutte med da jeg får 5500 i barnebidrag og kun utgifter til ett barn, har i tillegg foreldre som dekker en del av utgiftene til barnet mitt. Han har utgifter til to barn. 

Anonymkode: 341ab...176

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kanskje dere ikke skulle bo sammen? Dette burde dere snakket og vært enige om før dere flyttet sammen.

Hva besteforeldre gjør og ikke får man ikke styrt. Og det er urimelig at de skal få det samme. Det er forskjell på ett og tre barn på ulike aktiviteter. Men av og til kunne de vært inkludert, mener jeg.

Når det kommer til penger har jeg et helt annet syn enn de fleste andre her. Mulig fordi jeg er på andre siden. Mannen og jeg har to barn hver oss fra tidligere forhold. Hans er her 50/50 mine litt mer enn det. Alle penger går i fellespotten. Vi sparer likt til barna. Han tjener mer enn meg, men jeg har en grei lønn. Jeg hadde mindre egenkapital, men vi eier 50/50. Jeg setter av penger på siden til å skyte inn på boliglånet til jeg har samme ek som han. Dette er vi enige om. Han bidrar mest økonomisk. Jeg bidrar mer enn han i hverdagslogistikken da han jobber mye. Vi er en familie og gjør ikke forskjell på barna så langt det går. Barna får ulike ting hos den andre forelderen og det er noe vi ikke problematiserer.

Anonymkode: f535e...177

  • Liker 13
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...