Gå til innhold

Samboer mener jeg skaper klasseforskjeller mellom mitt barn og hans barn


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

31 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hans foreldre er veldig lite interessert i barnebarna sine, så de tar aldri hans barn med på noe. Kjøper knapt julegaver. Ta med mitt barn er i det tilfelle helt uaktuelt. 
 

Min eks har ny samboer og de har foreløpig ingen barn sammen. Min sønn er med sin far og farmor på ferier, ja. Og blir selvsagt inkludert i sin fars familie.  

Anonymkode: 341ab...176

Jeg mente om ditt barn blir inkludert i familien til sin fars nye parner😉

At barnet er inkludert i fars familie er en selvfølge.

Anonymkode: 1802e...109

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

De inkluderer ikke bonusbarna i det hele tatt... Klarer man ikke å inkludere alle så kan man rett og slett ikke velge en partner med barn. Det er barna som skal komme først!

Anonymkode: 579d8...b43

Er det besteforeldrene som har valgt en partner med barn da...? 
 

 

Anonymkode: 0e853...5fc

  • Liker 22
Lenke til kommentar
Del på andre sider

37 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hans foreldre er ikke så involvert, de har egentlig aldri vist noe interesse for barnebarna sine, noe som er trist. 
 

Han og barna bor i min bolig, og han betaler meg leie, vi deler 50/50 på strøm, Internett og andre utgifter. Det er han som får bo billig hos meg. Han og jeg tjener like mye, men jeg har mer å rutte med da jeg får 5500 i barnebidrag og kun utgifter til ett barn, har i tillegg foreldre som dekker en del av utgiftene til barnet mitt. Han har utgifter til to barn. 

Anonymkode: 341ab...176

Jeg forstår han på en måte litt. Er jo pga at han betaler deg husleie at du har råd til å spare 5500 i måneden til barnet ditt? Regner ikke med at du kunne spart like mye visst ikke?

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Alex_rude skrev:

Jeg forstår han på en måte litt. Er jo pga at han betaler deg husleie at du har råd til å spare 5500 i måneden til barnet ditt? Regner ikke med at du kunne spart like mye visst ikke?

Mener du han skal bo gratis, finansiert av ts sin eks sitt bidrag?

Anonymkode: 8cde1...2ca

  • Liker 31
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Er det besteforeldrene som har valgt en partner med barn da...? 
 

 

Anonymkode: 0e853...5fc

Hadde det vært mine foreldre som hadde eksludert kjærestens barn hadde jeg blitt forbanna. Jeg hadde krevd at de ble kjent med barna, og at de ble inkludert. Det betyr ikke at mitt barn aldri fikk lov til å være med besteforeldrene sine alene. Ts synes jo at dette er helt OK...

Anonymkode: 579d8...b43

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Dævendøtte
58 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg skjønner ikke hvordan dette kan oppleves som urettferdig...

Det synes jeg faktisk er egoistisk, at du ikke engang forstår det. 

Synes også samboeren din er vel dramatisk når han drar inn klasseforskjeller, at du sparer til eget barn er helt ok, det trenger ikke barna hans å vite engang. Mitt råd er rett og slett at dere ikke bor sammen, det er helt tydelig at du oppfatter dere som to familier og ikke en. Bodd sammen i bare to år, skriver du, hvor lenge må man bo sammen før dere likestiller barna med tanke på å føle seg inkludert? 

Jeg bor sammen med mann og hans to barn, ville aldri gjort noe som gjør at hans barn ikke føler at de er en del av min familie også. Og alt handler ikke nødvendigvis om økonomi, men følelsen av å være godtatt. Besteforeldrene bør helt klart ta med barna hans av og til også, det er ikke kult å føle seg utenfor i en "søskenflokk", for det er jo det dere lager når dere velger å bo sammen. 

Er det dåp, selskap eller julefeiring, er selvsagt både mannen min og barna hans velkomne, de er jo en del av meg nå, og er min familie. Den dagen de ikke er invitert, kommer ikke jeg heller. Å føle seg utenfor er aldri en god følelse. 

Min mening :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Mener du han skal bo gratis, finansiert av ts sin eks sitt bidrag?

Anonymkode: 8cde1...2ca

Nei. Men jeg mener samtidig at det blir feil at han hjelper å betale ned hennes lån mens hun kan spare så mye til ungen sin hver måned.. 

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Alex_rude skrev:

Nei. Men jeg mener samtidig at det blir feil at han hjelper å betale ned hennes lån mens hun kan spare så mye til ungen sin hver måned.. 

Det koster å bo uansett hvor man bor. Om han betaler leie til sin samboer eller ett annet sted er vel ikke så viktig? 
Om du mener at hun skal putte pengene hun sparer, barnets barnebidrag som er ment til barnet, i felleskassen, fordi samboer ikke har råd til å kjøpe seg inn i huset slik at han får bo nærmest gratis så blir jo det veldig feil og urettferdig, syns du ikke? Hun har klart å ordne seg slik at hun har en god nok økonomi til at hun har kunnet kjøpe egen, skal hun straffes for det og helle sponse hans økonomi?

Anonymkode: f3961...eac

  • Liker 31
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Han er urimelig og smålig. Altså herregud. 

 

Vi har litt lignende situasjon her, bare at begge barna er mine. Jeg har en sønn fra før og et felles barn med min kommende mann. Hans bror er fadder og altså vårt felles barn sin onkel, og han sparer til henne både månedlig og til bursdager og jul. 

 

Selvfølgelig kjenner jeg på at min sønn ikke har noen utenom meg som sparer til han, og jeg var alenemor i mange år så jeg har ikke hatt økonomi til å spare så mye jeg heller før nå. Det kommer derfor til å være en skeivfordelig der en dag, men sånn er det faktisk bare. Det er noe han bare må erfare når han blir eldre og det blir aktuelt. 

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Hans foreldre er ikke så involvert, de har egentlig aldri vist noe interesse for barnebarna sine, noe som er trist. 
 

Han og barna bor i min bolig, og han betaler meg leie, vi deler 50/50 på strøm, Internett og andre utgifter. Det er han som får bo billig hos meg. Han og jeg tjener like mye, men jeg har mer å rutte med da jeg får 5500 i barnebidrag og kun utgifter til ett barn, har i tillegg foreldre som dekker en del av utgiftene til barnet mitt. Han har utgifter til to barn. 

Anonymkode: 341ab...176

Et forhold med så skjev økonomi, der den ene ikke eg enig i fordelingen, er nesten dømt tilby mislykkes.

Endret av Brunello
  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her hadde det vært uaktuelt å forskjellsbehandle "inngift barn". Om jeg er mor, tante eller bestemor. Jeg hadde syntes det var stygt gjort å ta med barnebarnet på tur når jeg visste at de to andre halvsøskene satt hjemme. Hadde heller brukt mindre penger på barnebarna, men fordelt det mer jevnt. Så lenge jeg så at forholdet var seriøst. 

  • Liker 13
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har en sønn på 8 år som mine foreldre har et nært forhold til. Han får ofte være med på ferier og får fine julegaver, han er deres eneste barnebarn. Min samboer har 2 barn fra tidligere forhold som bor hos oss 50 % av tiden, barna er omtrent på samme alder. Min sønn bor her 80 %. 
 

Min samboer sier at mine foreldre burde ta med alle barna, dvs. også hans to barn ut på aktiviteter. Hvis ikke blir det urettferdig for hans unger. Vi har bodd sammen i mindre enn 2 år, så ser ikke hvordan mine foreldre skal behandle hans barn på lik linje..? Jeg kan uansett ikke pålegge mine foreldre ansvar for hans unger. 
 

Samboer henger seg også opp i at jeg sparer barnebidraget til min sønn, rundt 5500 kr i måneden. Jeg velger å spare beløpet til sønnen min skal ut på boligmarkedet, vi bor i Oslo-området og her er det tøft å kjøpe bolig. Han mener mesteparten av dette beløpet skal gå til felleskontoen. Det er jeg uenig i, dette er min sønns penger. Samboer mener at dette vil skape store «klasseforskjeller» på sikt. Jeg dekker alle utgifter til sønnen min selv. 
 

Er jeg urimelig her? Jeg skjønner ikke hvordan dette kan oppleves som urettferdig...

 

Anonymkode: 341ab...176

Nei, du er ikke urimelig. Dine foreldre er ikke urimelige. 

Og din samboer har selvsagt rett - du sparer til din sønn, som vil ha et solid forsprang på hans barn og ergo ende opp i en annen sosiososial klasse (så lenge du sørger for å kreve at han tar høyere utdannelse og kjøper bolig før han får pengene). Noe som vil gi han bedre råd, mindre sjanse for å ryke ut for kriminalitet, få sykdommer etc. 
 

Spørsmålet er jo: når mannen så godt vet dette, og så godt forstår hvordan spillet funker: hvorfor tar han seg ikke selv på tak og bidrar med det samme for sine barn som du gjør for din sønn? Det er en ting å ikke ta seg på tak når en ikke forstår verdien i det. En helt annen å gi bæng som han gjør når han innser hva han driver med.

Anonymkode: 0d489...a45

  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Det koster å bo uansett hvor man bor. Om han betaler leie til sin samboer eller ett annet sted er vel ikke så viktig? 
Om du mener at hun skal putte pengene hun sparer, barnets barnebidrag som er ment til barnet, i felleskassen, fordi samboer ikke har råd til å kjøpe seg inn i huset slik at han får bo nærmest gratis så blir jo det veldig feil og urettferdig, syns du ikke? Hun har klart å ordne seg slik at hun har en god nok økonomi til at hun har kunnet kjøpe egen, skal hun straffes for det og helle sponse hans økonomi?

Anonymkode: f3961...eac

Dersom leien går til å betale ned ts sitt lån er dette urettferdig og det er ts som er smålig. De pengene han betaler til hennes lån, kunne ha gått til at han kunne ha spart til å kjøpe seg inn i hennes bolig. Ts sin kjæreste er i en tap-tap situasjon, både økonomisk og forskjellsbehandlingen barna hans opplever.

Anonymkode: 579d8...b43

  • Liker 13
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

3 minutter siden, Gran3 skrev:

Her hadde det vært uaktuelt å forskjellsbehandle "inngift barn". Om jeg er mor, tante eller bestemor. Jeg hadde syntes det var stygt gjort å ta med barnebarnet på tur når jeg visste at de to andre halvsøskene satt hjemme. Hadde heller brukt mindre penger på barnebarna, men fordelt det mer jevnt. Så lenge jeg så at forholdet var seriøst. 

Det er ikke halvsøsken men TS sin samboers barn fra tidligere forhold. 

 

Selvfølgelig er det ikke ts sine foreldre sin oppgave å ta med de på tur. Å invitere i selskap, middag ect, selvfølgelig. Samboerens barn har da egen familie! Se heller på dem, hvorfor tar ikke de med sine barn på tur? 

  • Liker 20
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, addict skrev:

Det er ikke halvsøsken men TS sin samboers barn fra tidligere forhold. 

 

Selvfølgelig er det ikke ts sine foreldre sin oppgave å ta med de på tur. Å invitere i selskap, middag ect, selvfølgelig. Samboerens barn har da egen familie! Se heller på dem, hvorfor tar ikke de med sine barn på tur? 

Derfor er det ekstra viktig at barna blir inkludert i ts sin familie, syns du ikke?

Anonymkode: 579d8...b43

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Hvis han bor billig og betaler 50% av felles forbruk burde han ha mulighet til å spare noen tusen selv i måneden til barna sine.

Vet du noe om hvorfor han ikke gjør det, TS?

  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor mye betaler han i husleie, TS? Han burde jo heller kjøpe seg gradvis inn? Må jo være mye bedre å være mer likestilt økonomisk? Eller ser du ikke for deg at dette forholdet vil vare?

Jeg skjønner hvertfall godt at han reagerer.

Anonymkode: 8ad7f...345

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Er det besteforeldrene som har valgt en partner med barn da...? 
 

 

Anonymkode: 0e853...5fc

Nei, men barna har heller ikke valgt det. Besteforeldrene er voksne og burde ønske å bli kjent med de barna som bor sammen med datteren sin 50% av tiden...Det betyr ikke at de alltid skal ta stebarnebarna med, men innimellom burde de gjøre det! Forstår virkelig ikke at de ikke føler på det selv...

Anonymkode: 4a116...adc

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Mine svigerforeldre behandler alle barna likt, selv om ett av dem ikke er deres biologiske barnebarn. Det er jeg veldig glad og takknemlig for, og noe annet hadde antagelig medført mindre kontakt. De hadde ikke fått lov av mannen min å ta med bare biologiske barnebarn på ferie.

Når det gjelder det økonomiske, skjønner jeg ikke hvorfor to voksne som er kjærester ønsker å bo i kollektiv sammen, men det er meg. Det hadde vært helt uaktuelt for både mannen min og jeg, heldigvis.

Anonymkode: a836a...030

Greia at ts og mannen ikke er en familie. Men to voksne med hver sine barn og hver sin økonomi. De er sammen kun pga sex eller eventuelt for å opprettholde fasaden ovenfor samfunnet. Ellers ser jeg virkelig ingen hensikt på hvirfor de er sammen...

Anonymkode: c3d72...766

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...