Gå til innhold

Norge henter hjem IS-kvinne


Summerbreeze

Anbefalte innlegg

På 15.1.2020 den 10.05, RedFox81 skrev:

Men hvorfor synes du saken er så provoserende? Du bør gå inn i deg og finne ut hvorfor. For det er vel knapt noe spesielt med saken, sånn, egentlig, juridisk sett? Hvor mange tenåringer gjør ekstremt dumme valg de angrer på i ettertid? Veldig mange, er jo faktisk alderen for nettopp det. Hun her toppet selvsagt Norges "dumme valg"-konkurransen. Og så? Det betyr ikke at hun ikke er norsk statsborger lengre, det betyr ikke at hun ikke har rettigheter. Hun blir behandlet som alle andre, det er opptil politi å finne ut om hun har gjort straffbare handlinger og straffe henne i tilfelle. Hva med dette provoserer deg, og hvorfor?

Og uansett, jeg tror dere glemmer at det handler bare om transport. Hun hadde alltid lov å returnere til Norge på egen hånd. Hun følte ikke det var forsvarlig med syke barn, små barn. Norge foreslo å hente barn - da hun skulle komme tilbake på egen hånd. Hun nektet, og akkurat dette skjønner jeg, av flere grunner. Poenga da hun sto på sitt og mente at det beste ville vært transport sammen, og det ble også Norge til slutt enig i, det tok bare veldig lang tid. Så nå blir de transportert og det er en glad sak for alle parter, ikke minst Norge, og Norges omdømme. Dette er lite ressursbruk for Norge, sånn i det store bildet.

Det jeg lurer på, er hva skjer i hodene til de som blir så provosert av dette.

Det er ikke mange tenåringer som melder seg inn i terror-organisasjoner, og attpåtil får barn med to velkjente terrorister. Det er heller ikke mange tenåringer som holder slaver, og terroriserer/dreper andre mennesker. Hvis vi skal pirke, så blir dette mennesket betegnet som kvinne, ikke tenåring. Hun var langt over tenåringsstadiet da hun sluttet seg til IS, og er i dag 29 år gammel. Hun blir, i følge norsk lov, betegnet som en voksne kvinne. Man forventer at en voksen kvinne skal ta valg som er til det beste for barnet sitt - mener du at hun har gjort det? Hun har satt barna i livsfare, det er på det rene. Hun har oppsøkt krig fordi hun ønsket, ikke fordi hun måtte. Ville du ha dratt barna dine til et land hvor det herjer krig og bedervelse - når landet du hører til, blir regnet som et av verdens fredeligste og beste land å bo i? Neppe. 
 

Det er farlig å bagatellisere som du gjør, og attpåtil sammenligne handlingene hennes med vanlig tenåringsopprør. Det er på det rene at hun har ønsket seg inn i verdens mest groteske organisasjon, det faktum kommer du ikke bort fra. Dette er et valg hun har tatt, og hun er ikke et barn som ikke forstår at valg har konsekvenser. Hun har tatt valg som også har fått store konsekvenser for barna - det er ingen god mor! 

  • Liker 23
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

3 timer siden, Gjeste mann skrev:

Takk, meget god og viktig artikkel. Godt skrevet og gode poenger

Det er ikke en artikkel og den er ikke nøytralt.

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, The Kitten skrev:

Det er ikke en artikkel og den er ikke nøytralt.

Beklager, jeg korrigerer:

Meget godt og viktig debattinnlegg. Godt skrevet og gode poenger

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva i alle dager har skjedd med nordmenn? Satt å bladde litt i kommentarene under et av alle avisinnleggene i denne saken, og registrerte blant annet en facebookbruker som håpet mor fikk en meget mild straff så hun raskt kunne gjenforenes med barna sine. Slike innlegg var det flere av. 

Dette er en kvinne som har frivillig dratt ned til Syria og støttet opp under to terrororganisasjoner, hvor IS har stått for noe av de mest brutale overgrepene verden har sett i nyere tid. Vi snakker om etnisk rensing, massakre i stort omfang, halshugginger, brenne folk levende i bur, voldtekter, sexsslaver osv. Kun fantasien begrenser hvilke ondskap denne kvinnen har vært en del av. 

Også sitter det klovner her på berget og relativiserer det hele, ønsker den stakkars moren en mild straff. Hva faen?! Hadde disse klovnene sagt det samme om det var SS vakter fra tyske konsentrasjonsleirer det var snakk om? Eller om det var det ABB som sto tiltalt på nytt? Er disse menneskene virkelig så naive at de ikke forstår hvilke overgrep denne kvinnen har deltatt i? Hva med alle ofrene for hennes handlinger? Alle de tusenvis av barn som har mistet sine nære og kjære til IS og hennes grusomheter... 

Hvordan våger disse idiotene å ønske denne kvinnen en mild straff? Fy faen, jeg blir flau. 

  • Liker 22
Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, HalldirV2 skrev:

Hva i alle dager har skjedd med nordmenn? Satt å bladde litt i kommentarene under et av alle avisinnleggene i denne saken, og registrerte blant annet en facebookbruker som håpet mor fikk en meget mild straff så hun raskt kunne gjenforenes med barna sine. Slike innlegg var det flere av. 

Dette er en kvinne som har frivillig dratt ned til Syria og støttet opp under to terrororganisasjoner, hvor IS har stått for noe av de mest brutale overgrepene verden har sett i nyere tid. Vi snakker om etnisk rensing, massakre i stort omfang, halshugginger, brenne folk levende i bur, voldtekter, sexsslaver osv. Kun fantasien begrenser hvilke ondskap denne kvinnen har vært en del av. 

Også sitter det klovner her på berget og relativiserer det hele, ønsker den stakkars moren en mild straff. Hva faen?! Hadde disse klovnene sagt det samme om det var SS vakter fra tyske konsentrasjonsleirer det var snakk om? Eller om det var det ABB som sto tiltalt på nytt? Er disse menneskene virkelig så naive at de ikke forstår hvilke overgrep denne kvinnen har deltatt i? Hva med alle ofrene for hennes handlinger? Alle de tusenvis av barn som har mistet sine nære og kjære til IS og hennes grusomheter... 

Hvordan våger disse idiotene å ønske denne kvinnen en mild straff? Fy faen, jeg blir flau. 

Jeg tipper det er en usjarmerende miks av kjønnsstereotypier og at en del ekstremistiske barnevernsmotstandere er aktive i kommentarfeltene med det biologiske prinsipp og hurra meg rundt. Jeg personlig tror feks pipa hadde fått en annen lyd hvis det var snakk om en mann. 

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

3 minutter siden, Vampen skrev:

Jeg tipper det er en usjarmerende miks av kjønnsstereotypier og at en del ekstremistiske barnevernsmotstandere er aktive i kommentarfeltene med det biologiske prinsipp og hurra meg rundt. Jeg personlig tror feks pipa hadde fått en annen lyd hvis det var snakk om en mann. 

Jeg tror du har rett, jeg håper du har rett - eller gjør jeg egentlig det? Det er en plausibel forklaring, men likefullt like uforståelig og like forbanna provoserende. 

 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lurer på om det ikke er endel andre barn som burde kommet før i "køen" fremfor barna til en terrorist. Men men, vi i dumme naive Norge skal jo alltid hjelpe alle som har dekket seg til med hodeplagg. Av en eller annen merkelig grunn.

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Norge har nettopp nå hentet siktet i en drapssak i Oslo, hentet i Ungarn. Den drepte er ikke norsk statsborger, men vi kan kanskje anta at den siktede er det. Hvorfor ingen blir provosert at Norge henter en antatt drapsmann til Norge i dette tilfelle? Ingen skriker, at Tyrkia får ta seg av ham. Og at det har blitt brukt penger på å hente ham..? 

https://www.nrk.no/osloogviken/prinsdal-drapet-1.14860269

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 hours ago, Sidabmao said:

Lurer på om det ikke er endel andre barn som burde kommet før i "køen" fremfor barna til en terrorist. Men men, vi i dumme naive Norge skal jo alltid hjelpe alle som har dekket seg til med hodeplagg. Av en eller annen merkelig grunn.

Det er, hvis jeg husker riktig, 4 barn igjen med norsk statsborgerskap i kurdiske leiere. Mødrene til disse spurte ikke om bistand. Lurer på hvilke barn du snakker om? Tilfeldig barn fra andre land som vi bør hente til Norge, fordi her får de det sikkert bedre?🙄

Det er en del av barn med enten norsk statsborgerskap, eller mulighet å få norsk statsborgerskap, i utlandet. Det er f.eks. barn der den ene forelder forlot landet og tok barn med seg, disse er det mange av. Eller også de der begge foreldre forlot landet for å komme unna barnevernet - disse ikke er mange men flere enn i IS-leiere. Men foreldrene til disse er ikke akkurat bedt om hjelp da, heller motsatt. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 hours ago, Vampen said:

Jeg tipper det er en usjarmerende miks av kjønnsstereotypier og at en del ekstremistiske barnevernsmotstandere er aktive i kommentarfeltene med det biologiske prinsipp og hurra meg rundt. Jeg personlig tror feks pipa hadde fått en annen lyd hvis det var snakk om en mann. 

Nei, hvorfor det? Jeg er egentlig av den oppfatning at også i det tilfelle må Norge stå i ansvar for sine statsborgere. På godt og vondt. Norge har fungerende rettssystem. Norge har ressurser. Kurdistan, område hvor IS-leier er nå plassert, er jo ikke en stat engang. Hva i verden, skal de liksom ha rettssystem og ressurser for å straffefølge (om nødvendig) andre sine statsborgere? I det hele tatt, «oppbevare» de over lengre tid, i påvente på et merkelig og komplisert politisk spill i en annen, rik, og tidvis kjedelig, liten land i Nord? 

i det minste, veldig egoistisk tankegang. Men jeg ser mangel på logikk her. For det må jo nå være den sikreste måten å la terrorister gå ustraffet, hvis det er det mange er bekymret for. Å ikke hente de. 

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

43 minutter siden, RedFox81 skrev:

Nei, hvorfor det? Jeg er egentlig av den oppfatning at også i det tilfelle må Norge stå i ansvar for sine statsborgere. På godt og vondt. Norge har fungerende rettssystem. Norge har ressurser. Kurdistan, område hvor IS-leier er nå plassert, er jo ikke en stat engang. Hva i verden, skal de liksom ha rettssystem og ressurser for å straffefølge (om nødvendig) andre sine statsborgere? I det hele tatt, «oppbevare» de over lengre tid, i påvente på et merkelig og komplisert politisk spill i en annen, rik, og tidvis kjedelig, liten land i Nord? 

i det minste, veldig egoistisk tankegang. Men jeg ser mangel på logikk her. For det må jo nå være den sikreste måten å la terrorister gå ustraffet, hvis det er det mange er bekymret for. Å ikke hente de. 

Dette har jo ikke noe med saken å gjøre? Innlegget jeg siterte handlet om folk i kommentarfelt som håper mor får en mild straff så hun kan gjenforenes med barna raskt. Ikke om hun skulle hentes i utgangspunktet. 

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, Vampen said:

Dette har jo ikke noe med saken å gjøre? Innlegget jeg siterte handlet om folk i kommentarfelt som håper mor får en mild straff så hun kan gjenforenes med barna raskt. Ikke om hun skulle hentes i utgangspunktet. 

Åh ja, sorry. Har ikke lest nøye nok da. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

https://www.document.no/2020/01/22/mystisk-fibrose-en-roverhistorie-uten-sidestykke

Mystisk fibrose – en røverhistorie uten sidestykke

Regjeringens avgjørelse om å likevel hente IS-kvinnen tilbake til Norge ble utløst av hennes sønns sykdom. Den alvorlige diagnosen cystisk fibrose ble utslagsgivende for hjemhentingen. Gjennomgang av tilgjengelige legejournaler, sakkyndige vurderinger og advokatuttalelser, sett i lys av fakta om cystisk fibrose og hendelseskronologi, viser at sannsynligheten for at gutten har den alvorlige diagnosen er tilnærmet lik null.

Nå må personvern vike for regjeringens troverdighet. Sannheten om guttens helsetilstand må fram. Dersom vurderingene ikke framlegges i sin helhet, er det all grunn til å tro at IS-kvinner kan sulte sine barn for å oppnå returbillett til Norge. Spesielt dersom de får en kreativ advokat.

 

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det må da være mye bedre at alle land henter hjem "sine", stiller dem for retten og at de havner i fengsel. 

Det er bedre at de "norske" fremmedkirgerne er i et norsk fengsel enn ingen fengsel i det hele tatt.

Alternativet er jo å ikke gjøre noe. Leirene de befinner seg i er rene "utklekkingsleire" for terrorister. Ved å ikke gjøre noe vil sannsynligvis svært få av fremmedkrigerne bli tiltalt, verken Syria eller kurderne har mulighet/anledning/kapasitet til dette. Resultatet blir økende radikalisering i leirene og økende terrorfare globalt. Da øker terrorfaren i Norge også.

Alle dere som vil la de bli der, dere bør tenke på at dette høyst sannsynlig fører til økende terror.

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, RedFox81 skrev:

Norge har nettopp nå hentet siktet i en drapssak i Oslo, hentet i Ungarn. Den drepte er ikke norsk statsborger, men vi kan kanskje anta at den siktede er det. Hvorfor ingen blir provosert at Norge henter en antatt drapsmann til Norge i dette tilfelle? Ingen skriker, at Tyrkia får ta seg av ham. Og at det har blitt brukt penger på å hente ham..? 

https://www.nrk.no/osloogviken/prinsdal-drapet-1.14860269

Kanskje fordi den kriminelle handlingen ble begått på norsk jord, og at vi derfor vil ha han straffet her - hvor også de fornærmende partene i saken er bosatt? Merkelig sammenligning. 

  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

1 time siden, Gjeste mann skrev:

Det må da være mye bedre at alle land henter hjem "sine", stiller dem for retten og at de havner i fengsel. 

Det er bedre at de "norske" fremmedkirgerne er i et norsk fengsel enn ingen fengsel i det hele tatt.

Alternativet er jo å ikke gjøre noe. Leirene de befinner seg i er rene "utklekkingsleire" for terrorister. Ved å ikke gjøre noe vil sannsynligvis svært få av fremmedkrigerne bli tiltalt, verken Syria eller kurderne har mulighet/anledning/kapasitet til dette. Resultatet blir økende radikalisering i leirene og økende terrorfare globalt. Da øker terrorfaren i Norge også.

Alle dere som vil la de bli der, dere bør tenke på at dette høyst sannsynlig fører til økende terror.

Det er vel ingen land som kan si at disse terroristene er "sine" siden de har reist ut for å bli med i den islamske stat, disse terroristene hater jo og motarbeider alt som har med vestlige siviliserte land å gjøre.

Denne kvinnen og ungene har vel vært ute av landet så lenge at de har mistet medlemskapet i folketrygden og dermed ikke har rett på behandling i Norge.

Det ble vel også sagt at hun blir økonomisk ansvarlig for transporten til Norge, nå tviler jeg på at hun faktisk må betale for seg og om hun må det så blir det vel kronerulling rundt om i moskeene i Norge så hun slipper å betale noe som helst. Hun sitter vel heller igjen med en feit profitt så hun kan fortsatt støtte terrorveldet som islam fører med seg.

Noen ganger så er det faktisk positivt at noen dør for å beskytte sikkerheten til flertallet, det var helt feil av norske myndigheter å gi dette kvinnemennesket en billet til Norge.

"Logic clearly dictates that the needs of the many outweigh the needs of the few."

 

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er også veldig imot argumenter om at barna trenger sin mor, siden hun er den eneste omsorgspersonen deres. Jeg mener tvert imot at hun er et svært dårlig forbilde og at hun umulig kan være noen omsorgsperson overhodet. Ingen som frivillig har deltatt i en sånn terrororganisasjon kan være det. Fagpersonene som står bak dette utsagnet har jeg ingen tiltro til. Barnas eneste redning mener jeg er å raskt komme i behandling/ fosterhjem. Klikker snart av at denne mørkhudede burkakledde kvinnen. 

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vis en skal se litt gjennom blodtåka , må det da være bedre at personer som aktivt har bidratt til IS har kunnet etablere seg, faktisk blir stilt til ansvar, en at vi risikerer at de glipper ut bakveien uten lov og dom. Noe som jo er en reel mulighet etter at Tyrkia invaderte Syria nå i høst.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, Apis skrev:

Vis en skal se litt gjennom blodtåka , må det da være bedre at personer som aktivt har bidratt til IS har kunnet etablere seg, faktisk blir stilt til ansvar, en at vi risikerer at de glipper ut bakveien uten lov og dom. Noe som jo er en reel mulighet etter at Tyrkia invaderte Syria nå i høst.

Dette

De fleste kommer høyst sannsynelig til å slippe unna. Noe som kommer til å øke faren for terror i fremtiden. Bedre å hente de hjem å stille dem til ansvar.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...