Gå til innhold

Norge henter hjem IS-kvinne


Summerbreeze

Anbefalte innlegg

På 26.1.2020 den 16.22, Alivamale skrev:

Jeg har ingen bortforklaringer, eller ønske om tåkelegging. Jeg er en fornuftig person med høy intelligens. Jeg er ikke naiv, men ser ikke spøkelser ved høylys dag, heller. Det er ikke et sunnhetstegn å være skeptisk til alle som bekjenner seg en religion.

Hadde vi alle bare tenkt som deg 😊 Da hadde vi levd i en bedre verden. En verden hvor vi fortsatt brant "hekser" , hvor homofili ble straffet med døden, hvor hedninger ble tvangsdøpt eller drept, hvor kvinner sto under mannen osv, osv. Neida, jeg skal ikke dra det så langt. Men jeg er av en annen oppfatning, vi skal være kritiske til religion, og spesielt religioner som kan finne hjemmel for de mest forkastelige handlinger basert på bokstavtro tolkning. Islam er mer enn bare en religion, den inneholder et ideologisk aspekt som få andre religioner gjør.

Islam må reformeres og moderniseres, og det skjer ikke ved at du, jeg eller andre vender islam det blinde øyet. Islam skal kritiseres slik vi en gang kritiserte kristendommen fra opplysningstiden og frem til vår egen samtid. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

18 timer siden, Sweet Ingrid skrev:

Hørte kvinnens advokat i podcasten til NRK nå. Han høres nesten forelsket ut? Legger også merke til at han nå vektlegger hensynet til barnas psykiske helse som årsak til at moren måtte følge de til Norge, og ikke sønnens helsetilstand. 

Leste det var pga identifisering også. Men ser ikke helt hvordan en bekreftelse av om han er syk eller ikke, vil identifisere gutten. Det var uansett ikke noe problem tidligere å gi ut den informasjonen, så aner noen ugler i mosen

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Regjeringen kjenner ikke 5-åringens helsetilstand.

Statsminister Erna Solberg bekrefter i Stortinget at regjeringen ikke vet om 5-åringen som ble hentet fra Syria er alvorlig syk eller ikke.

Hvis IS-kvinnen har lurt alle – ikke minst regjeringen – til å tro at barnet er dødssyk, har det selvsagt offentlig interesse. 

https://www.dagbladet.no/nyheter/regjeringen-kjenner-ikke-5-aringens-helsetilstand/72086018

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 hours ago, Summerbreeze said:

Leste det var pga identifisering også. Men ser ikke helt hvordan en bekreftelse av om han er syk eller ikke, vil identifisere gutten. Det var uansett ikke noe problem tidligere å gi ut den informasjonen, så aner noen ugler i mosen

De første påstandene om helsetilstanden kom ikke fra norske leger, og det var derfor ingen som hadde taushetsplikt. På den andre siden kunne de heller ikke bekreftes, men det var det ingen grunn til å bry seg om for de som ville ha dem ut.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 24.1.2020 den 5.40, Janzypants skrev:

Har du noen bevis for at han drepte noen? Nei? Tenkte meg det, ja! 

Selvfølgelig gjorde de det.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

På 25.1.2020 den 2.46, Pawn Hearts skrev:

Det er åpenbart svært få av dere som skjønner hva taushetsplikten innebærer. Det er allerede sagt for mye, men ulveflokken her inne vil ha mer.

Taushetsplikten begynte å gjelde etter at gutten kom i Norge, mener du? For det var fritt fram med diagnosesetting før det. Det er uhyre viktig å få bekreftet eller avkreftet denne angivelige diagnosen hans. Ikke minst fordi alle har rett til å vite om de ble lurt, om moren ble hentet på feil grunnlag og om Ernas regjering mistet flertallet for ingenting.

Det er ikke ulveflokk, det er folk som vil ha sannheten.

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

44 minutter siden, Drizzt said:

Taushetsplikten begynte å gjelde etter at gutten kom i Norge, mener du? For det var fritt fram med diagnosesetting før det. Det er uhyre viktig å få bekreftet eller avkreftet denne angivelige diagnosen hans. Ikke minst fordi alle har rett til å vite om de ble lurt, om moren ble hentet på feil grunnlag og om Ernas regjering mistet flertallet for ingenting.

Det er ikke ulveflokk, det er folk som vil ha sannheten.

Nei, i prinsippet har taushetsplikten gjeldt hele tiden, men det kan gjøres unntak. For barn under 16 år er det foreldrene som må samtykke til det. Nils Christian Nordhus sier noen ord om det i denne artikkelen:

https://www.nrk.no/norge/is-kvinne-tilbake-til-norge_-dette-vet-vi-om-barnets-helsetilstand-1.14867672

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 30.1.2020 den 1.43, HalldirV2 skrev:

Hadde vi alle bare tenkt som deg 😊 Da hadde vi levd i en bedre verden. En verden hvor vi fortsatt brant "hekser" , hvor homofili ble straffet med døden, hvor hedninger ble tvangsdøpt eller drept, hvor kvinner sto under mannen osv, osv. Neida, jeg skal ikke dra det så langt. Men jeg er av en annen oppfatning, vi skal være kritiske til religion, og spesielt religioner som kan finne hjemmel for de mest forkastelige handlinger basert på bokstavtro tolkning. Islam er mer enn bare en religion, den inneholder et ideologisk aspekt som få andre religioner gjør.

Islam må reformeres og moderniseres, og det skjer ikke ved at du, jeg eller andre vender islam det blinde øyet. Islam skal kritiseres slik vi en gang kritiserte kristendommen fra opplysningstiden og frem til vår egen samtid. 

Selvsagt skal man kunne kritisere religioner, også islam, men jeg som ateist synes det er underlig når endel mennesker blir veldig opptatte av kristendom og ”kristne verdier” når man skal kritisere islam. Enten har det skjedd en kristen vekkelse i Norge, noe som er en sensasjon i seg selv, eller så er det kun et enfoldig virkemiddel for å sverte en annen religion. 

For å være helt ærlig, synes jeg uansett at å bekjenne seg en religion er primitivt. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 31.1.2020 den 1.13, tunaen skrev:

Selvfølgelig gjorde de det.

Da går jeg utifra at du var tilstede? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 år senere...

Da har det jeg fryktet skjedd. To nye IS-kvinner ber om bistand til å komme hjem. 
 

https://www.budstikka.no/nyheter/is-kvinne-fra-baerum-vil-hjem/642449!/

https://www.vg.no/nyheter/utenriks/i/weaE2o/norsk-is-kvinne-ber-om-hjelp-til-aa-komme-hjem

Spent på hvordan Norge håndterer dette. Dessverre har jeg liten tro på det etter den farlige presedensene de satte forrige gang

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Summerbreeze skrev (På 22.5.2021 den 9.19):

Da har det jeg fryktet skjedd. To nye IS-kvinner ber om bistand til å komme hjem. 
 

https://www.budstikka.no/nyheter/is-kvinne-fra-baerum-vil-hjem/642449!/

https://www.vg.no/nyheter/utenriks/i/weaE2o/norsk-is-kvinne-ber-om-hjelp-til-aa-komme-hjem

Spent på hvordan Norge håndterer dette. Dessverre har jeg liten tro på det etter den farlige presedensene de satte forrige gang

Er det ikke bra de blir dømt for de ugjerninger de har begått? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skriver det igjen og vil gjenta det så mange ganger det trengs:

Det er offentlig tilgjengelig informasjon at gutten fikk diagnosen cystisk fibrose som en lege i leieren hadde satt. Når man googler litt for å se hvordan denne diagnosen stilles, ser man at det krever flere avanserte undersøkelser og prøver. Det er ukjent om et så høytteknologisk sykehus befinner seg i leieren. Det har vært helt stille om gutten virkelig har denne diagnosen eller om det hele var et bløff for å få kvinnen flyttet til Norge. Uansett er det helt irrelevant for hennes sak i Syria om gutten har diagnosen. Det er han som trenger behandling hvis syk, ikke hun. Hun burde vært der og ventet på sin rettssak i Syria. 

 

Apis skrev (2 timer siden):

Er det ikke bra de blir dømt for de ugjerninger de har begått? 

De får ikke en rettferdig dom i Norge. De bør straffeforfølges der hvor forbrytelsene fant sted. I Syria. Der risikerer de livstid i fengsel for deltakelse i IS. Her får de noen måneder. Det er vanskeligere å føre en rettferdig rettssak her når alle bevis er i et annet land. Etter samme logikk burde alle norske statsborgere som begår kriminelle handlinger i utlandet dømmes og soner i Norge istedet. 

Endret av Drizzt
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Drizzt skrev (4 timer siden):

Jeg skriver det igjen og vil gjenta det så mange ganger det trengs:

Det er offentlig tilgjengelig informasjon at gutten fikk diagnosen cystisk fibrose som en lege i leieren hadde satt. Når man googler litt for å se hvordan denne diagnosen stilles, ser man at det krever flere avanserte undersøkelser og prøver. Det er ukjent om et så høytteknologisk sykehus befinner seg i leieren. Det har vært helt stille om gutten virkelig har denne diagnosen eller om det hele var et bløff for å få kvinnen flyttet til Norge. Uansett er det helt irrelevant for hennes sak i Syria om gutten har diagnosen. Det er han som trenger behandling hvis syk, ikke hun. Hun burde vært der og ventet på sin rettssak i Syria. 

 

 

Nå håper jeg dette får stå, for dette er informasjon alle kan finne ut om de prøver. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

The Kitten skrev (6 timer siden):

Nå håper jeg dette får stå, for dette er informasjon alle kan finne ut om de prøver. 

All informasjon om egen helse er privat, heldigvis. Sagt på en annen måte, det er mer negative sider med at gutten skal måtte dele sin helseinformasjon en det er opp sider. Jeg skjønner ikke hvorfor folk har nytte av den informasjonen. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...