Gå til innhold

Norge henter hjem IS-kvinne


Summerbreeze

Anbefalte innlegg

2 minutter siden, The Kitten skrev:

Har jeg sagt jeg vil vite diagnosen til barnet?

Men du vil jo vite om barnet er sykt sier du? Hvorfor det? Du skrev tidligere at du syntes både han og søsteren er uskyldige og burde hentes hjem. Det er jo moren du ikke vil ha hjem

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

1 minutt siden, Takida skrev:

Tror du selv på det du skriver her i denne settingen? To barn, alene til Norge, med sosialarbeidere og fremmed språk, etter å ha bodd i en leir, at det ville vært bedre for de enn at de hadde denne moren med seg? 

Jeg tenker at det er helt riktig vurdering å la mor følge med. 

Du får nå tenke det så mye du vil.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Takida skrev:

Men du vil jo vite om barnet er sykt sier du? Hvorfor det? Du skrev tidligere at du syntes både han og søsteren er uskyldige og burde hentes hjem. Det er jo moren du ikke vil ha hjem

Få vite om barnet var dødssykt og å få diagnose er to ulike ting. Hvorfor har jeg sagt flere ganger.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

22 minutter siden, Alivamale said:

Er det religionen alene eller følelsen av utenforskap som gjør at noen blir ekstreme? Derfor er det viktig å se på hvorfor etniske nordmenn velger dette.

Du går aldri lei av å finne på nye bortforklaringer for å tåkelegge det åpenbare? De aller fleste fremmedkrigerene i IS kom fra muslimske land som Tunisia, Saudi-Arabia, Jordan og Marokko. Det er ikke mulig å ro seg unna at islamsk lære er den grunnleggende årsaken til at IS ble dannet uten å feie veldig mange fakta under teppet.

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Anonymbruker3 skrev:

Du går aldri lei av å finne på nye bortforklaringer for å tåkelegge det åpenbare? De aller fleste fremmedkrigerene i IS kom fra muslimske land som Tunisia, Saudi-Arabia, Jordan og Marokko. Det er ikke mulig å ro seg unna at islamsk lære er den grunnleggende årsaken til at IS ble dannet uten å feie veldig mange fakta under teppet.

Jeg har ingen bortforklaringer, eller ønske om tåkelegging. Jeg er en fornuftig person med høy intelligens. Jeg er ikke naiv, men ser ikke spøkelser ved høylys dag, heller. Det er ikke et sunnhetstegn å være skeptisk til alle som bekjenner seg en religion.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

41 minutter siden, spinjitzu said:

Man kan ikke bruke statistikk og gjennomsnitt på denne måten på enkeltindivider. Gjennomsnittsvekten på norske kvinner er mye høyere enn min, men det gjør ikke meg underernært eller syk, eller en gang undervektig.

Dette!

Jeg regner med at alle som er i en sånn leir til en viss grad er feilernærte eller underernærte. På bildene som skal vise hvor tynn han er ser han helt normal spe og slank ut.

Jeg lurer på hvor høy han er. Datteren min er 6, og har helt normal høyde og vekt. Litt mindre enn de fleste i klassen sin. Et barn vi kjenner er 9 år, er et par cm høyere og et par kilo mindre enn min 6-åring. Dette barnet er helt friskt og supersprekt, tar salto på flatmark, feiler ikke en ting, men han veier altså ca halvparten av hva andre på hans alder gjør. Moren hans er et lite knøtt, faren er et lite knøtt - han er bare liten, og kommer til å være liten. Er det noen grunn til å tro at det samme ikke kan gjelde denne gutten?

 

Det er selvsagt bra at gutten du kjenner er frisk og rask, men det har absolutt ingenting med denne saken å gjøre. Dette er langt mer relevant:

https://www.nrk.no/norge/is-kvinne-tilbake-til-norge_-dette-vet-vi-om-barnets-helsetilstand-1.14867672

Du må ha meg unnskyldt, men jeg stoler mer på Johan K. Stanghelle, som er professor i fysikalsk medisin og rehabilitering, enn på deg i denne saken.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

https://www.nrk.no/norge/xl/mor_-kone_-kriger-1.14854290

God artikkel om IS-kvinnene, og hvilken rolle de hadde i kalifatet.

- Kvinner har aldri før vært en så sentral del av en terrororganisasjon.
- Kvinnene var mest kone og mor, men gjorde slik mannen i stand til å krige.
- Kvinnene var "pådrivere og støttespillere for den ekstreme volden IS sto bak".
- Kvinner brukte jedisi-kvinner og -barn som slaver.
- Kvinnene sendte barna til skoler der de lærte å skjære, skyte og drepe vantro.
- Noen kvinner jobbet i moralpolitiet, fikk våpentrening og var snikskyttere. Stadig flere deltok i selvmordaksjoner og andre militære operasjoner, etterhvert som IS ble presset.

 

Ikke glem hvem IS anså som fienden: Ikke vestens krigsmaskin. Ikke imperialistene eller kolonialistene. Ikke noen form for politiske undertrykkere. Men de VANTRO.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 minutter siden, BrukerErHeltAnonym skrev:

https://www.nrk.no/norge/xl/mor_-kone_-kriger-1.14854290

God artikkel om IS-kvinnene, og hvilken rolle de hadde i kalifatet.

- Kvinner har aldri før vært en så sentral del av en terrororganisasjon.
- Kvinnene var mest kone og mor, men gjorde slik mannen i stand til å krige.
- Kvinnene var "pådrivere og støttespillere for den ekstreme volden IS sto bak".
- Kvinner brukte jedisi-kvinner og -barn som slaver.
- Kvinnene sendte barna til skoler der de lærte å skjære, skyte og drepe vantro.
- Noen kvinner jobbet i moralpolitiet, fikk våpentrening og var snikskyttere. Stadig flere deltok i selvmordaksjoner og andre militære operasjoner, etterhvert som IS ble presset.

 

Ikke glem hvem IS anså som fienden: Ikke vestens krigsmaskin. Ikke imperialistene eller kolonialistene. Ikke noen form for politiske undertrykkere. Men de VANTRO.

Ikke glem at begrepet vantro også omfattet muslimer som ikke trodde på riktig måte, i følge dem.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, The Kitten skrev:

Få vite om barnet var dødssykt og å få diagnose er to ulike ting. Hvorfor har jeg sagt flere ganger.

Men de kan altså ikke vite om barnet er dødssykt før de vet hva som feiler ham. Feber kan indikere en uproblematisk forkjølelse, dobbeltsidig lungebetennelse, malaria eller sepsis. Dårlig høydevekst kan være alt fra gener eller etnisitet til alvorlige syndromer eller benskjørhet. Lav vekt kan komme av diaresykdommer, anoreksi, dårlig mattilgang eller kreft. En kul på armen kan være kreft med spredning eller bare en liten fettkul. Skjønner du greia eller må du ha det inn med enda mindre skjeer? Det står ikke "frisk", "småsyk", "vanlig syk", "alvorlig syk" eller "dødelig syk" i panna på folk og leger er ikke synske. Det vi vet er at gutten har vist nok tegn på cystisk fibrose til at legene i leiren har slått alarm. Men symptomer overlapper ofte på flere sykdommer og ingen kan vite sikkert om diagnosen er korrekt før han er undersøkt. Og det tar altså tid. Hadde du hatt den minste peiling på CF hadde du visst det og du hadde også visst at det å kunne gå på ingen måte motbeviser noen CF-diagnose. Faktisk kan tilnærmet alle med CF gå og man trenger ikke engang å være spesielt tynn. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 timer siden, Pawn Hearts skrev:

Taushetsplikten er en del av Pasient- og brukerrettighetsloven:

https://helsenorge.no/rettigheter/taushetsplikt

Det oppsiktsvekkende er ikke at myndighetene følger loven, men at så mange mener de ikke burde følge den. Vi har absolutt ingen rett til å få vite mer enn vi allerede vet. Den dagen du eller en av dine nærmeste blir vernet av denne loven, vil du kanskje skjønne hvorfor vi har den – og hvorfor den også gjelder en fem år gammel gutt med vekt som en ettåring.

Ingen har bedt om diagnose. Og terroristen var mer enn villig til å dele ut angivelige diagnoser og dødsprognoser før ankomst til Norge. Om ungen virkelig er syk, hvorfor ikke opplyse om det? 

Jeg håper denne saken ikke glemmes, men følges tett videre. Terroristens opplysning om syk unge, er den direkte årsaken til at regjeringen ble splittet. 

Saken har gjort meg rasende!

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, Marihønepøne skrev:

Men de kan altså ikke vite om barnet er dødssykt før de vet hva som feiler ham. Feber kan indikere en uproblematisk forkjølelse, dobbeltsidig lungebetennelse, malaria eller sepsis. Dårlig høydevekst kan være alt fra gener eller etnisitet til alvorlige syndromer eller benskjørhet. Lav vekt kan komme av diaresykdommer, anoreksi, dårlig mattilgang eller kreft. En kul på armen kan være kreft med spredning eller bare en liten fettkul. Skjønner du greia eller må du ha det inn med enda mindre skjeer? Det står ikke "frisk", "småsyk", "vanlig syk", "alvorlig syk" eller "dødelig syk" i panna på folk og leger er ikke synske. Det vi vet er at gutten har vist nok tegn på cystisk fibrose til at legene i leiren har slått alarm. Men symptomer overlapper ofte på flere sykdommer og ingen kan vite sikkert om diagnosen er korrekt før han er undersøkt. Og det tar altså tid. Hadde du hatt den minste peiling på CF hadde du visst det og du hadde også visst at det å kunne gå på ingen måte motbeviser noen CF-diagnose. Faktisk kan tilnærmet alle med CF gå og man trenger ikke engang å være spesielt tynn. 

Poenget her er vel at vi aldri skal få vite om ungen er syk eller om den er frisk. Har intet å gjøre med at det eventuelt tar tid å finne ut av dette...

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Marihønepøne skrev:

Men de kan altså ikke vite om barnet er dødssykt før de vet hva som feiler ham. Feber kan indikere en uproblematisk forkjølelse, dobbeltsidig lungebetennelse, malaria eller sepsis. Dårlig høydevekst kan være alt fra gener eller etnisitet til alvorlige syndromer eller benskjørhet. Lav vekt kan komme av diaresykdommer, anoreksi, dårlig mattilgang eller kreft. En kul på armen kan være kreft med spredning eller bare en liten fettkul. Skjønner du greia eller må du ha det inn med enda mindre skjeer? Det står ikke "frisk", "småsyk", "vanlig syk", "alvorlig syk" eller "dødelig syk" i panna på folk og leger er ikke synske. Det vi vet er at gutten har vist nok tegn på cystisk fibrose til at legene i leiren har slått alarm. Men symptomer overlapper ofte på flere sykdommer og ingen kan vite sikkert om diagnosen er korrekt før han er undersøkt. Og det tar altså tid. Hadde du hatt den minste peiling på CF hadde du visst det og du hadde også visst at det å kunne gå på ingen måte motbeviser noen CF-diagnose. Faktisk kan tilnærmet alle med CF gå og man trenger ikke engang å være spesielt tynn. 

Må du ha det inn med teskje at regjeringen har gått fra «gutten er dødssyk» til «antatt syk» til «vil ikke uttale seg». Syns du ikke det er bittelitt rart? 

Du sier selv at lav vekt kan ha mange årsaker. Jeg sier at kanskje han er spedbygd uten å være dødssyk. 
 

Hvor jeg skrevet at å kunne gå motbeviser CF? 

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Akkurat nå, Fredelig skrev:

Poenget her er vel at vi aldri skal få vite om ungen er syk eller om den er frisk. Har intet å gjøre med at det eventuelt tar tid å finne ut av dette...

Det vet du ikke. Helsepersonell kan ikke si noe, men kanskje foresatte gjør det etterhvert. Men spiller det egentlig noen rolle for deg? Han har vært og er syk nok til at mistanken om en dødelig sykdom er der. Blir du veldig trist hvis det viser seg at han feiler noe helt annet som kan behandles slik at han blir frisk, bedre eller holder seg stabil?  Ville det føltes bedre dersom han døde i en leir i Syria fordi han ikke kunne bli utredet og dermed behandlet for noe helt enkelt, som for eksempel en lungeinfeksjon? Unner du ham ikke behandling så han kan overleve dersom han ikke har en dødelig sykdom han vil dø av etterhvert uansett? 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, The Kitten skrev:

Må du ha det inn med teskje at regjeringen har gått fra «gutten er dødssyk» til «antatt syk» til «vil ikke uttale seg». Syns du ikke det er bittelitt rart? 

Du sier selv at lav vekt kan ha mange årsaker. Jeg sier at kanskje han er spedbygd uten å være dødssyk. 
 

Hvor jeg skrevet at å kunne gå motbeviser CF? 

Nei, jeg synes ikke det er det minste rart. Han er jo bare antatt syk, ingen har sagt at han helt sikkert har CF. Ikke nå, ikke før. Og ja, de har taushetsplikt og kan altså ikke uttale seg. 

Ingen mistenkes å ha cystisk fibrose pga lav vekt alene. Jeg vet hvordan ubehandlet cystisk fibrose ser ut, og det er ikke pent. 

Du mener at han går selv betyr at han ikke er dødssyk, og ergo ikke har CF. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, Marihønepøne skrev:

Nei, jeg synes ikke det er det minste rart. Han er jo bare antatt syk, ingen har sagt at han helt sikkert har CF. Ikke nå, ikke før. Og ja, de har taushetsplikt og kan altså ikke uttale seg. 

Ingen mistenkes å ha cystisk fibrose pga lav vekt alene. Jeg vet hvordan ubehandlet cystisk fibrose ser ut, og det er ikke pent. 

Du mener at han går selv betyr at han ikke er dødssyk, og ergo ikke har CF. 

Jeg har ikke sagt ett eneste ord om at jeg mener han ikke har CF eller hvilke diagnose han eventuelt har...

Endret av The Kitten
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

1 minutt siden, Marihønepøne skrev:

Det vet du ikke. Helsepersonell kan ikke si noe, men kanskje foresatte gjør det etterhvert. Men spiller det egentlig noen rolle for deg? Han har vært og er syk nok til at mistanken om en dødelig sykdom er der. Blir du veldig trist hvis det viser seg at han feiler noe helt annet som kan behandles slik at han blir frisk, bedre eller holder seg stabil?  Ville det føltes bedre dersom han døde i en leir i Syria fordi han ikke kunne bli utredet og dermed behandlet for noe helt enkelt, som for eksempel en lungeinfeksjon? Unner du ham ikke behandling så han kan overleve dersom han ikke har en dødelig sykdom han vil dø av etterhvert uansett? 

Denne Nordhus, advokat?, har forkynt at de ikke vil opplyse noe om ungens helsetilstand. 

Det er flere spørsmål i saken. Personlig mener jeg det er galt å hente "hjem" et barn som aldri har vært i Norge, men som tilfeldigvis har norskt statsborgerskap.

Her diskuteres et annet spørsmål. Bakgrunnen for at ungen, og terroristmoren, ble hentet, var at det ble oppgitt at den var alvorlig syk og døende. Om dette ikke er riktig, ble den hentet til Norge på feil grunnlag. Det bør man opplyse om.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

50 minutter siden, Marihønepøne skrev:

Men de kan altså ikke vite om barnet er dødssykt før de vet hva som feiler ham. Feber kan indikere en uproblematisk forkjølelse, dobbeltsidig lungebetennelse, malaria eller sepsis. Dårlig høydevekst kan være alt fra gener eller etnisitet til alvorlige syndromer eller benskjørhet. Lav vekt kan komme av diaresykdommer, anoreksi, dårlig mattilgang eller kreft. En kul på armen kan være kreft med spredning eller bare en liten fettkul. Skjønner du greia eller må du ha det inn med enda mindre skjeer? Det står ikke "frisk", "småsyk", "vanlig syk", "alvorlig syk" eller "dødelig syk" i panna på folk og leger er ikke synske. Det vi vet er at gutten har vist nok tegn på cystisk fibrose til at legene i leiren har slått alarm. Men symptomer overlapper ofte på flere sykdommer og ingen kan vite sikkert om diagnosen er korrekt før han er undersøkt. Og det tar altså tid. Hadde du hatt den minste peiling på CF hadde du visst det og du hadde også visst at det å kunne gå på ingen måte motbeviser noen CF-diagnose. Faktisk kan tilnærmet alle med CF gå og man trenger ikke engang å være spesielt tynn. 

Glem det

Endret av The Kitten
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 hours ago, Alivamale said:

Det er ikke et sunnhetstegn å være skeptisk til alle som bekjenner seg en religion.

Dette er andre gangen du påstår at jeg må være mentalt syk som svar på faktabaserte tilbakevisninger av dine udokumenterte påstander. Tror du at det til slutt vil overbevise meg eller noen som mener det samme som jeg gjør om at du har rett?

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sweet Ingrid

Hørte kvinnens advokat i podcasten til NRK nå. Han høres nesten forelsket ut? Legger også merke til at han nå vektlegger hensynet til barnas psykiske helse som årsak til at moren måtte følge de til Norge, og ikke sønnens helsetilstand. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...