Gå til innhold

Fra bølle til bestevenn


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Synes ikke hun Thea bør ha ansvar for den hunden. Hun har ikke litt kontroll.

Anonymkode: f1866...3cf

  • Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Stor forbedring med Anton! Ikke så mye med de andre dessverre. Mali hoppet jo opp og prøvde å bite eieren i fjeset!

Vi får ikke sett så mye til Medo

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest LaptopPute
31 minutter siden, Rumle said:

Blir spennende å se hvordan det går med Iris sammen med Maren :jepp:

 

Ja, hun kommer nok til å lære henne hjelpesløshet med å ta henne inn i Oslo sentrum og overstimulere henne. Hva er galt med desestivisering og motbetinging? Vi vet at det fungerer. Vi vet at det er det mest dyrevennlige. Hvorfor skal hunder tvinges inn i situasjoner som gir økt stress, angst og mer aggressjon?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, LaptopPute skrev:

Ja, hun kommer nok til å lære henne hjelpesløshet med å ta henne inn i Oslo sentrum og overstimulere henne. Hva er galt med desestivisering og motbetinging? Vi vet at det fungerer. Vi vet at det er det mest dyrevennlige. Hvorfor skal hunder tvinges inn i situasjoner som gir økt stress, angst og mer aggressjon?

Kan ikke du være så snill og ta kontakt med Maren og fortelle henne hva hun gjør feil? Jeg kan ikke se at du egentlig har funnet noe hun gjør riktig - og du har jo alle løsningene. Så hvorfor ikke formidle de til Maren og hundeeierne slik at de får orden på det?

  • Liker 46
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest LaptopPute
1 minutt siden, vintage said:

Kan ikke du være så snill og ta kontakt med Maren og fortelle henne hva hun gjør feil? Jeg kan ikke se at du egentlig har funnet noe hun gjør riktig - og du har jo alle løsningene. Så hvorfor ikke formidle de til Maren og hundeeierne slik at de får orden på det?

Har selvfølgelig sendt inn klage til Nrk da dette påvirker hundehold i hele Norge. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, LaptopPute skrev:

Denne episoden viser fine og gode belønningsbaserte metoder med dyr. 

 

 

Fine eksempler dette, men det de gjør med den lille hunden i denne filmen likner jo på det Maren gjør med  lille Pippi i serien. 

Forskjellen er kanskje bruk av Nei når hunden gjør noe som man ikke ønsker. Der er jeg enig med deg, det er unødvendig med en lyd/ord for det man ikke ønsker, det er bedre å få hunden til å gjøre det man ønsker og rett og slett ignorere det man ikke ønsker.

 

Anonymkode: a1859...343

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest LaptopPute
11 minutter siden, AnonymBruker said:

 

Fine eksempler dette, men det de gjør med den lille hunden i denne filmen likner jo på det Maren gjør med  lille Pippi i serien. 

Forskjellen er kanskje bruk av Nei når hunden gjør noe som man ikke ønsker. Der er jeg enig med deg, det er unødvendig med en lyd/ord for det man ikke ønsker, det er bedre å få hunden til å gjøre det man ønsker og rett og slett ignorere det man ikke ønsker.

 

Anonymkode: a1859...343

Du kan ikke bare ignorere. Du må også forhindre at atferden skjer da den som regel er selvforsterkende. Med Pippi så lar både instruktør og eier henne mislykkes ved at hun får løpe og bjeffe. Hun lærer hele tiden at det lønner seg og bjeffe og jage på fremmede for da forsvinner jo situasjonen til slutt. Hun viser at hun er redd. Her burde de hatt på bånd og trent motbetinging og gradvis tilnærming til menneskene som kom inn i butikken. Og da mener jeg i en tilpasset sele, ikke i halsbånd. 

I tillegg savner jeg stressreduserende aktiviteter som kan bygge mestring og selvtillit. Hunden i filmen her ser vi får prøve seg på et beriket miljø. Hvor er disse aktivitetene for hundene på Nrk? 

Endret av LaptopPute
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, MalloryK skrev:

Stor forbedring med Anton! Ikke så mye med de andre dessverre. Mali hoppet jo opp og prøvde å bite eieren i fjeset!

Vi får ikke sett så mye til Medo

Ikke helt enig med deg der. Synes det var gode forbedringer hos flere jeg da. 
 

Veldig synd med tilbakefall hos Iris, men etter det jeg har sett på IG så blir det bedre igjen der også. 🙂 

Anonymkode: 3b0de...e38

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, LaptopPute skrev:

Ja, hun kommer nok til å lære henne hjelpesløshet med å ta henne inn i Oslo sentrum og overstimulere henne. Hva er galt med desestivisering og motbetinging? Vi vet at det fungerer. Vi vet at det er det mest dyrevennlige. Hvorfor skal hunder tvinges inn i situasjoner som gir økt stress, angst og mer aggressjon?

 

Iris er en Border Collie. Hun gjeter biler og folk i bevegelse. Har sett dette utallige ganger. Du vil ALDRI kunne få motivert en Border som er så tent kun gjennom positiv forsterkning. Til sammenligning: du kan sette ei løpsk tispe og en saueflokk ved en Bordergutt. Han velger å gjete. Ergo kan du vifte så mye pølse du bare orker foran henne uten at det har noe effekt. Gjeterinnstinktet er så sterkt at det trumfer kjønnsdriften. Det er en unik egenskap for rasen som i all hovedsak er avla for å jobbe. 

Synes den blokkeringa de gjør med å trampe i bakken funker men timingen kunne sikkert vært bedre. Det tror jeg Maren kan treffe bedre på. 

Det ideelle hadde selvsagt vært å la henne få utløp for innstinktet sitt ved å få gjete for så å ta bort gjetingen andre steder. Hun hadde kunne sikkert blitt en knakende god arbeidshund. 


 

Anonymkode: e33eb...9b1

  • Liker 14
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest LaptopPute
8 hours ago, AnonymBruker said:

 

Iris er en Border Collie. Hun gjeter biler og folk i bevegelse. Har sett dette utallige ganger. Du vil ALDRI kunne få motivert en Border som er så tent kun gjennom positiv forsterkning. Til sammenligning: du kan sette ei løpsk tispe og en saueflokk ved en Bordergutt. Han velger å gjete. Ergo kan du vifte så mye pølse du bare orker foran henne uten at det har noe effekt. Gjeterinnstinktet er så sterkt at det trumfer kjønnsdriften. Det er en unik egenskap for rasen som i all hovedsak er avla for å jobbe. 

Synes den blokkeringa de gjør med å trampe i bakken funker men timingen kunne sikkert vært bedre. Det tror jeg Maren kan treffe bedre på. 

Det ideelle hadde selvsagt vært å la henne få utløp for innstinktet sitt ved å få gjete for så å ta bort gjetingen andre steder. Hun hadde kunne sikkert blitt en knakende god arbeidshund. 


 

Anonymkode: e33eb...9b1

Hun er redd. Hun trenger laaang avstand til det hun reagerer på. Man ser i episode 4 at hun lenge ser på  stressoren før hun reagerer. Det er der instruktør skulle bedt eierne om å belønne. Hun viser et kjempepotensiale til å kunne trene kindereggmetoden. Likevel venter de til Iris har mislyktes, og tar henne etter hun har reagert. Her kunne de jo forebygd hele utageringen. Det er merkelig, uetisk og rett og slett svært manglende kunnskap.

Endret av LaptopPute
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg har kommentert her tidligere, men det ligger nå i splittet innlegg under kjæledyr.

 

Vi har to Border Collier, hvorav den eldste har veldig lik atferd som Iris når vi møter hunder på tur. Jeg kjenner meg virkelig igjen i både frustrasjon og følelser! Vi har hatt samme problematikk med laber interesse for godbiter ute, og dermed vanskelig å belønne ønsket atferd når belønningen for hunden ikke var interessant nok til å fortsette den ønskede atferden. Det kom som lyn fra klar himmel etter første løpetid! Verdens mest sosiale hund, på ingen måte redd andre hunder, men kliiiin gærn i møte med hunder i bånd på tur. Vi her hatt oppturer og nedturer, prøvd klikker, testet ulike avstander, trent på passering i turløypa hver søndag, ingen ting hjalp. Tok kontakt med instruktør som kort og enkelt sa at; når hunden har holdt på slik så lenge, så er dette blitt hennes reaksjon i møte med hunder, og det krever mye å få henne ut av denne atferden. Er det ikke interesse for godbiter, så er ikke dette rette metoden. Hun må avbrytes før hun setter igang, for starter hun får vi ikke stoppet henne. Vi må blokkere, blokkere, blokkere, spisser hun ørene og viser tegn til å utagere skal vi blokkere for å få henne ut av modus. Så må hun vite hva hun skal gjøre istedenfor, og da er kommando «gå fot» innlært, og da belønnes hun for å gå fot både før passering, under passering og mye etter passering. Men vi kan fremdeles ikke gå tur uten å være i forkant, jeg kan ikke lytte til musikk og vandre mens jeg drømmer meg bort. Jeg må følge med hele tiden, fordi at kommando «gå fot» er nytteløst hvis hun først går i utagerende modus. Jeg må alltid være i forkant. 

Jeg ser mange her kan hundetrening og har god peiling, som kommer med kritikk fordi «de skulle heller ha gjort slik og slik». Men vi har selv vært, og er fortsatt, eiere av en hund som minner mye om Iris. Min erfaring er at «den o-store hundeboka» ikke alltid fungerer. Vi prøvde alt før vi kontaktet instruktør som sa at vi ikke var på et stadium hvor godbiter og belønning ville fungere, hunden må få en konkret oppgave å gjøre istedenfor, i vårt tilfelle å gå fot. Så ta det derifra ... Vår andre hund har interesse av godbiter, og kan trenes etter alle tips og triks i boka. Og det er en enorm forskjell på hvordan vi trener dem! Derfor trener jeg og mannen hver sin hund fordi vi jobber så ulikt med dem. 

  • Liker 14
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes i allefall det er for tidlig å «gi opp» når det gjelder Iris; hun er bare 1 år, og i den alderen der kan de være skikkelig håpløse fjortiser i verste tenåringsopprøret. Hun er veldig ung enda, så de må repetere og repetere i det uendelige, før eller siden blir hun mere voksen. 

Vi har en engelsk setter selv som var rimelig lost case i 1års-alderen. Nå er hun straks 3 år og er en helt annen hund, mye roligere og helt klart mere voksen. Da hun var på samme alder som Iris så gikk jeg ikke tur alene med henne pga hun dro så fælt i båndet og ville helst løpe etter både biler og joggere. Hun kunne kommandoen «på plass», da var hun kjapp til å komme seg på plass ved siden av oss, men 2sek etter så var det glemt og det var påˋn igjen. Da hun rundet to år derimot så kunne vi se at det gradvis ble en mental endring hos henne. Nå så er det å gå tur med henne en fin opplevelse, både biler og joggere får være i fred. Såklart hun glemmer seg litt og blir ivrig og dermed drar i båndet, men ett enkelt «på plass» funker nå fint. 

Jeg tror fortsatt at eierene til Iris må jobbe med seg selv og omstille den negative energien de utsondrer når de går tur med Iris, hunder oppfatter både kroppsspråk og sinnstemninger. Jeg kan forstå at de gruer seg til å gå tur når Iris er som hun er, men jeg tror dessverre lista for hvordan turen blir er lagt allerede før de går ut ytterdøra. I tillegg så savner de naturlig nok de to hundene som tragisk nok omkom i brann, og jeg tror de sammenligner Iris med de tidligere hundene og har forhåpninger til Iris basert på hvor eksemplariske de var.

Nå er ikke jeg hundepsykolog akkurat, men jeg tror at med ett sånt utgangspunkt så faller Iris igjennom. Iris kan aldri bli som dem; Iris er en helt annen rase og har ett helt annet utgangspunkt. Det som funket på de tidligere hundene funker nødvendigvis ikke for Iris. I tillegg så tror jeg ikke det er så lurt å anskaffe seg ny hund når man er i en sorgprosess etter en tidligere hund. En ny hund må få komme inn i en familie på sine egne forutsetninger og ikke som ett smerteplaster etter en avdød hund. Jeg tror Iris merker dette, hun klarer ikke fylle forventningen, og jeg tror hun merker at de har angret på at de fikk henne. 

Jeg håper i allefall at de ikke gir henne opp, tror hun har potensial til å bli en skikkelig fin familiehund. Hun er bare 1 år, gi henne tid til å bli mentalt voksen 
 

 

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

På 20.1.2020 den 15.01, AnonymBruker skrev:

Synes ikke hun Thea bør ha ansvar for den hunden. Hun har ikke litt kontroll.

Anonymkode: f1866...3cf

Er det hun med den kamphunden? 

I så fall enig med seg, jeg håper at jeg aldri møter på de i Oslo. Ser de er mye på tur i kjente områder for meg😵

Anonymkode: c893b...419

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Huff. Hadde vært livredd for den hunden til Thea. Er allerede ganske redd for hunder og den rasen hun har ser ikke særlig snill ut generelt. 

Anonymkode: 5a7a8...a2d

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg mener at en ung og usikker jente som Thea ikke burde ha en sånn kamphund. Helt feil rase for henne. Kan potensielt blir farlig hvis hunden blir for voldsom og hun mister kontrollen....

Og Iris, stakkars! Så stresset og redd. Noen ganger tenker jeg at slike hunder kanskje burde vært mer slitne før de trente på ting som var vanskelig? At man hadde jogget en lang tur først eller gått lang skogtur. Da hadde hun hatt mindre energi til å klikke på alt rundt seg og kanskje faktisk klart å overse mer....

 

Anonymkode: a1859...343

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...