Gå til innhold

Fra bølle til bestevenn


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

1 minutt siden, Gliffy said:

Poenget var at det er stor sannsynlighet for at de har prøvd de vanligste metodene. 

Ja, men de vanligste metodene er ikke nødvendigvis desensitivisering og motbetinging. Det er de mest effektive. Fra sånn eierene behandlet iris når vi først så de på skjermen, så tviler jeg veldig sterkt på at de har vært hos noen som trente med utelukkende positive metoder. Men igjen, det blir bare synsing fra vår side, for siden adferdskonsulent ikke er en beskyttet tittel, så er det umulig for oss å vite hva i huleste de har gjort med hunden, og derfor er det også veldig rart de ikke utdyper noenting mer om dette i programmet.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Just now, nurcos said:

Ja, men de vanligste metodene er ikke nødvendigvis desensitivisering og motbetinging. Det er de mest effektive. Fra sånn eierene behandlet iris når vi først så de på skjermen, så tviler jeg veldig sterkt på at de har vært hos noen som trente med utelukkende positive metoder. Men igjen, det blir bare synsing fra vår side, for siden adferdskonsulent ikke er en beskyttet tittel, så er det umulig for oss å vite hva i huleste de har gjort med hunden, og derfor er det også veldig rart de ikke utdyper noenting mer om dette i programmet.

Nettopp, vi aner ikke hva de har prøvd (annet enn at det er mye). Er det ikke desensitivitering de driver med? Når han sykler rundt og rundt og de gradvis legger til større utfordringer i kombinasjon med belønning når hunden ikke jager? 

Ja, det er synd vi ikke får vite mer om hvorfor de anbefaler de tingene de gjør. Kunne gjerne tenkt meg noen slags "fakta innslag" eller lignenede der det blir forklart mer om hunders adferd og hvorfor de gjør som de gjør. Det blir vel ikke så bra doku-såpe på den måten, men jeg tror de undervurderer folks interesse for kunnskap. Burde vært utdypet mye mer. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Gliffy said:

Nettopp, vi aner ikke hva de har prøvd (annet enn at det er mye). Er det ikke desensitivitering de driver med? Når han sykler rundt og rundt og de gradvis legger til større utfordringer i kombinasjon med belønning når hunden ikke jager? 

Ja, det er synd vi ikke får vite mer om hvorfor de anbefaler de tingene de gjør. Kunne gjerne tenkt meg noen slags "fakta innslag" eller lignenede der det blir forklart mer om hunders adferd og hvorfor de gjør som de gjør. Det blir vel ikke så bra doku-såpe på den måten, men jeg tror de undervurderer folks interesse for kunnskap. Burde vært utdypet mye mer. 

Fra hva jeg har sett (jeg har kun sett 3 episoder, før jeg ikke orket mer) så hadde de ikke store nok avstander til at det fungerte. Når du jobber med desensitivisering og motbetinging, så trenger du stor avstand fra triggeren, og så belønner du når hunden er oppmerksom på triggeren. Så du jobber hele tiden ut ifra en avstand hvor hunden ikke reagerer. Hvis hunden reagerer, så trenger du større avstand. Til slutt vil du få en hund som kan stå ved siden av triggeren uten å ense den.

https://hunomhund.no/fagstoff-og-tips/desensitivisering-og-motbetinging-hva-det-er/

Her har du en god tekst som forklarer det bedre enn jeg gjør :)

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, nurcos said:

Fra hva jeg har sett (jeg har kun sett 3 episoder, før jeg ikke orket mer) så hadde de ikke store nok avstander til at det fungerte. Når du jobber med desensitivisering og motbetinging, så trenger du stor avstand fra triggeren, og så belønner du når hunden er oppmerksom på triggeren. Så du jobber hele tiden ut ifra en avstand hvor hunden ikke reagerer. Hvis hunden reagerer, så trenger du større avstand. Til slutt vil du få en hund som kan stå ved siden av triggeren uten å ense den.

https://hunomhund.no/fagstoff-og-tips/desensitivisering-og-motbetinging-hva-det-er/

Her har du en god tekst som forklarer det bedre enn jeg gjør :)

Takk, den skal jeg lese. Syns det er veldig  interessant å lære om dyrs adferd. 😊

Jeg kan ikke så mye om hund, men kan en del om andre dyr, og ganske mye om hvordan TV lages. Det er derfor jeg føler meg sikker på at det er en del vurderinger som ikke kommer fram. Kan godt hende de starta med mye lengre avstand for eksempel, men at det å gå så sakte fram som er anbefalt blir alt for kjedelig TV. Så viser de kun akkurat den gangen hunden reagerer. Dumt, for da blir det jo en form for vranglære. Mange folk ser jo på og tar til seg det de ser. 

For øvrig skjønner ikke jeg heller bæra av å trekke i en hund på 85 kilo som ikke vil. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Gliffy skrev:

Å trampe i bakken og si nei er da ikke straff som sådan. Det er en måte å vende oppmerksomheten til hunden vekk fra det den driver med. På samme måte som man kam bli streng i stemmen til et barn. 

I et sånt program er det jo veldig mye vi ikke får se. Har tro på at hum Maren vet hva hun driver med. Hun har nok mer peiling enn oss lekfolk på KG i alle fall. 

Som du ser i denne tråden, så er det her på kvinneguiden ekspertene sitter, anonymt bak tastaturene sine 😅

Anonymkode: 4474d...942

  • Liker 23
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Gliffy skrev:

Takk, den skal jeg lese. Syns det er veldig  interessant å lære om dyrs adferd. 😊

Jeg kan ikke så mye om hund, men kan en del om andre dyr, og ganske mye om hvordan TV lages. Det er derfor jeg føler meg sikker på at det er en del vurderinger som ikke kommer fram. Kan godt hende de starta med mye lengre avstand for eksempel, men at det å gå så sakte fram som er anbefalt blir alt for kjedelig TV. Så viser de kun akkurat den gangen hunden reagerer. Dumt, for da blir det jo en form for vranglære. Mange folk ser jo på og tar til seg det de ser. 

For øvrig skjønner ikke jeg heller bæra av å trekke i en hund på 85 kilo som ikke vil. 

Det der gjorde de for TV, helt klart. Men hvis de hadde gjort noe trening på forhånd tror jeg ikke de  ville ødelagt eventuell framgang på den måten. Og ja folk tar det til seg dessverre. Men mulig de har brukt mer avstand senere, det vet vi jo ikke.

Det er ikke det at man ikke kan lykkes om man begynner på den måten, det er bare urettferdig mot hunden fordi man legger opp til at den skal feile, og så skal man kjefte på den og hunden vet jo ikke at den ikke har lov, så den skjønner ingenting.
Og så det at man prøver det hjemme. Jeg har selv hatt en schæfer som jaget katter, og å kjefte på henne var umulig, det gikk ikke å "sette grenser" for henne, hun var verre enn border collien. Og jeg gjorde det verre også ved å gjøre alle feil i boka og til slutt var det umulig å jobbe med det. Jeg hadde selvsagt lært at man skulle "være leder" og "sette grenser" av nettopp slike TV-trenere.
Senere med min neste hund lærte jeg at man må begynne med nok avstand, lære inn kontakt, bruke motbetinging (lære å forbinde noe annet med triggeren enn frykt/aggresjon) og endre følelsene til hunden, og for en revolusjon i hundeholdet! Det var nå jeg skulle hatt den schæferen.. Og for en forskjell det hadde gjort om jeg hadde fått sett belønningsbaserte trenere på TV den gangen.

Ikke det at jeg mener at Maren er en dårlig trener, det er hun absolutt ikke. Men å kalle seg "positiv trener" med det som man forbinder med det, nemlig noen som jobber med belønningsbaserte metoder og unngår straff, det er ikke riktig. Det er også uheldig at hun lærer bort kjefting, tramping, og så jeg ikke rykking i båndet fra eieren også? Og draing av hunder som kanskje har vondt etc. Og det forsterkes av at Cesar Millan også holder på med det samme, drar hunder ut i svømmebasseng når de er redd for vann blant annet, og opp trapper som de ikke vil gå i. Det er ikke greit, og det finnes andre måter å trene dette på som er gøyere for alle involverte.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

9 timer siden, Gliffy skrev:

Et barn skvetter også til om man blir streng i stemmen. Det er ikke straff av den grunn. Det er en måte å få oppmerksomhet på når vanlig stemme ikke virker.

Man ser jo helt tydelig at Iris er ukomfortabel i situasjonen. Først demper hun, og når signalene hennes blir ignorert prøver hun å flykte, noe som ikke er mulig fordi hun holdes i kort bånd. Trist. Hun må være en utrolig snill hund som ikke har eskalert til sterkere signal enda.

Anonymkode: 50e81...30d

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 timer siden, AnonymBruker skrev:

Man ser jo helt tydelig at Iris er ukomfortabel i situasjonen. Først demper hun, og når signalene hennes blir ignorert prøver hun å flykte, noe som ikke er mulig fordi hun holdes i kort bånd. Trist. Hun må være en utrolig snill hund som ikke har eskalert til sterkere signal enda.

Anonymkode: 50e81...30d

Jeg skal ærlig innrømme at Iris sin atferd gjør meg veldig engasjert, nettopp fordi jeg kjenner henne enormt igjen i vår egen hund av samme rase. Hun reagerer ikke på biler eller annet, men atferden er helt lik Iris sin når hun møter andre hunder. 
 

Vi har fått hjelp av instruktør, etter forsøk på blant annet kinderegg-metoden med klikker ikke fungerte, og for hver løpetid hunden hadde ble hun vanskeligere og vanskeligere å håndtere når hun først fikk «blacout» (for ja, atferden minnet mest om en blackout). Ikke fikk vi kontakt med henne og hun responderte ikke på noe - og dette er en utrolig lydig, arbeidsvillig og lojal hund, så en slik atferd er helt i strid med slik vi kjente henne. Vi nådde bunnen da vi møtte en hund som reagerte likedan som vår hund, og vår hund reagerte ved å bite over mannens arm i et forsøk på å komme seg løs og bort til den andre hunden (heldigvis hadde han boblejakke på, så ingen skader). Igjen, vi snakker om en ufattelig snill hund som aldri ville gjort noe slik om hun ikke hadde «blackout». 
 

Hva sa instruktøren? Jo, dette er så alvorlig at det å stå å vifte med godbiter mens en hund passerer på 100 meters avstand gir ingen mening. Fordi atferden kan skape såpass alvorlige situasjoner (hva om episoden med biting hadde skjedd en varm sommerdag med t-skjorta på???). Hvordan skal du, i en reel hverdag, klare å gradvis lære hunden å passere andre hunder i normal avstand? Vi kan faktisk ikke bestemme at i dag skal vi passere hunder på 100 meters avstand, i morgen prøver vi 75 meter. Fordi hundene kommer ofte ut av det blå, plums på rundt neste sving. Og da kan de farlige situasjonene oppstå. Om atferden var mildere og mindre alvorlig, klart, da har man den tiden. Men slik jeg ser Iris, og opplevde vår egen hund, er tid en mangelvare. 
 

Vi måtte unngå å la hunden få «blackout», og selv om vi ikke ble instruert til å trampe eller rope «nei», så lærte vi andre metoder å få oppmerksomhet på. Blant annet ved å blokkere hunden. Hunden vår gikk fint i bånd, men vi måtte lære henne å aldri gå foran oss, fordi at dersom hun gikk foran oss var blokkering umulig. Deretter fikk hun kommando «gå fot» og dette hjalp veldig fordi at vår arbeidsvillige hund fikk en annen oppgave å gjøre enn å jakte på møtende hunder. 
 

At folk her kommenterer som om at det å trene utelukkende positivt med godbiter er så lekende lett - ja, kanskje i mange tilfeller (spesielt når hundens interesse for godbiter er stor). Men å jobbe slik når man jobber med en hund som reagerer så voldsomt utifra instinkt er ikke så lett som det høres ut som... 

  • Liker 21
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vil bare prøve komme denne myten til livs om at det ikke "går an" å få en hund til å slutte å reagere med belønningsbaserte metoder. Det kan man absolutt, men det er ikke så mange som gjør det, og jeg har inntrykk av at det er ikke så mange som faktisk vet hvordan det gjøres heller. Ja, man må kontrollere miljøet til hunden i mellomtiden, det kan man gjøre ved å skape mer avstand, velge steder å gå tur der man har mer kontroll over miljøet, og bruke munnkurv.
Her er en serie med videoer som viser fremgangen med utelukkende belønningsbaserte metoder. Dette er en hund som har bitt flere mennesker, og som også prøver å bite treneren første gang han ser han. Han har munnkurv på, og Pawfessor har filmet dette for å ha det på film og vise det, vanligvis ville han aldri latt hunden øve på adferden.
https://youtu.be/MkWXVwP7x7w

https://www.youtube.com/watch?v=peCikoEEHog

https://www.youtube.com/watch?v=D1BKJYKYzqQ

https://www.youtube.com/watch?v=6tE47EamH5g

https://www.youtube.com/watch?v=s7Opd4ZKrzs

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Liker hele serien veldig godt, men syns spesielt siste episode (ep. 5) var veldig bra og forklarende. Virker som de har brukt så mye tid på å filme eierne og vise fram det hundene gjør galt, at først nå er det tid til å vise tvseerne mer grundig innpå metodene hun bruker. Tror også mye av grunnen til at metodene har funket litt dårlig med Iris og Pippi handler om timingen til eierne. Maren er så på pletten og belønner Iris hele tiden på rett tidspunkt på sekundet! Inspirerende og koselig serie, selv for oss som ikke eier egen hund. 

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Syns fortsatt at Anton blir så urettferdig behandlet. Dytting og draing i alle kanter, som om han bare er "sta" og trassig. Dette er jo ikke "lolol vil bare kjøre mæsja". 

Anonymkode: 45690...c25

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Syns fortsatt at Anton blir så urettferdig behandlet. Dytting og draing i alle kanter, som om han bare er "sta" og trassig. Dette er jo ikke "lolol vil bare kjøre mæsja". 

Anonymkode: 45690...c25

Hva ville du gjort?

Anonymkode: 4474d...942

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det var en glede å se Iris i gårsdagens episode; å se hvor godt hun kan fungere og hvor harmonisk hun kan være i samspill med Maren og de andre hundene til Maren. Iris løp løs rundt sammen med hundeflokken til Maren, kom når Maren ropte gjengen til seg, ikke noe stress og utagering. 

Bare det at hun mestret Majorstuen var helt utrolig fint å se! En episode der Iris gikk i klikk, men hun hentet seg fort inn igjen og ingen nye tilfeller der hun gikk i lås. Det var så tydelig å se samspillet Iris hadde med Maren under den store testen, hun holdt øyekontakt i situasjoner der hun ble usikker og det var tydelig at Iris fokuserte på Maren og leste Marens signaler. Maren og Iris leste hverandres signaler, veldig fint å se på. 

Så; Iris er jo ikke håpløs og en lost case, sammen med den rette personen så fungerer hun. Det at Maren tok Iris med seg hjem for å bryte ut av det fastsatte daglige mønsteret var nok kjempelurt. Håper bare ikke Iris går tilbake til gamle (u)vaner når hun kommer hjem igjen. 

Etter denne episoden så er det for meg tydelig at det er ikke bare Iris det må jobbes med, men eierene sin holdning og væremåte ovenfor Iris, og de fastsatte mønstrene må brytes opp. Relasjonen mellom Iris og eierene må jobbes med. 

  • Liker 23
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 hour ago, skruf said:

Det var en glede å se Iris i gårsdagens episode; å se hvor godt hun kan fungere og hvor harmonisk hun kan være i samspill med Maren og de andre hundene til Maren. Iris løp løs rundt sammen med hundeflokken til Maren, kom når Maren ropte gjengen til seg, ikke noe stress og utagering. 

Bare det at hun mestret Majorstuen var helt utrolig fint å se! En episode der Iris gikk i klikk, men hun hentet seg fort inn igjen og ingen nye tilfeller der hun gikk i lås. Det var så tydelig å se samspillet Iris hadde med Maren under den store testen, hun holdt øyekontakt i situasjoner der hun ble usikker og det var tydelig at Iris fokuserte på Maren og leste Marens signaler. Maren og Iris leste hverandres signaler, veldig fint å se på. 

Så; Iris er jo ikke håpløs og en lost case, sammen med den rette personen så fungerer hun. Det at Maren tok Iris med seg hjem for å bryte ut av det fastsatte daglige mønsteret var nok kjempelurt. Håper bare ikke Iris går tilbake til gamle (u)vaner når hun kommer hjem igjen. 

Etter denne episoden så er det for meg tydelig at det er ikke bare Iris det må jobbes med, men eierene sin holdning og væremåte ovenfor Iris, og de fastsatte mønstrene må brytes opp. Relasjonen mellom Iris og eierene må jobbes med. 

Hun brukte floding. Iris viste dempende signaler. Synes det var trist å se på. Ble brukt floding på Pippi også.

Anonymkode: b4829...965

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 hours ago, AnonymBruker said:

Syns fortsatt at Anton blir så urettferdig behandlet. Dytting og draing i alle kanter, som om han bare er "sta" og trassig. Dette er jo ikke "lolol vil bare kjøre mæsja". 

Anonymkode: 45690...c25

Veldig. Og han har på halvstrup. Det er dyreplageri.

Anonymkode: b4829...965

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

10 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hva ville du gjort?

Anonymkode: 4474d...942

Her er hvordan få hunden ut i vann, men det kan brukes med alt som hunden "ikke vil". Om hunden ikke er sulten, gi mindre mat og frist med favoritt-godbiten. Jeg tror den hunden har vondt forresten, har vanskelig for å forstå at hunder ikke vil gå tur.
Min hund har lært en smattelyd som betyr "se her", pluss at hun kan innkalling, slik får jeg henne med meg om hun f.ex. ikke vil gå hjem og blir mer opptatt av noe annet. Jeg slipper å dra henne med meg. Selv om jeg kunne faktisk dratt henne de siste metrene hjem når hun er misfornøyd med for kort tur. Da somler hun veeeldig, men det er lett å avbryte og få henne engasjert.

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hun brukte floding. Iris viste dempende signaler. Synes det var trist å se på. Ble brukt floding på Pippi også.

Anonymkode: b4829...965

Hva er Floding? 

Anonymkode: f8745...752

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hun brukte floding. Iris viste dempende signaler. Synes det var trist å se på. Ble brukt floding på Pippi også.

Anonymkode: b4829...965

Tenker du at Iris var så stresset at hun nærmest var i sjokk (freece)? 

Anonymkode: 984fa...424

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...