Gå til innhold

Fra bølle til bestevenn


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg gir opp denne tråden. Bare jammer og klag fra "ekspertene".

Anonymkode: 4474d...942

  • Liker 27
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

9 minutter siden, Cleopatra70 skrev:

Jeg syns det er for vondt å se på dette, men skal ta og sjekke ut siste episode nå så jeg vet hva det snakkes om.
Bare introen....hva er det de driver med? Hundene er jo helt ute av kontroll og utagerer over hele linja? Hvorfor går Iris på smale stier hvor det sykler folk forbi, i halsbånd slik at hun omtrent henger seg selv? Hvorfor går schæferen på tur på smale gangveier?

For både Iris og eierne er mestring viktig. Hvorfor skaper de ikke et miljø der de har framgang istedenfor at de møter veggen hele tiden? Man mister forholdet sitt til hunden på denne måten, man føler at både man selv og hunden er helt håpløs. Jeg har vært der, med schæferen min som klikket i vinkel bare hun luktet katt. Da på den tiden hadde jeg ikke funnet positiv forsterkning, motbetinging og desensitering. Jeg trodde hunden skulle "respektere meg" og at "energien" min skulle roe ned hunden....eh ja, som om instinkter og frykt kan respektere noen, og som om man kan tvinge seg selv til å være rolig. Glad jeg kom bort fra den tenkningen, som forøvrig kom fra et annet kjent TV-program.
Eierne til Iris føler seg mislykkede fordi de ikke klarer å være like rolige som Maren, og Maren ber dem om å "skjerpe seg" når de blir nervøse. Hva med å senke kriteriene? Hva er greia med å sette Iris i bymiljø med nervøse eiere?
Hvorfor lærer hun ikke eierne kontakt? Maren selv trener jo kontakt med hunden, men eierne gjør det ikke, og de skal klare dette uten godbiter? Maren bruker kontakt og godbiter. Det var det første jeg lærte på kurs på Innlandet Hundesenter, og det er grunnleggende for alt annet jo...å lære inn en god kontakt med godbiter med høy verdi.
Dette er vondt å se på og helt unødvendig. Så trist.
Iris jager med eier, ikke fordi hun "elsker å jage", hun er redd biler, og har ikke noe annet å fokusere på når hun er med eier. Med Maren har hun noe annet å fokusere på, hun hopper opp på Maren istedenfor å prøve å stikke av, hun er redd! Hun elsker ikke noe i denne situasjonen! Hvor er treningen med eierne? Hvor er verdens beste godbiter?
"Jeg gleda meg til å vise dem at det er bare å kose seg på tur med Iris" Eh ja....for en erfaren hundetrener som vet hvordan de skal trene kontakt.
Jeg tror faktisk også at Iris "skjerper seg" med Maren fordi hun er ny. Det er en kjent sak at når man får omplasseringshund så er hunden eksemplarisk i 14 dager, og så begynner den å slappe av og da ser man problemene.
Nei dett er vondt å se på. Få de stakkars eierne inn i et kontrollert miljø, få fekk triggerne, la dem lære seg kontakt med hunden, let frem det ALLER beste hunden vet og knytt dem sammen. Lær inn en kontaktlyd, la Iris søke seg til dem, og øv på dette så det blir automatisk, introduser så noe som beveger seg på avstand, tren på et jorde med en bilvei 100 meter borte, tren med en sykkel 100 meter borte, minsk så avstanden over tid. Hvor vanskelig er dette? Jeg skjønner det ikke. Gjør de dette for TV?

Hvorfor skal Iris ta kontakt med eierne uten belønning, mens Maren gir henne belønning? Svar meg på dette dere fans av programmet. "Det er innlært som hun sier", sier eieren. Nei, det er ikke innlært. Det er ikke innlært og du er ikke mislykket kjære eier, jeg slet akkurat like mye som deg! Åh jeg får så vondt av dem.

Lær dem dette for guds skyld:

Dette under kan man gjøre i absolutt nødssituasjoner der man ikke kan unngå å komme for nær trigger. (Sophia Yin fikk kritikk for grime-bruken og gikk bort fra det etterpå. Man kan få tilnærmet samme kontroll med en sele med feste foran, og at man fester i den og halsbåndet samtidig.)

Man kan bruke en hvilken som helst sele med feste foran, trenger ikke være denne trange selen som kanskje gnager ved albuene: image.png.d83466a16819641097c328eb1b6753ab.png

Eiere, om dere ser dette, sjekk ut Kikopup, Dr Pawfessor, Grisha Stewart, Patricia McConnel, Jean Donaldson, Leslie McDewitt, Nando Brown, Turid Rugaas etc. og plukk ut norske trenere som trener etter disse metodene.
Passeringskurs med Nina Haaland fra Hund i Fokus, dette er vel for kjedelig til å vise på TV:

 

Har du selv hatt hund som gjør utfall mot mennesker? Eller kun en hund som gjør utfall mot katter? Det er en viss forskjell der..en hund som gjør utfall mot katter utgjør ikke en livsfare, så her kan man bruke tid på treningen. En hund som gjør utfall mot mennesker - her har man ikke tid til å dulle og stulle, man må kjappest mulig plukke vekk den farlige adferden! Hos oss mennesker funker konsekvenser når vi tar valg som er farlige. Hva er det som gjør at tror at hunder ikke forstår konsekvenser? Hvis du ser i dyreriket - hvordan oppdrar dyrene hverandre? Med konsekvenser. Og belønning når man oppfører seg (man blir inkludert i gjengen når man oppfører seg bra, og ekskludert når man ikke kan oppføre seg). Maren «straffer» overhodet ikke, hun gir konsekvenser, og snur om på tankesettet til hundene. Hundene lærer seg å forbinde tidligere stressede situasjoner til å bli noe ufarlig. På mennesker bruker man feks eksponeringsterapi ved panikkangst. Det skaper enorm mestringsfølelse hos både mennesker og dyr, når man tør å gå over terskelen til det som føles ekstremt skremmende. At folk anser ordet NEI eller tramping i bakken som dyremishandling..vel..det er latterlig. Hva skjer med et barn som aldri lærer ordet nei, eller får konsekvenser for handlingene sine? De blir ufordragelige og utagerende. 
 

Iris trenger trygghet, kjærlighet og tillit, og en tydelig leder. En tydelig leder utviser ro også i stressede situasjoner. Eierne hennes må først og fremst bli trygge på seg selv og det de gjør, for å kunne overføre tryggheten sin til Iris.

  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 timer siden, Vera skrev:

Har du selv hatt hund som gjør utfall mot mennesker? Eller kun en hund som gjør utfall mot katter? Det er en viss forskjell der..en hund som gjør utfall mot katter utgjør ikke en livsfare, så her kan man bruke tid på treningen. En hund som gjør utfall mot mennesker - her har man ikke tid til å dulle og stulle, man må kjappest mulig plukke vekk den farlige adferden! Hos oss mennesker funker konsekvenser når vi tar valg som er farlige. Hva er det som gjør at tror at hunder ikke forstår konsekvenser? Hvis du ser i dyreriket - hvordan oppdrar dyrene hverandre? Med konsekvenser. Og belønning når man oppfører seg (man blir inkludert i gjengen når man oppfører seg bra, og ekskludert når man ikke kan oppføre seg). Maren «straffer» overhodet ikke, hun gir konsekvenser, og snur om på tankesettet til hundene. Hundene lærer seg å forbinde tidligere stressede situasjoner til å bli noe ufarlig. På mennesker bruker man feks eksponeringsterapi ved panikkangst. Det skaper enorm mestringsfølelse hos både mennesker og dyr, når man tør å gå over terskelen til det som føles ekstremt skremmende. At folk anser ordet NEI eller tramping i bakken som dyremishandling..vel..det er latterlig. Hva skjer med et barn som aldri lærer ordet nei, eller får konsekvenser for handlingene sine? De blir ufordragelige og utagerende. 
 

Iris trenger trygghet, kjærlighet og tillit, og en tydelig leder. En tydelig leder utviser ro også i stressede situasjoner. Eierne hennes må først og fremst bli trygge på seg selv og det de gjør, for å kunne overføre tryggheten sin til Iris.

Jeg vet ikke om det er vits i å svare på dette. Jeg vet ikke hvorfor du drar inn utagering mot mennesker en gang, for Iris utagerer ikke mot mennesker. Tilfeldigvis har jeg faktisk en hund som utagerer mot mennesker, men jeg har ikke tid til å skrive om det nå, jeg må ut og gå tur med min reaktive hund.

Jeg har lyst til å spørre om en ting, syns du Cesar Millan gjør riktig her?
For hunden må jo settes på plass ikke sant? Man må vise hvem som er sjefen. Det har ikke noe å si om hunden handler på instinkt eller er redd, for den er jo fullstendig i stand til å kontrollere adferden. Det er jo tross alt slik hunder gjør det seg imellom, og det er vi jo fullstendig i stand til å herme etter som mennesker. Nei, det må være konsekvenser, motbetinging og positiv forsterkning er bare tull i slike situasjoner. :sarkasme:

 

Endret av Cleopatra70
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

43 minutter siden, Cleopatra70 skrev:

Jeg vet ikke om det er vits i å svare på dette. Jeg vet ikke hvorfor du drar inn utagering mot mennesker en gang, for Iris utagerer ikke mot mennesker. Tilfeldigvis har jeg faktisk en hund som utagerer mot mennesker, men jeg har ikke tid til å skrive om det nå, jeg må ut og gå tur med min reaktive hund.

Jeg har lyst til å spørre om en ting, syns du Cesar Millan gjør riktig her?
For hunden må jo settes på plass ikke sant? Man må vise hvem som er sjefen. Det har ikke noe å si om hunden handler på instinkt eller er redd, for den er jo fullstendig i stand til å kontrollere adferden. Det er jo tross alt slik hunder gjør det seg imellom, og det er vi jo fullstendig i stand til å herme etter som mennesker. Nei, det må være konsekvenser, motbetinging og positiv forsterkning er bare tull i slike situasjoner.

 

Om du virkelig mener at Maren og hennes program kan sammenlignes med Cesar Millan..... Da er du etter min mening så langt ute på viddene at du like godt kan starte vinterferien nå. 

  • Liker 30
Lenke til kommentar
Del på andre sider

55 minutter siden, Cleopatra70 skrev:

Jeg vet ikke om det er vits i å svare på dette. Jeg vet ikke hvorfor du drar inn utagering mot mennesker en gang, for Iris utagerer ikke mot mennesker. Tilfeldigvis har jeg faktisk en hund som utagerer mot mennesker, men jeg har ikke tid til å skrive om det nå, jeg må ut og gå tur med min reaktive hund.

Jeg har lyst til å spørre om en ting, syns du Cesar Millan gjør riktig her?
For hunden må jo settes på plass ikke sant? Man må vise hvem som er sjefen. Det har ikke noe å si om hunden handler på instinkt eller er redd, for den er jo fullstendig i stand til å kontrollere adferden. Det er jo tross alt slik hunder gjør det seg imellom, og det er vi jo fullstendig i stand til å herme etter som mennesker. Nei, det må være konsekvenser, motbetinging og positiv forsterkning er bare tull i slike situasjoner.

 

Hvordan i all verden kan du sammenligne Cecar Millan med Maren?? 😂 Han provoserer og trigger hunden, og slår! Herregud..hunden i klippet føler seg truet, og reagerer instinktivt fordi hun er redd. Har du sett noe lignende i TV-programmet vi diskuterer i denne tråden?? Eller noen som støtter denne type mishandling?? Latterlig.

  • Liker 18
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

På 28.1.2020 den 22.07, Gliffy skrev:

Nettopp, vi aner ikke hva de har prøvd (annet enn at det er mye). Er det ikke desensitivitering de driver med? Når han sykler rundt og rundt og de gradvis legger til større utfordringer i kombinasjon med belønning når hunden ikke jager? 

Ja, det er synd vi ikke får vite mer om hvorfor de anbefaler de tingene de gjør. Kunne gjerne tenkt meg noen slags "fakta innslag" eller lignenede der det blir forklart mer om hunders adferd og hvorfor de gjør som de gjør. Det blir vel ikke så bra doku-såpe på den måten, men jeg tror de undervurderer folks interesse for kunnskap. Burde vært utdypet mye mer. 

Helt enig, kunnskap er nøkkelen. Man bør ikke prøve noen metoder uten å vite hvorfor man gjør det. Da aner man ikke hva man skal se etter, eller hva som regnes som suksessfaktorer. Skjønner man hva man driver med kan man også klare å forstå hvorfor noe ikke fungerer.

I siste episode synes jeg det var veldig fint at Maren påpekte under treningen med Anton at de trener ikke bare fordi hunden skal bli enklere å ha med å gjøre, men fordi han skal få det bedre. Her synes jeg hun treffer en kjent spiker på hodet, nemlig at manges motivasjon ligger i at hunden skal tilpasse seg dem, og aldri omvendt. Det er ganske åpenbart at en hund som blir tatt hensyn til, og som blir respektert, utvikler et bedre forhold til sine eiere, et bedre samarbeid. Den blir faktisk enklere å trene. Et paradoks for de som er så redde for at hunden skal tro at den er "sjefen".

Anonymkode: 2bf45...74e

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg trodde det var opprettet en egen "krangletråd" som ble laget pga alle off-topic som kom i denne tråden, og at her kunne vi som liker programmet snakke sammen?

  • Liker 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest LaptopPute
6 hours ago, Cleopatra70 said:

Jeg syns det er for vondt å se på dette, men skal ta og sjekke ut siste episode nå så jeg vet hva det snakkes om.
Bare introen....hva er det de driver med? Hundene er jo helt ute av kontroll og utagerer over hele linja? Hvorfor går Iris på smale stier hvor det sykler folk forbi, i halsbånd slik at hun omtrent henger seg selv? Hvorfor går schæferen på tur på smale gangveier?

For både Iris og eierne er mestring viktig. Hvorfor skaper de ikke et miljø der de har framgang istedenfor at de møter veggen hele tiden? Man mister forholdet sitt til hunden på denne måten, man føler at både man selv og hunden er helt håpløs. Jeg har vært der, med schæferen min som klikket i vinkel bare hun luktet katt. Da på den tiden hadde jeg ikke funnet positiv forsterkning, motbetinging og desensitering. Jeg trodde hunden skulle "respektere meg" og at "energien" min skulle roe ned hunden....eh ja, som om instinkter og frykt kan respektere noen, og som om man kan tvinge seg selv til å være rolig. Glad jeg kom bort fra den tenkningen, som forøvrig kom fra et annet kjent TV-program.
Eierne til Iris føler seg mislykkede fordi de ikke klarer å være like rolige som Maren, og Maren ber dem om å "skjerpe seg" når de blir nervøse. Hva med å senke kriteriene? Hva er greia med å sette Iris i bymiljø med nervøse eiere?
Hvorfor lærer hun ikke eierne kontakt? Maren selv trener jo kontakt med hunden, men eierne gjør det ikke, og de skal klare dette uten godbiter? Maren bruker kontakt og godbiter. Det var det første jeg lærte på kurs på Innlandet Hundesenter, og det er grunnleggende for alt annet jo...å lære inn en god kontakt med godbiter med høy verdi.
Dette er vondt å se på og helt unødvendig. Så trist.
Iris jager med eier, ikke fordi hun "elsker å jage", hun er redd biler, og har ikke noe annet å fokusere på når hun er med eier. Med Maren har hun noe annet å fokusere på, hun hopper opp på Maren istedenfor å prøve å stikke av, hun er redd! Hun elsker ikke noe i denne situasjonen! Hvor er treningen med eierne? Hvor er verdens beste godbiter?
"Jeg gleda meg til å vise dem at det er bare å kose seg på tur med Iris" Eh ja....for en erfaren hundetrener som vet hvordan de skal trene kontakt.
Jeg tror faktisk også at Iris "skjerper seg" med Maren fordi hun er ny. Det er en kjent sak at når man får omplasseringshund så er hunden eksemplarisk i 14 dager, og så begynner den å slappe av og da ser man problemene.
Nei dett er vondt å se på. Få de stakkars eierne inn i et kontrollert miljø, få fekk triggerne, la dem lære seg kontakt med hunden, let frem det ALLER beste hunden vet og knytt dem sammen. Lær inn en kontaktlyd, la Iris søke seg til dem, og øv på dette så det blir automatisk, introduser så noe som beveger seg på avstand, tren på et jorde med en bilvei 100 meter borte, tren med en sykkel 100 meter borte, minsk så avstanden over tid. Hvor vanskelig er dette? Jeg skjønner det ikke. Gjør de dette for TV?

Hvorfor skal Iris ta kontakt med eierne uten belønning, mens Maren gir henne belønning? Svar meg på dette dere fans av programmet. "Det er innlært som hun sier", sier eieren. Nei, det er ikke innlært. Det er ikke innlært og du er ikke mislykket kjære eier, jeg slet akkurat like mye som deg! Åh jeg får så vondt av dem.

Lær dem dette for guds skyld:

Dette under kan man gjøre i absolutt nødssituasjoner der man ikke kan unngå å komme for nær trigger. (Sophia Yin fikk kritikk for grime-bruken og gikk bort fra det etterpå. Man kan få tilnærmet samme kontroll med en sele med feste foran, og at man fester i den og halsbåndet samtidig.)

Man kan bruke en hvilken som helst sele med feste foran, trenger ikke være denne trange selen som kanskje gnager ved albuene: image.png.d83466a16819641097c328eb1b6753ab.png

Eiere, om dere ser dette, sjekk ut Kikopup, Dr Pawfessor, Grisha Stewart, Patricia McConnel, Jean Donaldson, Leslie McDewitt, Nando Brown, Turid Rugaas etc. og plukk ut norske trenere som trener etter disse metodene.
Passeringskurs med Nina Haaland fra Hund i Fokus, dette er vel for kjedelig til å vise på TV:

 

Jeg er så enig. All ære til deg som brenner for hundene! Du er en sånn person som bryr deg om hvordan de har det INNI seg, ikke bare hvordan de skal fremstå UTENPÅ. Folk her som liker dette programmet høres ut som slik som skal ha barn som bare sees, men ikke høres. Er helt sykt. Kom dere inn i 2020. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg prøver å se det positive. Men de samlet hundene sammen igjen. Jeg har mista all respekt jeg hadde for Maren. BOM. Borte.

Anonymkode: b4829...965

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Denne tråden er ikke bare for "Se så søt Anton er"-innlegg, den er også for de som har kritiske tanker om deler av programmet.

Jeg synes den siste episoden nå var veldig bra. Treningen av Medo og Anton var kjempebra og gøy å se på!

Jeg ble også så glad når de endelig fikk beskjed om å si "bra!" og gi godbit til Iris FØR hun reagerte. Da fikk de også mer suksess.

Jeg la også merke til at Maren sa "Skjerp deg!" til eieren til Iris og at hun måtte slutte å være så stresset. Det ser ut som om hun gir samme beskjed til både hund og eier - en kontakt beskjed så skal de roe seg. Problemet er at det er ikke slik stress og anspenthet fungerer, verken hos hunder eller mennesker. Man kan ikke slå det av som en bryter, det sitter i kroppen og tar tid å få bort.

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Jeg prøver å se det positive. Men de samlet hundene sammen igjen. Jeg har mista all respekt jeg hadde for Maren. BOM. Borte.

Anonymkode: b4829...965

De trener jo hver for seg da? 

Anonymkode: 96d01...661

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Tråden er ryddet for latterliggjøring, brukerdebatt og svar til dette. 

Matas, mod. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rørende når eirene til Iris så henne igjen, men dumt den første turen i byen ikke gikk så bra. Heldigvis gikk tur nummer to bedre, håper det går framover for de nå. Jeg er enig med de som mener at eierne til Iris ikke var klar for ny hund, men var i sorg over de gamle og i tillegg har for store forventninger til Iris, noe hun merker.

Herlig at det går så bra med Medo! Flink hund og eiere, og herlig blid hund!

Anton er skjønn, men matmora hans irriterer meg grenseløst. Hun har dullet for mye med han i tidligere episoder, selv om hun vet hun ikke skal, og så må hun lære seg å bli mer bestemt. Mye fornuftig i det Maren sa om at Anton hører mer på matfar pga det er mer rett på sak, korte beskjeder og mindre prat. Veldig rørende da Anton endelig gikk inn i bilen! 

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Får litt vondt av Iris. Eierene virker ikke helt tilstede føler jeg. 

Anonymkode: f1866...3cf

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

20 timer siden, AnonymBruker skrev:

Får litt vondt av Iris. Eierene virker ikke helt tilstede føler jeg. 

Anonymkode: f1866...3cf

Vanskelig når de ikke får de riktige redskapene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Cleopatra70 skrev:

Vanskelig når de ikke får de riktige redskapene.

Det virker som om du tror at dersom alle bare hadde gjort alt på EN måte, hadde alle problemer vært løst? Jeg er helt for positiv hundetrening, men tro det eller ei så er det ikke alltid "klikk og belønn" fungerer heller.

  • Liker 14
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Iris er en flott hund og eierne virker som flotte mennesker, men jeg tror nok det kan være best for begge parter at Iris får seg nye eiere. De har låst seg for mye i et mønster og det gjør dem så ulykkelige å mislykkes. Som Maren sa, mange hundetrenere må gi opp hundene sine, det betyr ikke at treneren ikke er flink eller at det er en dårlig hund, det bare funker ikke.

Anonymkode: 80417...3b0

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

35 minutter siden, Bonito skrev:

Det virker som om du tror at dersom alle bare hadde gjort alt på EN måte, hadde alle problemer vært løst? Jeg er helt for positiv hundetrening, men tro det eller ei så er det ikke alltid "klikk og belønn" fungerer heller.

Nei det er ikke alltid det fungerer, og det kan vi se for det er akkurat det de gjør: sier "bra" og belønner.

Det jeg mener at de trenger er:

1. Mer avstand

2. Mer gradvis økning av vanskelighetsgrad

3. Arbeid med kontakt, få Iris til å fokusere på dem mere, gi dem et kontaktsignal som de kan bruke, arbeid med dette signalet i rolige omgivelser, øk vanskelighetsgraden gradvis. https://www.youtube.com/watch?v=Nh88yuh_1Vs

4. Finn ut hva hun motiveres av, hva er det aller beste hun vet? Grader belønningene, finn ut hva som har høy verdi og hva som har lav verdi. Bruk det med absolutt høyest verdi med sykler og biler.

5. Arbeid med ordentlig motbetinging. Få hunden i en rolig setting og arbeid med triggeren på god avstand. Gi belønningen i en jevn strøm når triggeren vises, ta bort belønning når triggeren tas bort. Få henne til å tenke f.ex. "ovnsbakt leverpostei" når hun ser en sykkel eller en bil - på avstand, gjør dette til en automatisk respons. Minsk så avstanden gradvis.
https://youtu.be/tdFK5rGbjJ0

6. Bruk sele med feste foran for å lettere få hunden snudd mot eier, istedenfor at hun henger i båndet etter halsen ved uhell.

7. Reduser uhell i trening, og på denne måten reduser stress. Her henger Iris i halsbåndet gjennom hele serien til nå, det er ikke nødvendig å utsette henne for det samme til og med episode 5.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...