Gå til innhold

Fra bølle til bestevenn


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

25 minutter siden, AnonymBruker said:

Tenker du at Iris var så stresset at hun nærmest var i sjokk (freece)? 

Anonymkode: 984fa...424

Tenker at hun kan være det, og uansett så blir det bare brannslukking her. Det blir ikke gradvis tilnærming med motbetinging. Hvis frognerparken fungerte så burde de gått der 20 ganger hvert fall, før de bevegde seg nærmere en stressor.

Anonymkode: b4829...965

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hva er Floding? 

Anonymkode: f8745...752

Her må vi ta i bruk Google, for det har blitt et høyskolestudie å ha hund. I hvert fall på kg. 

Anonymkode: 4474d...942

  • Liker 31
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest LaptopPute
Just now, AnonymBruker said:

Her må vi ta i bruk Google, for det har blitt et høyskolestudie å ha hund. I hvert fall på kg. 

Anonymkode: 4474d...942

Fungerte ikke graden din i "livets harde skole?"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest LaptopPute

https://www.brahundetrening.no/blogg/laert-hjelpelshet

 

 
 

Et eksempel kan være en hund som er redd for biler og derfor gjør utfall og jager dem. Noen vil da tvinge hunden til å befinne seg i nærheten av biler, så lenge at hunden stenger av og blir helt passiv. De ser det som en suksess at hunden er rolig, mens det som egentlig skjer på innsiden av hunden er noe veldig negativt. Hunden har lært at den ikke kan mestre situasjonen uansett hva den prøver, og klapper sammen mentalt.

Lært hjelpeløshet kan blant annet føre til økt aggresjon og angst, nedsatt hjerneaktivitet, færre sosiale interaksjoner, magesår, overdrevne fryktresponser, dårligere minne og innlæringsevne og dårligere kognitive funksjoner.

Den nevnte metoden kalles «flooding». Flooding er når man overøser et individ med noe det er redd for, for at individet skal kunne tilpasse seg. Det kan ha effekt, MEN når det brukes på mennesker har de alltid et valg. De kan samtykke eller nekte og avslutte. Det valget har ikke hundene. Der dreier det seg kun om tvang. Er det rettferdig?

En annen metode som derimot vil bygge opp hjernen og føre til generell trivsel og mestring, vil være en gradvis tilnærming til det hunden er redd for. Man gir hunden muligheten til å erfare og lære at den kan føle seg trygg i situasjonen og ikke behøver reagere med f eks aggresjon. Dette omtales vanligvis som desensitisering og motbetinging. Man jobber da hele tiden på et nivå der hunden ikke viser tegn til usikkerhet eller ubehag og går fram i hundens eget tempo. Man respekterer hundens følelser.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

45 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Her må vi ta i bruk Google, for det har blitt et høyskolestudie å ha hund. I hvert fall på kg. 

Anonymkode: 4474d...942

Vi sitter og diskuterer et hundetreningsprogram som tar for seg vanskelige saker, ikke å "ha hund". På KG finnes det både hundetrenere, og hundeiere som har måttet lære seg hundetrening og mye om hundeadferd for å slippe å komme i en situasjon der de må avlive hunden sin. Er dette et veldig stort problem for deg?

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

23 timer siden, AnonymBruker skrev:

Syns fortsatt at Anton blir så urettferdig behandlet. Dytting og draing i alle kanter, som om han bare er "sta" og trassig. Dette er jo ikke "lolol vil bare kjøre mæsja". 

Anonymkode: 45690...c25

Jeg syntes det med Anton er trukket litt for langt. Ja, den er søt og sjarmerende - ingen tvil om det 🤪 Men jada, neida. Jeg klarer ikke helt å sette fingeren på hva det er, men godt det ikke bare er meg som ikke BARE syntes at sirkuset rundt Anton er sjarmerende 🙈

For å ta settingen med Mercedesen. Kan det f.eks være at Anton bare vil kjøre Mercedes fordi dette er den eneste bilen han ligger behagelig i? Det er jo en stor og tung hund, kan det være medisinske årsaker til at dette er the one and only transportmiddel? 

Jeg kjenner faktisk en "Anton-light" i real life. En god venninne som jeg tilbringer tid med nesten daglig har en hund som alltid har foretrukket å kjøre min bil (som for the record er en Mercedes 😂). Står vi parkert ved siden av hverandre er det min bil den har løpt til og står begge bilene åpne har den alltid valgt å hoppe inn i Mercedesen. Vi har ledd mye av "hunden med god smak i biler", men et helt tilfeldig veterinærbesøk ga oss en mulig forklaring.

Det viste seg at hunden dessverre har fått en mild grad av HD på sine eldre dager. Den fungerer supert i hverdagen så ingen har noen gang mistenkt dette. Etter å ha fått tilskudd og fôr tilpasset hunder med leddproblemer så har den plutselig begynt å velge sin egen bil (selv om den mer enn gjerne fremdeles kjører Mercedes om den får mulighet 🤪). 

Mercedesen er noe lavere og enklere å hoppe inn i enn min venninnes bil og den har sånne "luksusstøtdempere" som jeg ikke husker navnet på. Dette har nok ført til at bilen har vært enklere og mer behagelig for en hund med svak grad av HD. 

Nå mener jeg jo ikke at eierne til Anton skal bruke et par årslønner på å bytte ut bilene sine og det er veldig mye mulig at jeg tar fullstendig feil. Men jeg syntes det blir litt mye "søte Anton som bare vil kjøre Mercedes og som tar tilfeldige pauser overalt 😍". Smerte kan forklare mye av den noe snodige oppførselen til hunden.

Og ja, jeg vet at hundene ble sjekket, men bare av en veterinær hjemme hos Maren utendørs. Jeg betviler på ingen måte kunnskapen til denne veterinæren (jeg vet at hun er flink da jeg har flere bekjente som bruker henne), men det er begrenset hva man får sjekket uten utstyr som f.eks røntgen osv. Hadde det ikke vært for at min venninnes hund skulle røntges for noe helt annet ville de aldri funnet den milde graden av HD hos den heller. 

Jeg håper ikke dette blir oppfattet som kritikk av eier da jeg syntes de virker som herlige mennesker som virkelig vil det beste for hunden sin. Bare noen tanker fra sidelinjen :) 

 

  • Liker 16
Lenke til kommentar
Del på andre sider

23 minutter siden, Sirah skrev:

Jeg syntes det med Anton er trukket litt for langt. Ja, den er søt og sjarmerende - ingen tvil om det 🤪 Men jada, neida. Jeg klarer ikke helt å sette fingeren på hva det er, men godt det ikke bare er meg som ikke BARE syntes at sirkuset rundt Anton er sjarmerende 🙈

For å ta settingen med Mercedesen. Kan det f.eks være at Anton bare vil kjøre Mercedes fordi dette er den eneste bilen han ligger behagelig i? Det er jo en stor og tung hund, kan det være medisinske årsaker til at dette er the one and only transportmiddel? 

Jeg kjenner faktisk en "Anton-light" i real life. En god venninne som jeg tilbringer tid med nesten daglig har en hund som alltid har foretrukket å kjøre min bil (som for the record er en Mercedes 😂). Står vi parkert ved siden av hverandre er det min bil den har løpt til og står begge bilene åpne har den alltid valgt å hoppe inn i Mercedesen. Vi har ledd mye av "hunden med god smak i biler", men et helt tilfeldig veterinærbesøk ga oss en mulig forklaring.

Det viste seg at hunden dessverre har fått en mild grad av HD på sine eldre dager. Den fungerer supert i hverdagen så ingen har noen gang mistenkt dette. Etter å ha fått tilskudd og fôr tilpasset hunder med leddproblemer så har den plutselig begynt å velge sin egen bil (selv om den mer enn gjerne fremdeles kjører Mercedes om den får mulighet 🤪). 

Mercedesen er noe lavere og enklere å hoppe inn i enn min venninnes bil og den har sånne "luksusstøtdempere" som jeg ikke husker navnet på. Dette har nok ført til at bilen har vært enklere og mer behagelig for en hund med svak grad av HD. 

Nå mener jeg jo ikke at eierne til Anton skal bruke et par årslønner på å bytte ut bilene sine og det er veldig mye mulig at jeg tar fullstendig feil. Men jeg syntes det blir litt mye "søte Anton som bare vil kjøre Mercedes og som tar tilfeldige pauser overalt 😍". Smerte kan forklare mye av den noe snodige oppførselen til hunden.

Og ja, jeg vet at hundene ble sjekket, men bare av en veterinær hjemme hos Maren utendørs. Jeg betviler på ingen måte kunnskapen til denne veterinæren (jeg vet at hun er flink da jeg har flere bekjente som bruker henne), men det er begrenset hva man får sjekket uten utstyr som f.eks røntgen osv. Hadde det ikke vært for at min venninnes hund skulle røntges for noe helt annet ville de aldri funnet den milde graden av HD hos den heller. 

Jeg håper ikke dette blir oppfattet som kritikk av eier da jeg syntes de virker som herlige mennesker som virkelig vil det beste for hunden sin. Bare noen tanker fra sidelinjen :) 

 

Helt enig, jeg syns eierne virker kjempetrivelige og de elsker virkelig Anton.

Men en hund er jo sjeldent "sta" og urokkelig uten grunn. Han kan jo ha vært i en bil og blitt redd/slengt/ramlet osv i en skarp sving, og den eneste bilen han ikke har opplevd det i for eks, er mercedesen. Eller at det bare er mer romslig. Han kan jo ha klaustrofobi. 

Han virker ofte også litt uresponderende. Spesielt til henne. Fordi han vet at hun ikke "mener" noe seriøst. Hun dytter og koser og knuffer og "leker" som en valp, og gir han masse godis mot at han ikke vil reise seg. Jeg mener ikke hunder skal være redd, men det må da gå an å si "kom hit" og få hunden på plass uten at han skal bæres på gullstol og få et kongemåltid. 

Det var trist å se så lei seg hun så ut i forrige episode. Men metodene deres er "dulling og fjasing, deretter røsking og dytting". Det er også så lite øyekontakt mellom anton og eiere?

Hvis newfiene er som bernere, så vil jeg tro det ligger en slags frykt ellernoe bak. Husker familiehunden vår, en berner, fikk fobier mot visse ting og det var samme sånn passive uttrykk. Andre hunder blir liksom "ville i knickersen" hvis de må tvinges mot en fobi, mens berneren vår fikk bare et sånn passivt/trist fjes og satte seg på bakbeina. 

Elsker Nicko forøvrig. Morsomt at hun jentungen hadde mer kjemi med han enn de voksne. Helt herlig hund! 😭

Anonymkode: 45690...c25

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 hours ago, AnonymBruker said:

Seriøst! Kan ikke dere som diskuterer frem og tilbake om «high teck» hundetrening og vet så mye bedre hva dere driver med enn Maren lage en egen tråd en annen plass. 🙄 Så syykt uinterresant for oss andre og lese!!

Anonymkode: a7664...f74

Jeg skjønner at når det sklir ut til generell hundetrening så hører det til andre tråder (som den som ble opprettet som en adskilt tråd fra denne, som gikk på belønningsbasert trening generelt).

Men hvis man ikke skal få diskutere hundetreningen som skjer i et program om hundetrening, hva er det du tenker man skal snakke om i denne tråden da?

Jeg synes den siste episoden nå var den beste så langt. Mye god trening av f.eks Medo, Nico og Mali. Det jeg ser går igjen, er at når det er snakk om utfordringer som ikke har med redsel å gjøre (bjeffing på dørklokka, nekte å slippe, hoppe på besøk/eier), så er Maren kjempeflink og har flere gode løsninger.

Utfordringen kommer når det handler om redsel (Anton, Pippi og Iris). Da kommer hun litt til kort. Så fort den første utfordringen kommer, så er det rett til bruk av tvang/ubehag.

Og det er sånn sett greit, hun gjør det beste hun kan - som vi alle gjør. Det jeg ikke liker med dette, er signaleffekten til de som ser på. Som tror at det er sånn trening på den type utfordringer er eller må være - at med en gang godbiter ikke virker, så betyr det at man må ty til skremsel/ubehag/tvang.

Endret av Tabris
  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Helt enig, jeg syns eierne virker kjempetrivelige og de elsker virkelig Anton.

Men en hund er jo sjeldent "sta" og urokkelig uten grunn. Han kan jo ha vært i en bil og blitt redd/slengt/ramlet osv i en skarp sving, og den eneste bilen han ikke har opplevd det i for eks, er mercedesen. Eller at det bare er mer romslig. Han kan jo ha klaustrofobi. 

Han virker ofte også litt uresponderende. Spesielt til henne. Fordi han vet at hun ikke "mener" noe seriøst. Hun dytter og koser og knuffer og "leker" som en valp, og gir han masse godis mot at han ikke vil reise seg. Jeg mener ikke hunder skal være redd, men det må da gå an å si "kom hit" og få hunden på plass uten at han skal bæres på gullstol og få et kongemåltid. 

Det var trist å se så lei seg hun så ut i forrige episode. Men metodene deres er "dulling og fjasing, deretter røsking og dytting". Det er også så lite øyekontakt mellom anton og eiere?

Hvis newfiene er som bernere, så vil jeg tro det ligger en slags frykt ellernoe bak. Husker familiehunden vår, en berner, fikk fobier mot visse ting og det var samme sånn passive uttrykk. Andre hunder blir liksom "ville i knickersen" hvis de må tvinges mot en fobi, mens berneren vår fikk bare et sånn passivt/trist fjes og satte seg på bakbeina. 

Elsker Nicko forøvrig. Morsomt at hun jentungen hadde mer kjemi med han enn de voksne. Helt herlig hund! 😭

Anonymkode: 45690...c25

Godt det er flere av oss :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Sirah skrev:

Mercedesen er noe lavere og enklere å hoppe inn i enn min venninnes bil og den har sånne "luksusstøtdempere" som jeg ikke husker navnet på. Dette har nok ført til at bilen har vært enklere og mer behagelig for en hund med svak grad av HD. 

!!!

Så bra at hun fant ut av det! Dette skulle faktisk eieren til Anton visst.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 1/28/2020 at 9:15 PM, Cleopatra70 said:

Men det bidrar til å skape den holdningen at hundene er bøllete. Maren har jo også litt den holdningen, at de gjør det med vilje. En tittel er ganske viktig for programmet, og det må da gå an å finne noe fengende som ikke stigmatiserer hundene på en negativ måte.

Denne bloggen heter "Chantie's personlige trener", det viser en helt annen holdning, her er eieren den som gir en tjeneste til hunden sin for å gjøre livet deres best mulig, ikke noen som skal "fikse en bølle". Jeg syns hun har skrevet et veldig godt innlegg om dette programmet, jeg er helt enig med henne. https://chantiestrener.blogspot.com/2020/01/tvserien-fra-blle-til-bestevenn-episode.html

Du mener en blogger har mer kunnskap og autoritet på temaet enn Maren?

  • Liker 15
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 time siden, Katten.2.0 skrev:

Du mener en blogger har mer kunnskap og autoritet på temaet enn Maren?

Jeg skjønner ikke helt hva du mener med det, da det er flere som har kommet med den samme kritikken og som er både hundetrenere og adferdskonsulenter. "Bloggeren" er forøvrig ikke uten kunnskap, jeg vet at hun har gått mange kurs med hunden sin og at hun jobber med hundetrening på siden av den vanlige jobben sin.

Mener du at hunder er bøller og gjør disse tingene med vilje?

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 hours ago, Cleopatra70 said:

Jeg skjønner ikke helt hva du mener med det, da det er flere som har kommet med den samme kritikken og som er både hundetrenere og adferdskonsulenter. "Bloggeren" er forøvrig ikke uten kunnskap, jeg vet at hun har gått mange kurs med hunden sin og at hun jobber med hundetrening på siden av den vanlige jobben sin.

Mener du at hunder er bøller og gjør disse tingene med vilje?

Bloggeren er en bibliotekar og presenterer utrolig lite som skal legitimere hennes meninger på området.

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Katten.2.0 skrev:

Bloggeren er en bibliotekar og presenterer utrolig lite som skal legitimere hennes meninger på området.

Er NAS bra nok for deg da? Mer detaljer i bloggen, men det er i hovedsak samme kritikken.

På 24.1.2020 den 21.10, AnonymBruker skrev:

82950512_2727400780652510_46443477157051

82932970_2727400770652511_45652500260239

83077042_2727400787319176_33985298824167

Anonymkode: b4829...965

 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

På 28.1.2020 den 1.21, AnonymBruker skrev:

Enda en ekspert....🙄

Anonymkode: 4474d...942

Ja det er nesten utrolig hvor mange det er av dem her  ;)  Tok en liten ekstra kikk på om jeg fremdeles befant meg på KG, eller om jeg hadde rotet meg inn i et hundeekspert-panel.... 🙃😜

De kunne med fordel ha opprettet en egen adferdsteori-tråd for å briljere med kunnskapene sine, for oss som digger programmet og synes det er litt morsomt med disse litt sære hundene så er jo tråden nesten ødelagt.

 

Anonymkode: b624e...6c3

  • Liker 15
Lenke til kommentar
Del på andre sider

55 minutter siden, Cleopatra70 said:

Er NAS bra nok for deg da? Mer detaljer i bloggen, men det er i hovedsak samme kritikken.

 

Du mener de som foreslår å medisinere eller avlive dyr?

  • Liker 14
Lenke til kommentar
Del på andre sider

50 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ja det er nesten utrolig hvor mange det er av dem her  ;)  Tok en liten ekstra kikk på om jeg fremdeles befant meg på KG, eller om jeg hadde rotet meg inn i et hundeekspert-panel.... 🙃😜

De kunne med fordel ha opprettet en egen adferdsteori-tråd for å briljere med kunnskapene sine, for oss som digger programmet og synes det er litt morsomt med disse litt sære hundene så er jo tråden nesten ødelagt.

 

Anonymkode: b624e...6c3

De som virkelig er kritiske her, forklarer jo ikke hva de mener burde vært gjort, da. Det er mest kritikk og få konkrete løsningsforslag. Skulle gjerne sett den som enkelt håndterer Iris, f eks. Jeg er utdannet instruktør selv. Jeg ville ikke klart det. Jeg er virkelig full av beundring for hva Maren (og eierne) får til

Anonymkode: 7e6a9...11d

  • Liker 15
Lenke til kommentar
Del på andre sider

18 hours ago, Katten.2.0 said:

Du mener en blogger har mer kunnskap og autoritet på temaet enn Maren?

Hun er utdannet ved Innlandet Hundesenter. 

Anonymkode: b4829...965

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...