Gå til innhold

Fra bølle til bestevenn


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

51 minutter siden, AnonymBruker skrev:

 

Og Iris, stakkars! Så stresset og redd. Noen ganger tenker jeg at slike hunder kanskje burde vært mer slitne før de trente på ting som var vanskelig? At man hadde jogget en lang tur først eller gått lang skogtur. Da hadde hun hatt mindre energi til å klikke på alt rundt seg og kanskje faktisk klart å overse mer....

 

Anonymkode: a1859...343

Er vel ikke så enkelt, fordi det er folk, sykler, biler og hunder nesten overalt. Eller syntes jeg nesten det kunne virke som Maren mistenkte at den negative adferden kunne ligge i at hun er vant til å reagere i kjente områder. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Jeg mener at en ung og usikker jente som Thea ikke burde ha en sånn kamphund. Helt feil rase for henne. Kan potensielt blir farlig hvis hunden blir for voldsom og hun mister kontrollen....

 

Anonymkode: a1859...343

Jeg skulle ønske folk kunne slutte å bruke ordet "kamphund". Ingen hunder er i utgangspunktet det, de blir BRUKT til det av hensynsløse og grusomme eiere. Noen raser har jo generellt mer instinkt som gjør enkelte ting, som feks relasjoner til andre hunder mer vanskelig. Men slutt å kalle hunder "kamphund" pga utseende. Hadde en labrador hatt samme problem hadde det jo ikke ordet blitt nevnt. For meg ser hun ut som blanding mellom Rottweiler og Boxer. Begge rasene har mye driv og arbeidsevne, noe som ikke alltid slår heldig ut med "feil" eier, eller om ting kommer feil ut. Men hunden er ikke farlig og ond, den er heit i hodet og antagelig understimulert. Syntes eieren gjør en bra jobb i programmet jeg. Det er ikke lett når selvtilitten er på bunnen etter lang tid med problemer.

  • Liker 30
Lenke til kommentar
Del på andre sider

41 minutter siden, Bonito skrev:

Jeg skulle ønske folk kunne slutte å bruke ordet "kamphund". Ingen hunder er i utgangspunktet det, de blir BRUKT til det av hensynsløse og grusomme eiere. Noen raser har jo generellt mer instinkt som gjør enkelte ting, som feks relasjoner til andre hunder mer vanskelig. Men slutt å kalle hunder "kamphund" pga utseende. Hadde en labrador hatt samme problem hadde det jo ikke ordet blitt nevnt. For meg ser hun ut som blanding mellom Rottweiler og Boxer. Begge rasene har mye driv og arbeidsevne, noe som ikke alltid slår heldig ut med "feil" eier, eller om ting kommer feil ut. Men hunden er ikke farlig og ond, den er heit i hodet og antagelig understimulert. Syntes eieren gjør en bra jobb i programmet jeg. Det er ikke lett når selvtilitten er på bunnen etter lang tid med problemer.

Men de har jo et skummelt utseende. Skjønner godt at folk stivner til når sånne typer hunder kommer løpende mot deg. Og ofte så har de hundene også gjerne eiere som ikke ser ut som mors beste barn... 

Anonymkode: c893b...419

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

43 minutter siden, Bonito skrev:

Jeg skulle ønske folk kunne slutte å bruke ordet "kamphund". Ingen hunder er i utgangspunktet det, de blir BRUKT til det av hensynsløse og grusomme eiere. Noen raser har jo generellt mer instinkt som gjør enkelte ting, som feks relasjoner til andre hunder mer vanskelig. Men slutt å kalle hunder "kamphund" pga utseende. Hadde en labrador hatt samme problem hadde det jo ikke ordet blitt nevnt. For meg ser hun ut som blanding mellom Rottweiler og Boxer. Begge rasene har mye driv og arbeidsevne, noe som ikke alltid slår heldig ut med "feil" eier, eller om ting kommer feil ut. Men hunden er ikke farlig og ond, den er heit i hodet og antagelig understimulert. Syntes eieren gjør en bra jobb i programmet jeg. Det er ikke lett når selvtilitten er på bunnen etter lang tid med problemer.

 

Nei det er kanskje ikke "kamphund", det er mer typen hund som kan bli uhåndterlig i feil hender. Det at hunden hopper og biter etter ansiktet hennes synes jeg er grusomt å se på... Får håpe at hun får masse hjelp og kontroll på hunden, hvis ikke burde hun omplassere den til noen som har mer kunnskap og heller velge en mindre og enklere hund.

 

Anonymkode: a1859...343

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Men de har jo et skummelt utseende. Skjønner godt at folk stivner til når sånne typer hunder kommer løpende mot deg. Og ofte så har de hundene også gjerne eiere som ikke ser ut som mors beste barn... 

Anonymkode: c893b...419

De som er redd hunder setter vel ikke pris på en hund som løper mot dem uansett hvilken rase det er over en viss størrelse. Men ja, selvfølgelig blir følelsen ulik om det er en liten puddel kontra såkallte "kamphunder". Men du må være enig i at det ordet ikke hadde blitt brukt om det var en labrador, og få hadde ment at hun ikke burde hatt den. Det er poenget. I endel miljøer så er det sikkert mer populært enn hos hvermansen. Men min oppfatning er at Boxere og Rottweilere er mest populære hos hundefolk som driver aktivt med RIK, lydighet etc. Iallefall i Norge.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 minutter siden, AnonymBruker skrev:

 

Nei det er kanskje ikke "kamphund", det er mer typen hund som kan bli uhåndterlig i feil hender. Det at hunden hopper og biter etter ansiktet hennes synes jeg er grusomt å se på... Får håpe at hun får masse hjelp og kontroll på hunden, hvis ikke burde hun omplassere den til noen som har mer kunnskap og heller velge en mindre og enklere hund.

 

Anonymkode: a1859...343

De fleste hunder kan bli uhåndterlige i feil hender, men selvfølgelig er det ett større ansvar dess større hunden er. Og nei, det er ikke gøy å se og er absolutt ikke akseptabelt. Heldigvis har hun søkt hjelp og tatt ordentlig tak i problemet. Og det står det respekt av. For det er mange som hadde gitt opp i en slik situasjon og avlivet hunden, eller omplassert problemet videre. Noen hunder er ikke gode i hodet, men jeg tror ikke det gjelder denne hunden. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

På 17.1.2020 den 14.39, Twinkle~ skrev:

Er det på Stjørdal?🙈

Ja😊

Anonymkode: 516b1...fc9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest LaptopPute
2 hours ago, Diamant20 said:

Er vel ikke så enkelt, fordi det er folk, sykler, biler og hunder nesten overalt. Eller syntes jeg nesten det kunne virke som Maren mistenkte at den negative adferden kunne ligge i at hun er vant til å reagere i kjente områder. 

De bør gjøre mentale oppgaver. Hvis det gjøres så har det ikke kommet frem i TV-serien. En hund blir mye mer sliten av søksarbeid enn å gå på tur. Og det er så mye mentalt man kan gjøre! Snusing og slikking, beriket miljø, trening på triks for å bygge mestring som igjen gir selvtillit. Masse gøy! Kunne ønske slike ting ble mer vist, for det er så moro og gir både mestring til hund og eier. Så lenge det blir trent frem på en belønningsbasert metode da vel og merke. Brukes det straff er det ikke stressdempende i det hele tatt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser flere klager nå. Dette var postet på facebook.

82950512_2727400780652510_46443477157051

82932970_2727400770652511_45652500260239

83077042_2727400787319176_33985298824167

Anonymkode: b4829...965

  • Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg var på besøk hos en venninne i dag som har en hund hun sliter med. Hunden reagerer litt som Iris. Min venninne har fulgt med på programmet og kunne stolt fortelle at å trampe i bakken fungerte som bare det på hennes hund😳 Vi gikk en liten tur så hun fikk vist meg «fremgangen», og jeg så jo med en gang at hunden er jo redd. 

Jeg har ikke hund selv, og ville ikke gå inn i noen diskusjon, men jeg mener at dette ikke er riktig måte å løse det på. Min venninne har prøvd «alt» mener hun, men selv jeg som ikke eier hund ser hva hun gjør og har gjort galt helt fra valpetiden. Men dette trikset mener hun nå at skal løse problemet. 

Anonymkode: 25de9...055

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest LaptopPute
6 minutter siden, AnonymBruker said:

Jeg var på besøk hos en venninne i dag som har en hund hun sliter med. Hunden reagerer litt som Iris. Min venninne har fulgt med på programmet og kunne stolt fortelle at å trampe i bakken fungerte som bare det på hennes hund😳 Vi gikk en liten tur så hun fikk vist meg «fremgangen», og jeg så jo med en gang at hunden er jo redd. 

Jeg har ikke hund selv, og ville ikke gå inn i noen diskusjon, men jeg mener at dette ikke er riktig måte å løse det på. Min venninne har prøvd «alt» mener hun, men selv jeg som ikke eier hund ser hva hun gjør og har gjort galt helt fra valpetiden. Men dette trikset mener hun nå at skal løse problemet. 

Anonymkode: 25de9...055

Uff så utrolig trist.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest LaptopPute
1 hour ago, AnonymBruker said:

Ser flere klager nå. Dette var postet på facebook.

82950512_2727400780652510_46443477157051

82932970_2727400770652511_45652500260239

83077042_2727400787319176_33985298824167

Anonymkode: b4829...965

Veldig godt beskrevet. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Ser flere klager nå. Dette var postet på facebook.

82950512_2727400780652510_46443477157051

82932970_2727400770652511_45652500260239

83077042_2727400787319176_33985298824167

Anonymkode: b4829...965

Og folk i kommentarfeltet ler og ler. 

Anonymkode: 4474d...942

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest LaptopPute
2 minutter siden, AnonymBruker said:

Og folk i kommentarfeltet ler og ler. 

Anonymkode: 4474d...942

Folk lo da de ikke trodde på at jorda var rund også. Nye uvante ting blir ofte møtt sånn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes innlegget til NAS er et hån mot dyr som virkelig lider. Klart, å kalle hunden ei «Fillebikkje» (som ene eieren gjorde) er ikke noe jeg overhode stiller met støttende bak, ei heller hvordan Thea snakker til sin hund. Men dette er heller ikke noe av det som inngår i Marens treningsmetoder og heller ikke noe Maren promoterer i sin trening. 
 

Ut fra kommentarene på Facebooksiden deres, vet jeg ikke om jeg skal le eller gråte, når det fremkommer at dersom hunder som Iris ikke responderer på «Kindereggmetoden» hos NAS sine terapeuter anbefales medisinering, og fungerer ikke dette anbefales avliving. Hva i alle dager....? Selv om organisasjonen helt sikkert gjør mye bra, vet jeg med 100% sikkerhet at jeg aldri skal benytte meg av en av deres terapeuter fordi a) Et tramp og et bestemt «NEI» må da i alle tilfeller være bedre enn å stappe i hunden medisiner eller avliving og b) Å offentlig henge ut en privatperson er lavmål. 
 

La meg si det enkelt; våre hunder vet at ordet «nei» betyr «stopp med det du gjør». Så i julen, da våre hunder snoket under juletreet hos svigermor kunne vi si «nei» og begge hundene stoppet. Svigerinnen min, som aldri sier «nei» til hunden sin og avleder i alle situasjoner, gjorde omtrent ikke annet enn å avlede hunden sin bort fra juletreet. 

  • Liker 34
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Med all respekt som har jo eierne til iris prøvd med flere atferdskonsulenter og har fått beskjed om at de må gi fra seg hunden. Så så fantastiske er ikke treningsmetodene deres. 

Anonymkode: 5fa05...3c5

  • Liker 22
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

16 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Med all respekt som har jo eierne til iris prøvd med flere atferdskonsulenter og har fått beskjed om at de må gi fra seg hunden. Så så fantastiske er ikke treningsmetodene deres. 

Hvilke metoder er dette?

Anonymkode: 50e81...30d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 24.1.2020 den 21.10, AnonymBruker skrev:

Ser flere klager nå. Dette var postet på facebook.

82950512_2727400780652510_46443477157051

82932970_2727400770652511_45652500260239

83077042_2727400787319176_33985298824167

Anonymkode: b4829...965

Men Iris har jo allerede vært hos flere av disse atferdsspesialistene så vidt jeg husker. En av hundene hadde hatt mye hjelp tidligere, uten effekt, mener det er Iris. Så nei, dette fungerer heller ikke for alle.

Anonymkode: f46fd...398

  • Liker 17
Lenke til kommentar
Del på andre sider

24 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Med all respekt som har jo eierne til iris prøvd med flere atferdskonsulenter og har fått beskjed om at de må gi fra seg hunden. Så så fantastiske er ikke treningsmetodene deres. 

Anonymkode: 5fa05...3c5

Ja, nettopp! Det fremstilles som om dette er løsningen her, men disse eierne har jo virkelig prøvd ALT! Og de merket ingen endring etter mye trening/behandling med atferdsspesialistene. De spesialistene ga jo opp Iris som du nevner. Jeg heier på Maren og håper Iris kan fungere. Trist å se atferden hennes, veldig vanskelig å ha en slik hund i hverdagen.

Anonymkode: f46fd...398

  • Liker 16
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 hour ago, AnonymBruker said:

Ja, nettopp! Det fremstilles som om dette er løsningen her, men disse eierne har jo virkelig prøvd ALT! Og de merket ingen endring etter mye trening/behandling med atferdsspesialistene. De spesialistene ga jo opp Iris som du nevner. Jeg heier på Maren og håper Iris kan fungere. Trist å se atferden hennes, veldig vanskelig å ha en slik hund i hverdagen.

Anonymkode: f46fd...398

Iris er kun 1 år. Det er altfor tidlig til og ha prøvd alt. I tillegg har hun ekstra mange hormoner i kroppen nå, så her burde alt roes ned og stress ned. Hun må få ned stressnivået i kroppen, det er kanskje allerede kronisk. Hun trenger å gjøre snusearbeid, hun trenger og slikke og tygge hver dag. Hun trenger ikke ting som øker stresset hennes, som å bli presset inn i situasjoner som gjør at hun utagerer, jogging og agility, kasting av ball og pinne. Hun trenger å chille rett og slett. Hun trenger beriket miljø. 

Anonymkode: b4829...965

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...