Gå til innhold

Fra bølle til bestevenn


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Zenhouse skrev (11 timer siden):

Her handler det såklart om hvordan hundeeierne skal håndtere hundene sine. Men jeg lurer på- hvordan skal jeg- om jeg er ute og går tur og passerer typ en hund som Odin , hvordan er det lurest at jeg oppfører meg?? 

Ignorer, trekk evt rolig unna om det det ut som hunden trekker avstand😊

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Zenhouse skrev (4 timer siden):

Hvis jeg er ute å går, og møter en aggressiv, bjeffende hund med en eier som ikke har så veldig kontroll. Eller skal møte en som har en slik hund som typ Odin. Hvordan møter/håndterer jeg et møte med en fremmed aggressiv hund? Løper vekk? ( jeg gjør ikke det da…)  Snur meg vekk? Stopper? Rekker frem hånden så den kan snuse? 
Jeg tenkte det var noen hundekjennere i tråden her, derfor spør jeg.  Jeg har null erfaring med hunder, serien viser jo hva hundeeierne skal gjøre, jeg lurer bare på hva jeg som «den som blir bjeffet på» skal gjøre..

Du skal ignorere. Ikke se på hunden, bare gå videre. Trekk ut til siden om mulig. 

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Diamant20 skrev (15 minutter siden):

Ignorer, trekk evt rolig unna om det det ut som hunden trekker avstand😊

 

Anonymous33 skrev (4 minutter siden):

Du skal ignorere. Ikke se på hunden, bare gå videre. Trekk ut til siden om mulig. 

Takk for svar. Og om jeg skal møte en slik hund, altså et planlagt møte? Hva gjør jeg når en hund hopper opp på meg feks? Bare er stille- snu meg vekk da også? Og la eier ta seg av kommando/ta vekk hunden. Ja, jeg er helt blank på dette. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Zenhouse skrev (11 timer siden):

Her handler det såklart om hvordan hundeeierne skal håndtere hundene sine. Men jeg lurer på- hvordan skal jeg- om jeg er ute og går tur og passerer typ en hund som Odin , hvordan er det lurest at jeg oppfører meg?

Avstand og ignorering. Ikke se på hverken hund eller eier. Ikke si noe eller kommentere at hunden er sint osv. Du skal passere hund og eier som om at de ikke eksisterer. 

Det opplever jeg selv ukentlig med hunden min som ikke liker fremmede. Folk stirrer på hunden min siden hun utagerer og de kommer gjerne med kommnetater som "ja her får man høre det", "hysj hysj", "neimen så sinna da" osv osv. Det er så jævla unødvendig.. 

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Zenhouse skrev (4 minutter siden):

 

Takk for svar. Og om jeg skal møte en slik hund, altså et planlagt møte? Hva gjør jeg når en hund hopper opp på meg feks? Bare er stille- snu meg vekk da også? Og la eier ta seg av kommando/ta vekk hunden. Ja, jeg er helt blank på dette. 

Bare stå helt stille og ignorer hunden. Når hunden skal hilse kan du gjerne bare stå rett opp og ned og la hunden ta ting i sitt tempo.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Zenhouse skrev (2 timer siden):

 

Takk for svar. Og om jeg skal møte en slik hund, altså et planlagt møte? Hva gjør jeg når en hund hopper opp på meg feks? Bare er stille- snu meg vekk da også? Og la eier ta seg av kommando/ta vekk hunden. Ja, jeg er helt blank på dette. 

Hvis hunden hopper opp på deg så snu ryggen til og ignorer; hver gang den hopper opp så snur du deg med ryggen mot den. Å snu ryggen til er veldig effektivt. 

Passerer du en hund som går bananas så bare hold siden din (evt gå litt unna hvis det er smalt og eieren av hunden ikke trekker til sin side), ikke se på hunden eller gi den oppmerksomhet. Prøv å hold ditt vanlige gå-tempo. 

Ved planlagte møtet med hund du ikke kjenner fra før så la hunden komme til deg. Mange hunder liker feks ikke at et menneske står over de/bøyer seg ned mot de. Da får de personen over hodet sitt, og det kan oppfattes truende. Beste er å f.eks sette seg på en benk, overse hunden og la deretter hunden oppsøke deg. La den snuse i sitt tempo. 

Utagering er ofte tegn på en usikker hund. 

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Zenhouse skrev (15 timer siden):

Hvis jeg er ute å går, og møter en aggressiv, bjeffende hund med en eier som ikke har så veldig kontroll. Eller skal møte en som har en slik hund som typ Odin. Hvordan møter/håndterer jeg et møte med en fremmed aggressiv hund? Løper vekk? ( jeg gjør ikke det da…)  Snur meg vekk? Stopper? Rekker frem hånden så den kan snuse? 
Jeg tenkte det var noen hundekjennere i tråden her, derfor spør jeg.  Jeg har null erfaring med hunder, serien viser jo hva hundeeierne skal gjøre, jeg lurer bare på hva jeg som «den som blir bjeffet på» skal gjøre..

Jeg ville gått litt unna og ignorert hunden. Prøvd å ikke se på den.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Zenhouse skrev (På 3.10.2021 den 11.24):

 

Takk for svar. Og om jeg skal møte en slik hund, altså et planlagt møte? Hva gjør jeg når en hund hopper opp på meg feks? Bare er stille- snu meg vekk da også? Og la eier ta seg av kommando/ta vekk hunden. Ja, jeg er helt blank på dette. 

Bare snu deg unna. Mange bøyer seg automatisk ned for å dytte hunden ned/vekk, men det kan ofte signalisere lek, eller være truende for usikre hunder. Så, bare hold hendene ned ved siden av deg eller i kryss og bare snu kroppen vekk når den hopper. La eier ta seg av å korrigere hunden.

Generelt når man møter nye hunder, så skal man bare ignorere de. Snakk med eieren som vanlig. La hunden snuse på deg i fred og ro. Med en veeeldig glad hund, så vil den lære at den ikke får oppmerksomhet når den er gira, og kun får oppmerksomhet når den har roet seg ned. Med en usikker hund, så får de mulighet til å lukte på deg og bli komfortabel uten det sosiale presset av øyekontakt og kroppskontakt.

Mine hunder vil gjerne hilse på folk. Den minste er litt for vilter og vil gjerne hoppe, og den eldste er litt skeptisk og HATER å bli tatt på hodet av fremmede. Det verste jeg vet er når folk stopper og bøyer seg over og holder ut hånden og bare "nem en så fine åååh så fiiiiine", for da har jeg én hund som prøver å bolte frem, og én hund som trekker seg bakover. Det beste jeg vet er når fremmede vil slå av en prat om hundene, men ikke gir de oppmerksomhet de første 5 minuttene. Da lærer de begge at de bare skal holde seg rolig

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anonymous33 skrev (20 minutter siden):

Bare snu deg unna. Mange bøyer seg automatisk ned for å dytte hunden ned/vekk, men det kan ofte signalisere lek, eller være truende for usikre hunder. Så, bare hold hendene ned ved siden av deg eller i kryss og bare snu kroppen vekk når den hopper. La eier ta seg av å korrigere hunden.

Generelt når man møter nye hunder, så skal man bare ignorere de. Snakk med eieren som vanlig. La hunden snuse på deg i fred og ro. Med en veeeldig glad hund, så vil den lære at den ikke får oppmerksomhet når den er gira, og kun får oppmerksomhet når den har roet seg ned. Med en usikker hund, så får de mulighet til å lukte på deg og bli komfortabel uten det sosiale presset av øyekontakt og kroppskontakt.

Mine hunder vil gjerne hilse på folk. Den minste er litt for vilter og vil gjerne hoppe, og den eldste er litt skeptisk og HATER å bli tatt på hodet av fremmede. Det verste jeg vet er når folk stopper og bøyer seg over og holder ut hånden og bare "nem en så fine åååh så fiiiiine", for da har jeg én hund som prøver å bolte frem, og én hund som trekker seg bakover. Det beste jeg vet er når fremmede vil slå av en prat om hundene, men ikke gir de oppmerksomhet de første 5 minuttene. Da lærer de begge at de bare skal holde seg rolig

Takk for svar. Jeg har alltid tenkt at det er lurt å holde hånden frem, men skal heller ignorere til å begynne med som du sier. Og la de snuse selv om det er det de vil. Å ta hunder over hodet tenker jeg sjøl er dumt ja, har en katt selv som hater det. Så de som prøver seg på ham får seg en støkk ( han biter ikke hardt, men markerer). 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Zenhouse skrev (1 time siden):

Takk for svar. Jeg har alltid tenkt at det er lurt å holde hånden frem, men skal heller ignorere til å begynne med som du sier. Og la de snuse selv om det er det de vil. Å ta hunder over hodet tenker jeg sjøl er dumt ja, har en katt selv som hater det. Så de som prøver seg på ham får seg en støkk ( han biter ikke hardt, men markerer). 

Du kan holde hånden ned ved siden av deg, så den er tilgjengelig for snusing uten at hunden føler seg presset på noen måte 😊 Når man holder ut hånden, så lener man seg som oftest frem og ser/snakker til hunden også. Hunder som er skeptiske til fremmede liker ikke å bli satt i situasjoner hvor de føler seg presset inn i en interaksjon. De synes det er mye bedre å få lukte på en sko/ben i fred, også er de kanskje åpne for å hilse mer direkte etterpå 🙂

 

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

Annonse

MalloryK skrev (15 minutter siden):

https://www.vg.no/rampelys/i/ALJl2x/kjendishund-krever-katt-paa-hotellrommet

Kjendishund krever katt på hotellrommet

«Fra bølle til bestevenn»-stjernen Anton (7) nekter ikke bare å kjøre andre biler enn Mercedes. Han insisterer også på å få katt med seg på rommet når han bor på hundehotell.

Han er riktignok en stor flott hund med mye personlighet, men jeg syntes de melker det litt for grovt nå.

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja det er igrunn bare pinlig nå hvor mye de melker Anton. Eller, nå er det jo bare en eier igjen. Hvor er Monica? Er hun helt borte fra Anton? De hadde jo vært sammen i sånn 20 år, og så ble det slutt når Anton ble populær

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Beskrivelsen om hvordan han fikk katten med seg var helt herlig. Jeg likte ikke Anton egentlig, men nå snudde jeg. 🙈🥰

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 5 måneder senere...
Annonse

[1] Category widget

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...