Gå til innhold

Fra bølle til bestevenn


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

ziljemor skrev (11 timer siden):

Dette er en litt skummel holdning å ha. I de aller fleste tilfellene i programmet så er vel ikke selve hovedproblemet at de anser hundene som venn eller familie, det er heller at det mangler kunnskap om trening, kunnskap om hundens behov/drifter, og en sunn balanse mellom lek, trening og plass i familien. 
 

Jeg er selv vokst opp med hunder, og kommer fra en familie med både trekkhunder og diverse innehunder. Hundene som bor inne får en naturlig plass i «flokken» fra de er valp. De har sine faste plasser for hvile, ro og søvn, samtidig som de får være sofagris med oss. De får mat til faste måltider på anvist plass, samtidig som de er daglige restespisere ved middagsbordet. De elsker lek og morro, apport-lek, mye fart, hopping på oss tobeinte, drakamp med leker og pinner osv, samtidig som de er godt grunntrent på innkalling, sitt, ligg, på plass, kontakt og diverse triks. I min familie anser vi våre kjæledyr som en naturlig del av familien. Vi har hatt mange hunder opp igjennom årene, de fleste har vært vorstehre som er kjent for rimelig høyt aktivitetsbehov, sterk psyke og jaktinstinkt (fuglehund). Ingen av dem har noensinne vist adferd som hundene i dette programmet, til tross for at de lever et luksusliv innendørs svært mange hunder ikke får. Vi er fullstendig klar over at hundene våre er bortskjemte, men de er også lydigere og mer godlynnet mot både mennesker og andre hunder enn veldig mange andre. Poenget her er at jeg tror at det er mennesket bak hundeholdet som har mest å si, ikke om hunden får «være en del av familien» eller ei. Hvis hundeeier/treneren er usikker, inkonsekvent, stresset, har fokus på feil ting, dårlig timing, så hjelper det ikke uansett hvilken treningsfilosofi man følger. Det samme med holdningen man har til hundehold. Hundeholdet er en heltidsjobb, og alt man velger å gjøre eller ikke gjøre har konsekvenser for hunden. De minuttene eller timene man bruker på god kvalitetstrening med hunden får man igjen for senere. Og så er det selvfølgelig alfa omega med balanse. Slik som Sondre og Zlatan - et drømmeforhold mellom hund og eier, men enkelte situasjoner krever faktisk en mer selvstendig hund, så det trener han på nå. Jeg vil faktisk heller se et hundeliv som Zlatan har enn en «familiehund» som tilbringer største delen av tiden sin på plassen sin i gangen, stuet vekk fra flokken sin, som den kun ser noen ganger om dagen når den skal på luftetur eller får mat. Hunder er flokkdyr, og med mindre de lever ute i hundegård sammen med andre hunder, så er jo vi mennesker flokken dems. Det burde være det mest naturlige i verden at de får tilbringe dagene sine nært oss. 

Amen👏🏽👏🏽👏🏽

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

13 hours ago, Diamant20 said:

Ser på IG story at Zlatan har begynt med agility også, tror Maren har gitt Sondre hundetreneglede🥰 Og det er egentlig det aller viktigste når man skal ha hund og jobbe med hund!

Jaa, jeg så det! Så flinke ❤️

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pinkpashion skrev (4 timer siden):

Slutt nå. Ditt hundehold er ikke malen på den eneste riktige måten å eie hund på. 

Hvorfor har vi kustus på hund da. Bare fordi man ikke regner hund som familiemedlem, noe som den ikke er, betyr ikke at hunden er håpløs. Vil si at ideelle hunder er de som behandler som hunder og ikke mennesker. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Brudd for eierne til hunden Anton «Fra bølle til bestevenn». Slik går det med Anton nå

Siden mars har det skjedd store endringer for familien i Stjørdal. Monica og Fredrik har valgt å gå hver sin vei, og det har skapt uroligheter rundt eierskapet av Anton.

https://www.klikk.no/underholdning/brudd-for-eierne-til-hunden-anton-fra-bolle-til-bestevenn-slik-gar-det-med-anton-na-7070239

 

Dette er bare trist for alle

 

 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Monica har ikke møtt Anton siden hun flyttet fra huset.

– Det gjør hinsides vondt. Det gjør ubeskrivelig vondt, forteller Monica opprørt.

Det som er uthevet er fra artikkelen. Jeg klarte ikke lese mer enn det. Uff

 

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg skjønner ingenting, er dette parodi? Så vidt jeg husker så hadde de vært sammen i 20 år+++.  Jeg nekter å tro på dette

https://www.klikk.no/underholdning/brudd-for-eierne-til-hunden-anton-fra-bolle-til-bestevenn-slik-gar-det-med-anton-na-7070239

En varm sommerdag bestemmer Monica seg for å ta med seg Anton på fjelltur. Fredrik hjelper henne med å få Anton inn i bilen. Anton og Monica kjører en lang biltur opp mot fjellet.

Når Anton er på fjellet så er han sprek og livlig. Han elsker naturen. Han elsker å løpte ute i det fri. Når turen er ferdig ankommer de parkeringsplassen.

Anton senker farten og virker nølende. Han legger seg rolig ned og titter opp på Monica. Nå vet Monica at kampen er tapt. Anton nekter å gå inn i bilen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser ikke problemet med at Sondre kler opp Zlatan i genser og solbriller for et instagrambilde. Det er lov å ha det moro hvis hunden ikke plages av det. Etter instagramkontoen å dømme er han også med på camping, løper i langline i parken, blir skitten og våt, og er med på fjellturer. Er ikke så veldig veskehundtendenser akkurat. Tror han har det helt fint. Veldig kjekt å se at eieren har blitt så glad i hundetrening! Han sov jo faktisk flere netter i strekk i bilen for å hjelpe hunden sin, da er man dedikert. Tror det er mer enn veldig mange andre hundeeiere hadde giddet å gjøre. 

Endret av moonflower__
  • Liker 32
Lenke til kommentar
Del på andre sider

MalloryK skrev (6 timer siden):

Monica får ikke besøke Anton?  Alt bare virker så trist.

Står ikke at hun ikke får lov. Står hun ikke har besøkt han.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

moonflower__ skrev (8 timer siden):

Ser ikke problemet med at Sondre kler opp Zlatan i genser og solbriller for et instagrambilde. Det er lov å ha det moro hvis hunden ikke plages av det. Etter instagramkontoen å dømme er han også med på camping, løper i langline i parken, blir skitten og våt, og er med på fjellturer. Er ikke så veldig veskehundtendenser akkurat. Tror han har det helt fint. Veldig kjekt å se at eieren har blitt så glad i hundetrening! Han sov jo faktisk flere netter i strekk i bilen for å hjelpe hunden sin, da er man dedikert. Tror det er mer enn veldig mange andre hundeeiere hadde giddet å gjøre. 

Heller en eier som Sondre, enn eierne av Bingo, som ikke gidder å legge inn en innsats. Synes Sondre har vært fantastisk. Før brydde han seg. Nå bryr han seg, OG han har fått motivasjon til å lære mer

  • Liker 22
Lenke til kommentar
Del på andre sider

I starten av programmet tenkte jeg mitt om Sondre, men fy søren for en utvikling! Virkelig fått sansen for å trene hund han der. 

Ellers enig i at mor til Bingo gir datter alt for mye ansvar ang treningen. De færreste niåringer syns det er gøy å trene hund alene i hagen. Jeg fikk min første hund da jeg var 12, og det var kurs med instruktør, feedback og andre å trene med som var gøy. 

  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (På 2020-1-3 den 22.50):

Hva synes dere?

 

Anonymkode: b4829...965

Jeg synes at hundeiere bør skjerpe seg kraftig! Alle, ja alle hundene i dette programmet har store problemer fordi eierne er totalt fjerne på hundehold. De har ikke sosialisert hunden sin skikkelig, de har ikke oppdradd den slik de bør, de har latt hunden styre alt og så kommer denne uønskede adferden. Alle behandler jo hunden sin som om det skulle være et lite menneskebarn og hunden blir deretter. Når så folk som kan dette skikkelig får ha hunden litt så klarer de å justere den så lenge de har oppsikt med den og gir råd. Faren for tilbakefall er nok stor når disse eierne glir tilbake i gamle vaner. Hele grunnlaget for en trygg og god hund legges i de første leveårene til hunden. Det kreves mye psykisk og fysisk trening for en hund for at den skal trives og bli en god familiehund eller en god trygg og stabil kammerat.

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

miaw skrev (På 2021-9-2 den 21.57):

De håpet nok på å få en ny Anton ja!

 Jeg er litt pirkete nå, men jeg trodde konseptet var hunder som hadde dårlig atferd. Både Leo og Bingo er jo bare valper, og i Bingo sitt tilfelle så har jo ikke eierne lært han noe. De blir oppgitt og står og ser på han og sier "Bingo, venstre." Og forventer at han skal skjønne det? I valpeperioden spesielt så er det jo eiernes jobb og lære hunden hvordan den skal oppføre seg. Det er ikke Bingo sin feil.. 

Og jeg synes det er spesielt og forvente at barn skal kunne gå tur helt problemfritt med en berner sennen valp? Tenkte de ikke på hvor stor han blir? 

Synes bare ikke disse hundene er noen bøller, de har bare eiere som forventer alt for mye av dem uten og ha lært dem opp. De hadde passet bedre i "valpeskolen"

Helt enig, har ikke hund selv for tiden men passer hunder av og til, noen av de har aldri fått noen som helst oppdragelse og gjør akkurat som de vil. Når jeg har hatt de et par dager så fungerer de jo veldig bra! Grensesetting, være bestemt men vennlig løser det aller meste. Det krever at man engasjerer seg og er konsekvent og trener med hunden hver eneste dag. Jeg bare knipser med fingeren og viser hvor hunden skal ligge når den skal ha ro, og den følger det. Når eier er til stede er den over alt hele tiden :) Mange hundeiere skulle aldri hatt noen hund. Hunden er ikke noen bølle, hunder er flokkdyr som trenger en leder. Er det ingen leder der? Da tar den den rangen selv med en gang og gjør som den vil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Antiviruset skrev (30 minutter siden):

Jeg synes at hundeiere bør skjerpe seg kraftig! Alle, ja alle hundene i dette programmet har store problemer fordi eierne er totalt fjerne på hundehold. De har ikke sosialisert hunden sin skikkelig, de har ikke oppdradd den slik de bør, de har latt hunden styre alt og så kommer denne uønskede adferden. Alle behandler jo hunden sin som om det skulle være et lite menneskebarn og hunden blir deretter. Når så folk som kan dette skikkelig får ha hunden litt så klarer de å justere den så lenge de har oppsikt med den og gir råd. Faren for tilbakefall er nok stor når disse eierne glir tilbake i gamle vaner. Hele grunnlaget for en trygg og god hund legges i de første leveårene til hunden. Det kreves mye psykisk og fysisk trening for en hund for at den skal trives og bli en god familiehund eller en god trygg og stabil kammerat.

Enig 👏 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Sally-Go-Round skrev (6 timer siden):

Flere som hadde sett på Sondre søker kjæreste? 😁

Haha tror ikke han mangler på frierbrev etter at de ble kjent 😄

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...