Gå til innhold

Fra bølle til bestevenn


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

miaw skrev (På 13.9.2021 den 2.24):

Eieren til Zlatan gir han menneskelige egenskaper ved å påstå at han er stormforelsket i en bamse, og kler han opp i solbriller og tskjorte. Synes egentlig ikke det er så morsomt, det er mer dumt. 

Kanskje litt dumt, men Sondre har virkelig gått inn 100% for å gjøre Zlatan mer selvstendig. Ikke bare det, han har også fått sansen for hundetrening og har til og med bygget en hinderløype som vil hjelpe Zlatan med å bli mer selvsikker, som igjen vil hjelpe på selvstendigheten. 

Han trengte bare et lite dytt. Synes Sondre er den beste type eier: ikke perfekt, men gjør ditt beste for hunden og ivrig på å lære mer

  • Liker 35
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Man kan si hva man vil om forholdet mellom Sondre og Zlatan, men Sondre har i hvert fall lagt inn ganske mye arbeid og innsats for hunden sin. Jeg som ikke helt skjønner greia med hund i senga, overdulling og  oppkledning, synes det er 100 ganger bedre enn eierne til Bingo som ikke skjønner at de virkelig må gjøre en innsats for å få en veltrent hund. Det nytter ikke å si "venstre" til en hund når du ikke har lært han den kommandoen.

Ellers håper jeg virkelig det går bra med nydelige Odin og eieren hans (og selvfølgelig alle andre) 😊

  • Liker 20
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helt enig @Chord. Sondre er genuint interessert i Zlatan, og veldig interessert i å ta til seg kunnskap fra Maren og fortsette hundetreningen. Han går all in, og det er herlig å se på! Selv om jeg synes det kan bli mye med kostymer, kjærestebamse osv, så er det ingen tvil om at de to har et herlig bånd. 

Også Odin og eier heier jeg stort på, synes det er en herlig hund, og krysser alt jeg har for at de klarer å finne en formel som gjør at han roer seg i møte med andre hunder. Både hund og eier fortjener det! 

Bingo... Hvor skal man starte. For det første er det ikke et barn som skal ha hovedansvar for å trene en hund. Selv om hun har hatt aldri så lyst på hund, så er det mor/far som får og må ta hovedansvaret. Og en hund er jobb! Repetere og trene, mer repetisjon og på'n igjen. Tålmodighet og gjennomføring. De har sannsynligvis mye å hente om de bare gir Bingo en sjanse og jobber skikkelig med han. 

Leo. Mye det samme som med Bingo, eiere som ikke er konsekvente eller faktisk gjennomfører treningen som trengs. 

 

  • Liker 18
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bingo sine eiere var helt sjokkert over at de måtte trene en time hver dag, men når det var snakk om 15 min så var det plutselig ok. Litt trening i hagen liksom. Datteren prøver virkelig.

Og Leo hadde hatt det så mye bedre på landet. Har han i det hele tatt en leke eller tyggebein? Han klør i tennene! Ikke rart han tygger.

Og heia Sondre og Zlatan. De kommer til å være bestevenner til slutten.

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

MalloryK skrev (29 minutter siden):

Bingo sine eiere var helt sjokkert over at de måtte trene en time hver dag, men når det var snakk om 15 min så var det plutselig ok. Litt trening i hagen liksom. Datteren prøver virkelig.

Og Leo hadde hatt det så mye bedre på landet. Har han i det hele tatt en leke eller tyggebein? Han klør i tennene! Ikke rart han tygger.

Og heia Sondre og Zlatan. De kommer til å være bestevenner til slutten.

Eierne til Bingo blir jeg helt matt av 🙄

Får så lyst til å ringe eieren til Leo, og be de kjøpe en Kong Extreme til han, og fylle den med noe. Så han har noe å tygge på. 

Sondre og Zlatan kommer til å løse sine problemer, og være Best friends to the end 💕

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

miaw skrev (På 13.9.2021 den 2.24):

Eieren til Zlatan gir han menneskelige egenskaper ved å påstå at han er stormforelsket i en bamse, og kler han opp i solbriller og tskjorte. Synes egentlig ikke det er så morsomt, det er mer dumt. 

Folkene i dette programmet er helt syke. Moren min har vært hundetrener i mange år og hun er enig med meg. Mulig noe er lagt til for å underholde. Men holdningene til disse hundeeierne er farlige, spesielt når de behandler dem som venn, familie, menneske, i stedet for kjæledyr, hund. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

En hund er ikke bare en "hund" for noen. En hund er en bestevenn, en kamerat og kamerat. Så lenge hunden har det bra med alle behovene, så må eierne bare kose seg, hunden og.

Ikke alle ser på en hund som en ting, vaktbikkje eller pynt. Noen er bestevenner.Zlatan og Sondre koser seg.

Bingo og Joey trenger nye eiere. Har de hatt hund før??

  • Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er fersk hundeeier selv, valpen er 3 mnd nå, og jeg har sett på dette med stor nysgjerrighet, og faktisk lært endel, og ikke minst fått ledd litt.

Jeg DIGGER Sondre og Zlatan. Sondre er bare så innmari hunde-pappa og går all in for Zlatan. Når han sitter i bilen og spiser lunsj liksom, for å venne Zlatan til bil. Den tålmodigheten! 
 

Bingo sine eiere, jeg skjønner ikke greia. Altså, her ble hunden i stor grad skaffet pga det på sikt kan hjelpe ene barnet. Og det barnet er vel rundt alderen på datteren der i huset. Men det er JEG som valgte at vi skulle ha hund, og det er MITT ansvar å trene han opp, slik at han kan bli støtte for barnet, etterhvert. 
Først og fremst masse trening med meg, for at så barnet kan trene med han. (for "sitt" fra meg betyr å sitte pent, "sitt" fra barnet betyr visst "JUUUUUHHUUUU FUUUUULL FEEEEEST" 😂

 

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anonymous33 skrev (8 timer siden):

Kanskje litt dumt, men Sondre har virkelig gått inn 100% for å gjøre Zlatan mer selvstendig. Ikke bare det, han har også fått sansen for hundetrening og har til og med bygget en hinderløype som vil hjelpe Zlatan med å bli mer selvsikker, som igjen vil hjelpe på selvstendigheten. 

Han trengte bare et lite dytt. Synes Sondre er den beste type eier: ikke perfekt, men gjør ditt beste for hunden og ivrig på å lære mer

Jeg har sansen for Sondre jeg altså :) Han virker som en fin fyr som er veldig glad i hunden sin! 

Man må bare ikke glemme at en hund er en hund, ikke et menneske. Å disneyfisere kjæledyrene sine, pålegge dem følelser og egenskaper vi har er ikke hensikstmessig. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser på IG story at Zlatan har begynt med agility også, tror Maren har gitt Sondre hundetreneglede🥰 Og det er egentlig det aller viktigste når man skal ha hund og jobbe med hund!

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

anonMrX skrev (På 16.9.2021 den 17.53):

Folkene i dette programmet er helt syke. Moren min har vært hundetrener i mange år og hun er enig med meg. Mulig noe er lagt til for å underholde. Men holdningene til disse hundeeierne er farlige, spesielt når de behandler dem som venn, familie, menneske, i stedet for kjæledyr, hund. 

Dette er en litt skummel holdning å ha. I de aller fleste tilfellene i programmet så er vel ikke selve hovedproblemet at de anser hundene som venn eller familie, det er heller at det mangler kunnskap om trening, kunnskap om hundens behov/drifter, og en sunn balanse mellom lek, trening og plass i familien. 
 

Jeg er selv vokst opp med hunder, og kommer fra en familie med både trekkhunder og diverse innehunder. Hundene som bor inne får en naturlig plass i «flokken» fra de er valp. De har sine faste plasser for hvile, ro og søvn, samtidig som de får være sofagris med oss. De får mat til faste måltider på anvist plass, samtidig som de er daglige restespisere ved middagsbordet. De elsker lek og morro, apport-lek, mye fart, hopping på oss tobeinte, drakamp med leker og pinner osv, samtidig som de er godt grunntrent på innkalling, sitt, ligg, på plass, kontakt og diverse triks. I min familie anser vi våre kjæledyr som en naturlig del av familien. Vi har hatt mange hunder opp igjennom årene, de fleste har vært vorstehre som er kjent for rimelig høyt aktivitetsbehov, sterk psyke og jaktinstinkt (fuglehund). Ingen av dem har noensinne vist adferd som hundene i dette programmet, til tross for at de lever et luksusliv innendørs svært mange hunder ikke får. Vi er fullstendig klar over at hundene våre er bortskjemte, men de er også lydigere og mer godlynnet mot både mennesker og andre hunder enn veldig mange andre. Poenget her er at jeg tror at det er mennesket bak hundeholdet som har mest å si, ikke om hunden får «være en del av familien» eller ei. Hvis hundeeier/treneren er usikker, inkonsekvent, stresset, har fokus på feil ting, dårlig timing, så hjelper det ikke uansett hvilken treningsfilosofi man følger. Det samme med holdningen man har til hundehold. Hundeholdet er en heltidsjobb, og alt man velger å gjøre eller ikke gjøre har konsekvenser for hunden. De minuttene eller timene man bruker på god kvalitetstrening med hunden får man igjen for senere. Og så er det selvfølgelig alfa omega med balanse. Slik som Sondre og Zlatan - et drømmeforhold mellom hund og eier, men enkelte situasjoner krever faktisk en mer selvstendig hund, så det trener han på nå. Jeg vil faktisk heller se et hundeliv som Zlatan har enn en «familiehund» som tilbringer største delen av tiden sin på plassen sin i gangen, stuet vekk fra flokken sin, som den kun ser noen ganger om dagen når den skal på luftetur eller får mat. Hunder er flokkdyr, og med mindre de lever ute i hundegård sammen med andre hunder, så er jo vi mennesker flokken dems. Det burde være det mest naturlige i verden at de får tilbringe dagene sine nært oss. 

  • Liker 19
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

anonMrX skrev (På 16.9.2021 den 17.53):

Folkene i dette programmet er helt syke. Moren min har vært hundetrener i mange år og hun er enig med meg. Mulig noe er lagt til for å underholde. Men holdningene til disse hundeeierne er farlige, spesielt når de behandler dem som venn, familie, menneske, i stedet for kjæledyr, hund. 

Makan til tøys. En hund kan fint være menneskets beste venn og blir naturligvis en del av familien. Det er kanskje ikke heldig å tillegge bikkja alskens menneskelige egenskaper, men det er overhodet ikke farlig, i allefall ikke med en normal hund! Hva er sjukt og farlig med at Zlatan får "bifføl" eller spise ved bordet hvis eieren synes det er hyggelig og ikke bryr seg om bordmanerene? Er det farlig å invitere hunden opp i sofaen eller senga hvis det gleder eieren? 

Høres ut som du har et trist forhold til hund. Men du presterte å skrive det dummeste innlegget jeg har lest hittil i dag. Du og mora di får ta dere ei bolle. 

  • Liker 23
Lenke til kommentar
Del på andre sider

luna1 skrev (1 minutt siden):

Makan til tøys. En hund kan fint være menneskets beste venn og blir naturligvis en del av familien. Det er kanskje ikke heldig å tillegge bikkja alskens menneskelige egenskaper, men det er overhodet ikke farlig, i allefall ikke med en normal hund! Hva er sjukt og farlig med at Zlatan får "bifføl" eller spise ved bordet hvis eieren synes det er hyggelig og ikke bryr seg om bordmanerene? Er det farlig å invitere hunden opp i sofaen eller senga hvis det gleder eieren? 

Høres ut som du har et trist forhold til hund. Men du presterte å skrive det dummeste innlegget jeg har lest hittil i dag. Du og mora di får ta dere ei bolle. 

Vi har begge hatt hinder hele livet. ALdri vært noe tull med dem fordi de ble behandlet som kjæledyr, ikke familie, som hund, ikke som menneske. Ta meg en bolle? Heller det. Du spiser vel boller fra munnen til hunden din. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

anonMrX skrev (2 minutter siden):

Vi har begge hatt hinder hele livet. ALdri vært noe tull med dem fordi de ble behandlet som kjæledyr, ikke familie, som hund, ikke som menneske. Ta meg en bolle? Heller det. Du spiser vel boller fra munnen til hunden din. 

Stakkars hunder som aldri ble en del av familien. Bort med deg, du er bare fæl

  • Liker 17
Lenke til kommentar
Del på andre sider

MalloryK skrev (1 minutt siden):

Stakkars hunder som aldri ble en del av familien. Bort med deg, du er bare fæl

Fæl fordi jeg elsker familien min ubetinget mye, men ikke et dyr?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

anonMrX skrev (11 minutter siden):

Vi har begge hatt hinder hele livet. ALdri vært noe tull med dem fordi de ble behandlet som kjæledyr, ikke familie, som hund, ikke som menneske. Ta meg en bolle? Heller det. Du spiser vel boller fra munnen til hunden din. 

Åjaaaa, du er nok den eneste her som har hatt hund hele livet så du må jo være eksperten🤪 

Alltid lurt på hvorfor flinke hundetrenere kun kjøper seg lettrente hunder. Andre yrkesgrupper er jo ofte glad i en utfordring. Hva med å gå til topps i lydighet med en Bassett eller Chow Chow. Den hundetreneren skulle jeg hatt respekt for😄 

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

anonMrX skrev (5 timer siden):

Vi har begge hatt hinder hele livet. ALdri vært noe tull med dem fordi de ble behandlet som kjæledyr, ikke familie, som hund, ikke som menneske. Ta meg en bolle? Heller det. Du spiser vel boller fra munnen til hunden din. 

Slutt nå. Ditt hundehold er ikke malen på den eneste riktige måten å eie hund på. 

  • Liker 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...