Gå til innhold

Termin september/oktober 2020


Blosy

Anbefalte innlegg

23 timer siden, autorain skrev:

Jordmødre er jo kjent for å kunne ta seg bedre tid med den gravide enn fastleger, så det kan nok ligge noe i det? 

 

Men tenker dere å dra til fastlegen for kontroller eller jordmor? Eller begge? 

Når det gjelder kontroller, skal jeg til legen igjen i uke 12 pga diverse blodprøver som skal taes også blir jeg å kontakte jordmor og gå kun til henne etter det 😊 mange velger jo å bytte annen hver kontroll mellom lege og jordmor, men jeg kjenner jordmoren som er her på "yttersia" så føler meg veldig trygg i hennes hender 😊

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

På 2.2.2020 den 10.46, Patriotpaula skrev:

Så lenge du legger igjen et spor her på tråden, så er du «med» :) Du bestemmer selv hvor aktiv vil du være her inne. Vet det finnes termingrupper på FB også, men det er ikke i regi av kvinneguiden. Legger deg til i terminlisten :) 

Takk. Jeg ser du ikke fikk frem min alder. Jeg er 28 år. Også var jeg på TUL idag og fikk endret termin til 19.09

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

44 minutter siden, Ønskebarnnr2 skrev:

Hei alle sammen 😊

Da har jeg vært hos legen idag, der g-testen ble veldig positiv 😁 legen regnet da ut termin ut ifra forrige mens og gjennomsnittet av de forrige syklusene mine. Jeg har nemlig 2 potensielle dager hvor EL kunne ha vært 😅 såå, da er jeg altså 5+3 idag og terminen er satt til 03.10.20 så langt 🥰 jeg har også fått henvisning til TUL pga helsehistorikken min. Dette vil da bli sånn ca i uke 10, jeg får innkalling i posten 😊 han har gitt meg noen tips for å slippe litt av kvalmen og blodtrykket mitt var sånn overalt liksom, så han måtte måle 5 ganger men ble ikke klok 😅 så regner med at alle de svigningene gjør at jeg blir så svimmel 😵 

Hvordan går det med dere andre? 🥰 

Så bra at du har fått vært hos legen, og at du ble henvist til TUL om noen uker ❤ 

Jeg sliter også med kvalme, men den er heldigvis ikke konstant. Kvalmen blir borte så fort jeg får i meg mat. Uvant å måtte spise noe ca hver 2-3 time (bortsett fra på natt).. prøver å spise lite men ofte🤢

Jeg skal faktisk på TUL i morgen, er ca 7+0 i dag. Blir veldig spennende, vi gleder oss masse. Håper å se et dunkende hjerte 🥰❤️ Tenker å bestille meg time hos fastlegen etter jeg har vært på TUL .

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, Smashy skrev:

Så bra at du har fått vært hos legen, og at du ble henvist til TUL om noen uker ❤ 

Jeg sliter også med kvalme, men den er heldigvis ikke konstant. Kvalmen blir borte så fort jeg får i meg mat. Uvant å måtte spise noe ca hver 2-3 time (bortsett fra på natt).. prøver å spise lite men ofte🤢

Jeg skal faktisk på TUL i morgen, er ca 7+0 i dag. Blir veldig spennende, vi gleder oss masse. Håper å se et dunkende hjerte 🥰❤️ Tenker å bestille meg time hos fastlegen etter jeg har vært på TUL .

Det var akkurat det tipset legen kom med 🤭 spise lite men ofte og siden jeg er så svimmel i tillegg må jeg spise en del mat som inneholder jern. Jeg holder meg til rødbeter 🤭 Jeg viste at jeg er innenfor gruppen for offentlig TUL derfor jeg valgte legen først 😊 her hos oss må man reise 4 timer for å komme seg til nærmeste privat gyn 🤦‍♀️ mens den offentlige kommer til nærmeste by som er bare 1 time unna 😊

Men så spennende da 😍 gleder meg til å høre hva dere har sett da 😍 da blir det enda mere virkelig for dere 😍 også er det jo veldig kjekt å fylle ut helseskjema når dere vet at alt ser bra ut 😍

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

På 2.2.2020 den 21.31, Patriotpaula skrev:

Fortalt det til noen venninner og kollegaer (vært en laaaaang prosess). Har fortalt det til foreldre på begge sider og søsteren til samboeren. Mine søsken skal få vite det om noen uker. Og øvrig familie på begge sider skal få vite det også om noen uker :) 

Hva med deg? :)  

Har faktisk ikke fortalt det til en sjel, bortsett fra mannen da😂 Syns det er litt tidlig, bare 6 uker på vei. Men klør etter å fortelle det da🙈

På 3.2.2020 den 19.57, autorain skrev:

Jordmødre er jo kjent for å kunne ta seg bedre tid med den gravide enn fastleger, så det kan nok ligge noe i det? 

 

Men tenker dere å dra til fastlegen for kontroller eller jordmor? Eller begge? 

Trur du må kjenne på hva du syns er best for deg. Sist gikk jeg annenhver gang lege/jordmor og det var helt greit det. Siden sist har eg flyttet og skiftet lege. Legen min nå er grei altså, men ser ikke for meg at han gar så mye peiling på graviditet osv😅 Over 60 år og ja... en litt rar skrue😂 Denne gangen kommer eg nok til å gå for jordmor. Har litt som må følges opp (fødselsangst++🙄) og som jordmor har mest peiling på. Jordmor i kommunen jobber og på fødeavdelingen så det er jo litt greit😊

På 3.2.2020 den 20.04, autorain skrev:

Så bra du er så fornøyd med jordmoren! 😍

Jeg flytter om 3 mnd til nabokommunen og jordmor er vel ut ifra kommune? Eller tar jeg feil? Så i hodet mitt har jeg tenkt å vente med å kontakte jordmor før jeg har flyttet.

Men sikkert dumt spørsmål, men man ringer til helsestasjonen i kommunen ikke sant? Eller har jeg misforstått?🙈

Ja jordmor er ut i fra kommune. Kan hende noen kommuner samarbeider men det finner ein ut av isåfall. Visst du googler finner du nok tlf nr. Her eg bur har jordmor et eget nr, men det er nok ikke likt vil eg tru. Visst det ikke er snakk om veldig lang ekstra kjøretur til nabokommunen så er det jo en mulighet å spørre om å få time til jordmor i nabokommunen? Var i samme situvasjon som deg sist eg var gravid, med flytting osv og eg angret på at eg ikke hadde jordmor timene i nabokommunen🙈 Men det er min opplevelse da🤪

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Ønskebarnnr2 skrev:

Det var akkurat det tipset legen kom med 🤭 spise lite men ofte og siden jeg er så svimmel i tillegg må jeg spise en del mat som inneholder jern. Jeg holder meg til rødbeter 🤭 Jeg viste at jeg er innenfor gruppen for offentlig TUL derfor jeg valgte legen først 😊 her hos oss må man reise 4 timer for å komme seg til nærmeste privat gyn 🤦‍♀️ mens den offentlige kommer til nærmeste by som er bare 1 time unna 😊

Men så spennende da 😍 gleder meg til å høre hva dere har sett da 😍 da blir det enda mere virkelig for dere 😍 også er det jo veldig kjekt å fylle ut helseskjema når dere vet at alt ser bra ut 😍

Rødbeter er jo veldig godt, bra å kunne få i seg jern ved å spise det 😀 Kanskje jeg skulle ha spist mere leverpostei med rødbeter på 😋 Lurt å dra til legen først når du vet du er innen for den gruppen, godt du får den oppfølgingen du har krav på 😊 Det er et stykke med 4 timer... godt du slipper å reise så langt! Jeg må reise et godt stykke for privat gyn selv... Offentlig gyn er "kun" 1 time unna for meg også 😊

Blir spennende, litt skummelt og absolutt mer virkelig 😍 Synes det er betryggende å se at hjertet slår og alt ser bra ut hittil før jeg kontakter legen, med tanke på bakgrunnen med MA sist graviditet.. 

Håper det går bra med deg ellers ❤️

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Her vil jeg bli med :)

jeg er 30 år samboer er 35, har en datter på 8 år fra før. Testet positivt for 2 dager siden og er bare 3+4 på vei, ca termin 19.oktober. Har ikke sagt det til noen enda, her blir det å gå til jordmor i begynnelsen da moren til samboer jobber på legekontoret 😂 har fødselsangst så håper det blir bedre etterhvert. Symptomer var kvalme så derfor tok jeg test, vi var prøvere så kom ikke som noen overraskelse, klaffet på PP3. Kjenner det litt i puppene også. Når burde jeg ha første time til jordmor? Er så lenge siden nå at jeg føler meg som førstegangsfødende🙈😂

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 timer siden, Håpefull2020 skrev:

Her vil jeg bli med :)

jeg er 30 år samboer er 35, har en datter på 8 år fra før. Testet positivt for 2 dager siden og er bare 3+4 på vei, ca termin 19.oktober. Har ikke sagt det til noen enda, her blir det å gå til jordmor i begynnelsen da moren til samboer jobber på legekontoret 😂 har fødselsangst så håper det blir bedre etterhvert. Symptomer var kvalme så derfor tok jeg test, vi var prøvere så kom ikke som noen overraskelse, klaffet på PP3. Kjenner det litt i puppene også. Når burde jeg ha første time til jordmor? Er så lenge siden nå at jeg føler meg som førstegangsfødende🙈😂

Gratulerer og velkommen hit😁 Forståligt at du ikke vil gå til legen først😅 Det skader kanskje ikke å ringe jordmor å avtale time frem i tid?!? Det spørs jo hvor «presset» kommunen er på jordmor. Hører om noen kommuner der gravide får 1 time til jordmor i løpet av svangerskapet og thats it liksom. Eg er i uke 6 og tenkte å ringe nå snart, eg og har fødselsangst så tenkte å ta tidlig kontakt mtp legge en plan/prate om dette...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 timer siden, Smashy skrev:

Jeg skal faktisk på TUL i morgen, er ca 7+0 i dag. Blir veldig spennende, vi gleder oss masse. Håper å se et dunkende hjerte 🥰❤️ Tenker å bestille meg time hos fastlegen etter jeg har vært på TUL .

Håper det gikk fint på TUL😍 Fikk dere se et bankende hjerte?😊

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I dag fikk vi sett et bankende hjerte på TUL 😍❤️ Helt fantastisk å få oppleve dette😭 

Ble satt til 6+6 i dag, altså to dager tilbake, men det var forventet sånn i forhold til når EL var. Sånn ca termin ble satt til 27.sept. foreløpig. Veldig glad for at vi tok TUL, nå kan vi slå oss til ro med at det er liv der inne ❤️ Nå må bare huleboeren holder seg der inne og vokse seg stor og sterk til september 😊

 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 minutter siden, Smashy skrev:

I dag fikk vi sett et bankende hjerte på TUL 😍❤️ Helt fantastisk å få oppleve dette😭 

Ble satt til 6+6 i dag, altså to dager tilbake, men det var forventet sånn i forhold til når EL var. Sånn ca termin ble satt til 27.sept. foreløpig. Veldig glad for at vi tok TUL, nå kan vi slå oss til ro med at det er liv der inne ❤️ Nå må bare huleboeren holder seg der inne og vokse seg stor og sterk til september 😊

 

Å så fint!😍 Gratulerer😁 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 timer siden, Smashy skrev:

I dag fikk vi sett et bankende hjerte på TUL 😍❤️ Helt fantastisk å få oppleve dette😭 

Ble satt til 6+6 i dag, altså to dager tilbake, men det var forventet sånn i forhold til når EL var. Sånn ca termin ble satt til 27.sept. foreløpig. Veldig glad for at vi tok TUL, nå kan vi slå oss til ro med at det er liv der inne ❤️ Nå må bare huleboeren holder seg der inne og vokse seg stor og sterk til september 😊

 

Ååå, så koselig @Smashy😍 det er så magisk når man får se det bankende hjerte for aller første gang 😍 27.september ja 😍 da ble det litt kos på dere i romjulen 🤭🥰 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 timer siden, autorain skrev:

Å så fint!😍 Gratulerer😁 

Tusen takk! 😀 En veldig fin opplevelse❤️ Sitter titt og ofte å ser bort på ultralydbildet vi fikk med 😄❤️

3 timer siden, Ønskebarnnr2 skrev:

Ååå, så koselig @Smashy😍 det er så magisk når man får se det bankende hjerte for aller første gang 😍 27.september ja 😍 da ble det litt kos på dere i romjulen 🤭🥰 

Helt fantastisk å få se hjertet dunke❤️ Jeg filmet skjermen da gynekologen viste oss at hjertet slo, den filmen kommer jeg nok til å se mye på 😄  Ja, det ble litt kos på slutten/starten av året 😄🤭 Spiren satt denne pp hvor jeg hadde bestemt meg for å ikke ta masse EL-tester, og droppet å følge med på hvor i syklusen jeg var til en hver tid. Jeg tok èn EL-test, og det var fordi jeg kjente på kroppen at EL var rett rundt hjørnet og ville ha det bekreftet 😄  Nå gleder jeg meg bare til å fortelle det til familie og venner. Jeg er spent på å se hvor lenge jeg klarer å vente med å si noe til foreldrene mine 😅

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

På 5.2.2020 den 6.08, Kardinal skrev:

Gratulerer og velkommen hit😁 Forståligt at du ikke vil gå til legen først😅 Det skader kanskje ikke å ringe jordmor å avtale time frem i tid?!? Det spørs jo hvor «presset» kommunen er på jordmor. Hører om noen kommuner der gravide får 1 time til jordmor i løpet av svangerskapet og thats it liksom. Eg er i uke 6 og tenkte å ringe nå snart, eg og har fødselsangst så tenkte å ta tidlig kontakt mtp legge en plan/prate om dette...

Skal ringe neste uke tenkte jeg, usikker på hvordan kapasitet jordmødrene her har, sist jeg gikk gravid (8år siden) var jeg til legen noen få ganger men mest til jordmor:) 

gruver meg sånn til fødsel, begynner å gråte når jeg ser fødsel på tv og blir helt uvel, sitter igjen traumer etter forrige fødsel. Men skal prøve å få ekstra timer for å snakke ut om dette, hvis jordmor ikke har tid så kanskje man kan dra til helsesøster? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Håpefull2020 skrev:

Skal ringe neste uke tenkte jeg, usikker på hvordan kapasitet jordmødrene her har, sist jeg gikk gravid (8år siden) var jeg til legen noen få ganger men mest til jordmor:) 

gruver meg sånn til fødsel, begynner å gråte når jeg ser fødsel på tv og blir helt uvel, sitter igjen traumer etter forrige fødsel. Men skal prøve å få ekstra timer for å snakke ut om dette, hvis jordmor ikke har tid så kanskje man kan dra til helsesøster? 

Vil tru de prioriterer de med fødselsangst++ så håper du får en time kjapt👌🏻 Jeg ringte igår og fekk time fredag 14, så det er ikke så gale her iallfall. Hva slags traume er det som sitter igjen, om eg tør spørre? Trenger ikke svare om du ikke vill altså.. Eg «bare» lurer pga min fødsel var og helt grusom og eg ble rett og slett skremt.

Endret av Kardinal
Lenke til kommentar
Del på andre sider

18 timer siden, Kardinal skrev:

Vil tru de prioriterer de med fødselsangst++ så håper du får en time kjapt👌🏻 Jeg ringte igår og fekk time fredag 14, så det er ikke så gale her iallfall. Hva slags traume er det som sitter igjen, om eg tør spørre? Trenger ikke svare om du ikke vill altså.. Eg «bare» lurer pga min fødsel var og helt grusom og eg ble rett og slett skremt.

Er mye med at jeg ikke viste noe om rutiner, hva som skulle skje, hvordan smertene var, men det som var verst var da jeg hadde fått ut barnet tok de henne bort for hun skrek ikke så ble jeg stressa for ingen sa noe om hva som foregikk, men det var vist noe i halsen (kanskje slim?) så det gikk jo greit. Nå vet jeg jo mere men kommer til å snakke om dette med helsepersonell slik at jeg ikke får enda en slik opplevelse :) hvordan var det for deg?:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

2 timer siden, Håpefull2020 skrev:

Er mye med at jeg ikke viste noe om rutiner, hva som skulle skje, hvordan smertene var, men det som var verst var da jeg hadde fått ut barnet tok de henne bort for hun skrek ikke så ble jeg stressa for ingen sa noe om hva som foregikk, men det var vist noe i halsen (kanskje slim?) så det gikk jo greit. Nå vet jeg jo mere men kommer til å snakke om dette med helsepersonell slik at jeg ikke får enda en slik opplevelse :) hvordan var det for deg?:)

Den følelsen der er heilt forferdelig og jaffal når de ikke sier noe! Skjedde akkurat det samme her😢 De sa i fra om at hun hadde det fint, men eg trudde de løy til meg, bare for å roe meg ned. Fødselen var lang, ekstremt smertefull fra tidlig av, ble lagt inn selv om eg ikke var i aktiv fødsel fordi eg hadde så store smerter. Endte i mislykket vakuum forsøk, før hun ble dratt ut me tang med en jordmor som låg oppå magen min. Husker fremdeles hvordan stemningen var, stressende og amper med mye folk, utstyr, trillebord, sakser osv. Trur det nok er viktig å prate seg gjennom det en har opplevd. Både for å bearbeide og forberede... 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her har jeg visst ikke fulgt med særlig 🤭

@Ønskebarnnr2 så bra å høre at du har vært hos lege og fått time til TUL. Kjipt med dårlig form, håper det kommer seg❤️

@Smashy så fantastisk å få sett bankende hjerte 😍 må faktisk filme slik du har gjort den dagen jeg drar på UL!.

@Håpefull2020 gratulerer med positiv test 🥰.

Her suser dagene utrolig nok forbi i en rasende fart. Har rukket å bli 6+1 (6+2 når innlegget her postes rett over midnatt) og mye av symptomene har blitt mer diffuse. Jeg har kun ømme og harde pupper, tisser ofte og bittelitt ekstra trøtt når jeg først blir trøtt. Jeg har hatt en liten blødning (lyyys rosa) i ca 4 timer på onsdag, hadde ingen smerter og blør også lett i nesen slik at jeg tror det kun er slimhinnene. Jeg varierer veldig mellom å tro at dette går og at det ikke går, jeg føler meg absolutt ikke gravid så innimellom glemmer jeg det litt. Skal til legen neste uke mtp blødningene, spent på om jeg blir noe klokere der. Så har jeg vel konkludert med at jeg blir å dra på en UL før uke 11-12 som planlagt fordi blødningen gjorde meg veldig bekymret. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 timer siden, Carjo4 skrev:

 

@Håpefull2020 gratulerer med positiv test🥰.

Tusen takk☺️

Åh, håper at alt er i orden og at det «bare» er ømme slimhinner, du får oppdatere oss etterhvert:) og masse lykke til, krysser fingrene for deg og den lille❤️

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

17 timer siden, Carjo4 skrev:

@Smashy så fantastisk å få sett bankende hjerte 😍 må faktisk filme slik du har gjort den dagen jeg drar på UL!.

Ja, det var så fint å få sett det lille hjertet slå 😍 Veldig lurt å filme skjermen litt om du har mulighet, er så fint å kunne se på i ettertid ❤️ 

Jeg ligger kun 1 uke foran deg, så vi er ganske likt i løypen, det er koselig!  😍 Håper det går bra med deg ❤️

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...