Gå til innhold

Termin september/oktober 2020


Blosy

Anbefalte innlegg

Hei! 
Jeg vil også være med! 
Jeg er 25 år og er gravid for aller første gang ☺️ I følge eggløsning er jeg 5+3 i dag, termin 15.oktober. 
 

Jeg vil si jeg har lettere symptomer med ømme bryster, svimmel og litt ligamentsmerter innimellom.

Ellers er den største plaget er at jeg er liv redd for å miste og kjenner jeg er hele tiden er bekymret 😕 

Kom gjerne med noen gode tips om hvordan kanskje bli litt mindre bekymret? 

Endret av Bbwifey!
Feil
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg må bare spørre dere.. Hvordan fungerer dere på jobb og fritid med denne kvalmen? Skjønner virkelig ikke hvordan jeg skal komme meg gjennom de neste dagene og ukene. Jeg spyr ikke og får i meg mat og drikke, mindre enn tidligere men fortsatt nok. Går konstant med følelsen av at spyet ligger langt oppi halsen..

Føler meg rett og slett influensasyk.. Vet det som regel er positivt å være dårlig, men jeg tar meg selv i å lure på hvorfor vi gjorde dette 😂

Lenke til kommentar
Del på andre sider

55 minutter siden, Carjo4 skrev:

Jeg må bare spørre dere.. Hvordan fungerer dere på jobb og fritid med denne kvalmen? Skjønner virkelig ikke hvordan jeg skal komme meg gjennom de neste dagene og ukene. Jeg spyr ikke og får i meg mat og drikke, mindre enn tidligere men fortsatt nok. Går konstant med følelsen av at spyet ligger langt oppi halsen..

Føler meg rett og slett influensasyk.. Vet det som regel er positivt å være dårlig, men jeg tar meg selv i å lure på hvorfor vi gjorde dette 😂

Jeg skjønner så problemstillingen! Ligger akkurat nå på sofaen og gulper og brekker meg. Ingen energi, sliter med å sove og hele tiden kvalm. Jeg er sykmeldt fra jobb for øyeblikket og jeg hadde ikke hatt sjans til å jobbe nå. Noen dager har jeg kunne gjort småting, men gjør ikke mye annet på fritiden 😅 Handlet matvarer i går og måtte sette fra meg alt og gå fort ut av butikken for å spy på hjørnet 😅 Så holder meg stort sett hjemme 😅

Jeg har tenkt så langt at jeg er glad jeg er gravid, men skulle jeg miste er det ikke verdt det 😅 Jeg tenker at jeg er heldig som har blitt gravid og det er en gave, men fy søren! Så ikke for meg dette her 😅 

Endret av autorain
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

ble så glad for positiv test, men er det unormalt å føle seg enormt stresset av tanken på et barn nå? 😂 livet kommer jo til å forandre seg for alltid og blir stresset av tanken 😬 håper den følelsen går over og at jeg heller kan nyte dette😂

Lenke til kommentar
Del på andre sider

51 minutter siden, Veeera skrev:

ble så glad for positiv test, men er det unormalt å føle seg enormt stresset av tanken på et barn nå? 😂 livet kommer jo til å forandre seg for alltid og blir stresset av tanken 😬 håper den følelsen går over og at jeg heller kan nyte dette😂

Helt vanlig😅 Jeg husker at jeg hadde faktisk helt angst for at jeg aldri fikk sove igjen liksom. Rett og slett livredd😂 Låg våken og klarte ikke sovne fordi eg var så redd. Innser jo nå hvor tullete det var! Haha😂

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Første «kontroll» hos jordmor idag, i følge henne var eg 8+2 idag med termin i slutten av september. Er ganske sikker på at det blir endret ved TUL til begynnelsen på oktober. Heldigvis ei pratsom og koselig jordmor😊 Men uff, er litt sterke saker i dykke ned i kjenner eg. Når eg kom ut på parkeringsplassen kom tårene😔🙈

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Hei1984

@Veeera Jeg blir stressa av tanken på et barn. Jeg har ett barn fra før som går på skolen, men bor ikke sammen med faren så er vant til å ha noen helger uten barn. Så det er skremmende at det blir en stor forandring igjen. Spesielt når jeg er gravid og sliten så skjønner jeg ikke hvordan jeg skal klare å passe på en liten baby døgnet rundt😱 Tror ikke vi er alene om å være stressa😊 Håper ikke det ihvertfall.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå vett eg ikkje om eg har fått det heilt med meg, men det er jo noe om at i uke 10-11-12(??) er det noe ein kan skjekke ut, for å finne ut som barnet har kromosomavvik/downs. Noe med nakkefold/nesebein?!? Men eg lurer på om visst ein går til privat UL, ser de «automatisk» etter dette? Eller må det spørres om, og visst de spørres sier de nei til å skjekke? At det er bare folk i risikogrupper som får dette tilbudet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Kardinal skrev:

Nå vett eg ikkje om eg har fått det heilt med meg, men det er jo noe om at i uke 10-11-12(??) er det noe ein kan skjekke ut, for å finne ut som barnet har kromosomavvik/downs. Noe med nakkefold/nesebein?!? Men eg lurer på om visst ein går til privat UL, ser de «automatisk» etter dette? Eller må det spørres om, og visst de spørres sier de nei til å skjekke? At det er bare folk i risikogrupper som får dette tilbudet?

Dem klare ikke å se direkte at det er noe feil, men om det er mistanke om noe sånt så tar dem fostervannsprøve. Var ihvertfall det legen sa til meg 😊 men om du skal til privat UL så kan du jo kanskje bare spørre om det? 😊 Jeg tror at om du spørr blir du nok å få et ordentlig svar på dette 😊 dem kan jo ikke akkurat nekte å fortelle dette om du absolutt vil vite det 😉

Lenke til kommentar
Del på andre sider

37 minutter siden, Kardinal skrev:

Nå vett eg ikkje om eg har fått det heilt med meg, men det er jo noe om at i uke 10-11-12(??) er det noe ein kan skjekke ut, for å finne ut som barnet har kromosomavvik/downs. Noe med nakkefold/nesebein?!? Men eg lurer på om visst ein går til privat UL, ser de «automatisk» etter dette? Eller må det spørres om, og visst de spørres sier de nei til å skjekke? At det er bare folk i risikogrupper som får dette tilbudet?

Når jeg har lest på dette så står det på helsedirektoratets sider at på privat ul kan de ikke ta fosterdiagnostikk, det strider med loven. Men, og et stort men; om de ser noe som kan vekke mistanke om noe skal de henvise til sykehus eller lignende. Så om du bestiller TUL så hadde jeg sjekket om legen du fikk time hos har noe spesiell arbeidserfaring eller utdanning som tilsier at han/hun har litt peiling. Det har i alle fall jeg gjort:) gynekologen som skal ta min TUL har blant annet tidligere jobbet med fosterdiagnostikk. Så føler meg trygg på at om det er noe å reagere på så ser legen det og vil henvise.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

@Kardinal dette er en del av offentlig svangerskapsoppfølgning i både Danmark og Sverige, men dessverre ikke lov i Norge. For å avdekke kromosomfeil tar man først en blodprøve og deretter en tidlig ul hvor nakkefolden måles. Resultatet fra både blodprøve og ul legges sammen og kombinert dannes det risikoanalyse. Hvis man har høy risiko for kromosomfeil vil man bli sendt videre for fosterdiagnostikk. Jeg bodde i Danmark under første svangerskap og var veldig glad for å få dette inkludert i oppfølgningen. I Norge kan de i teorien fatte misstanke ut fra nakkefolden fra tidlig ul uke 11-13 men nakkefolden alene er ikke nok for å påvise reell risiko.

Endret av snurk
Tastefeil
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da jeg var til tidlig ultralyd med Nr 3, sa utførende lege bare "nakkefolde ser også bra ut" - spurte ikke om det- det var i uke 12. 

Endret av Felidays
Lenke til kommentar
Del på andre sider

@carjo4 jeg er sykmeldt i tre uker grunnet kvalme. Jeg klarer ingenting. Så ikke noe jobb utover noen eposter og ikke noe fritid heller. Ikke å anbefale. Skal til legen på mandag igjen og snakker gjennom tidligere svangerskap og ser an formen. Forventer nok at sykmeldinger fortsettes. Dette her er ikke gøy. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hei!

jente 30 her, gift, har en gutt på 2,5 år og er gravid i uke 4+3 nå etter IVF.

med førstemann ble jeg satt i gang i uke 39 pga alvorlig svangerskapsforgiftning. Noen som vet om det Gir (eller som har fått) mer Oppfølging i neste svangerskap grunnet dette? Det ble hastekeisersnitt på meg sist.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, sekundærinfertil skrev:

Hei!

jente 30 her, gift, har en gutt på 2,5 år og er gravid i uke 4+3 nå etter IVF.

med førstemann ble jeg satt i gang i uke 39 pga alvorlig svangerskapsforgiftning. Noen som vet om det Gir (eller som har fått) mer Oppfølging i neste svangerskap grunnet dette? Det ble hastekeisersnitt på meg sist.

Når blir termin? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 14.2.2020 den 14.04, autorain skrev:

Jeg skjønner så problemstillingen! Ligger akkurat nå på sofaen og gulper og brekker meg. Ingen energi, sliter med å sove og hele tiden kvalm. Jeg er sykmeldt fra jobb for øyeblikket og jeg hadde ikke hatt sjans til å jobbe nå. Noen dager har jeg kunne gjort småting, men gjør ikke mye annet på fritiden 😅 Handlet matvarer i går og måtte sette fra meg alt og gå fort ut av butikken for å spy på hjørnet 😅 Så holder meg stort sett hjemme 😅

Jeg har tenkt så langt at jeg er glad jeg er gravid, men skulle jeg miste er det ikke verdt det 😅 Jeg tenker at jeg er heldig som har blitt gravid og det er en gave, men fy søren! Så ikke for meg dette her 😅 

Huff.. Må være forferdelig når det er såpass ille at man må gå fra alt for å spy. Kjenner jeg ikke er like kvalm på jobb? Mulig jeg sitter mer oppreist og står/går mye, pluss at jeg er obs på å drikke RIKELIG med juice og saft. Hjemme er jeg mer slengt i sofaen og da kommer kvalmen. Det verste er vel å bla gjennom sosiale medier å se bilder av mat 🤮 å bare tanken på brokkoli gjør at jeg må gulpe 😂 jeg måtte nesten løpe på do bare av å skrive det her, haha. 

Håper jeg fortsetter å slippe kvalmen på jobb, blir hvertfall motivert til å komme meg på jobb om dagene.🤭❤️

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

3 timer siden, sekundærinfertil skrev:

Hei!

jente 30 her, gift, har en gutt på 2,5 år og er gravid i uke 4+3 nå etter IVF.

med førstemann ble jeg satt i gang i uke 39 pga alvorlig svangerskapsforgiftning. Noen som vet om det Gir (eller som har fått) mer Oppfølging i neste svangerskap grunnet dette? Det ble hastekeisersnitt på meg sist.

Av min erfaring kommer du nok til å få tettere oppfølging når du da i tidligere svangerskap har hatt alvorlig preeklampsi. Jordmødre og leger tar dette på alvor! ☺️

Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 timer siden, Bbwifey! skrev:

Av min erfaring kommer du nok til å få tettere oppfølging når du da i tidligere svangerskap har hatt alvorlig preeklampsi. Jordmødre og leger tar dette på alvor! ☺️

Selv om jeg fikk det så sent i svangerskapet? ☺️ 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, sekundærinfertil skrev:

Selv om jeg fikk det så sent i svangerskapet? ☺️ 

Tok du den der glukose-ettellerannet-testen (husker ikke helt hva den heter 🙈) forrige gang? 

Jeg hadde første svangerskapskontroll på fredag, og da sa hun jeg ikke trengte ta den testen denne gangen, selv om jeg tok den sist. Legen begrunnet det ned at jeg ikke hadde hatt svangerskapsforgiftning forrige gang. Du får nok derfor uansett den, og oppfølging etter det vil jeg tro. Hvertfall om du får utslag på den. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...