Gå til innhold

Termin september/oktober 2020


Blosy

Anbefalte innlegg

@Carjo4, jeg er sykemeldt pga en annen plage jeg har hatt i noen år og er derfor også på jakt etter arbeid som passer til min helse. Så jeg har god tid å hente meg inn når mini er i barnehagen 😊 jeg beundrer dere som er på jobb med all den kvalmen! Føles ut som om det er kvalmen som går nå blandt alle gravide 🤭 det er jo litt pussig 😊

@autorain, det er nok veldig lurt å kjøpe i nøytrale farger 😊 vogna vi har f.eks er jo svart, så den passe til jente også 😀 jeg håper no litt på det motsatte denne gangen, men jeg er nok gla uansett så lenge det er en frisk baby som kommer ❤️ med sønn vår var jeg bare opptatt av å telle fingrer og tær på UL 😍🤭 det er rart det der.. 🤭

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

14 timer siden, autorain skrev:

Ja og jeg tror om vi ikke sier noe så kommer hun til å spørre, og jeg syns det er mye hyggeligere å være den som deler enn at de spør 😅

Syns egentlig det er en uting å spørre 🤔 At paret må få dele nyheten når de er klare, ikke at folk skal måtte spørre. Kanskje man har mistet, kanskje man vil ha hemmeligheten for seg selv litt til, men man vil ikke lyve heller, så da må man si ja. Flere som tenker sånn eller er jeg bare litt rar?😂

Helt enig i at det er mye hyggeligere om man får dele nyheten selv, og at man må få dele det når man føler seg klar for det. Folk må gjerne ha mistanker, men de trenger ikke å spørre 😅😄

11 timer siden, Carjo4 skrev:

@Smashy så utrolig gøy at du fikk sett en sprell levende baby i dag! Det er nok trygt å fortelle det nå, men dette får man kjenne på mens dagene går tenker jeg.

Jeg skal bestille ny TUL til uke 12, så blir vi å fortelle det til de nærmeste og deretter fortelle kjente etterhvert som vi møter på dem. Formen min er svingende så har vært såå nære å bare fortelle det til enkelte, men hittil har jeg sluppet unna med dårlige unnskyldninger uten noen spørsmål. 

Det var veldig koselig å se 😍 Jeg/vi kommer nok til å ta det litt som det kommer, føles det rett å fortelle det til besteforeldre, søsken, venninner etc. så gjør vi det før uke 12. Hvis ikke så er det uansett ikke lenge til uke 12 😁 

Du har fått vært på en TUL allerede? Eller husker jeg helt feil? 
Spent med TUL uke 12, da er det et skikkelig mini-menneske 😍 
Skjønner veldig godt at man innimellom er veldig nære med å fortelle det til enkelte 😅

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Smashy skrev:

Helt enig i at det er mye hyggeligere om man får dele nyheten selv, og at man må få dele det når man føler seg klar for det. Folk må gjerne ha mistanker, men de trenger ikke å spørre 😅😄

Det var veldig koselig å se 😍 Jeg/vi kommer nok til å ta det litt som det kommer, føles det rett å fortelle det til besteforeldre, søsken, venninner etc. så gjør vi det før uke 12. Hvis ikke så er det uansett ikke lenge til uke 12 😁 

Du har fått vært på en TUL allerede? Eller husker jeg helt feil? 
Spent med TUL uke 12, da er det et skikkelig mini-menneske 😍 
Skjønner veldig godt at man innimellom er veldig nære med å fortelle det til enkelte 😅

Dagene går nok raskt ja! Tenker man får nyte hemmeligheten så lenge man har den for seg selv 🤭. Ja har vært på TUL, men fikk ikke sett så mye annet enn at hjertet banket så gleder meg veldig til uke 12 når det er litt mer å se 😍

Jeg er så spent på tiden fremover her inne, blir mye TUL her framover også er jeg glad vi kan støtte hverandre i sommer. Jeg har hørt at høygravid og sommer er dårlig kombo 😂

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Carjo4 skrev:

Dagene går nok raskt ja! Tenker man får nyte hemmeligheten så lenge man har den for seg selv 🤭. Ja har vært på TUL, men fikk ikke sett så mye annet enn at hjertet banket så gleder meg veldig til uke 12 når det er litt mer å se 😍

Jeg er så spent på tiden fremover her inne, blir mye TUL her framover også er jeg glad vi kan støtte hverandre i sommer. Jeg har hørt at høygravid og sommer er dårlig kombo 😂

Koselig at du fikk sett et hjerte som banket 😍 Skjønner at du gleder deg til TUL i uke 12 🤩

Ja, det blir veldig fint å ha en gjeng som kan støtte hverandre. Det kan bli en ubehagelig varm sommer som gravid 😅😅

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Håper det står bra til med dere alle, og at dere som har slitt med kvalme og andre vonde symptomer snart opplever bedre tider! 

Har dere begynt med knipeøvelser allerede? Husker ikke når jeg begynte sist... Men husker jeg hadde en grei knipe-app. Finner den ikke igjen, og husker ikke hva den heter. Noen som har gode tips? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 minutter siden, Lottelise skrev:

Håper det står bra til med dere alle, og at dere som har slitt med kvalme og andre vonde symptomer snart opplever bedre tider! 

Har dere begynt med knipeøvelser allerede? Husker ikke når jeg begynte sist... Men husker jeg hadde en grei knipe-app. Finner den ikke igjen, og husker ikke hva den heter. Noen som har gode tips? 

Jeg har det faktisk bedre denne uken. Mindre kvalm og mindre sliten 🙌🏻😁 håper det står bra til med deg?

Jeg har ikke begynt med knipeøvelser, men det har ligget litt i bakhodet. Jeg har en app som jeg har brukt tidligere, den finnes til Android i alle fall, og heter PFEI 😊

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

21 minutter siden, autorain skrev:

Jeg har det faktisk bedre denne uken. Mindre kvalm og mindre sliten 🙌🏻😁 håper det står bra til med deg?

Jeg har ikke begynt med knipeøvelser, men det har ligget litt i bakhodet. Jeg har en app som jeg har brukt tidligere, den finnes til Android i alle fall, og heter PFEI 😊

Så bra at du kjenner bedring! 

Jeg er fortsatt helt fin i formen, bare dårlig samvittighet for at jeg stapper i meg altfor mye usunt 🙈 Eller egentlig alt for mye i det hele tatt 🙊

Takk for app-tips! Skal sjekke den ut 👍

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Lottelise skrev:

Så bra at du kjenner bedring! 

Jeg er fortsatt helt fin i formen, bare dårlig samvittighet for at jeg stapper i meg altfor mye usunt 🙈 Eller egentlig alt for mye i det hele tatt 🙊

Takk for app-tips! Skal sjekke den ut 👍

De som spiser kjempe sunt i svangerskapet fordi de er gravide er utrolig sterke 😂Jeg er ikke en av dem 🙈 Men når noe mat byr meg i mot eller gjør meg kvalm så spiser jeg bare akkurat det jeg har lyst på 😅 Og det er som regel en del karbohydrater 🙈

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Heisann! ❤️

Må bare dele noen tanker her inne da jeg ikke har noen å dele slikt med enda.. Har samboeren men dere vet jo at det ikke blir heeelt det samme. 

Kvalmen her kommer og går, i dag har den vært konstant hele dagen. Jeg er så desperat at jeg har gått til innkjøp av eplejuice og Farris, sunne valg er satt bort og potetgullet er tatt fram. 

Så her sitter jeg å gråter fordi jeg har måttet brukt egenmelding på jobb i dag, jeg føler meg så utrolig mislykket? Jeg vet flere her og har flere venninner/kollegaer som har vært og er sykemeldt og jeg har full forståelse for alle, men når det gjelder meg selv så blir det plutselig noe annet. Skjønner ikke hvor denne skyldfølelsen kommer fra... Noen som kjenner på det samme? Man strekker ikke helt til hverken på jobb eller i privatlivet når den lille spiren bestemmer over kroppen 🌱

Lenke til kommentar
Del på andre sider

27 minutter siden, Carjo4 skrev:

Heisann! ❤️

Må bare dele noen tanker her inne da jeg ikke har noen å dele slikt med enda.. Har samboeren men dere vet jo at det ikke blir heeelt det samme. 

Kvalmen her kommer og går, i dag har den vært konstant hele dagen. Jeg er så desperat at jeg har gått til innkjøp av eplejuice og Farris, sunne valg er satt bort og potetgullet er tatt fram. 

Så her sitter jeg å gråter fordi jeg har måttet brukt egenmelding på jobb i dag, jeg føler meg så utrolig mislykket? Jeg vet flere her og har flere venninner/kollegaer som har vært og er sykemeldt og jeg har full forståelse for alle, men når det gjelder meg selv så blir det plutselig noe annet. Skjønner ikke hvor denne skyldfølelsen kommer fra... Noen som kjenner på det samme? Man strekker ikke helt til hverken på jobb eller i privatlivet når den lille spiren bestemmer over kroppen 🌱

Sender deg en klem! 

Nå har jo ikke jeg vært dårlig i løpet av svangerskapet så langt, men kjenner meg såååå igjen i det du skriver om å ha forståelse for andre som er sykemeldt/må ta egenmeldinger, jeg kan attpåtil oppfordre andre til å ta seg fri uten dårlig samvittighet når jeg ser det trengs - men når det kommer til meg selv, er terskelen høy 🙈 

Tror rett og slett det er en dame-greie. Vi har noen ganger litt for mye samvittighet, og er litt for mye snill-pike og tenker på alle det går utover at vi er borte en dag eller to, i stedet for å tenke på oss selv.

Håper du også klarer å kjenne litt på at denne dagen har gjort deg godt og at du trengte den, ikke at den kun gav dårlig samvittighet. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Carjo4 skrev:

Heisann! ❤️

Må bare dele noen tanker her inne da jeg ikke har noen å dele slikt med enda.. Har samboeren men dere vet jo at det ikke blir heeelt det samme. 

Kvalmen her kommer og går, i dag har den vært konstant hele dagen. Jeg er så desperat at jeg har gått til innkjøp av eplejuice og Farris, sunne valg er satt bort og potetgullet er tatt fram. 

Så her sitter jeg å gråter fordi jeg har måttet brukt egenmelding på jobb i dag, jeg føler meg så utrolig mislykket? Jeg vet flere her og har flere venninner/kollegaer som har vært og er sykemeldt og jeg har full forståelse for alle, men når det gjelder meg selv så blir det plutselig noe annet. Skjønner ikke hvor denne skyldfølelsen kommer fra... Noen som kjenner på det samme? Man strekker ikke helt til hverken på jobb eller i privatlivet når den lille spiren bestemmer over kroppen 🌱

Jeg kjenner meg helt igjen! Når jeg ringte meg syk første vakten (fikk sykemelding etter det, men brukte egenmelding den dagen) gråt jeg og var utrøstelig etter jeg la på med avd leder 😂 så tullete! Mannen skjønte ikke noe og så dumt på meg 😂 men jeg syns det var grusomt. Når en kollega var gravid snakket vi mye om nettopp dette og jeg manet i vei om at leder får penger tilbake fra nav når gravide er borte pga svangerskapsrelaterte ting og at hun bare måtte høre på kroppen sin. Men det gjaldt liksom ikke meg når jeg kom dit 😂 nå er det lettere, men når jeg er tilbake på jobb tror jeg det vil sitte langt inne å bruke egenmelding. At det er "lettere" med sykemelding.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjenner meg sååååp igjen med å ha høy terskel å ta egenmelding/bli sykemeldt! Egentlig veldig slitsomt å «hele» tiden ha dårlig samvittighet når ein er borte fra jobb. Jeg har vært i nokså god form, men de siste to ukene har vært beintøffe😣 Med null energi, kvalme stor deler av dagen og rett og slett helt utmattet. Var på nippet til å ringe meg syk, når jeg våknet idag med hodeverk. Det er alltid et dårlig tegn. Kun viljestyrke som gjorde at jeg holdt ut dagen på jobb🙈

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vet ikke hvorfor, men føler at det ligger en norm i samfunnet at man som gravid bare skal "bite tenna sammen" og jobbe på tross av kvalme, oppkast og utmattelse 😒 Altså man ville jo ikke gått på jobb om man var kvalm og dårlig ellers, men når man er gravid skal man bare ta seg sammen. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

@Lottelise tusen takk! Ja det er noe med oss damer altså.. Deilig å føle at man har berget ganske greit hittil i svangerskapet da ☺️ nyt det mens du kan!

@autorain så deilig å høre at du opplevde det samme! Synd at vi har det slik men godt å ikke være alene også 🤭. Det er helt klart "lettere" med sykemelding, får jeg flere slike dager så tror jeg nok jeg må krype til korset.

@Kardinal huff så synd å høre at du også sliter litt.. Nå kommer den motsatte tankegangen her men lytt til kroppen din ❤️ dette må jeg virkelig lære meg selv. Som deg ville jeg rådet å ta en egenmelding, rart med det 😂.

@snurk du får virkelig satt ord på det! Det er virkelig noe med det, ingen hadde gått på jobb i slik elendig form men når man er gravid så må man bare finne seg i det? Det er nok dette som påvirker oss litt, en hører jo ofte nok at graviditet ikke er en sykdom, for akkurat nå så føles det ut som en evig lang omgangssyke 😴

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hei1984

Ja, @Carjo4 og @snurk. Og dere andre også. Man må bare ta seg sammen fordi å være gravid ikke er en sykdom. Men akkurat nå føles det jo ut som en. Jeg har måttet bruke noen egenmeldingsdager. Klarte bare ikke gå på jobb. Men følte meg lat for tenkte at jeg burde klare å ta meg sammen, men jeg var jo helt utslitt. Orker ingenting. Litt bedre nå så vært på jobb igjen, men er jo utslitt før jeg har vært på jobb en full dag. Frister ikke å snakke med lege om sykmelding, men det frister ikke å få masse minus på fleksitidskontoen heller. Får se hvordan det går fremover. Én ting man kanskje kunne vært flinkere til er å be om tilrettelegging hvis det finnes noen muligheter for det som kan funke da😊

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror vi liker å være flinke jente. Det er forventet at svangerskap er ikke sykdom, ja, men jeg har nå kommet så langt at jeg har bestemt meg å ikke ville for mye men heller fokusere kreftene der de trengs: inni meg. Svangerskap er unntaktssituasjon, også for arbeidsgiveren, det skjer ikke så ofte i yrkeslivet vårt, så det er helt ok å ikke ville så mye som vanlig og tar det lit med ro (for min del). 

Jeg har avlyst en lit større jobbreise i Mars (som kunne ha vært så koselig) og da har folk nå skjønnt at jeg ikke spøker men faktisk har det ikke bra. 

Tilrettelegging til nå ser ut at jeg jobber 20% når det passer meg, eller nå i denne uken med avtale om tid fordi flere var involvert (møte, møte) - og da klarer jeg 20% av oppgavene mine men er etter to intensive møter på mandag og tirsdag også sliten og ferdig for uken. Mannen er i tillegg borte denne uken, så jeg faller i senga Kl20 sammen med barna. 

 

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Har vært på ultralyd, og til tross for at jeg for tiden ikke merker et fnugg av graviditet i kroppen, var det en liten baby inni der som sprellet og var veldig aktiv 🙂

Alt så veldig bra ut, og ut fra målene ble jeg satt til 13 + 3. Deilig og beroligende å ha vært og sett det lille knøttet. Jordmoren trodde det var en jente, men vi får vente til neste ul før vi stoler helt på det. Krysser likevel litt fingrene, det hadde nemlig vært veldig gøy om det var det, siden vi har gutt fra før.

Nå er vel gjerne tiden inne for å begynne å spre nyheten. Har lyst å gjøre det på en litt spenstig måte, men har ikke pønsket ut hvordan enda. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

31 minutter siden, Lottelise said:

Har vært på ultralyd, og til tross for at jeg for tiden ikke merker et fnugg av graviditet i kroppen, var det en liten baby inni der som sprellet og var veldig aktiv 🙂

Alt så veldig bra ut, og ut fra målene ble jeg satt til 13 + 3. Deilig og beroligende å ha vært og sett det lille knøttet. Jordmoren trodde det var en jente, men vi får vente til neste ul før vi stoler helt på det. Krysser likevel litt fingrene, det hadde nemlig vært veldig gøy om det var det, siden vi har gutt fra før.

Nå er vel gjerne tiden inne for å begynne å spre nyheten. Har lyst å gjøre det på en litt spenstig måte, men har ikke pønsket ut hvordan enda. 

Jeg gleder meg sånn til min TUL neste uke :)

 

Så bra at alt ser bra ut :) og veldig spent på hvordan dere komme å fortelle det. Her blir det nok med ultralyd bilde på bursdagen til bestefar og fra da sprer det seg sikkert selvstendig 😎 

Endret av Felidays
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Lottelise skrev:

Har vært på ultralyd, og til tross for at jeg for tiden ikke merker et fnugg av graviditet i kroppen, var det en liten baby inni der som sprellet og var veldig aktiv 🙂

Alt så veldig bra ut, og ut fra målene ble jeg satt til 13 + 3. Deilig og beroligende å ha vært og sett det lille knøttet. Jordmoren trodde det var en jente, men vi får vente til neste ul før vi stoler helt på det. Krysser likevel litt fingrene, det hadde nemlig vært veldig gøy om det var det, siden vi har gutt fra før.

Nå er vel gjerne tiden inne for å begynne å spre nyheten. Har lyst å gjøre det på en litt spenstig måte, men har ikke pønsket ut hvordan enda. 

Så utrolig gøy ❤️ hadde vært så fint om det kom jente nå om dere har gutt fra før! Så gøy å endelig kunne spre de gode nyhetene 😍 jeg sitter å ser på youtube hvordan folk har annonsert det, mye gøy å finne der 🤭

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes det er såå kjedelig at jeg ikke klarer å nyte dette svangerskapet... 😢 Jeg har kommet til 13+4 og synes svangerskapet så langt har vært nesten uutholdelig. Formen har vært så dårlig at jeg absolutt har vurdert en eller fire ganger om hvorfor jeg gjør dette mot meg selv. Og dette barnet er i utgangspunktet veldig sterkt ønsket (vi har brukt 100-150000 på behandling og det er laget på en lab. - kortversjonen). Klarer enn så lenge ikke å nyte svangerskapet og klarer ikke å se frem til at det en dag kommer ut en baby, det blir altfor langt frem i tid for meg. Akkurat nå synes jeg livet er skikkelig dritt, så jeg håper at formen kommer seg snart sånn at jeg faktisk kan prøve å nyte dette... 

😩😢

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...