Gå til innhold

Termin september/oktober 2020


Blosy

Anbefalte innlegg

På 28.3.2020 den 8.13, autorain skrev:

Da har jeg fått sett nurket på ultralyd og alt var som det skulle 😍 Nå er det en baby, sist var det en "kladd". To armer og to ben som ikke likte at legen presset på magen min, den veiva med armer, snudde seg og hikka så det ut til 😍 Mannen fikk ikke være med med så facetimet med han så han fikk se. Det var litt trist at han ikke fikk være med, har grini en del over det på forhånd, men glad jeg dro for det. Syns det som trist at kun jeg blir sett på som "pasient" når det er hans barn også.. Legen sa jeg hadde morkaka på fremsiden, så jeg ville kjenne bevegelser og spark senere, da morkaka virket støtdempende mellom den lille og magen. 

Men, satt frem 2 dager, så nå er jeg 13+4 😊

Så koselig å høre at alt står bra til med den lille😍. Skal på 12 ukers UL nå til uka, og fikk akkurat beskjed om at jeg ikke fikk ha med mannen heller :S. Forstålig, men me hadde sett frem til å oppleve den sammen 😕 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

På 28.3.2020 den 8.13, autorain skrev:

Da har jeg fått sett nurket på ultralyd og alt var som det skulle 😍 Nå er det en baby, sist var det en "kladd". To armer og to ben som ikke likte at legen presset på magen min, den veiva med armer, snudde seg og hikka så det ut til 😍 Mannen fikk ikke være med med så facetimet med han så han fikk se. Det var litt trist at han ikke fikk være med, har grini en del over det på forhånd, men glad jeg dro for det. Syns det som trist at kun jeg blir sett på som "pasient" når det er hans barn også.. Legen sa jeg hadde morkaka på fremsiden, så jeg ville kjenne bevegelser og spark senere, da morkaka virket støtdempende mellom den lille og magen. 

Men, satt frem 2 dager, så nå er jeg 13+4 😊

Så gøy at dere fikk sett en aktiv krabat 😍 Veldig bra at mannen din fikk være med på ultralyden via FaceTime (når han ikke fikk være tilstede), dagens teknologi er helt super på det viset! 

Jeg gleder meg skikkelig til OUL om en måneds tid, kan nesten ikke vente! 😍 Håper virkelig samboeren får være med. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, autorain skrev:

Takk ❤ det var en liten trøst at teknologien er der så han kunne være med på noe av det 😊

Har de avbestilt time din for TUL eller bare venter du på at de skal avbestille den?

Den ble avbestilt ja, de holder stengt til over påsken. De ga uttrykk for at det vil vedvare og at de ikke får åpne såpass tidlig... Etter påske vil det være ca 3 uker til OUL så da tenkte jeg det var like greit å vente.

Føles uendelig lenge til, glad du fikk se den lille da ❤️❤️

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, Alex_rude skrev:

Noen som har OUL no i nærmeste fremtid ? Eller nettopp har hatt?

Er det sånn at ikke far får være med på dette nå om dagene ?😞.

Har Oul 17 april, og syns det er veldig trist å tenke på at mannen min kanskje ikke får være med😞😏

Jeg har OUL om en uke :)  Samboer får dsv ikke være med her heller... Tenker kanskje å bruke FaceTime 👍🏼

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, Patriotpaula skrev:

Jeg har OUL om en uke :)  Samboer får dsv ikke være med her heller... Tenker kanskje å bruke FaceTime 👍🏼

Skjønner. Har du fått beskjed om dette på telefon/melding? For jeg har ikke fått beskjed om det enda i hvert fall. Men er jo enda noen uker til da... 

FaceTime er lurt ja😇. Ikke optimalt men bedre enn ingenting😅

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, Alex_rude skrev:

Skjønner. Har du fått beskjed om dette på telefon/melding? For jeg har ikke fått beskjed om det enda i hvert fall. Men er jo enda noen uker til da... 

FaceTime er lurt ja😇. Ikke optimalt men bedre enn ingenting😅

Timen min ble flyttet på med noen få dager, så jeg fikk beskjed i samme melding hvor det var informasjon om timeendring, at partner ikke får være med. Hadde også lest det på sykehusets nettside i forkant, så ble ikke akkurat overrasket når jeg fikk melding om det. For vår del går det i grunn helt greit, for samboer har sett lille på UL mange ganger - selv om vi selvsagt skulle ønske begge to at han kunne få blitt med :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 minutt siden, Patriotpaula skrev:

Timen min ble flyttet på med noen få dager, så jeg fikk beskjed i samme melding hvor det var informasjon om timeendring, at partner ikke får være med. Hadde også lest det på sykehusets nettside i forkant, så ble ikke akkurat overrasket når jeg fikk melding om det. For vår del går det i grunn helt greit, for samboer har sett lille på UL mange ganger - selv om vi selvsagt skulle ønske begge to at han kunne få blitt med :) 

Ja oki☺️. Her fikk vi så vidt sett i 1-2 minutter på tul, men var jo bare 10 uker da🤪
Så hadde gledet meg til å dele den opplevelsen og få vite kjønnet sammen da. Siden dette er vårt første og siste barn sammen😅.
 

Men men.. sånn er det jo bare. Så må vel bare gjøre det beste ut av det.. bare krysser fingrene for at jeg ikke må føde alene også 😒😞

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, Alex_rude skrev:

Ja oki☺️. Her fikk vi så vidt sett i 1-2 minutter på tul, men var jo bare 10 uker da🤪
Så hadde gledet meg til å dele den opplevelsen og få vite kjønnet sammen da. Siden dette er vårt første og siste barn sammen😅.
 

Men men.. sånn er det jo bare. Så må vel bare gjøre det beste ut av det.. bare krysser fingrene for at jeg ikke må føde alene også 😒😞

Ganske forskjell på UL fra 10 til 18-19 uker ja 🤭 Skjønner at det er kjedelig for dere at han mest sannsynlig ikke får bli med 😕 Håper også inderlig at situasjonen har roet seg ned betraktelig innen august/september, sånn at vi helt sikkert kan føde med partner til stede 🙏

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 minutter siden, Patriotpaula skrev:

Ganske forskjell på UL fra 10 til 18-19 uker ja 🤭 Skjønner at det er kjedelig for dere at han mest sannsynlig ikke får bli med 😕 Håper også inderlig at situasjonen har roet seg ned betraktelig innen august/september, sånn at vi helt sikkert kan føde med partner til stede 🙏

Ja krysser fingrene for det🤞🏼🙌🏼🙌🏼☺️

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

17 timer siden, Sarah90 skrev:

Så koselig å høre at alt står bra til med den lille😍. Skal på 12 ukers UL nå til uka, og fikk akkurat beskjed om at jeg ikke fikk ha med mannen heller :S. Forstålig, men me hadde sett frem til å oppleve den sammen 😕 

Det er akkurat det, jeg har forståelse for tiltakene, men det er leit for det. Lykke til på UL 😍

 

15 timer siden, Carjo4 skrev:

Den ble avbestilt ja, de holder stengt til over påsken. De ga uttrykk for at det vil vedvare og at de ikke får åpne såpass tidlig... Etter påske vil det være ca 3 uker til OUL så da tenkte jeg det var like greit å vente.

Føles uendelig lenge til, glad du fikk se den lille da ❤️❤️

Ja når det bare er 3 uker mellom så skjønner jeg at det er like greit å vente, men utrolig skuffende 😥 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 23.3.2020 den 22.54, Carjo4 skrev:

De skal nok helst ta UL innen uke 20 slik jeg har forstått det. Jeg fikk beskjed fra legen min om å ringe og purre på sykehuset om ukene nærmet seg og jeg ikke fikk noe time, så du kan eventuelt gjøre det? mulig de bare har glemt å sende det ut til deg.

Jeg fikk time kun få timer etter legen sendte henvisning, men kan så klart være ulike rutiner rundt om i landet.

Hvor langt er du på vei mtp at du ikke har vært på kontroll enda?
Jeg fikk også inntrykk av at legen ønsket meg hos jordmor, men det er nok på grunn av det store trykket som legen har på seg. Utallige pasienter hver dag og de ønsker jo at vi skal få god oppfølging, og jordmødrene har litt bedre tid. Synd om jordmor ikke ønsker å ta i mot deg pga corona, de jobber trossalt forebyggende mot mye når de tar imot kvinner i svangerskapet.

De var nok bare litt treige. Snakke med jordmora som skjenket opp og timen var på gang. Så fått beskjed om at den blir i slutten på april😊 Rekner med at mannen ikke får bli med der fremdeles, men er glad for det er andre gang😅 Hadde følt mye verre om det var førstemann🙊

Er vell i uke 13 eller noe, men skal til legen på onsdag for blodprøver så da ordner det seg😊

Fikk ikke oppmøte hos jordmor, men fekk timen «omgjort» til tlf samtale. Gikk bedre enn forventet faktisk😅 Liker best å snakke med en fysisk tilstede person, men hva må man ikke gjennom😂

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ber om at alle som kommer inn i gruppen skriver sånn: navn - x år - Bx - termin x.x

Da blir det mye lettere for meg å bare copy paste i stedet for at jeg må fiske ut opplysninger fra en tekst. Takk 🙏
 

Nå er det flere her inne som skal i gang med OUL - tenker jeg endrer termindato til det som blir satt på OUL og setter et rosa eller blått hjerte bak. De som ikke vil vite kjønn får et grønt hjerte 💙💚💖

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

På 28.3.2020 den 18.31, Patriotpaula skrev:

B0 er det dsv ingenting som heter :)  Er det ditt første barn?

Ok, jeg er ingen ekspert på forum dessverre. Ja, første barn :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

missamerica - 31 år - B1 - Termin 27.10

Hei folkens 😀 Jeg er ny her på forumet. Er førstegangsgravid og har veldig få venninner og bekjente som jeg føler jeg kan spørre om ting så tidlig i svangerskapet (vi har bare fortalt det til nær familie). Jeg har allerede vært på TUL i uke 7 pga vi gjorde IVF, og da var alt som det skulle. Nå har jeg bestilt meg time til ny TUL når jeg er 12+6 for å sjekke at fosteret ser normalt ut før vi forteller nyheten til flere. Jeg lurer på om det er vanlig blant dere som er her inne med TUL mellom uke 11 og 14 for å sjekke ting som nakkefold osv. som kan indikere kromosomavvik hos fosteret? Jeg har forsøkt å google meg frem til dette, men føler at det er ganske tabu og ikke noe folk snakker så mye om. Er egentlig ikke fan av det såkalte sorteringssamfunnet, men det blir liksom noe annet når det er mitt eget barn det er snakk om. Ja, du kan kalle meg en hykler 😉

For min egen del så vet jeg ikke hva vi gjør dersom det blir avdekket at fosteret har avvik. Lurte lenge på om vi skulle "gidde" å dra på enda en TUL, da vi 1. ikke lenger bor sentralt og må reise et stykke for å komme til et sted som tilbyr privat UL, og 2. allerede har vært på TUL og alt var OK da. Men føler liksom at det er en liten pris å betale for å få vite det tidlig på en TUL, enn å få vite det ved en fødsel eller OUL. 

Er interessert i å høre deres refleksjoner rundt temaet!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Gratulerer @missamerica 😁

Jeg tror det er mer normalt å dra på TUL mellom uke 11-14 enn å ikke dra, det er så tilgjengelig og en "billig" pris å betale for å vite at alt er greit. Jeg dro selv i uke 14 for å se at alt var greit, dvs jeg tenkte egentlig ikke på å utelukke diverse sykdommer men mer fordi jeg vill vite om det var en baby med to armer og to bein, og var selvfølgelig spent på kjønnet om det var mulig å se. Han jeg dro til skal visst være flink til å se kjønnet tidlig. 

Underveis fortalte han at han hadde sett etter diverse "kjente feil" og kunne ikke finne noe, det var bare et pluss for min del som ikke hadde tenkt i disse baner i det heletatt. Jeg vil nok tro at alle går gjennom disse faste undersøkelsene etter "feil" når du kommer på ultralyd, uten at du direkte kommer for å sjekke kun det. 

Hvis enda en ultralyd vil roe deg mtp disse spørsmålene du har, så ville jeg absolutt dratt. Det vil føles bedre å kunne fortelle det til venner når du selv vet hvordan det står til der inne. 

Jeg vil absolutt anbefale å dra i uke 11/12 for da får man best bilder. Når jeg dro i uke 14 så var det på en måte for "stort" til bra bilder innvendig og for "lite" til utvendig i følge eksperten, jeg synes jeg fikk bra bilder uansett men det har vel noe med øyet som ser 🤭

Selvfølgelig vet man ikke hva man gjør om barnet er syk, det vil være umulig å forestille seg. De tankene tenker jeg man får hjelp til å sortere hvis det skjer, det finnes spesialister for alt som hjelper kommende foreldre med dette året rundt! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, missamerica skrev:

missamerica - 31 år - B1 - Termin 27.10

Hei folkens 😀 Jeg er ny her på forumet. Er førstegangsgravid og har veldig få venninner og bekjente som jeg føler jeg kan spørre om ting så tidlig i svangerskapet (vi har bare fortalt det til nær familie). Jeg har allerede vært på TUL i uke 7 pga vi gjorde IVF, og da var alt som det skulle. Nå har jeg bestilt meg time til ny TUL når jeg er 12+6 for å sjekke at fosteret ser normalt ut før vi forteller nyheten til flere. Jeg lurer på om det er vanlig blant dere som er her inne med TUL mellom uke 11 og 14 for å sjekke ting som nakkefold osv. som kan indikere kromosomavvik hos fosteret? Jeg har forsøkt å google meg frem til dette, men føler at det er ganske tabu og ikke noe folk snakker så mye om. Er egentlig ikke fan av det såkalte sorteringssamfunnet, men det blir liksom noe annet når det er mitt eget barn det er snakk om. Ja, du kan kalle meg en hykler 😉

For min egen del så vet jeg ikke hva vi gjør dersom det blir avdekket at fosteret har avvik. Lurte lenge på om vi skulle "gidde" å dra på enda en TUL, da vi 1. ikke lenger bor sentralt og må reise et stykke for å komme til et sted som tilbyr privat UL, og 2. allerede har vært på TUL og alt var OK da. Men føler liksom at det er en liten pris å betale for å få vite det tidlig på en TUL, enn å få vite det ved en fødsel eller OUL. 

Er interessert i å høre deres refleksjoner rundt temaet!

Det med nakkefold må man vel sjekke senest i løpet av uke 13 tror jeg? Jeg har også vært på to tidlige ultralyder denne gangen, men det er pga historikken med dødfødsel og mange spontanaborter. Alt vel så langt, 13+3 nå 😊 Er helt enig i at om det skulle være noe galt, så er det jo mye bedre å vite det så tidlig som mulig. Venninna mi dro ikke på tidlig ultralyd, og på ordinær så fikk de beskjed om en hjertefeil, som ofte var forbundet med en kromosomfeil. Fikk videre utredning, og det viste seg å være kromosomfeil. Måtte da søke om abort og gå igjennom alt det.. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg flytter meg over til juli/august-termingruppen, siden termindato nå er 26/8. Så da får nesten noen andre ta over terminlisten 🌸😊

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 timer siden, Carjo4 skrev:

Gratulerer @missamerica 😁

Jeg tror det er mer normalt å dra på TUL mellom uke 11-14 enn å ikke dra, det er så tilgjengelig og en "billig" pris å betale for å vite at alt er greit. Jeg dro selv i uke 14 for å se at alt var greit, dvs jeg tenkte egentlig ikke på å utelukke diverse sykdommer men mer fordi jeg vill vite om det var en baby med to armer og to bein, og var selvfølgelig spent på kjønnet om det var mulig å se. Han jeg dro til skal visst være flink til å se kjønnet tidlig. 

Underveis fortalte han at han hadde sett etter diverse "kjente feil" og kunne ikke finne noe, det var bare et pluss for min del som ikke hadde tenkt i disse baner i det heletatt. Jeg vil nok tro at alle går gjennom disse faste undersøkelsene etter "feil" når du kommer på ultralyd, uten at du direkte kommer for å sjekke kun det. 

Hvis enda en ultralyd vil roe deg mtp disse spørsmålene du har, så ville jeg absolutt dratt. Det vil føles bedre å kunne fortelle det til venner når du selv vet hvordan det står til der inne. 

Jeg vil absolutt anbefale å dra i uke 11/12 for da får man best bilder. Når jeg dro i uke 14 så var det på en måte for "stort" til bra bilder innvendig og for "lite" til utvendig i følge eksperten, jeg synes jeg fikk bra bilder uansett men det har vel noe med øyet som ser 🤭

Selvfølgelig vet man ikke hva man gjør om barnet er syk, det vil være umulig å forestille seg. De tankene tenker jeg man får hjelp til å sortere hvis det skjer, det finnes spesialister for alt som hjelper kommende foreldre med dette året rundt! 

Godt å høre at alt stod bra til! Jeg tenkte heller ikke på å sjekke for sykdommer før samboeren nevnte det, og nå klarer jeg ikke slutte å tenke på at noe kan være galt. Så det blir enda en TUL på meg for å roe nervene 😅

 

21 minutter siden, Zokutine skrev:

Det med nakkefold må man vel sjekke senest i løpet av uke 13 tror jeg? Jeg har også vært på to tidlige ultralyder denne gangen, men det er pga historikken med dødfødsel og mange spontanaborter. Alt vel så langt, 13+3 nå 😊 Er helt enig i at om det skulle være noe galt, så er det jo mye bedre å vite det så tidlig som mulig. Venninna mi dro ikke på tidlig ultralyd, og på ordinær så fikk de beskjed om en hjertefeil, som ofte var forbundet med en kromosomfeil. Fikk videre utredning, og det viste seg å være kromosomfeil. Måtte da søke om abort og gå igjennom alt det.. 

Å, så utrolig leit for venninna di. Kan ikke tenke meg hvor forferdelig det må være å gå gjennom noe slikt. Jeg har lest noe lignende om nakkefold, virker som at det er et vindu på noen uker der det er mulig å sjekke? Uansett, så fint at det så bra ut med din lille 😊 Håper på samme gode nyheter 🤞

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...