Gå til innhold

Termin september/oktober 2020


Blosy

Anbefalte innlegg

Fint TUL :) er veldig lettet. Og bare 1 barn. Enda mer lettet. Første gang at jeg fikk oppleve 3d, det er litt skummelt 😳 nå skal vi si det til de andre barna i kveld, også familie på søndag. 

 

Måtte desverre avlyse fastlegetime for å rekke TUL, lit dumt fordi sykmeldinger løper jo ut i helga, men jeg går jo ut ifra at jeg ikke er på 100% og tar friheten å vurdere dette selv de neste 10 dager til nye legetime. Bra at jeg er den som ta imot sykmeldinger i bedriften - da må jeg mindre stresse 😎

Neste stopp jordmor time på tirsdag. Nytt jordmor (for meg) denne gangen. 

 

Hvordan er deres form? Jeg går fortsatt på kvalm stillende og er ganske trøtt. Merker også bekkene litt. Var mye mer gøy å vaere gravid 10 år yngere, haha. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

På 6.3.2020 den 15.20, Felidays skrev:

Fint TUL :) er veldig lettet. Og bare 1 barn. Enda mer lettet. Første gang at jeg fikk oppleve 3d, det er litt skummelt 😳 nå skal vi si det til de andre barna i kveld, også familie på søndag. 

 

Måtte desverre avlyse fastlegetime for å rekke TUL, lit dumt fordi sykmeldinger løper jo ut i helga, men jeg går jo ut ifra at jeg ikke er på 100% og tar friheten å vurdere dette selv de neste 10 dager til nye legetime. Bra at jeg er den som ta imot sykmeldinger i bedriften - da må jeg mindre stresse 😎

Neste stopp jordmor time på tirsdag. Nytt jordmor (for meg) denne gangen. 

 

Hvordan er deres form? Jeg går fortsatt på kvalm stillende og er ganske trøtt. Merker også bekkene litt. Var mye mer gøy å vaere gravid 10 år yngere, haha. 

Gratulerer med gjennomført TUL! Håper barna og familien tok nyheten med glede når dere delte det😍 Hvor langt er du på vei? Trodde man ikke tok 3d ul før man var relativt "godt på vei"?

Og jeg håper du får løst det med sykmelding når du skal til fastlegen igjen. 

Formen min er bedre🙌 Er tilbake på jobb, men er fremdeles delvis sykmeldt. Kjenner veldig på mangel av energi og rett og slett utmattelse. Ting som å handle matvarer gjør at jeg blir så sliten at tårene presser på og jeg må hvile etterpå. Skal til legen på torsdag så spent på det. Legen ville helst ikke at jeg skulle fortsette å jobbe der jeg jobber, fordi det er ren nattevaktsstilling, men forsikret henne om at jeg kan få tilrettelegging. Tok dette opp med leder og hun sa hun ville tilrettelegge. Men ser at neste uke er jeg satt på noe som tilsier at jeg ikke får tilrettelegging. Må ta dette opp med legen så hun kan kontakte leder så jeg faktisk får tilrettelegging. Ble litt irritert når jeg fant ut av det 😅 Jeg vil gjerne jobbe, og det var fint å være tilbake, men jeg er jo ganske avhengig av tilrettelegging for å ikke skade fosteret eller øke risikoen ytterligere for spontanabort eller lignende..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen andre som savner spekemat? Ligger på sofaen med den sedvanlige kvalmen og fantaserer om ferske rundstykker med salami 😍😍

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, snurk skrev:

Noen andre som savner spekemat? Ligger på sofaen med den sedvanlige kvalmen og fantaserer om ferske rundstykker med salami 😍😍

Ja, jeg savner spekemat!! Har allerede sagt til samboer at jeg skal ha med spekepølse (ala rødvinnspølse, elgpølse...) på sykehuset så jeg kan spise etter fødsel 😅

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, snurk skrev:

Noen andre som savner spekemat? Ligger på sofaen med den sedvanlige kvalmen og fantaserer om ferske rundstykker med salami 😍😍

Jeg har dagdrømt om salami i det siste 😂🤤 Men var på lunsj med mamma i dag og hun spiste salami, og lukta var egentlig litt kvalmende. Så det var egentlig litt positivt 😄 men det glemmer jeg nok fort og om en uke så dagdrømmer jeg sikkert igjen 😂

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, snurk skrev:

Noen andre som savner spekemat? Ligger på sofaen med den sedvanlige kvalmen og fantaserer om ferske rundstykker med salami 😍😍

Jaaaaa 😭😭 skal så ha baconpølse og elgpølse så fort minien er ute 😂❤️

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

12 timer siden, snurk skrev:

Noen andre som savner spekemat? Ligger på sofaen med den sedvanlige kvalmen og fantaserer om ferske rundstykker med salami 😍😍

Jeg drømmer om varme rundstykker med masse smør fårepølse (vossafår) og agurk på🤤🤤🤤. Det er tortur😭😭😂

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 11.3.2020 den 21.28, snurk skrev:

Noen andre som savner spekemat? Ligger på sofaen med den sedvanlige kvalmen og fantaserer om ferske rundstykker med salami 😍😍

Gjett om! Samboer og kollegaer kommer med skivene sine med salami, det frister sånn å bare ta en liten bit 😂.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er nå 9 uker på veg og kaster opp som en gris. De 2 siste ukene har dette gått ut over arbeid, då jeg har måtte gått hjem før og kansellert de siste avtalene mine i løpet av dagen. Sitter og vurdere å spørre etter gradert sykemelding. Men terskelen er så høg, då jeg aldri har vert sykmeldt tidligere. Når man leser på nett blir man jo bare møtt med at graviditet ikke er en sykdom osv. Men faktum er at jeg møter opp på jobb i en form jeg hadde tatt egenmelding, om jeg ikke viste det var på grunn av graviditeten. Når er man dårlig nok?

Dere som hadde behov for sykemelding, hvordan ble dere møtt av legen deres? Måtte dere spørre selv om gradert sykemelding?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Sarah90 skrev:

Er nå 9 uker på veg og kaster opp som en gris. De 2 siste ukene har dette gått ut over arbeid, då jeg har måtte gått hjem før og kansellert de siste avtalene mine i løpet av dagen. Sitter og vurdere å spørre etter gradert sykemelding. Men terskelen er så høg, då jeg aldri har vert sykmeldt tidligere. Når man leser på nett blir man jo bare møtt med at graviditet ikke er en sykdom osv. Men faktum er at jeg møter opp på jobb i en form jeg hadde tatt egenmelding, om jeg ikke viste det var på grunn av graviditeten. Når er man dårlig nok?

Dere som hadde behov for sykemelding, hvordan ble dere møtt av legen deres? Måtte dere spørre selv om gradert sykemelding?

Jeg føler med deg! Sånt er ille! Og jeg har reflektert på de samme tingene. At om man ikke visste graviditet var årsaken ville man vært hjemme. 

 Jeg fortalte bare hvordan ståa var og fikk sykmelding med en gang. Var veldig "lett", for jeg også bekymret meg for om jeg ville møte motstand. Har i dag gradert sykmelding 😊

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hei1984
2 timer siden, Sarah90 skrev:

Er nå 9 uker på veg og kaster opp som en gris. De 2 siste ukene har dette gått ut over arbeid, då jeg har måtte gått hjem før og kansellert de siste avtalene mine i løpet av dagen. Sitter og vurdere å spørre etter gradert sykemelding. Men terskelen er så høg, då jeg aldri har vert sykmeldt tidligere. Når man leser på nett blir man jo bare møtt med at graviditet ikke er en sykdom osv. Men faktum er at jeg møter opp på jobb i en form jeg hadde tatt egenmelding, om jeg ikke viste det var på grunn av graviditeten. Når er man dårlig nok?

Dere som hadde behov for sykemelding, hvordan ble dere møtt av legen deres? Måtte dere spørre selv om gradert sykemelding?

Jeg er gradert sykmeldt. Jeg grua meg såå til å gå til legen, men til slutt var det ikke noen vei utenom. Det begynte å bli for mye minustimer på jobb når jeg måtte gå tidlig hver dag. Jeg ringte og sa da jeg bestilte lege time at jeg hadde problemer med å jobbe fullt og at jeg ønsket å snakke med legen om en gradert sykmelding. Like greit å være direkte tenkte jeg så slapp jeg å grue meg til å ta det opp på selve timen. Føler jeg fikk veldig forståelse fra legen så det gikk veldig greit😊

Lenke til kommentar
Del på andre sider

17 timer siden, Sarah90 skrev:

Er nå 9 uker på veg og kaster opp som en gris. De 2 siste ukene har dette gått ut over arbeid, då jeg har måtte gått hjem før og kansellert de siste avtalene mine i løpet av dagen. Sitter og vurdere å spørre etter gradert sykemelding. Men terskelen er så høg, då jeg aldri har vert sykmeldt tidligere. Når man leser på nett blir man jo bare møtt med at graviditet ikke er en sykdom osv. Men faktum er at jeg møter opp på jobb i en form jeg hadde tatt egenmelding, om jeg ikke viste det var på grunn av graviditeten. Når er man dårlig nok?

Dere som hadde behov for sykemelding, hvordan ble dere møtt av legen deres? Måtte dere spørre selv om gradert sykemelding?

Legen spurte hvordan det gikk og jeg svarte at jeg var ekstremt kvalm med brekninger og oppkast, og at jeg synes det var tungt å henge med både på jobb og hjemme siden vi var en 2-åring som trenger sitt. Legen ville gi meg full sykemelding, men jeg sa at gradert var fint nok siden jeg allerede har hjemmekontor. Gradert sykemelding har gjort at jeg kan ta en ekstra lur rundt lunsjtider og dempe den verste kvalmen. Fikk forøvrig også beksjed om at jeg kunne ta Postafen som kvalmedepende så har jeg gjort med god effekt. Deilig å slippe de verste kvalmetoppene🤢🤢

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for deling av erfaringer :) Litt betryggende å høre at dere følte dere sett og hørt. Forhåpentligvis er min nye fastlege slik også. 🤗

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg fikk veldig lett sykmelding av legen, hele 80%, og ikke fordi at jeg har vært noe spesielt dårlig. Men fordi jeg har habituell abort, og har mistet en gang langt ut i svangerskapet også. Så han skreiv ut det uten noen spørsmål eller noe som helst, veldig godt. Nå er jeg snart i uke 11, så kanskje det faktisk går denne gangen. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

God helg damer ❤️

Til uka er jeg 12 uker! Det er mye prat om corona og siden jeg jobber på sykehus så er jeg litt utsatt. Det er noen som har syke familiemedlemmer osv som slipper å bli utlånt til andre avdelinger og ha pasienter med corona om det skulle komme noen for å beskytte seg selv og sine syke nærmeste. Jeg har ikke forhørt meg enda men vil tro at vi som er gravide kan få samme tilrettelegging?

Skulle på TUL neste uke men må avlyse fordi jeg fikk tilrettelagt en vakt som gjør at jeg må på jobb isteden. Tror dere det likevel vil være trygt å dele nyheten på jobb? Vi har ikke sagt det til våre nærmeste en gang fordi vi vil på UL først, men når det er uvisst når dette vil bli så tenker jeg litt på å bare fortelle det likevel..

Siden jeg tenker å fortelle det på jobb, så burde vi også dele det med vår familie? Så mye tanker 😵

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg var i nokså god form en hel stund men har ramlet i kjelleren med formen min de siste 4-5 ukene. Er kvalm mye av dagen og ofte helt utslitt etter jobb. Har kjøpt meg robotstøvsuger siden eg ikke klarer/orker å støvsuge🙈 Ikke orker eg å lage noe særlig mat (ofte har eg ikke matlyst), orker ikke rydde eller noe husarbeid. Har ikke orket å skrevet noe her på mange uker😅 Håper og ber til høyere makter om at dette må ta slutt snart🙏 

Men en positiv ting er at vi var på tidlig ultralyd igår og fikk se lille bøllefrøet. Alt såg fint og flott ut så det er jo godt å vite. Termin mente hun var i begynnelsen av oktober og det stemmer nok bedre. Er 11+0 idag😊

Har dere blitt henvist/fått time til ordinær ultralyd? Legen min er nokså inkompetent på gravide så jeg skal bare ta blodprøver på onsdag. Og time til jordmor 27 mars🤔 Er det ikke snart på tide med å sende denne henvisningen? Trur ikke legen har tenkt tanken en gang🤔

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

@Kardinal Jeg ble henvist til OUL når jeg var hos jordmor 8+5, fikk innkalling fra sykehuset elektronisk samme dagen. Så ville nok ha pushet litt på sånn at du får en time :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

@Kardinal Så kjedelig, og ikke minst slitsomt, at du har det slik! Men gratulerer med gjennomført TUL 😍🙏🏻 

Min lege henviste meg til OUL når jeg var i uke 10 og fikk brev i posten etter noen dager. Så jeg ville også pushet litt på det, slik @Patriotpaula skriver. Men om legen ikke har tenkt tanken så blir vedkommende sikkert ikke fornærmet av at du spørr heller😊

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 15.3.2020 den 20.25, Kardinal skrev:

Jeg var i nokså god form en hel stund men har ramlet i kjelleren med formen min de siste 4-5 ukene. Er kvalm mye av dagen og ofte helt utslitt etter jobb. Har kjøpt meg robotstøvsuger siden eg ikke klarer/orker å støvsuge🙈 Ikke orker eg å lage noe særlig mat (ofte har eg ikke matlyst), orker ikke rydde eller noe husarbeid. Har ikke orket å skrevet noe her på mange uker😅 Håper og ber til høyere makter om at dette må ta slutt snart🙏 

Men en positiv ting er at vi var på tidlig ultralyd igår og fikk se lille bøllefrøet. Alt såg fint og flott ut så det er jo godt å vite. Termin mente hun var i begynnelsen av oktober og det stemmer nok bedre. Er 11+0 idag😊

Har dere blitt henvist/fått time til ordinær ultralyd? Legen min er nokså inkompetent på gravide så jeg skal bare ta blodprøver på onsdag. Og time til jordmor 27 mars🤔 Er det ikke snart på tide med å sende denne henvisningen? Trur ikke legen har tenkt tanken en gang🤔

Huff, får håpe formen snart snur til det bedre! 

Jeg ville ha purret! Jeg har fått tid om 2 uker, da er jeg akkurat 19 uker på vei. 

I forrige svangerskap nådde den første henvisningen min aldri fram, jeg ringte å purret, ett eller annet skjedde andre gang også, og til slutt ringte jeg direkte til sykehuset. Da ble det fart på sakene, og jeg fikk komme fort inn (i uke 19/20). Så stå på og sikre deg at henvisningen blir sendt! Nå i disse korona-tider er jeg spent om vi i det hele tatt får komne inn til oppsatt tid 🤔

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Lottelise skrev:

Nå i disse korona-tider er jeg spent om vi i det hele tatt får komne inn til oppsatt tid 🤔

Kan hende jeg er naiv, men jeg tror der skal mye til før OUL blir avlyst eller utsatt. Det er der de i hovedsak setter termin, det er manges første UL og derfor vil de se om det er én eller fler, om det er noen synlige abnormaliteter. Og flere hevder at i uke 18-20 er best for nettopp dette. Men, blir det ille med tanke på corona vil de sikkert utsette 🤔 bare håper vi ikke kommer dit 🙈

Men, fra sykehuset der jeg skal ha OUL har de gått ut med at kun den gravide kan møte til timen, og bare om hun er symptomfri. Jeg håper det endres innen jeg skal (6uker) for jeg vil så gjerne ha mannen min med meg 🙈

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...