Gå til innhold

Termin september/oktober 2020


Blosy

Anbefalte innlegg

Så bra det er flere som tenkte slik @Smashy 😂 for det er veldig lite snakk om corona i gruppen generelt, så tviler på at de fleste syns synd på seg selv 😅 og ut i fra aktiviteten i "prøvere og ufrivillig barnløshet" og "tolkninger av graviditetstester" så tror jeg flertallet tar dette med ro🙈

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Akkurat nå, autorain skrev:

Så bra det er flere som tenkte slik @Smashy 😂 for det er veldig lite snakk om corona i gruppen generelt, så tviler på at de fleste syns synd på seg selv 😅 og ut i fra aktiviteten i "prøvere og ufrivillig barnløshet" og "tolkninger av graviditetstester" så tror jeg flertallet tar dette med ro🙈

Tror ikke vi er de eneste?😄 Nei, det er ikke så mye snakk om corona i gruppen, så det virker ikke som noe stort problem blant de fleste her pr nå i hvert fall. Det samme inne på prøver-forumet🙈

Også er det ikke så mye vi får gjort med denne corona situasjonen, vi må jo bare gjøre det beste ut av det tenker jeg da. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg melder meg inn her, jeg! 😊
 

Jeg er 27år, har ingen barn fra før og har termin 31.10.20 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

21 minutter siden, GulSitron skrev:

Jeg melder meg inn her, jeg! 😊
 

Jeg er 27år, har ingen barn fra før og har termin 31.10.20 

 Gratulerer så mye!❤ Velkommen 😁

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, autorain skrev:

 Gratulerer så mye!❤ Velkommen 😁

Tusen takk! ❤️❤️

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så bra å høre at det er flere avslappede sjeler her inne @autorain og @Smashy.

Føler vi har termin så sent på året at jeg satser på at det verste er over til da. Om det i såfall skulle være korona og strenge tiltak enda så får vi hvertfall mye tid sammen med den lille uten å motta besøk når man egentlig ønsker å være alene. Angående fødsel så hadde det selvfølgelig vært fint med mannen der, men han er ikke viktigere enn jordmor så jeg er takknemlig så lenge de profesjonelle er til stede 🤭

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

15 timer siden, GulSitron skrev:

Jeg melder meg inn her, jeg! 😊
 

Jeg er 27år, har ingen barn fra før og har termin 31.10.20 

Gratulerer og velkommen i klubben 😄

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, missamerica skrev:

Gratulerer og velkommen i klubben 😄

Tusen takk! ❤️

Lenke til kommentar
Del på andre sider

26 minutter siden, Carjo4 skrev:

Så bra å høre at det er flere avslappede sjeler her inne @autorain og @Smashy.

Føler vi har termin så sent på året at jeg satser på at det verste er over til da. Om det i såfall skulle være korona og strenge tiltak enda så får vi hvertfall mye tid sammen med den lille uten å motta besøk når man egentlig ønsker å være alene. Angående fødsel så hadde det selvfølgelig vært fint med mannen der, men han er ikke viktigere enn jordmor så jeg er takknemlig så lenge de profesjonelle er til stede 🤭

@GulSitron velkommen og gratulerer 😍 ❤️ 

@Carjo4 Det samme tenker jeg også, og som jeg skrev over her, så må vi bare prøve å gjøre det beste ut av det. Vi har, i motsetning til de som føder i disse tider, i hvert fall god tid til å forberede oss på at det kan være strenge tiltak mtp fødsel og hvem som får være med og ikke, og ikke minst forberede oss på at vi kanskje ikke får ha besøk den første tiden hjemme.

Uansett så krysser jeg alt jeg har for at det verste er over innen september 🤞❤️ 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

@Smashy @Carjo4 Gode poenger. Vi har jo alle muligheter til å forberede oss 😊 Jeg er ikke særlig bekymret for corona og fødsel/svangerskap. Er jo førstegangsgravid, så har jo ikke noe å sammenligne med heller. 🤷‍♀️

Er det noen her inne som har begynt å tenke på permisjon ennå? Jeg driver og vurderer om vi bør ta 80 eller 100%, og jeg skjønner ikke helt argumentasjonen for det ene vs det andre. Flere sier at det lønner seg å ta 100% permisjon og så eventuelt ulønnet etterpå - er det fordi det man taper hver måned på å ta 80%, uansett er mer enn det et par måneder ulønnet perm tilsvarer i lønn? 

Jeg tror det vi kommer til å ta er avhengig av om vi kan få barnehageplass eller ei. I vår kommune har barn født i oktober og november rett på barnehageplass innen utgangen av den måneden barnet fyller ett år. Da må det vel være greit med 100% perm, da er vi ferdige i midten av september, og så kommer det jo noen ferieuker på toppen av det igjen, og da er det bare 1/2-1 måned igjen å dekke, avhengig av om babyen blir født i oktober eller november.

Kanskje litt tidlig å tenke på permisjon, men planleggeren i meg er bare nødt til det 😅

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

32 minutter siden, missamerica skrev:

@Smashy @Carjo4 Gode poenger. Vi har jo alle muligheter til å forberede oss 😊 Jeg er ikke særlig bekymret for corona og fødsel/svangerskap. Er jo førstegangsgravid, så har jo ikke noe å sammenligne med heller. 🤷‍♀️

Er det noen her inne som har begynt å tenke på permisjon ennå? Jeg driver og vurderer om vi bør ta 80 eller 100%, og jeg skjønner ikke helt argumentasjonen for det ene vs det andre. Flere sier at det lønner seg å ta 100% permisjon og så eventuelt ulønnet etterpå - er det fordi det man taper hver måned på å ta 80%, uansett er mer enn det et par måneder ulønnet perm tilsvarer i lønn? 

Jeg tror det vi kommer til å ta er avhengig av om vi kan få barnehageplass eller ei. I vår kommune har barn født i oktober og november rett på barnehageplass innen utgangen av den måneden barnet fyller ett år. Da må det vel være greit med 100% perm, da er vi ferdige i midten av september, og så kommer det jo noen ferieuker på toppen av det igjen, og da er det bare 1/2-1 måned igjen å dekke, avhengig av om babyen blir født i oktober eller november.

Kanskje litt tidlig å tenke på permisjon, men planleggeren i meg er bare nødt til det 😅

Jeg begynte faktisk å tenke på dette i påsken og har lest litt på nav sine hjemmesider. Jeg har ikke tenkt over om man går i tap i forhold til 80% vs 100%, vet ikke om det har noe med skatten å gjøre? 
Her blir vi å ta 100% da mannen ikke er lengre borte fra jobb enn han må. Vi (eller jeg) er inne på tanken at vi kan spare opp slik at vi har mulighet til å være hjemme ulønnet i noen få uker om det skulle bli behov etter permisjonstiden. Det vil nok bli en måneds tid som du sier at det kan være behov for det, og man kan også bruke litt av ferien sin for å unngå tap økonomisk. Veldig synd at vårt valg på permisjonen også må gå ut over fars permisjon.

Nå virker det som babyboomen skjedde i 2019 og at det sikkert kommer en i 2021, så når det gjelder barnehageplass så tror jeg vi har peilet oss inn på riktig årstall for å si det sånn. Håper vi slipper problemer med barnehageplassene 😁

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har to spørsmål jeg håper noen kan svare meg på 😄

1. Når vi oppsøker lege med problemer i svangerskapet utenom de obligatoriske kontrollene, skal vi da ha med helsekortet?

2. Jeg sliter med hodepine og har gjort det siden uke 12? Har noen sjeldne dager hvor jeg ikke har noe vondt men så kommer det tilbake. Hvor mye paracet er greit å ta? jeg prøver å ta minst mulig så tar kun når jeg er på jobb som bli 3-5 ganger i uka, synes dette er mye over tid. Prøvde meg på ei vakt uten paracet og det var nærmest uutholdelig.
Har lest på nettet angående jernmangel og hodepine under svangerskapet, så lurer på om det er grunnlag nok til å oppsøke lege? Hørte aldri noe om prøvene jeg tok i uke 12 så regner med at de var normale den gangen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

59 minutter siden, Carjo4 skrev:

Jeg begynte faktisk å tenke på dette i påsken og har lest litt på nav sine hjemmesider. Jeg har ikke tenkt over om man går i tap i forhold til 80% vs 100%, vet ikke om det har noe med skatten å gjøre? 
Her blir vi å ta 100% da mannen ikke er lengre borte fra jobb enn han må. Vi (eller jeg) er inne på tanken at vi kan spare opp slik at vi har mulighet til å være hjemme ulønnet i noen få uker om det skulle bli behov etter permisjonstiden. Det vil nok bli en måneds tid som du sier at det kan være behov for det, og man kan også bruke litt av ferien sin for å unngå tap økonomisk. Veldig synd at vårt valg på permisjonen også må gå ut over fars permisjon.

Nå virker det som babyboomen skjedde i 2019 og at det sikkert kommer en i 2021, så når det gjelder barnehageplass så tror jeg vi har peilet oss inn på riktig årstall for å si det sånn. Håper vi slipper problemer med barnehageplassene 😁

Det har med at man jo kun får 80% av det man vanligvis ville fått, så man "taper" 20%. Tror jeg da, er langt fra noen ekspert 😝 Det jeg ikke skjønner, er om man bruker de 20% man ikke har tapt ved å ta 100%, hvis man tar ulønnet permisjon. Da er jo alternativene like, hvis man ender opp på samme permisjonslengde og samme beløp utbetalt?

 

Her er det jeg leste:

https://www.aftenposten.no/norge/i/ExwaA/du-taper-tusenvis-paa-aa-velge-feil-foreldrepenger

https://www.dnbnyheter.no/privatokonomi/foreldrepenger/

 

Det med timingen og barnehageplass hadde jeg ikke tenkt på! Så flaks 😄

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Kommer til å velge 100%. Ser at i regnestykket for meg, utgjør det 30.000 meir totalt utbetalt. Med en foreldrepengeperiode på 49 uker ved 100 prosent dekning, kan jeg rekke helt frem til barnehagestart, med ferieavvikling i tillegg.

Ulempen: Hvis du tar ulønnet permisjon i mer enn 14 dager, kan det påvirke retten din til blant annet sykepenger og pleiepenger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 timer siden, Sarah90 skrev:

Kommer til å velge 100%. Ser at i regnestykket for meg, utgjør det 30.000 meir totalt utbetalt. Med en foreldrepengeperiode på 49 uker ved 100 prosent dekning, kan jeg rekke helt frem til barnehagestart, med ferieavvikling i tillegg.

Ulempen: Hvis du tar ulønnet permisjon i mer enn 14 dager, kan det påvirke retten din til blant annet sykepenger og pleiepenger.

Ja, det er jo ikke helt uten ulemper å ta ulønnet permisjon. Det blir sannsynligvis 100% her og.

Har dere fortalt der på jobb ennå? Jeg tenkte å gjøre det rett etter TUL i uke 12, hvis den er ok. Gruer meg litt da det ikke er så lenge siden jeg begynte i ny jobb.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har tenkt på dette med permisjon og hvordan løse det siden positiv test 😅 Men jeg er ikke helt klok for det. Jeg titter innom nav.no innimellom for å regne på det, både lønn og lengde. Jeg tror jeg ender med å ta 80 % lønn, ferie og en måned ulønnet permisjon. Uten den måneden ulønnet permisjon så vil jeg være tilbake på jobb i fellesferien, selv med ferie først. Og jeg vet hvor krevende det kan være hos oss i fellesferien, og etter å ha vært borte i så lang tid vil jeg helst ikke gjøre det mot meg selv 😂 Så skal sette av penger fremover så jeg har en månedslønn på sparekonto.

@Carjo4 Jeg vet ikke svarene på spørsmålene dine, men nr 2 er veldig likt mitt problem. Sliter med mye hodepine og må ta en del (etter min mening) paracet. Om du finner ut av det så skriv det gjerne på gruppen 😊 Men angående prøvene du har tatt, og som alle tar rundt uke 12, så fikk jeg brev i posten fra legesenteret med alle blodprøvesvar og beskjed om legge det i mappen med helsekortet. Og ja, jeg vil tro det er grunn nok til å kontakte lege når man har så ille hodepine. Kan være pga blodtrykk eller noe annet man kan gjøre noe med, evt. "bare" hormonelt men da vet du i det minste at det ikke er farlig.

@missamerica Jeg fortalte arbeidsgiver det veldig raskt, pga sykmelding. Hun fikk vite det før foreldrene mine til og med 😂 Jeg har ikke delt det med alle på jobb enda, da jeg syns det er litt kleint å "annonsere", så kun de jeg har jobbet tett med, og som derfor bør vite det, vet det. Så under 5 stk. Men nå handler det om for meg at det er kleint å skulle si det, ikke at jeg lenger vil holde det skjult. Vet om mange som forteller det etter TUL, men om du ikke vil så kan du jo vente litt ekstra til du er klar?😊 Selv om mange forteller det etter TUL så er det jo ikke slik at man må det.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

@autorain Jeg tenkte å bare fortelle det til sjefen. Føler litt at jeg på en måte skylder dem det, siden de driver og legger masse planer fremover som jeg er en stor del av. Jeg sitter jo og vet at jeg sannsynligvis går ut i lang permisjon, som de ikke vet om ennå. Annonsering til alle kollegaer er kleint ja, så langt har jeg ikke tenkt ennå. Håper de bare skjønner det av seg selv 😜

Lenke til kommentar
Del på andre sider

@missamericaJeg skjønner følelsen! Kjenner på det selv. Ikke jobbet i nåværende jobb så alt for lenge, og er redd for å skape litt dårlig stemning i kollegagruppa. Men de som vet det har vært kjempe positive, men jeg er er jo redd de skal snakke om det bak ryggen min 😅  Men er kanskje greit for sjefen din å vite ja. Mannen min fortalte sin sjef det i uke 8-9 nettopp fordi de begynte å planlegge den perioden hvor han mest sannsynlig er borte i forbindelse med fødsel og de første ukene etter det.

Det beste hadde vært om folk bare skjønte det 😂 fortalte en kollega det i helgen og hun sa at hun hadde vært inne på tanken (har begynt å få mage), men regnet med at jeg ville si noe selv 😂😅 burde fortelle arbeidsplassens sladrekjerring det så alle vet det innen min neste vakt 😂

Lenke til kommentar
Del på andre sider

20 timer siden, missamerica skrev:

Ja, det er jo ikke helt uten ulemper å ta ulønnet permisjon. Det blir sannsynligvis 100% her og.

Har dere fortalt der på jobb ennå? Jeg tenkte å gjøre det rett etter TUL i uke 12, hvis den er ok. Gruer meg litt da det ikke er så lenge siden jeg begynte i ny jobb.

Gruer meg litt jeg og. Det har vært mange ute i perm de siste årene. Og dei seier dei ser frem til litt stabilitet. 😅
Ønsker egentlig tå vente til uke 18, etter OUL. Men har nå i uke 14 begynt å få en liten kul. Synes det er veldig tydelig selv, men usikker på om andre legger merke til det. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

@Sarah90 Skjønner følelsen, sitter litt med den samme. Men tenker samtidig at det er en del av det å være arbeidsgiver, og de kan jo ikke akkurat bli sure. Da ønsker vi jo ikke jobbe der etter permisjonen 😊 Jeg har veldig synlig mage etter at jeg har spist (snart 13 fullgåtte), tror det er umulig å ikke legge merke til snart 😅

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...