Gå til innhold

Termin september/oktober 2020


Blosy

Anbefalte innlegg

På 14.2.2020 den 20.37, Ønskebarnnr2 skrev:

Dem klare ikke å se direkte at det er noe feil, men om det er mistanke om noe sånt så tar dem fostervannsprøve. Var ihvertfall det legen sa til meg 😊 men om du skal til privat UL så kan du jo kanskje bare spørre om det? 😊 Jeg tror at om du spørr blir du nok å få et ordentlig svar på dette 😊 dem kan jo ikke akkurat nekte å fortelle dette om du absolutt vil vite det 😉

 

På 14.2.2020 den 21.13, autorain skrev:

Når jeg har lest på dette så står det på helsedirektoratets sider at på privat ul kan de ikke ta fosterdiagnostikk, det strider med loven. Men, og et stort men; om de ser noe som kan vekke mistanke om noe skal de henvise til sykehus eller lignende. Så om du bestiller TUL så hadde jeg sjekket om legen du fikk time hos har noe spesiell arbeidserfaring eller utdanning som tilsier at han/hun har litt peiling. Det har i alle fall jeg gjort:) gynekologen som skal ta min TUL har blant annet tidligere jobbet med fosterdiagnostikk. Så føler meg trygg på at om det er noe å reagere på så ser legen det og vil henvise.

 

På 14.2.2020 den 22.41, snurk skrev:

@Kardinal dette er en del av offentlig svangerskapsoppfølgning i både Danmark og Sverige, men dessverre ikke lov i Norge. For å avdekke kromosomfeil tar man først en blodprøve og deretter en tidlig ul hvor nakkefolden måles. Resultatet fra både blodprøve og ul legges sammen og kombinert dannes det risikoanalyse. Hvis man har høy risiko for kromosomfeil vil man bli sendt videre for fosterdiagnostikk. Jeg bodde i Danmark under første svangerskap og var veldig glad for å få dette inkludert i oppfølgningen. I Norge kan de i teorien fatte misstanke ut fra nakkefolden fra tidlig ul uke 11-13 men nakkefolden alene er ikke nok for å påvise reell risiko.

Takk for svar👌🏻 Ble litt klokere😊 Har bestilt tidlig ultralyd 14. Mars. Er da i følge jordmor 12+3, men jeg er nokså sikker på at jeg er rundt 11 uker.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

2 timer siden, Lottelise skrev:

Tok du den der glukose-ettellerannet-testen (husker ikke helt hva den heter 🙈) forrige gang? 

Jeg hadde første svangerskapskontroll på fredag, og da sa hun jeg ikke trengte ta den testen denne gangen, selv om jeg tok den sist. Legen begrunnet det ned at jeg ikke hadde hatt svangerskapsforgiftning forrige gang. Du får nok derfor uansett den, og oppfølging etter det vil jeg tro. Hvertfall om du får utslag på den. 

Nei tok ikke noen glukose prøve sist. Det er nytt fra 2018 at alle førstegangsfødende over 25 år må ta den, eller de som har forhøyet BMI ☺️ 
 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gravid uke 5+3, er 29år, har ett barn fra før på 8år, samboer er 35, vi gleder oss masse😃 termin 19.10

 

Endret av Håpefull2020
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 15.2.2020 den 22.06, Carjo4 skrev:

Huff.. Må være forferdelig når det er såpass ille at man må gå fra alt for å spy. Kjenner jeg ikke er like kvalm på jobb? Mulig jeg sitter mer oppreist og står/går mye, pluss at jeg er obs på å drikke RIKELIG med juice og saft. Hjemme er jeg mer slengt i sofaen og da kommer kvalmen. Det verste er vel å bla gjennom sosiale medier å se bilder av mat 🤮 å bare tanken på brokkoli gjør at jeg må gulpe 😂 jeg måtte nesten løpe på do bare av å skrive det her, haha. 

Håper jeg fortsetter å slippe kvalmen på jobb, blir hvertfall motivert til å komme meg på jobb om dagene.🤭❤️

Så deilig at du ikke føler deg kvalm på jobb 😍 Jeg kjenner jeg savner jobb og folkene der, gleder meg til å være i stand til å jobbe igjen😊 

Du blir kvalm av bilder av mat? Gravidkroppen er utrolig og litt fascinerende 😂

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har hatt første svangerskapskontroll hos legen idag - fikk helsekort, fortsetter sykmelding (50% som jeg ønsket, men etter 3 timer på jobb idag ligger jeg nå igjen flat og meget kvalm så jeg skal bare ringe hvis det fortsetter sånn så er jeg tilbake på mer %), fikk også allrede time til OUL i slutten av april. 

Har selv avtalt tidlig ultralyd i uke 12 og gleder meg til det :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

27 minutter siden, Felidays skrev:

Jeg har hatt første svangerskapskontroll hos legen idag - fikk helsekort, fortsetter sykmelding (50% som jeg ønsket, men etter 3 timer på jobb idag ligger jeg nå igjen flat og meget kvalm så jeg skal bare ringe hvis det fortsetter sånn så er jeg tilbake på mer %), fikk også allrede time til OUL i slutten av april. 

Har selv avtalt tidlig ultralyd i uke 12 og gleder meg til det :)

Så bra du fikk det du ønsket med % 😊🤞🏻 og så spennende at du har fått time til OUL😁 hvor langt er du på vei nå?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

26 minutter siden, autorain said:

Så bra du fikk det du ønsket med % 😊🤞🏻 og så spennende at du har fått time til OUL😁 hvor langt er du på vei nå?

Jeg ønsket 50% (istedet for 80%) men den virker veldig urealistisk nå 🙈 jeg er bare i uke 9/10 nå, så jeg synes jo det var alt lit tidlig. Gikk utrolig fort fra legetime til helsenorge varslet om time til OUL, jeg var veldig overrasket men bra for planlegging, vi har jo 2 timer reisevei. 

Endret av Felidays
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, Felidays skrev:

Jeg ønsket 50% (istedet for 80%) men den virker veldig urealistisk nå 🙈 jeg er bare i uke 9/10 nå, så jeg synes jo det var alt lit tidlig. Gikk utrolig fort fra legetime til helsenorge varslet om time til OUL, jeg var veldig overrasket men bra for planlegging, vi har jo 2 timer reisevei. 

Jeg kjenner også på at jo mer jeg gjør en formiddag jo verre blir ettermiddagen eller kvelden (med kvalme, energi og form), så for å fungere må man jo lytte til kroppen. Å være gravid er en unntakstilstand,  og de sier det blir bedre når man passerer uke 12-13. Så får du heller jobbe mer når kroppen tillater det 😊

Og kjempe bra dere fikk time så fort etter henvisning 😊 siden dere har så lang reisevei 😂

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 hour ago, autorain said:

Jeg kjenner også på at jo mer jeg gjør en formiddag jo verre blir ettermiddagen eller kvelden (med kvalme, energi og form), så for å fungere må man jo lytte til kroppen. Å være gravid er en unntakstilstand,  og de sier det blir bedre når man passerer uke 12-13. Så får du heller jobbe mer når kroppen tillater det 😊

Og kjempe bra dere fikk time så fort etter henvisning 😊 siden dere har så lang reisevei 😂

Takk. Det trengte jeg å høre 😊 jeg er lit gjerne flink jenta og jeg ser jo at min sykemelding gjør det vanskelig for de nærmeste kolleger. Unntakstilstand - akkurat. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da har jeg, veldig spontant, bestilt time til TUL 😅 Tenkt på det den siste uken at jeg vil gjerne se hvordan ståa er, om det er et bankende hjerte og sånn der. Sjekket tilfeldig om de hadde ledig time i dag, og det hadde de. Ringte mannen og booket det mens jeg hadde han på øret 😅 Hadde ikke tenkt til å dra på ultralyd før i uke 12/13 (har bestilt time til dette også, men det er sikkert en måned siden), men greide ikke å vente. Er bare 4-5 timer fra jeg bestilte timen til den faktisk er, men Gud så nervøs jeg ble, og er! Tenk om vi ikke kommer til å se et levende foster 😐 Da sa mannen min at da er det bedre å vite nå. Og jeg er jo enig. De hadde ledige timer på mandag også, men veldig glad jeg tok den i dag, med tanke på så mye sommerfugler i magen og nervøsitet som kom. Så nå teller jeg ned timene. Er rundt 7/8 uker på vei. 

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hei1984
20 minutter siden, autorain skrev:

Da har jeg, veldig spontant, bestilt time til TUL 😅 Tenkt på det den siste uken at jeg vil gjerne se hvordan ståa er, om det er et bankende hjerte og sånn der. Sjekket tilfeldig om de hadde ledig time i dag, og det hadde de. Ringte mannen og booket det mens jeg hadde han på øret 😅 Hadde ikke tenkt til å dra på ultralyd før i uke 12/13 (har bestilt time til dette også, men det er sikkert en måned siden), men greide ikke å vente. Er bare 4-5 timer fra jeg bestilte timen til den faktisk er, men Gud så nervøs jeg ble, og er! Tenk om vi ikke kommer til å se et levende foster 😐 Da sa mannen min at da er det bedre å vite nå. Og jeg er jo enig. De hadde ledige timer på mandag også, men veldig glad jeg tok den i dag, med tanke på så mye sommerfugler i magen og nervøsitet som kom. Så nå teller jeg ned timene. Er rundt 7/8 uker på vei. 

Så spennende😊 Kommer til å bestille tidlig selv hvis jeg ikke får det gjennom sykehuset. Bare vente å høre om jeg får det. Men gjennom sykehuset må man vel kanskje uansett vente til uke 11-12. Og det føles veldig lenge å vente kjenner jeg. Er ca 5+6 i dag jeg bare.

Lykke til i dag! Mest sannsynlig kommer dere til å se et levende foster😊

Endret av Hei1984
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Hei1984 skrev:

Så spennende😊 Kommer til å bestille tidlig selv hvis jeg ikke får det gjennom sykehuset. Bare vente å høre om jeg får det. Men gjennom sykehuset må man vel kanskje uansett vente til uke 11-12. Og det føles veldig lenge å vente kjenner jeg. Er ca 5+6 i dag jeg bare.

Lykke til i dag!

Jeg tror man kan få før uke 11-12, men det kommer kanskje an på grunnen til at man får det igjennom det offentlige. Men sånt har legen din/jordmor peiling på 😊

Og takk! 💕 Veldig nervøs 😂 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Akkurat nå, Patriotpaula skrev:

UL 12+2 i dag, alt var finfint ❤️🥰🙏

EAC148BE-A66B-4DE9-A67F-FF91F54DB900.png

Så deilig! Gratulerer 😍❤️ 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

46 minutter siden, autorain skrev:

Da har jeg, veldig spontant, bestilt time til TUL 😅 Tenkt på det den siste uken at jeg vil gjerne se hvordan ståa er, om det er et bankende hjerte og sånn der. Sjekket tilfeldig om de hadde ledig time i dag, og det hadde de. Ringte mannen og booket det mens jeg hadde han på øret 😅 Hadde ikke tenkt til å dra på ultralyd før i uke 12/13 (har bestilt time til dette også, men det er sikkert en måned siden), men greide ikke å vente. Er bare 4-5 timer fra jeg bestilte timen til den faktisk er, men Gud så nervøs jeg ble, og er! Tenk om vi ikke kommer til å se et levende foster 😐 Da sa mannen min at da er det bedre å vite nå. Og jeg er jo enig. De hadde ledige timer på mandag også, men veldig glad jeg tok den i dag, med tanke på så mye sommerfugler i magen og nervøsitet som kom. Så nå teller jeg ned timene. Er rundt 7/8 uker på vei. 

Du får oppdatere når du har vært 😍 spennende er det uansett hvor langt man er på vei 😊 lykke til ❤️

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

1 minutt siden, Ønskebarnnr2 skrev:

Du får oppdatere når du har vært 😍 spennende er det uansett hvor langt man er på vei 😊 lykke til ❤️

Takk! ❤️

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, Patriotpaula skrev:

UL 12+2 i dag, alt var finfint ❤️🥰🙏

EAC148BE-A66B-4DE9-A67F-FF91F54DB900.png

Se der ja 😍 noe så nydelig! Og så deilig det må være for deg og mannen å kunne se noe så fint 😍 og det å være forbi det mest kritisk, må jo føles heilt fantastisk! Gratulere så masse ❤️

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, Patriotpaula skrev:

UL 12+2 i dag, alt var finfint ❤️🥰🙏

EAC148BE-A66B-4DE9-A67F-FF91F54DB900.png

Så herlig😍😍. Grattis🥰. Sitter på venterommet til Tul no selv😱. Vittig😁. Vi er jo like langt på vei☺️. Fikk du ny termin eller? 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...