Gå til innhold

Prøverør 2020


TiiBii

Anbefalte innlegg

4 timer siden, Neutral90 skrev:

Vil tro de prioriterer køen bestående av de som er på første barn. Personlig er jeg enig i det, søskenforsøk bør komme i andre rekke frem til covid19 etterslepet er tatt unna :)

I verste fall kan det jo ta et års tid, kanskje lenger, så mener du virkelig det? Skal de med barn fra før av virkelig da måtte vente et år eller to før de får begynt med sine forsøk? 

Anonymkode: 43812...d9b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

1 time siden, AnonymBruker skrev:

I verste fall kan det jo ta et års tid, kanskje lenger, så mener du virkelig det? Skal de med barn fra før av virkelig da måtte vente et år eller to før de får begynt med sine forsøk? 

Anonymkode: 43812...d9b

Jeg mener at ufrivillig barnløse bør være prioritert over sekundær infertilitet. 

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei :) Jeg skal ha innsett for første gang imorgen, er fryseforsøk i naturlig syklus. Gleder meg, men grubler også mye. Er det mange det klaffer for på første fryseforsøk? Har ikke forventninger til det, men håper selvfølgelig.

 

Anonymkode: d4ecd...67f

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hei :) Jeg skal ha innsett for første gang imorgen, er fryseforsøk i naturlig syklus. Gleder meg, men grubler også mye. Er det mange det klaffer for på første fryseforsøk? Har ikke forventninger til det, men håper selvfølgelig.

 

Anonymkode: d4ecd...67f

Ca 30% sjanse pr innsett. Noen lykkes på første, noen på andre, noen på tredje og naturligvis også noen som trenger flere innsett statistisk sett. Lykke til! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, Melie skrev:

Så bra! Er deilig når det går som planlagt😁😅Har kun hatt kort protokoll i Porsgrunn, så ingen erfaring derfra. Er hos Hausken nå jeg også, ikke hatt noen kontroll før sprøytestart nei.. 🤔

Den er god. Takk for svar 🤗

Lenke til kommentar
Del på andre sider

41 minutter siden, Neutral90 skrev:

Ca 30% sjanse pr innsett. Noen lykkes på første, noen på andre, noen på tredje og naturligvis også noen som trenger flere innsett statistisk sett. Lykke til! 

Ok takk for svar :) Men er ikke statistikken høyere når det egentlig er 25% sjans for befruktning hver måned for vanlige prøvere?  Vi som trenger ivf er ikke vanlige prøvere da, men..

Hadde icsi også om det har noe å bety.

Anonymkode: d4ecd...67f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Enkelte kvelder etter å ha lagt meg i sengen går jeg på Instagram og søker opp på hashtagg #ivf #ivfjourney og #prøverør. Da ser jeg gjennom bilder og tekst av håpefulle par som er åpne om deres ufrivillige barnløshet, innblikk i deres medikamenter og behandlingsmåter, oppturer og nedturer.

Det gir meg en slags beroligende følelse på at man ikke er alene oppi alt dette.
Jeg har ingen andre å snakke med i hverdagen som erfarer det vi er igjennom, utenom dere her da💖 

Er det flere som gjør det?☺️

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er helt enig i at det er en ensom kamp vi står i, @TiiBii. Selvom jeg prater litt med nære venner/familie om situasjonen min, så er det ingen som helt forstår ellers har vært i en liknende situasjon før.. Jeg har hørt litt på podcasten «barn ønskes» og sett litt på videoene til Crystal Conte på YouTube. Det er godt å vite at man ikke er alene om å gå gjennom dette.. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 timer siden, AnonymBruker skrev:

Ok takk for svar :) Men er ikke statistikken høyere når det egentlig er 25% sjans for befruktning hver måned for vanlige prøvere?  Vi som trenger ivf er ikke vanlige prøvere da, men..

Hadde icsi også om det har noe å bety.

Anonymkode: d4ecd...67f

Legen min sier at naturlig ligger det på 30% sjanse hver syklus, og at så lenge ivf er likt med naturen så er de fornøyd med det :) de operer kanskje med litt forskjellige tall rundt omkring. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 timer siden, TiiBii skrev:

Enkelte kvelder etter å ha lagt meg i sengen går jeg på Instagram og søker opp på hashtagg #ivf #ivfjourney og #prøverør. Da ser jeg gjennom bilder og tekst av håpefulle par som er åpne om deres ufrivillige barnløshet, innblikk i deres medikamenter og behandlingsmåter, oppturer og nedturer.

Det gir meg en slags beroligende følelse på at man ikke er alene oppi alt dette.
Jeg har ingen andre å snakke med i hverdagen som erfarer det vi er igjennom, utenom dere her da💖 

Er det flere som gjør det?☺️

Jeg unfollowed masse ivf tags  på Instagram rundt morsdag, for da ble det så sykt mange "jeg måtte ha ivf og det var så vanskelig men se på barnet mitt da" innlegg 😂 Var kanskje litt hårsår, men jeg gadd ikke mere. De har jo oppnådd de vi jobber så hardt for. Skjønner godt hva du mener da! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 timer siden, TiiBii skrev:

Enkelte kvelder etter å ha lagt meg i sengen går jeg på Instagram og søker opp på hashtagg #ivf #ivfjourney og #prøverør. Da ser jeg gjennom bilder og tekst av håpefulle par som er åpne om deres ufrivillige barnløshet, innblikk i deres medikamenter og behandlingsmåter, oppturer og nedturer.

Det gir meg en slags beroligende følelse på at man ikke er alene oppi alt dette.
Jeg har ingen andre å snakke med i hverdagen som erfarer det vi er igjennom, utenom dere her da💖 

Er det flere som gjør det?☺️

Jeg bruker masse tid på dette. Men hadde en lang pause, sletta insta. Ble for overload. Installert igjen nå. Syns det er greit å kjenne på at man ikke er alene med dette, mange i samme båt (dessverre), samme som dette forumet. 💜  Hopper stort sett plent over alle som viser frem mager og søte babyer (vondt) og de som skriver "aldri gi opp", det er dessverre helt urealistisk at alle får det til, har selvsagt håp og troen på at vi skal få det til, men vet og at det er ikke garantert. 

 

 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sykemelding og ivf

Dette har blitt spurt om innimellom, og vet det selvsagt er individuelt. Men jeg skal nå starte mitt 4 ivf fersk forsøk, første gang privat. Vurderer sterkt å ta gradert sykemelding under medisineringen og full fra uttak til testdato. Men har lang protokoll, så dette blir jo lang periode. Har tidligere fått masse bivirkninger under forsøk og blitt ganske dårlig, men ikke sykemeldt utenom for uttak.

Jeg er lærer (høyere trinn) og føler også at jeg burde være her for elevene, spesielt i denne koronatiden, pluss at jeg er jo allerede hjemme pga hjemmeundervisning (så mindre løping gjennom dagen, men absolutt ikke mindre jobb + er tilgjengelig gjennom tlf og data hele tiden så føles jo nesten ut som mer jobb til tider). 

Er det flere som har vært sykemeldt under medisinering og rugetid utenom uttak? Har en veldig god fastlege, som er veldig forståelsesfull.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

51 minutter siden, Brigid skrev:

Sykemelding og ivf

Dette har blitt spurt om innimellom, og vet det selvsagt er individuelt. Men jeg skal nå starte mitt 4 ivf fersk forsøk, første gang privat. Vurderer sterkt å ta gradert sykemelding under medisineringen og full fra uttak til testdato. Men har lang protokoll, så dette blir jo lang periode. Har tidligere fått masse bivirkninger under forsøk og blitt ganske dårlig, men ikke sykemeldt utenom for uttak.

Jeg er lærer (høyere trinn) og føler også at jeg burde være her for elevene, spesielt i denne koronatiden, pluss at jeg er jo allerede hjemme pga hjemmeundervisning (så mindre løping gjennom dagen, men absolutt ikke mindre jobb + er tilgjengelig gjennom tlf og data hele tiden så føles jo nesten ut som mer jobb til tider). 

Er det flere som har vært sykemeldt under medisinering og rugetid utenom uttak? Har en veldig god fastlege, som er veldig forståelsesfull.

Jeg er også lærer og har i mitt stille sinn tenkt at så lenge det er hjemmeskole så hadde det passet perfekt med stimulering. For meg handler det mye om å ikke stå midt i krevende og pressede sosiale situasjoner på jobb, der jeg må reagere på en trygg og god måte. Det er hovedgrunnen til at jeg har måtte bli sykmeldt noen ganger, regulering av meg selv forsvinner helt hehe. 

Jeg jobber redusert pga etterutdanning og det funker seriøst dårlig. Umulig å forholde seg til arbeidstiden min fordi situasjonen krever så mye fleksibilitet. Tenker det gjelder gradert sykemelding også... 

Du må nesten føle på det selv altså, vanskelig dette :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Dere som skal starte stimulering. Hvordan gjør dere det mtp. jobb/møte med andre mennesker og risiko for smitte? Jeg har hjemmekontor enn så lenge, skal starte med stimulering i mai. Kjenner jeg egentlig må ut «i verden»/møte enkelte 1:1 for å få gjort jobben min skikkelig, men jeg er så redd for å dra på meg en liten forkjølelse eller mer, og måtte avbryte forsøket.

Det regnes jo som avbrutt hos klinikken, og jeg antar at jeg ikke betaler noe der, men jeg har nådd egenandelen på medisiner, og med mine doseringer kommer jeg ganske høyt opp i pris. Prøver å løse mye jobb over video, men det begrenser seg hvor lenge det går/hvor optimalt det er. Lederen min vet om prosessen, men ikke at jeg skal starte opp igjen nå, midt i disse koronatider. Jeg har fått mye støtte, men frykter et hint om at jeg ikke bør starte opp akkurat nå dersom jeg tar dette opp. 

Jeg blir satt på en ganske høy dose autoimmundempende også. 

Endret av Fiiol
Lenke til kommentar
Del på andre sider

@Fiiol kollega av meg tar høy-ish dose prednisolon. Fikk automatisk sykemelding når corona brøt ut. Det demper jo immunforsvaret så du blir ekstra utsatt. Spør fastlegen din :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

18 minutter siden, Neutral90 skrev:

@Fiiol kollega av meg tar høy-ish dose prednisolon. Fikk automatisk sykemelding når corona brøt ut. Det demper jo immunforsvaret så du blir ekstra utsatt. Spør fastlegen din :)

Takk for svar. Man er jo også i risikogruppe med immundempende medisiner, men her har jeg bevisst valgt å begynne med det. Det er det som føles litt feil, men jeg må vel bare legge bort de tankene. Jeg kan først ta det opp, og spør om tilpasninger ev. Jeg er i påvente av en liten undersøkelse på sykehuset også, og det er kjipt hvis jeg ikke kan ta i mot den, dersom de plutselig har kapasitet til å ta meg inn. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 timer siden, Brigid skrev:

Sykemelding og ivf

Dette har blitt spurt om innimellom, og vet det selvsagt er individuelt. Men jeg skal nå starte mitt 4 ivf fersk forsøk, første gang privat. Vurderer sterkt å ta gradert sykemelding under medisineringen og full fra uttak til testdato. Men har lang protokoll, så dette blir jo lang periode. Har tidligere fått masse bivirkninger under forsøk og blitt ganske dårlig, men ikke sykemeldt utenom for uttak.

Jeg er lærer (høyere trinn) og føler også at jeg burde være her for elevene, spesielt i denne koronatiden, pluss at jeg er jo allerede hjemme pga hjemmeundervisning (så mindre løping gjennom dagen, men absolutt ikke mindre jobb + er tilgjengelig gjennom tlf og data hele tiden så føles jo nesten ut som mer jobb til tider). 

Er det flere som har vært sykemeldt under medisinering og rugetid utenom uttak? Har en veldig god fastlege, som er veldig forståelsesfull.

Jeg har vært 3 dager sykemeldt før uttak og 2 dager før innsettingsdag når jeg var overstimulert første runde. Andre runde bare 3 dager (fra uttak) og denne gangen 2 dager (i dag og i morgen).

Synes også at det er vanskelig å be om flere dager selv om fastlegen min sa at jeg kan få sykemelding når jeg trenger den. I tilfellet denne prosessen varer veldig lenge er jeg redd for at jeg blir stemplet som den "som er alltid syk" og ikke gjør jobben sin skikkelig. Jeg har en veldig forståelsesfull sjef men hun vet selvfølgelig ikke hvordan det er. 

Har jobbet fra sofaen de siste 2 dagene fordi det gjorde vondt å sitte. Jeg forklarte dette også men fikk ingen kommentar som "bære ta sykemelding" eller noe lignende. Da tenker jeg at de sikkert mener at jeg burde jobbe så mye som mulig. 

Men hvis jeg en dag virkelig ikke klarer alt stress med jobben, skal jeg definitivt spørre om en lengre sykemelding. Denne prosessen her og at den lykkes er #1 prioritet for meg. Bare dumt at man trenger så mye penger for den som gjør at man virkelig ikke kan risikere å miste jobben 🙄

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har bare vært hos fastlegen en gang i forbindelse med ivf, det var når jeg hadde MA. Men, da sa hun at neste gang jeg skulle ha ivf-behandling, skulle jeg stresse helt ned og få sykemelding fra uttak til etter innsett. Har hatt mange ivf-forsøk etter at hun sa det uten å sykemelde meg, men det er ikke umulig at jeg tar et besøk hos legen denne gangen, dersom det ikke er andre løsninger. Jeg kjenner på det du skriver @Avianna og vil ikke være den som er mye borte, og blir en belastning pga dette. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 timer siden, Fiiol skrev:

Dere som skal starte stimulering. Hvordan gjør dere det mtp. jobb/møte med andre mennesker og risiko for smitte? Jeg har hjemmekontor enn så lenge, skal starte med stimulering i mai. Kjenner jeg egentlig må ut «i verden»/møte enkelte 1:1 for å få gjort jobben min skikkelig, men jeg er så redd for å dra på meg en liten forkjølelse eller mer, og måtte avbryte forsøket.

Det regnes jo som avbrutt hos klinikken, og jeg antar at jeg ikke betaler noe der, men jeg har nådd egenandelen på medisiner, og med mine doseringer kommer jeg ganske høyt opp i pris. Prøver å løse mye jobb over video, men det begrenser seg hvor lenge det går/hvor optimalt det er. Lederen min vet om prosessen, men ikke at jeg skal starte opp igjen nå, midt i disse koronatider. Jeg har fått mye støtte, men frykter et hint om at jeg ikke bør starte opp akkurat nå dersom jeg tar dette opp. 

Jeg blir satt på en ganske høy dose autoimmundempende også. 

Jeg har snakket med sjefen min om dette. Hun sa at det er mulig at vi skal gå tilbake til kontoret snart. Jeg forklarte at jeg helst ikke vil komme tilbake nå pga risiko for avbrutt forsøk. Samtidig har jeg fått vite av legen at en koronainfeksjon kan føre til komplikasjoner i tilfellet at jeg endelig blir gravid.

Jeg tar kollektivtransport i Oslo (er en av få på kontoret som ikke har bil) som jeg synes er ekstra risiko som jeg helst vil unngå.

Sjefen min sa at det går greit for meg å ha hjemmekontor lengre pga alt dette, så er  veldig fornøyd at jeg snakket med henne om det.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...