Gå til innhold

Lov å forvente at gjestene pynter seg litt på julaften?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Om man er bedt bort eller har bedt folk hjem til seg, så skal man pynte seg på julaften! Penbukse, skjorte, pen genser eller dress på menn, kjole, skjørt, penbukse og pen overdel til dame. 

Anonymkode: 9dd66...d7b

Er enig i at det er det naturlige å gjøre, så lenge man ikke faktisk vet at alle andre også kommer til å stille i daffeklær. 

Og ihvertfall så lenge man har et visst slingringsmonn når det gjelder kleskode. At man ikke forventer kjole og stilletthæler og dress og slips. Penbukse og genser for menn og penbukse og litt pyntet topp/bluse for damer, bør holde i massevis. 

Men jeg ville aldri følt meg støtt, såret eller provosert over andres manglende penklær på julaften. Og jeg ville aldri ha droppet å feire jul med noen i fremtiden pga antrekket deres. Det viktigste er å ha det hyggelig sammen. 

 

 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

1 time siden, Blondie65 skrev:

Trådens tema er om det er lov å forvente at gjestene pynter seg til julaften. Og det er tydelig at de fleste i tråden mener at det faktisk er lov å forvente det.

Men så er det noen som drar inn folk som A) ikke eier penklær eller at de B) ikke har råd til penklær eller at de C) har psykiske eller fysiske utfordringer som gjør at de ikke makter stelle seg. 

Tilfeller av A): Gå og skaff penklær. Det forventer jeg faktisk. Tro det eller ei, det kan være at du får bruk for det resten av året - enten det er et jobbintervju, en jobb fest, eller du blir invitert i en sosial setting senere.

Tilfeller av B): De fleste med dårlig råd er vel ærlige med de rundt seg om det? Hvis man ikke er ærlig om det så er det vanskelig å vise forståelse. Vel, kom i det peneste og mest velstelte du har. Jeg ville aldri sagt noe på antrekket til noen uansett grunn til at du møter opp i noe annet enn penklær. Det er ikke de med dårlig råd som er utfordringen - det er de som ikke gidder.

Tilfeller av C): Også her vil jeg tro at de fleste tilfellene er kjent for de rundt. Man er nok glad for å ha kreftsyke tante på besøk selv om crocs og joggebukse er det eneste hun får på seg denne siste julen man feirer sammen. Sannsynligvis vet vi også godt at fetter John sliter psykisk - om ikke noe annet så kan fremtoningen i slitte klær vitne om det.

Nå, til dere i kategori A, ser dere hvordan dere fremstår? At man ikke bryr seg gjør at vi andre tolker deres fremtoning som en B eller C. Det får dere velge selv om dere vil. Kategori D - gidder faen ikke bry seg - aksepterer vi ikke.

Og til dere som feirer julaften - legg merke til at jeg er helt spesifikk her - i pysj og kosebukse, dere forstår jeg ikke. Spesielt forstår jeg det ikke hvis dere får dånedippen hvis det serveres en annen dessert enn dere pleier å få eller gud forby dere ikke får sett "Tre nøtter til Askepott" eller gått i den vanlige kirken dere pleier å gå i. Altså: Dere opprettholder tradisjoner i hode og ræva - bortsett fra den som handler om å pynte seg til en festlig anledning.

Og så er det jo ofte slik at det er mange høytidelige middager gjennom julen. Skal man pynte seg til alle? Ja, det skal man faktisk fordi noen har lagt flid i å både invitere deg og å lage til. Som i resten av verdens selskapelige sammenhenger er det forskjell på formiddags arrangement og kveldsarrangement, men hullete dongeri, t-skjorte og kose-/joggebukser hører ikke med til disse feiringene.

Kan det være så vanskelig?

Personlig skjønner jeg meg ikke på de som må ha alt på en spesiell måte på julaften, at de må ha nøyaktig den maten, det tilbehøret og den desserten som de alltid har hatt. Det lar seg jo ikke alltid kombinere med å feire sammen med andre. Er man invitert bort på julaften, spiser man det som blir servert, minus eventuelt tilbehør man ikke liker, med mindre man blir dårlig av det. 

Om man skal pynte seg til alle julens middager og sammenkomster, kommer vel helt an på hva som er vanlig hos dem man er bedt til. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min mor hadde opplevd krigen, og hun lærte meg at man i respekt for at vi faktisk får lov å feire jul og nyte gleden rundt denne høytiden - skal pynte seg i anledning kvelden. Vi hadde lite penger, men julaften og 1. juledag hadde vi på finstasen. Det samme ser jeg både barn og barnebarn gjør, heldigvis. Ikke la jula bli hverdag, marker forskjellen også med å kle deg pent og spis annet enn hverdagsmat. 

Anonymkode: 55694...fc1

  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis en inviterer folk til å feire, så kjenner man jo folks stil i utgangspunktet. Hvis noen av disse absolutt ikke er av det slaget som pynter seg, ja...da vet man jo dette. Inviterer man, så får man ta folk som de er. Hovedsaken er jo at de kommer og at en klarer å ha det hyggelig sammen. Hyggelig blir det ikke om noen ved ankomst/eller i løpet av samværet verbalt gir uttrykk for at disse menneskene jammen kunne ha pyntet seg litt før de kommer på besøk til skikkelige folk. Da er det bedre å ikke invitere, hvis man ikke klarer å se forbi den ytre staffasjen. Jul handler om indre ting, ikke ytre. Vær et medmenneske. Vær grei. 

Det mener jeg. :)  God jul til alle, uansett hva de har tenkt å gjøre med trådens tema i kveld. 

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Thyra skrev:

Personlig skjønner jeg meg ikke på de som må ha alt på en spesiell måte på julaften, at de må ha nøyaktig den maten, det tilbehøret og den desserten som de alltid har hatt. Det lar seg jo ikke alltid kombinere med å feire sammen med andre. Er man invitert bort på julaften, spiser man det som blir servert, minus eventuelt tilbehør man ikke liker, med mindre man blir dårlig av det. 

Om man skal pynte seg til alle julens middager og sammenkomster, kommer vel helt an på hva som er vanlig hos dem man er bedt til. 

 

Det kalles tradisjon. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Blondie65 skrev:

Til dere som ikke liker å pynte dere, kan ikke dere forklare hva som skaper høytid og festdag for dere? Jeg skjønner det nemlig ikke.

At familien er samla og koser seg, det er evig nok for meg :)  Og jeg ber ikke folk og tenker på hva de har på seg, det er det sosiale som har all fokus. 

Anonymkode: 4026a...771

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

32 minutter siden, SupaWoman skrev:

Det kalles tradisjon. 

Det vet jeg vel. Jeg har også mi e tradisjoner. Men jeg må ingenting. Om jeg er invitert til andre, er det deres tradisjoner som gjelder. Om det så hadde vært grandiosa. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Thyra said:

Det vet jeg vel. Jeg har også mi e tradisjoner. Men jeg må ingenting. Om jeg er invitert til andre, er det deres tradisjoner som gjelder. Om det så hadde vært grandiosa. 

Der har vi det! Når du er gjest er DERES tradisjoner som gjelds!

Der beviste du knusende at du er en jævla kverulant, men egentlig enig! 

 

Anonymkode: 2d6c0...64c

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Der har vi det! Når du er gjest er DERES tradisjoner som gjelds!

Der beviste du knusende at du er en jævla kverulant, men egentlig enig! 

 

Anonymkode: 2d6c0...64c

Jeg liker å kverulere, det er derfor jeg deltar på debattforum. 

Men jeg er ikke helt enig. Ja, det er vertens tradisjoner som gjelder. Først og fremst når det kommer til hva som serveres, hvordan man organiserer gaveutdeling osv. Hva man kler på seg er litt mer opp til hver enkelt. 

Jeg synes også det er naturlig å pynte seg litt på julaften. Ihvertfall om man er invitert bort og vertskapet pynter seg. Men det er ingen stor sak om noen av gjestene ikke pynter seg. Det ville ihvertfall ikke lagt noen demper på min kveld. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes det er litt stusselig når folk kommer til et juleselskap eller andre anledninger hvor det er vanlig å pynte seg litt, og så er ikledd den samme møkka som de går i ellers. Trenger ikke være "full pakke" for min del, men hyggelig om de har på en pen bukse og skjorte iallefall! Er en i familien som hater alt som minner om pentøy, hver j.... julaften kommer han i joggebukse, t-trøye og strikkelue. Som han går med inne. :rolleyes:

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Thyra said:

Jeg liker å kverulere, det er derfor jeg deltar på debattforum. 

Men jeg er ikke helt enig. Ja, det er vertens tradisjoner som gjelder. Først og fremst når det kommer til hva som serveres, hvordan man organiserer gaveutdeling osv. Hva man kler på seg er litt mer opp til hver enkelt. 

Jeg synes også det er naturlig å pynte seg litt på julaften. Ihvertfall om man er invitert bort og vertskapet pynter seg. Men det er ingen stor sak om noen av gjestene ikke pynter seg. Det ville ihvertfall ikke lagt noen demper på min kveld. 

Sorry du har tapt, det gjorde du egentlig for lenge siden, men det siste innlegget ditt, det du skrev gjorde at du ble KO!

Du tapte knusende!

Anonymkode: 2d6c0...64c

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Viktigste er at man er samlet og koser seg, så kan de som vil pynte seg gjøre det. Jeg vil helst at folk skal slappe av og føle seg velkommen. Det bør ikke være press på hverken å gi gave eller å ha på seg et spesielt plagg.

Jeg forstår tanken, men ☝️❤️

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

22 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Sorry du har tapt, det gjorde du egentlig for lenge siden, men det siste innlegget ditt, det du skrev gjorde at du ble KO!

Du tapte knusende!

Anonymkode: 2d6c0...64c

Thyra har da helt rett.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

41 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Sorry du har tapt, det gjorde du egentlig for lenge siden, men det siste innlegget ditt, det du skrev gjorde at du ble KO!

Du tapte knusende!

Anonymkode: 2d6c0...64c

Visste ikke at dette var en konkuranse...

Uansett, poenget mitt har hele tiden vært at det burde ikke være noe stort problem at enkelte, av ulike grunner, velger å ikke pynte seg til julaften. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

43 minutter siden, bodyhack_petter skrev:

Viktigste er at man er samlet og koser seg, så kan de som vil pynte seg gjøre det. Jeg vil helst at folk skal slappe av og føle seg velkommen. Det bør ikke være press på hverken å gi gave eller å ha på seg et spesielt plagg.

Jeg forstår tanken, men ☝️❤️

Dette! 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har bare godt av å ha noen regler om skikk og bruk å forholde oss til. Det blir ingen hippie-jul i mitt nærvær ihvertfall. 

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Gjest Blondie65
2 timer siden, Thyra skrev:

Det vet jeg vel. Jeg har også mi e tradisjoner. Men jeg må ingenting. Om jeg er invitert til andre, er det deres tradisjoner som gjelder. Om det så hadde vært grandiosa. 

Jeg trekker grensen et godt stykke før grandiosa på julaften altså. Men det er nok fordi jeg er glad i mat.

Tradisjoner er noe man skaper sammen. 

Og nei, til dere som mener at man ikke skal kommentere andres klesstil - det kunne da ikke ramlet meg inn. Men hvis jeg blir spurt er det noe helt annet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 hour ago, Thyra said:

Visste ikke at dette var en konkuranse...

Uansett, poenget mitt har hele tiden vært at det burde ikke være noe stort problem at enkelte, av ulike grunner, velger å ikke pynte seg til julaften. 

Du er morsom du.

Anonymkode: 2d6c0...64c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Thyra skrev:

Det vet jeg vel. Jeg har også mi e tradisjoner. Men jeg må ingenting. Om jeg er invitert til andre, er det deres tradisjoner som gjelder. Om det så hadde vært grandiosa. 

Nettopp, det er deres tradisjoner som gjelder. Men tipepr du aldri har fått grandis hos noen på julaften. Når man får servert mat som er tidkrevende å lage, samt pyntet hus, vasket og styrt står det vel mer i stil å komme i pentøy enn joggis.  Det handler om respekt. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...