Gå til innhold

Lov å forvente at gjestene pynter seg litt på julaften?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

På 23.12.2019 den 0.07, AnonymBruker skrev:

Tja. Man kan jo bare unngå alle de sammenkomstene. Det gjør jeg, og kleskravet har mye med det å gjøre.

Anonymkode: c2928...4c6

Ok

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

På 23.12.2019 den 0.08, Thyra skrev:

Kanskje vedkommende ikke har en penskjorte? 

Og det går ikke an å kjøpe seg EN fin skjorte?  

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hun vet nok veldig godt hva du mener ja. Jeg er så lei av sånne som skal kverulere på absolutt alt  

Anonymkode: f04b7...3d0

Da er du ikke kommet til riktig sted. 

Anonymkode: 270ff...658

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For meg er det helt utenkelig å ikke pynte seg på julaften. Blir nesten litt lei meg av å lese om andre som ikke gjør det. Daffebukser, pysj og olabukser... huff, det vrenger seg i magen. Er det ikke nok dager ellers i året hvor man kan gå i dette? Jeg liker at julaften for oss er en høytidelig dag hvor vi gladelig stiller i finstasen, og spiser ved et bord som er dekket med det flotteste vi har av servise, glass og bestikk osv... Gleder meg! Riktig God Jul, folkens!🎄🎅🏻🎁

Anonymkode: ceac7...bd5

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

43 minutter siden, SupaWoman skrev:

Og det går ikke an å kjøpe seg EN fin skjorte?  

Selvsagt går det an. Ihvertfall for de aller fleste av oss. Men jeg ville aldri forlange/forvente at noen kjøpte seg nye klær for å være "bra nok" om de skulle på besøk til meg. 

Jeg vet faktisk om folk som ikke eier penklær, og derfor har møtt opp i joggebukse i "upassende" anledninger. Og som heller ikke har penger til å gå og kjøpe seg noe. Det viktigste er at de møter opp, tenker jeg. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

For meg er det helt utenkelig å ikke pynte seg på julaften. Blir nesten litt lei meg av å lese om andre som ikke gjør det. Daffebukser, pysj og olabukser... huff, det vrenger seg i magen. Er det ikke nok dager ellers i året hvor man kan gå i dette? Jeg liker at julaften for oss er en høytidelig dag hvor vi gladelig stiller i finstasen, og spiser ved et bord som er dekket med det flotteste vi har av servise, glass og bestikk osv... Gleder meg! Riktig God Jul, folkens!🎄🎅🏻🎁

Anonymkode: ceac7...bd5

Jeg pynter meg også på julaften, men blir verken lei meg eller provosert av dem som ikke gjør det. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

5 timer siden, Blondie65 skrev:

Nå gjør du deg dum! Ingen krever at du skal gå rundt i penklær når du feirer alene! Men hvis jeg går UT av huset 17. mai - uansett hva jeg skal - så kler jeg på meg helt og rent og pent tøy av respekt for de andre som feirer denne dagen. Det synes jeg er et minimum.

Det er ikke alltid jeg synes 17. mai feiring er verdt arbeidet - men jeg synes vi skal respektere at andre feirer. Derfor kler jeg meg pent selv om jeg selv ikke skal annet enn å gå en tur i gatene eller se fyrverkeriet.

Hvor er det fyrverkeri på 17. Mai?? 

Anonymkode: 270ff...658

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, Thyra skrev:

Selvsagt går det an. Ihvertfall for de aller fleste av oss. Men jeg ville aldri forlange/forvente at noen kjøpte seg nye klær for å være "bra nok" om de skulle på besøk til meg. 

Jeg vet faktisk om folk som ikke eier penklær, og derfor har møtt opp i joggebukse i "upassende" anledninger. Og som heller ikke har penger til å gå og kjøpe seg noe. Det viktigste er at de møter opp, tenker jeg. 

Det hadde jeg forventet. 

La oss snu det.  Tror du gjestene som kommer julaften blir spesielt imponert om de blir servert lunka  småsvidd First Price frossenpizza servert  på billige papptallerkner på et uvaska bord, med en flekkete, falma og hullete duk?   På kjøkkenet står oppvaska til taket, intet vaska gølv på 100 år og ingen har så mye som satt fram en eneste nisse til pynt.  Hvis folk kommer i hullete sidræva joggebukser kan de heller ikke forvente at folk som inviterer skal gidde!    Har ikke gjestene respekt for vertskapet, trenger ikke vertskapet ha respekt for gjestene heller. 

  • Liker 13
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, SupaWoman skrev:

Det hadde jeg forventet. 

La oss snu det.  Tror du gjestene som kommer julaften blir spesielt imponert om de blir servert lunka  småsvidd First Price frossenpizza servert  på billige papptallerkner på et uvaska bord, med en flekkete, falma og hullete duk?   På kjøkkenet står oppvaska til taket, intet vaska gølv på 100 år og ingen har så mye som satt fram en eneste nisse til pynt.  Hvis folk kommer i hullete sidræva joggebukser kan de heller ikke forvente at folk som inviterer skal gidde!    Har ikke gjestene respekt for vertskapet, trenger ikke vertskapet ha respekt for gjestene heller. 

De fleste hadde nok ikke blitt veldig imponert, nei. 

Men om jeg var gjest hadde jeg ikke latt det ødelegge kvelden min om selskapet ellers var hyggelig. Det viktigste er at man er sammen og har det hyggelig. 

Men om det var så ekstremt som du her beskriver, ville jeg tenke at vertskapet hadde spesielle utfordringer. Og at de kanskje hadde gjort sitt beste ut i fra sin forutsetning bare med å invitere til selskap. Og da hadde jeg nok skjønt på forhånd at det ikke ble tradisjonell julemiddag. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om man er bedt bort eller har bedt folk hjem til seg, så skal man pynte seg på julaften! Penbukse, skjorte, pen genser eller dress på menn, kjole, skjørt, penbukse og pen overdel til dame. 

Anonymkode: 9dd66...d7b

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, AnonymBruker skrev:

For meg er det helt utenkelig å ikke pynte seg på julaften. Blir nesten litt lei meg av å lese om andre som ikke gjør det. Daffebukser, pysj og olabukser... huff, det vrenger seg i magen. Er det ikke nok dager ellers i året hvor man kan gå i dette? Jeg liker at julaften for oss er en høytidelig dag hvor vi gladelig stiller i finstasen, og spiser ved et bord som er dekket med det flotteste vi har av servise, glass og bestikk osv... Gleder meg! Riktig God Jul, folkens!🎄🎅🏻🎁

Anonymkode: ceac7...bd5

God jul! 🌟🎄

Anonymkode: 9dd66...d7b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Blondie65

Trådens tema er om det er lov å forvente at gjestene pynter seg til julaften. Og det er tydelig at de fleste i tråden mener at det faktisk er lov å forvente det.

Men så er det noen som drar inn folk som A) ikke eier penklær eller at de B) ikke har råd til penklær eller at de C) har psykiske eller fysiske utfordringer som gjør at de ikke makter stelle seg. 

Tilfeller av A): Gå og skaff penklær. Det forventer jeg faktisk. Tro det eller ei, det kan være at du får bruk for det resten av året - enten det er et jobbintervju, en jobb fest, eller du blir invitert i en sosial setting senere.

Tilfeller av B): De fleste med dårlig råd er vel ærlige med de rundt seg om det? Hvis man ikke er ærlig om det så er det vanskelig å vise forståelse. Vel, kom i det peneste og mest velstelte du har. Jeg ville aldri sagt noe på antrekket til noen uansett grunn til at du møter opp i noe annet enn penklær. Det er ikke de med dårlig råd som er utfordringen - det er de som ikke gidder.

Tilfeller av C): Også her vil jeg tro at de fleste tilfellene er kjent for de rundt. Man er nok glad for å ha kreftsyke tante på besøk selv om crocs og joggebukse er det eneste hun får på seg denne siste julen man feirer sammen. Sannsynligvis vet vi også godt at fetter John sliter psykisk - om ikke noe annet så kan fremtoningen i slitte klær vitne om det.

Nå, til dere i kategori A, ser dere hvordan dere fremstår? At man ikke bryr seg gjør at vi andre tolker deres fremtoning som en B eller C. Det får dere velge selv om dere vil. Kategori D - gidder faen ikke bry seg - aksepterer vi ikke.

Og til dere som feirer julaften - legg merke til at jeg er helt spesifikk her - i pysj og kosebukse, dere forstår jeg ikke. Spesielt forstår jeg det ikke hvis dere får dånedippen hvis det serveres en annen dessert enn dere pleier å få eller gud forby dere ikke får sett "Tre nøtter til Askepott" eller gått i den vanlige kirken dere pleier å gå i. Altså: Dere opprettholder tradisjoner i hode og ræva - bortsett fra den som handler om å pynte seg til en festlig anledning.

Og så er det jo ofte slik at det er mange høytidelige middager gjennom julen. Skal man pynte seg til alle? Ja, det skal man faktisk fordi noen har lagt flid i å både invitere deg og å lage til. Som i resten av verdens selskapelige sammenhenger er det forskjell på formiddags arrangement og kveldsarrangement, men hullete dongeri, t-skjorte og kose-/joggebukser hører ikke med til disse feiringene.

Kan det være så vanskelig?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Djis, når man når et visst nivå av fasade-aversjon virker det bare selvhøytidelig. Man kan pynte seg med en leken innstilling og, gjøre litt stas på anledningen og de samme gamle folka som har tørket rumpe og snørr og som aldri ville blitt alvorlig imponert uansett om du kom med tiara. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 12/22/2019 at 11:15 PM, NewInTown said:

Det er ikke alle som liker å pynte seg så mye. Noen blir veldig ukomfortable i "pynteklær". Så spørsmålet er vel om du mener det er viktigst at gjestene dine er oppdressa eller om det er viktigst at gjestene har det bra hos deg?

Jeg skjønner ikke helt hvorfor dette er et tema, men men. Kanskje jeg er rar.

er jo litt snålt å ikke bli ukomfortabel om man dukker opp upyntet i selskaper alle er pyntet. 

må være passe høy på seg selv om egne behov går foran i denne sammenhengen. 

jammen jeg liker ikke pynte klær, jeg føler meg ukomfortabel, meg, jeg, meg. pokker hva alle andre føler seg støtt av?

kanskje det beste er å følge reglene for respekt og folkeskikk. så enkelt 

Anonymkode: 096c5...d22

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

16 minutter siden, Blondie65 skrev:

Trådens tema er om det er lov å forvente at gjestene pynter seg til julaften. Og det er tydelig at de fleste i tråden mener at det faktisk er lov å forvente det.

Men så er det noen som drar inn folk som A) ikke eier penklær eller at de B) ikke har råd til penklær eller at de C) har psykiske eller fysiske utfordringer som gjør at de ikke makter stelle seg. 

Tilfeller av A): Gå og skaff penklær. Det forventer jeg faktisk. Tro det eller ei, det kan være at du får bruk for det resten av året - enten det er et jobbintervju, en jobb fest, eller du blir invitert i en sosial setting senere.

Tilfeller av B): De fleste med dårlig råd er vel ærlige med de rundt seg om det? Hvis man ikke er ærlig om det så er det vanskelig å vise forståelse. Vel, kom i det peneste og mest velstelte du har. Jeg ville aldri sagt noe på antrekket til noen uansett grunn til at du møter opp i noe annet enn penklær. Det er ikke de med dårlig råd som er utfordringen - det er de som ikke gidder.

Tilfeller av C): Også her vil jeg tro at de fleste tilfellene er kjent for de rundt. Man er nok glad for å ha kreftsyke tante på besøk selv om crocs og joggebukse er det eneste hun får på seg denne siste julen man feirer sammen. Sannsynligvis vet vi også godt at fetter John sliter psykisk - om ikke noe annet så kan fremtoningen i slitte klær vitne om det.

Nå, til dere i kategori A, ser dere hvordan dere fremstår? At man ikke bryr seg gjør at vi andre tolker deres fremtoning som en B eller C. Det får dere velge selv om dere vil. Kategori D - gidder faen ikke bry seg - aksepterer vi ikke.

Og til dere som feirer julaften - legg merke til at jeg er helt spesifikk her - i pysj og kosebukse, dere forstår jeg ikke. Spesielt forstår jeg det ikke hvis dere får dånedippen hvis det serveres en annen dessert enn dere pleier å få eller gud forby dere ikke får sett "Tre nøtter til Askepott" eller gått i den vanlige kirken dere pleier å gå i. Altså: Dere opprettholder tradisjoner i hode og ræva - bortsett fra den som handler om å pynte seg til en festlig anledning.

Og så er det jo ofte slik at det er mange høytidelige middager gjennom julen. Skal man pynte seg til alle? Ja, det skal man faktisk fordi noen har lagt flid i å både invitere deg og å lage til. Som i resten av verdens selskapelige sammenhenger er det forskjell på formiddags arrangement og kveldsarrangement, men hullete dongeri, t-skjorte og kose-/joggebukser hører ikke med til disse feiringene.

Kan det være så vanskelig?

Enig med deg, folk som rett og slett kommer i joggebuksa og slitt T-skjorte fordi de bare ikke gidder/ser ikke vitsen med å pynte seg, burde ta seg sammen å klare å gjøre en innsats.

Når det kommer til mennesker som er alvorlig syke, så forstår og vet også familien rundt, hvorfor vedkommende kommer i andre klær enn finstasen. Jeg ville også mye heller at ett familiemedlem som slet psykisk og kom i det han/hun likte å gå i, kom, enn at penklær skulle vært en så stor utfordring for vedkommende at han/hun ble hjemme. Jeg vet at noen har det så tøft/vanskelig at de er helt apatisk til alt rundt seg, bare det at de da hadde klart å kommet seg i selskapet, hadde gjort meg så glad, at akkurat antrekk ikke hadde betydd så mye.

Men en hel familie, som kommer i daffeklær bare fordi dem ikke gidder, på en høytidelig dag som julaften, det er bare fjollete, og jeg må si at jeg tenker mitt. 

Anonymkode: 9dd66...d7b

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 22.12.2019 den 23.15, NewInTown skrev:

Det er ikke alle som liker å pynte seg så mye. Noen blir veldig ukomfortable i "pynteklær". Så spørsmålet er vel om du mener det er viktigst at gjestene dine er oppdressa eller om det er viktigst at gjestene har det bra hos deg?

Jeg skjønner ikke helt hvorfor dette er et tema, men men. Kanskje jeg er rar.

Dette!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Blondie65

Til dere som ikke liker å pynte dere, kan ikke dere forklare hva som skaper høytid og festdag for dere? Jeg skjønner det nemlig ikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

43 minutter siden, Blondie65 skrev:

Til dere som ikke liker å pynte dere, kan ikke dere forklare hva som skaper høytid og festdag for dere? Jeg skjønner det nemlig ikke.

Julaften får ungene gaver. Nyttårsaften skytes det opp fyrverkeri. 17. Mai går folk i tog.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...