Gå til innhold

Lov å forvente at gjestene pynter seg litt på julaften?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Akkurat nå, SupaWoman skrev:

Nettopp, det er deres tradisjoner som gjelder. Men tipepr du aldri har fått grandis hos noen på julaften. Når man får servert mat som er tidkrevende å lage, samt pyntet hus, vasket og styrt står det vel mer i stil å komme i pentøy enn joggis.  Det handler om respekt. 

Det handlar ikke om respekt. Det handler kun om å kle seg pent. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, Husholdning1 skrev:

Det handlar ikke om respekt. Det handler kun om å kle seg pent. 

Selvsagt gjør det det, folk som ikke gidder og kommer i hverdagsklær eier ikke respekt for verken vertskapet, familien, høytiden eller anledningen. 

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pynter meg og liker det. Ikke overdreven pynting, pen bluse, skjørt, svarte strømper, smykke(r), evt kjole. 

Liker også å gi meg selv litt pleie før jul, julegave fra meg til meg. Pluss frisør. 

Hvorvidt jeg pynter meg avhenger av hvem jeg skal være sammen med, men går uansett ikke i joggebukse og gamle klær. Det går an å være pyntet på en avslappet måte. Jul blir det likevel. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 22.12.2019 den 23.30, AnonymBruker skrev:

Det er folkeskikk å ta på seg pentøy når man går i selskap julaften. 

Anonymkode: ceead...682

Jeg sliter med oppblåsthet og liker ikke ha på meg pynt eller fintøy når jeg føler meg stygg. 

På den ene tråden står det at man må møte til frokost og her står fet at man må i tillegg være pyntet. 

Hva er viktigst? Være med familie eller være pyntet. Noen greier ikke gå i timesvis i som regel stramt tøy.

Det tar tid for meg å pynte meg så jeg kan skjule oppblåstheten. Jeg sliter med å pynte meg for andre generelt.

Endret av Dalmatian
Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 minutter siden, Husholdning1 said:

Det handlar ikke om respekt. Det handler kun om å kle seg pent. 

Din «argumentasjon» er så latterlig at jeg ikke gidder.

Anonymkode: 2d6c0...64c

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 minutt siden, Dalmatian said:

Jeg sliter med oppblåsthet og liker ikke ha på meg pynt eller fintøy når jeg føler meg stygg. 

På den ene tråden står det at man må møte til frokost og her står fet at man må i tillegg være pyntet. 

Hva er viktigst? Være med familie eller være pyntet. Noen greier ikke gå i timesvis i som regel stramt tøy.

Det tar tid for meg å pynte meg så jeg kan skjule oppblåstheten.

Hvem er sagt at man må stramme klær på seg? Sorry men dette er bare latterlig..

Anonymkode: 2d6c0...64c

  • Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, Dalmatian skrev:

Jeg sliter med oppblåsthet og liker ikke ha på meg pynt eller fintøy når jeg føler meg stygg. 

På den ene tråden står det at man må møte til frokost og her står fet at man må i tillegg være pyntet. 

Hva er viktigst? Være med familie eller være pyntet. Noen greier ikke gå i timesvis i som regel stramt tøy.

Det tar tid for meg å pynte meg så jeg kan skjule oppblåstheten. Jeg sliter med å pynte meg for andre generelt.

Det finnes mange fine vide penkjoler. Det får du over alt, på HM f eks.

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Blondie65
9 minutter siden, Dalmatian skrev:

Jeg sliter med oppblåsthet og liker ikke ha på meg pynt eller fintøy når jeg føler meg stygg. 

På den ene tråden står det at man må møte til frokost og her står fet at man må i tillegg være pyntet. 

Hva er viktigst? Være med familie eller være pyntet. Noen greier ikke gå i timesvis i som regel stramt tøy.

Det tar tid for meg å pynte meg så jeg kan skjule oppblåstheten. Jeg sliter med å pynte meg for andre generelt.

Kjolen min i år er løs og fin "over alt" - helt umulig at den kan stramme noe sted. I år har jeg også fått tak i behagelige strømpebukser - hadde jeg ikke det så hadde det blitt bukse med løst snitt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er det tradisjon at vi pynter oss i finstasen på julaften. Resten av dagene er til pysjamas. Men den dagen der vi har stivpyntet huset, har rundvasket, laget mat vi kun spiser en gang i året, etc. da pynter vi oss for anledningen! Å vite det, og fortsatt komme i slappe sofaklær viser mangel på sosiale antenner. Selvfølgelig har ikke alle finklær, men det går an å dusje, ordne håret, ta på de reneste klærne og gjerne de uten hull.

Man ser når noen rett og slett ikke har prøvd en gang. Det er jo noe annet om det er tradisjon, men skal du til andre i jula og spesielt om du også vet "kleskoden" så kan man da PRØVE å se ordentlig ut, og ikke som om du skal spise ostepop og drikke øl i kjellerleiligheten til kompisen.

Min yngste bror har sluttet å pynte seg faktisk. Han dusjer heller ikke, så han kommer til middagen i hullete og for små joggeklær og stinker svette. Det er jo ubehagelig for oss andre og er respektløst, når alle andre prøver å være litt ordentlig. Man skal sitte rundt et middagsbord med mat, da bør i alle fall hygienen være på plass. Er jo glad i han, men gud så ubehagelig.

For meg er det fantastisk gøy å pynte seg. Det er ikke alle dager det er julaften. Er snakk om en dag i året og da tar jeg det ut altså. Den fineste penkjolen tar jeg på og nyter at jeg kan gå med den en hel dag! :)

Nå er jeg glad i å pynte meg da, så for meg er det bare gøy. Familien min bør legge meg inn dersom jeg en gang stiller opp i slapp joggebukse og baggy t-skjorte på julaften, for da er det noe galt.

Endret av s0la
  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

36 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Din «argumentasjon» er så latterlig at jeg ikke gidder.

Anonymkode: 2d6c0...64c

Det er nå engang bare slik det er.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Just now, Husholdning1 said:

Det er nå engang bare slik det er.

😜

Anonymkode: 2d6c0...64c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

44 minutter siden, SupaWoman skrev:

Selvsagt gjør det det, folk som ikke gidder og kommer i hverdagsklær eier ikke respekt for verken vertskapet, familien, høytiden eller anledningen. 

Da har du misforstått totalt.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

5 minutter siden, s0la said:

Her er det tradisjon at vi pynter oss i finstasen på julaften. Resten av dagene er til pysjamas. Men den dagen der vi har stivpyntet huset, har rundvasket, laget mat vi kun spiser en gang i året, etc. da pynter vi oss for anledningen! Å vite det, og fortsatt komme i slappe sofaklær viser mangel på sosiale antenner. Selvfølgelig har ikke alle finklær, men det går an å dusje, ordne håret, ta på de reneste klærne og gjerne de uten hull.

Man ser når noen rett og slett ikke har prøvd en gang. Det er jo noe annet om det er tradisjon, men skal du til andre i jula og spesielt om du også vet "kleskoden" så kan man da PRØVE å se ordentlig ut, og ikke som om du skal spise ostepop og drikke øl i kjellerleiligheten til kompisen.

Min yngste bror har sluttet å pynte seg faktisk. Han dusjer heller ikke, så han kommer til middagen i hullete og for små joggeklær og stinker svette. Det er jo ubehagelig for oss andre og er respektløst, når alle andre prøver å være litt ordentlig. Man skal sitte rundt et middagsbord med mat, da bør i alle fall hygienen være på plass. Er jo glad i han, men gud så ubehagelig.

For meg er det fantastisk gøy å pynte seg. Det er ikke alle dager det er julaften. Er snakk om en dag i året og da tar jeg det ut altså. Den fineste penkjolen tar jeg på og nyter at jeg kan gå med den en hel dag! :)

Nå er jeg glad i å pynte meg da, så for meg er det bare gøy. Familien min bør legge meg inn dersom jeg en gang stiller opp i slapp joggebukse og baggy t-skjorte på julaften, for da er det noe galt.

Helt enig, jeg er ikke glad i å pynte meg, men setter på et pent antrekk, pudder og litt maskara og selvsagt nydusjet :)

Anonymkode: 2d6c0...64c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Husholdning1 said:

Da har du misforstått totalt.

😴

Anonymkode: 2d6c0...64c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

33 minutter siden, Svigermor skrev:

Det finnes mange fine vide penkjoler. Det får du over alt, på HM f eks.

Så det finnes ikke noe alternativ til penkjole? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

1 minutt siden, Thyra said:

Så det finnes ikke noe alternativ til penkjole? 

Gad, er det mulig..?

Anonymkode: 2d6c0...64c

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

21 timer siden, AnonymBruker skrev:

Da er det din egen skyld å miste ut å feire med folk da du gidder ikke å bruke en eneste smule energi for å se litt pent ut.  Stakkars venner og familien din.  

Anonymkode: b2a65...ce3

Syns mer synd på deg, som henget deg opp i sånt flisespikkeri :) 

Anonymkode: c2928...4c6

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 timer siden, AnonymBruker skrev:

Norske folk kan ikke klæ seg lenger.. var nettopp på julefest på skolen. Jeg tok på meg fin kjole, fine ankel boots, smykke, osv. Var jo tross alt julefest. Da skal man jo vere fin i tøyet. Men neida, det var jeg og 2 andre som hadde pyntet seg. Folk satt der i hettegenser, hvite sneakers som var blitt brune etter møkk. Treningsklær 🤷🏻‍♀️ 

Anonymkode: f81a8...e40

Så bra. Håper dette blir standarden :nori:

Anonymkode: c2928...4c6

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

52 minutter siden, Dalmatian skrev:

Jeg sliter med oppblåsthet og liker ikke ha på meg pynt eller fintøy når jeg føler meg stygg. 

På den ene tråden står det at man må møte til frokost og her står fet at man må i tillegg være pyntet. 

Hva er viktigst? Være med familie eller være pyntet. Noen greier ikke gå i timesvis i som regel stramt tøy.

Det tar tid for meg å pynte meg så jeg kan skjule oppblåstheten. Jeg sliter med å pynte meg for andre generelt.

Når vertskapet har invitert deg til julemiddag så blir det for dumt å ikke ta på seg pentøy fordi du «er oppblåst og føler deg stygg.» Du blir i hvert fall ikke penere av å i tillegg kle deg i joggebukse. (Og garantert snakket mye mer om).
 

Sliter du så mye med å pynte deg at du ikke engang kan gjøre det på julaften så bør du ønske deg en time eller to hos psykolog, for det er ikke normalt.

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...