Gå til innhold

Lov å forvente at gjestene pynter seg litt på julaften?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Min brors familie kommer i det jeg kaller daffeklær, når de er bedt på julemiddag julaften. Hvert år! Hullete olabukse og vanlig t-skjorte. Resten har på seg penklær og dress, om mennene dropper slips har de hvertfall penskjorte og bukse. Er det virkelig ikke lov å forvente at man prøver å ta seg litt godt ut bare en dag i året?? Ikke stivpyntet, men litt mer for å markere at det ikke er en vanlig dag.

Anonymkode: 2d41b...498

  • Liker 28
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Min brors familie kommer i det jeg kaller daffeklær, når de er bedt på julemiddag julaften. Hvert år! Hullete olabukse og vanlig t-skjorte. Resten har på seg penklær og dress, om mennene dropper slips har de hvertfall penskjorte og bukse. Er det virkelig ikke lov å forvente at man prøver å ta seg litt godt ut bare en dag i året?? Ikke stivpyntet, men litt mer for å markere at det ikke er en vanlig dag.

Anonymkode: 2d41b...498

Du får si det da

  • Liker 15
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke alle som liker å pynte seg så mye. Noen blir veldig ukomfortable i "pynteklær". Så spørsmålet er vel om du mener det er viktigst at gjestene dine er oppdressa eller om det er viktigst at gjestene har det bra hos deg?

Jeg skjønner ikke helt hvorfor dette er et tema, men men. Kanskje jeg er rar.

  • Liker 34
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan ikke forvente noe uten at du gjør det klart for dem på forhånd. Jeg har selv vært i vielse der brudeparet var veldig fine, men forloverne var kledd i sofabukser. De hadde nok ikke snakket sammen før de møtte opp.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Med mindre ikke annet er avtalt, er penklær å forvente ja. Det er da for vertene man pynter seg for det de legger i innsats osv for å stelle i stand julemiddagen og slikt. 

Jeg hater selv å pynte meg, men dropper buksa når jula feires hos andre som pynter seg. 

 

Jeg har feiret med noen som feirer julaften i pysjamas, det er meget avslappende og noe jeg gjerne tar med videre. Visste selvsagt på forhånd at kleskoden var pysjamas 😊

Anonymkode: 6bc30...caa

  • Liker 21
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hvis de ble informert om kleskode før eller samtidig som de fikk invitasjonen så synes jeg det bør være lov. Ikke ellers.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jo en kan forvente et minimum av folkeskikk og stil. Trenger ikke gå som en lassis selv om en ikke liker å pynte seg. Men om det er særs udelikate folk, må du kanskje presisere at dagen skal være litt stilfull og at du vil ta endel bilder mm😉

  • Liker 31
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, det må da for pokker meg gå an å ta på seg noe pent på julaften! 

Anonymkode: eb26c...c6a

  • Liker 47
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er faktisk ikke alle som har for vane å pynte seg på julaften. Jeg tror faktisk du må si dette helt tydelig til broren din.

Anonymkode: 36ead...015

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, The Kitten skrev:

Jeg ville følt meg mye mer ukomfortabel om jeg kom i joggebukse når alle andre hadde pyntet seg. 

 

Det hadde jo jeg og. Men jeg vet bare at det er mange som ikke trives i kjole eller dress, så personlig tenker jeg at jeg som vert ikke hadde syns det var greit om noen følte seg ukomfortable på besøk hos meg. Enten det betyr at de er underdressed eller overdressed. Så lenge folk er dressed i det hele tatt, er jeg fornøyd. Syns det er et ikke-tema egentlig. 

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 minutt siden, NewInTown skrev:

Det hadde jo jeg og. Men jeg vet bare at det er mange som ikke trives i kjole eller dress, så personlig tenker jeg at jeg som vert ikke hadde syns det var greit om noen følte seg ukomfortable på besøk hos meg. Enten det betyr at de er underdressed eller overdressed. Så lenge folk er dressed i det hele tatt, er jeg fornøyd. Syns det er et ikke-tema egentlig. 

Om man ikke kommer i kjole og dress kan man i det minste komme i en pen bukse og en pen topp/skjorte. 

  • Liker 36
Lenke til kommentar
Del på andre sider

24 minutter siden, godfisk said:

Du kan ikke forvente noe uten at du gjør det klart for dem på forhånd. Jeg har selv vært i vielse der brudeparet var veldig fine, men forloverne var kledd i sofabukser. De hadde nok ikke snakket sammen før de møtte opp.

1. Man trenger ikke spesifisere kleskode for norske folk når det er invitasjon til julaften! Da er det pentøy!

2. Hva er sofabukser??

Anonymkode: 131a4...fec

  • Liker 46
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

1. Man trenger ikke spesifisere kleskode for norske folk når det er invitasjon til julaften! Da er det pentøy!

2. Hva er sofabukser??

Anonymkode: 131a4...fec

Omtrent det samme som appartment pants 😄

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg syns det viktigste er å ha det fint og sosialt med hverandre ,ikke hva man har på seg. Og om det skal være så " stivt" at folk tvinges inn i klær de ikke trives i, så vil nok litt av trivselen forsvinne. Slapp av og ta livet med ro, verden går ikke under om folk er litt anderledes enn deg selv. 

Anonymkode: 4026a...771

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er bare respektløst, ingen blir ukomfortabel av å ha på seg ei skjorte og ei vanlig finbukse.  Jeg hadde blitt sur!   Går de slik i begravelser, dåp, bryllup og konfirmasjoner også?

  • Liker 26
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...