Gå til innhold

Lov å forvente at gjestene pynter seg litt på julaften?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Deilig med avslappa folk som ikke trenger og stivpynte seg for å gjøre alle til lags.

My kind of people. 

Anonymkode: 3e5ad...365

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Synes voksne folk kan kle seg fint når de drar på besøk til noen på julaften. Men hadde ikke gidda å sagt noe heller da. Ingen stor deal

Anonymkode: a612c...f1f

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fascinerende i denne tråden at det nærmest ser ut på enkelte som det ikke finnes noen mellomting mellom «hullete joggebukse» og gallaantrekk. 

Er det virkelig voksne folk der ute som KUN eier joggebukse/hullete jeans/hettegenser/etc, eller føler seg ekstremt uvel hvis de må gå med noe annet? Høres veldig rart ut. Hva gjør dere hvis dere blir invitert i bursdag, dåp, bryllup,  begravelse - eller skal på jobbintervju? Eller i alle de andre anledningene som det ikke er regnet som «innafor» å gå i joggebukse?  

Trenger som sagt ikke være stivpyntet. Ei bukse som er litt penere enn hullete jeans og joggebukse (feks en svart jeans, om ikke annet), og en skjorte eller fin topp... Holder i massevis. Noe i den retningen synes jeg faktisk man kan forvente at folk har... 

Anonymkode: 8582d...d37

  • Liker 17
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min mor sa alltid "ingen slipper inn her julekvelden uten å ha pyntet seg". Det gjelder enda. Men nå har vi i slekta tradisjon for å pynte oss, synes det er koselig å pynte seg i jula. Ikke snakk om å være stivpyntet, men upyntet og i joggebukse/olabukse går vi i hver dag ellers i året. 

Anonymkode: 73dde...7bd

  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde en x som ikke likte å å pynte seg. Han tok på dressen på julaften da, men det var ikke lange stunden før han hoppet inn i de slitte jeansen utpå kvelden. 1.juledag tok han på seg en utvasket t skjorte med et stort hull under arma...Mens jeg satt der helt stivpynta.

Den andre x'en var ikke bedre. Han orket ikke ta på dress på juleaften, og dasset rundt i en kjempeslitt, og altfor kort adidas joggebukse som var frynsete nederst. Det var hans første juleaften uten dress kunne han fortelle, og det var vår første jul sammen. Jeg var visst ikke så viktig..resten av jula dasset han rundt i denne joggebuksa. Ellers dasset han rundt i ei fryktelig stygg militær bukse. Han gikk med den hele tiden, og den var grusom. Skjemtes av å vise meg sammen med han og dumpet han.

begge disse dasse karene var opptatt av at jeg skulle se så fin ut....haha, komisk! 

Anonymkode: 3d7ba...7cf

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Dere som mener det er viktig at ANDRE pynter seg for deres egen tilfredshet. Er det ikke viktigere å være komfortable og ikke bry seg om hva folk har på seg, men trives i det selskapet man er i. Her skal alt være så formelt, og folk må mene hva man vil. Selv pynter jeg meg til jul, men kun fordi jeg har lyst selv, ikke for at andre ønsker det.

Fasader er så viktige for folk, at viktige tradisjoner som egentlig hører julen til blir glemt. Som å sette pris på de man har rundt seg, og ha noen å være med 1 kvalitetstid. Man tror man kan kjøpe seg lykke i dagens samfunn, but guess what, det kan man ikke. Lykken burde være å gjøre andre glad. Eller i dette tilfellet se andre glad. 

Hvis lykke er å feire jul med sine oppkledd i joggebukse og T-skjorte, så må man nesten bare akseptere at folk ønsker det slik, og ikke være så opptatt av hva andre gjør eller har på seg for egen tilfredsstillelse.

#kanjulenissensåkanjeg 

Anonymkode: a4779...7bf

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 timer siden, Kaisada skrev:

Denne typen skulle prøvd å ha på seg holdindress og strømpebukse som klemmer innvollene ut av ørene, og satt to pigger under hælene og gått med dette i 8 ti er. Da ville han hatt en opplevelse av hva ubehag og ukomfortabelt egentlig er.

Det er lang vei fra runkebukse til smokingbukse. Noe mellom der må da kunne være komfortabelt. 

Runkebukse?! :hoho: Hva i all verden er en runkebukse? :skratte: 

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Dere som mener det er viktig at ANDRE pynter seg for deres egen tilfredshet. Er det ikke viktigere å være komfortable og ikke bry seg om hva folk har på seg, men trives i det selskapet man er i. Her skal alt være så formelt, og folk må mene hva man vil. Selv pynter jeg meg til jul, men kun fordi jeg har lyst selv, ikke for at andre ønsker det.

Fasader er så viktige for folk, at viktige tradisjoner som egentlig hører julen til blir glemt. Som å sette pris på de man har rundt seg, og ha noen å være med 1 kvalitetstid. Man tror man kan kjøpe seg lykke i dagens samfunn, but guess what, det kan man ikke. Lykken burde være å gjøre andre glad. Eller i dette tilfellet se andre glad. 

Hvis lykke er å feire jul med sine oppkledd i joggebukse og T-skjorte, så må man nesten bare akseptere at folk ønsker det slik, og ikke være så opptatt av hva andre gjør eller har på seg for egen tilfredsstillelse.

#kanjulenissensåkanjeg 

Anonymkode: a4779...7bf

Vi må nok bare slå fast at her blir vi aldri enige. Jeg synes det er uhøflig å komme i joggebukse og t-skjorte når man er invitert i fint selskap (med mindre det er opplyst på forhånd at det er uformelt og greit med joggebukse). Klart det er viktigst å ha det fint sammen og kose seg i selskapet - men det klarer man jo fint selv om man har på seg noe litt finere? Det er jo ingen motsetning i det. 

Jeg synes det skal være litt forskjell på hverdag og fest. Hvis jeg har pyntet huset, laget flott mat, kjøpt inn god drikke og virkelig gjort mitt ytterste for å skape en flott julefeiring, men gjestene ikke engang gadd å sette på seg noe annet enn joggebukse - ja, det synes jeg er uhøflig, med mindre man har en veldig god grunn. 

Det er ikke det viktigste i verden, for all del. Jeg hadde ikke nektet noen å komme inn eller laget et poeng ut av det. Men ja - jeg hadde jo lurt på hvor de hadde gjort av folkeskikken sin. Jeg har forresten aldri opplevd at dette har vært et problem. Neida, ikke alle har kommet i dress og kjole - men ingen har noen gang dukket opp i joggebukse i juleselskap der jeg har feiret. Og det helt uten at noen har påpekt at det er kleskode. 
 

Anonymkode: 8582d...d37

  • Liker 25
Lenke til kommentar
Del på andre sider

20 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Dere som mener det er viktig at ANDRE pynter seg for deres egen tilfredshet. Er det ikke viktigere å være komfortable og ikke bry seg om hva folk har på seg, men trives i det selskapet man er i. Her skal alt være så formelt, og folk må mene hva man vil. Selv pynter jeg meg til jul, men kun fordi jeg har lyst selv, ikke for at andre ønsker det.

Fasader er så viktige for folk, at viktige tradisjoner som egentlig hører julen til blir glemt. Som å sette pris på de man har rundt seg, og ha noen å være med 1 kvalitetstid. Man tror man kan kjøpe seg lykke i dagens samfunn, but guess what, det kan man ikke. Lykken burde være å gjøre andre glad. Eller i dette tilfellet se andre glad. 

Hvis lykke er å feire jul med sine oppkledd i joggebukse og T-skjorte, så må man nesten bare akseptere at folk ønsker det slik, og ikke være så opptatt av hva andre gjør eller har på seg for egen tilfredsstillelse.

#kanjulenissensåkanjeg 

Anonymkode: a4779...7bf

Jeg syns egentlig det frekt å ikke pynte seg når man er invitert i selskap på julaften. Å komme i slitt joggebukse og en gammel t-skjorte viser på ingen måte at du setter pris på invitasjonen eller at noen lager julemiddag til deg. 

  • Liker 19
Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 timer siden, Thyra skrev:

Det er ikke alle som har finservise og sølvbestikk på julaften heller... 

Normalen er at folk pynter og finner frem det fineste de har til julemiddagen :) 

Gjestene på selve julekvelden er normalt nær familie, så folk pynter både bordet og seg selv med det fineste de har.

Det er altså normalen, uansett status og økonomi. Unormalen tilhører et bittelite mindretall som gir blankt F** eller ikke har vokst opp såpass at de forstår forskjellen på hverdag og høytid. Rent og helt er fremdeles minimum for både gjester, klær, servise, bestikk og drikkeglass.

Anonymkode: a3b85...979

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det småbarnsfamilie hadde jeg tenkt de kledde seg praktisk og hadde ikke blitt sur over det! Noen mennesker er heller ikke pyntemennesker og pynting betyr ikke så mye for dem som for noen andre, og de tenker ikke alltid over at andre ser på det som en personlig fornærmelse at de ikke pynter seg!

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Dere som mener det er viktig at ANDRE pynter seg for deres egen tilfredshet. Er det ikke viktigere å være komfortable og ikke bry seg om hva folk har på seg, men trives i det selskapet man er i. Her skal alt være så formelt, og folk må mene hva man vil. Selv pynter jeg meg til jul, men kun fordi jeg har lyst selv, ikke for at andre ønsker det.

Fasader er så viktige for folk, at viktige tradisjoner som egentlig hører julen til blir glemt. Som å sette pris på de man har rundt seg, og ha noen å være med 1 kvalitetstid. Man tror man kan kjøpe seg lykke i dagens samfunn, but guess what, det kan man ikke. Lykken burde være å gjøre andre glad. Eller i dette tilfellet se andre glad. 

Hvis lykke er å feire jul med sine oppkledd i joggebukse og T-skjorte, så må man nesten bare akseptere at folk ønsker det slik, og ikke være så opptatt av hva andre gjør eller har på seg for egen tilfredsstillelse.

#kanjulenissensåkanjeg 

Anonymkode: a4779...7bf

Men, å pynte seg til høytid er da vel også en gammel og fin tradisjon?

  • Liker 16
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

7 timer siden, Thyra skrev:

Jeg pynter meg aldr 17.mai.

Det er det ingen grunn til heller. Feiretvang, og den absolutt kjedeligste dagen i hele året. Hater den. Hadde tatt ut ferie og reist vekk den uka hvert år om det lot seg gjøre.

Anonymkode: c2928...4c6

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Og det er sikkert like greit at du holder deg hjemme når du mangler takt og tone. 

Anonymkode: ceead...682

Akkurat det driter i :nigo: 

Anonymkode: c2928...4c6

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde skjemtes hvis jeg satt i hullete dongeribukse og t-skjorte rundt et bord hvor alle andre er selskaps- og dresskledd. Jeg ville unnskyldt meg på flekken, og sørget for at det aldri skjedde igjen. 

Jeg finner det rart hvordan andre ikke har antenner for sånt. 

Når det er sagt er det normalt å kle seg i en finskjorte og bukse på julaften til maten. Trenger ikke være "dress", men ikke langt unna heller. 

Anonymkode: b737a...7f6

  • Liker 16
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Normalen er at folk pynter og finner frem det fineste de har til julemiddagen :) 

Gjestene på selve julekvelden er normalt nær familie, så folk pynter både bordet og seg selv med det fineste de har.

Det er altså normalen, uansett status og økonomi. Unormalen tilhører et bittelite mindretall som gir blankt F** eller ikke har vokst opp såpass at de forstår forskjellen på hverdag og høytid. Rent og helt er fremdeles minimum for både gjester, klær, servise, bestikk og drikkeglass.

Anonymkode: a3b85...979

Det fineste man har, ja. Men ikke alle har sølvtøy. Og ikke alle har "finservise". 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest supernova_87
16 timer siden, NewInTown skrev:

Det er ikke alle som liker å pynte seg så mye. Noen blir veldig ukomfortable i "pynteklær". Så spørsmålet er vel om du mener det er viktigst at gjestene dine er oppdressa eller om det er viktigst at gjestene har det bra hos deg?

Jeg skjønner ikke helt hvorfor dette er et tema, men men. Kanskje jeg er rar.

Ja, du er rar om du ikke tenker at folk ikke kan finne noe annet enn hullete olabukse og en vanlig t-skjorte som SAMTIDIG er komfortabelt. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, Rainstorm skrev:

Ja, du er rar om du ikke tenker at folk ikke kan finne noe annet enn hullete olabukse og en vanlig t-skjorte som SAMTIDIG er komfortabelt. 

Olabukse er jo sjelden komfortabelt... 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 hours ago, AnonymBruker said:

Så da velger du heller bar underkropp?

Anonymkode: 68ee0...1e5

donald-duck-minnie-mouse-mickey-mouse-eb

Anonymkode: 8355d...71a

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...