Gå til innhold

Lov å forvente at gjestene pynter seg litt på julaften?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

1 hour ago, godfisk said:

Du kan ikke forvente noe uten at du gjør det klart for dem på forhånd. Jeg har selv vært i vielse der brudeparet var veldig fine, men forloverne var kledd i sofabukser. De hadde nok ikke snakket sammen før de møtte opp.

Hva er ei sofabukse?

Anonymkode: 68ee0...1e5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Syns det er helt OK å forvente en hvis kleskode når man blir invitert i selskap, dette gjelder Jul og 17. mai. 

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 hour ago, AnonymBruker said:

Min brors familie kommer i det jeg kaller daffeklær, når de er bedt på julemiddag julaften. Hvert år! Hullete olabukse og vanlig t-skjorte. Resten har på seg penklær og dress, om mennene dropper slips har de hvertfall penskjorte og bukse. Er det virkelig ikke lov å forvente at man prøver å ta seg litt godt ut bare en dag i året?? Ikke stivpyntet, men litt mer for å markere at det ikke er en vanlig dag.

Anonymkode: 2d41b...498

Din brors familie? Er ikke det da din familie også?

Anonymkode: 68ee0...1e5

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tenk heller at de gjør det fordi de føler seg komfortable nok med dere å gå sånn!

Når jeg en gang i fremtiden skal arrangere julaften hjemme hos meg kommer jeg til å ha kleskode «koseklær», da skal det ikke være et eneste krav om kleskode, penklærne kan byttes ut med ullsokker og den mykeste kosebuksen kan gjerne brukes! Ingenting er bedre enn å tilbringe hele julaften i pysjamas, ullsokker og kofte!

Anonymkode: afc40...355

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Hva er ei sofabukse?

Anonymkode: 68ee0...1e5

Helt sikkert kosebukse - joggebukse/pysjbukse!

Anonymkode: afc40...355

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 hour ago, AnonymBruker said:

Med mindre ikke annet er avtalt, er penklær å forvente ja. Det er da for vertene man pynter seg for det de legger i innsats osv for å stelle i stand julemiddagen og slikt. 

Jeg hater selv å pynte meg, men dropper buksa når jula feires hos andre som pynter seg. 

 

Jeg har feiret med noen som feirer julaften i pysjamas, det er meget avslappende og noe jeg gjerne tar med videre. Visste selvsagt på forhånd at kleskoden var pysjamas 😊

Anonymkode: 6bc30...caa

Så da velger du heller bar underkropp?

Anonymkode: 68ee0...1e5

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ts her. Joda, broren min har penklær. Og som sagt forventer ikke stivpyntet. Men grå joggebukse med slitte flekker i ræv, hullete olabukser, utvaska t-skjorter er liksom ikke helt pent. Svart bukse og christmas jumper hadde vært ok! Vi var jo vant til å pynte oss som barn. Hans kone kommer ofte i enkel kjole og er helt passe kledd, ikke stivt ikke slask. Det er min bror og hans tenårings barn som ser ustelte ut. En ren og hel olabukse hadde og vært bedre, i stede for hullete og slutt. 

Anonymkode: 2d41b...498

  • Liker 16
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Man kan vel ikke unngå dåp, bryllup OG begravelser fordi man ikke vil ha på seg et antrekk som er passende for anledningen? Blir ikke det litt respektløst, og går du ikke glipp av viktige begivenheter det er givende å dele? Synd. Er det fordi du ikke helt vet hva som passer seg?

Anonymkode: 131a4...fec

Det er som sagt en av grunnene, men ikke den eneste. Jeg ser ikke på de hendelsene som spesielt viktige. Har gått glipp av flere av de, fordi jeg ikke hadde lyst. Trenger ikke noen grunn. Dåp og konfirmasjon er kjedelig. Bryllup har jeg også bevisst takket nei til, rett og slett fordi jeg ikke hadde lyst. Syns det er mer enn god nok grunn ;) Nå skal det sies at jeg ikke brydde meg så mye om akkurat det bryllupet da, men kunne kanskje gått i et annet. Liker fremdeles ikke å pynte meg da. Liker heller ikke selskaper med mye folk.

Anonymkode: c2928...4c6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, Morten1 skrev:

Syns det er helt OK å forvente en hvis kleskode når man blir invitert i selskap, dette gjelder Jul og 17. mai. 

Da kommer ikke jeg i hvert fall.

Anonymkode: c2928...4c6

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alle får gå kledd som de selv vil hos oss så lenge det ikke upassende, men det er jo hyggelig om folk legger litt effort i det når man er bedt til fest. Når det er sagt skjønner jeg ikke at folk ikke pynter seg på julaften, 17.mai, bryllup osv - jeg elsker å pynte meg og slike anledninger er jo gull! Da kan jeg virkelig slå meg løs! :ler:

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, FantasDick skrev:

Alle får gå kledd som de selv vil hos oss så lenge det ikke upassende, men det er jo hyggelig om folk legger litt effort i det når man er bedt til fest. Når det er sagt skjønner jeg ikke at folk ikke pynter seg på julaften, 17.mai, bryllup osv - jeg elsker å pynte meg og slike anledninger er jo gull! Da kan jeg virkelig slå meg løs! :ler:

Jeg pynter meg aldr 17.mai.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Denne typen skulle prøvd å ha på seg holdindress og strømpebukse som klemmer innvollene ut av ørene, og satt to pigger under hælene og gått med dette i 8 ti er. Da ville han hatt en opplevelse av hva ubehag og ukomfortabelt egentlig er.

Det er lang vei fra runkebukse til smokingbukse. Noe mellom der må da kunne være komfortabelt. 

Endret av Kaisada
  • Liker 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 timer siden, AnonymBruker skrev:

Ts her. Joda, broren min har penklær. Og som sagt forventer ikke stivpyntet. Men grå joggebukse med slitte flekker i ræv, hullete olabukser, utvaska t-skjorter er liksom ikke helt pent. Svart bukse og christmas jumper hadde vært ok! Vi var jo vant til å pynte oss som barn. Hans kone kommer ofte i enkel kjole og er helt passe kledd, ikke stivt ikke slask. Det er min bror og hans tenårings barn som ser ustelte ut. En ren og hel olabukse hadde og vært bedre, i stede for hullete og slutt. 

Anonymkode: 2d41b...498

Jeg hadde nok reagert på samme måte som deg. Jeg vil gjerne si om meg selv at "det er det innvendige som betyr noe, og at vi er her sammen". Men faktum er at dersom bror og tantebarn hadde møtt opp slik du beskriver dem så hadde jeg blitt såret og irritert over mangelen på respekt for den tiden og innsatsen som blir lagt i å stelle til jul. Vi pynter oss av en grunn. Vi ønsker å markere at jula betyr noe mer enn en vanlig kjøttkaketirsdag. Be dem kle seg pent. Si at det faktisk betyr mye for deg. Vær ærlig på det. 

  • Liker 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg er litt usikker.

Personlig er jeg veldig glad i kveldsantrekket mitt, en slitt joggedress. Men ville aldri stilt i den julaften. Da tar jeg frem mine få finklær, og kler meg pent for vertskapet.

Men om dette har pågått i alle år, ingen forventer noe annet, og stemningen er god, ville jeg tenkt meg litt om før jeg laget noen sak ut av det. Om du skal si noe, så ikke ta det denne julen, en dag før - det kan fort skape misstemning.  Ta det ved en annen anledning, men der du kanskje fremmer det på en mer spørrende/undrende måte "Du, jeg lurer på hvorfor dere ikke pynter dere til jul?" 

Ha en god jul og kos dere sammen uansett klær.

Anonymkode: 917f5...628

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg var invitert til å feire jul med en tidligere kjæreste og familien hans, for noen år siden. Vi skulle spise kl 17 og etter å ha spurt om jeg skulle hjelpe til med noe, noe jeg visstnok absolutt ikke skulle, så gikk jeg og dusjet og tok på meg penklær. Sjokket var stort da jeg kom ned trappen og inn i spisestuen... Jeg var den eneste som hadde pyntet med! Alle de andre gikk i utslitte joggedresser, jeans og collegegenser og lignende. Og de bare; -Jøss! Det var da voldsomt da... 

Har aldri følt meg så dum hverken før eller senere. 

Anonymkode: d737b...be7

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Blondie65

Jeg forstår at skillet mellom høytid og hverdag er i ferd ,med å viskes ut fullstendig. Jeg ser dette rundt meg også. Man blir invitert i hyggelig middag, vertskap og noen av gjestene har kledd seg pent (ikke stivpyntet, men pent) mens andre av gjestene kommer i hverdagsklær. 

Jeg lurer på de sosiale antennene til folk, når de år etter år kommer på denne middagen ikledd de samme hverdagsklærne når de ser at vertskapet og de andre gjestene fortsetter å pynte seg? Og la oss legge til side fattig jens og matilde som ikke har råd til penklær (det gjelder ikke her). Forstår de ikke at selv om vertskapet ikke sier noe så er det en kleskode som er forventet? Hva skal til for at slike mennesker faktisk forstår de sosiale kodene rundt seg?

Julegenser er i min bok ikke penklær. Det er aldeles heslig. Det passer som en gimmick på jobb eller i en uformell sammenheng (med reinsdyr gevir og rød nese), men har ingenting med penklær å gjøre.

Hvis jeg inviterer noen til middag hos meg - høytidelig middag - så forventer jeg faktisk at folk ikke kommer i slitt joggebukse og t-skjorte. Jeg har ingenting med eller i mot at folk går i slike klær når de vasker sitt hus eller ikke skal ut av døren hjemme. Men akkurat som en arbeidsgiver forventer at en forstår visse sosiale koder på arbeid og mange arbeidsgivere faktisk krever en viss stil -og i mange tilfeller uniform - på jobb så er det også slik at sosiale settinger kan ha en viss stil.

Jeg vil faktisk gå så langt å si at dersom jeg ble invitert til å feire julemiddag hos noen og jeg opplevde joggebukse og hullete t-skjorte som alright hadde jeg takket nei neste gang jeg ble invitert.

Og til deg som takker nei til sosiale tilstelninger grunnet kleskode som er for anstrengende for deg: Det kommer anledninger der du er nødt til å gå. Det kan være at anledningen er feiring eller begravelse i nær familie. Skal du virkelig insistere på at slaskeklær er kleskoden i disse anledningene også?

Jeg skjønner at jeg nok er et fossil som ikke forstår at det er mye viktigere å få lov å gå i koseklærne sine 24 timer i døgnet fremfor å bidra til å skape feststemningen ved å pynte seg. Jeg synes det er trist at ordene vertskap og gjest ikke har noen mening lenger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

9 timer siden, AnonymBruker skrev:

Da kommer ikke jeg i hvert fall.

Anonymkode: c2928...4c6

Og det er sikkert like greit at du holder deg hjemme når du mangler takt og tone. 

Anonymkode: ceead...682

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Blondie65 skrev:

Jeg forstår at skillet mellom høytid og hverdag er i ferd ,med å viskes ut fullstendig. Jeg ser dette rundt meg også. Man blir invitert i hyggelig middag, vertskap og noen av gjestene har kledd seg pent (ikke stivpyntet, men pent) mens andre av gjestene kommer i hverdagsklær. 

Jeg lurer på de sosiale antennene til folk, når de år etter år kommer på denne middagen ikledd de samme hverdagsklærne når de ser at vertskapet og de andre gjestene fortsetter å pynte seg? Og la oss legge til side fattig jens og matilde som ikke har råd til penklær (det gjelder ikke her). Forstår de ikke at selv om vertskapet ikke sier noe så er det en kleskode som er forventet? Hva skal til for at slike mennesker faktisk forstår de sosiale kodene rundt seg?

(Enig med HELE innlegget ditt, måtte bare korte ned til det jeg vil kommentere)

Jeg har en i min omgangskrets som stiller i de samme slitte klærene (som regel militær eller turklær) uansett anledning, han gidder bare ikke gjøre en innsats. Da han skulle være forlover for noen år siden måtte han overtales til å kjøpe dress, han mente en skjorte over feltbuksen måtte gjøre jobben... Det kom flere bryllup i ettertid så dressen er absolutt blitt brukt, men han hadde ikke kjøpt dem på eget initiativ. Det samme gjelder andre selskap eller når vi skal ut å spise, vi andre kommer pent kledd mens han kommer i feltbukse og fleecejakke. Det er ikke pent, og ja det er respektløst. Jeg syns at når folk har ryddet og vasket huset, pyntet bordet, brukt masse penger på å handle mat og tid på å tilberede den, og åpner hjemmet sitt for selskap, så er det minste folk kan gjøre å dukket opp skikkelig kledd. Skal man på fredagspils og pizza i kjellerstuen er sikkert hullete dongeri og joggis greit, men ikke når alt annet er pyntet til og lagt innsats i. Jeg vil faktisk si at det går så langt at man ødelegger litt av stemningen med å dukke opp dårlig kledd. 

Har forøvrig opplevd flere som ikke forstår hvorfor de aldri kommer videre etter jobbintervju, og ikke klarer å forstå at det å stille i helttejakke, utvasket dongeri og joggesko ikke gir et godt inntrykk. 

Anonymkode: ceead...682

  • Liker 24
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg syntes absolutt man bør pynte seg litt på julaften (og lignende høytider). Helt greit at man ikke stiller i hel dress og kjole, men litt penere klær bør man kunne dra på seg. De aller, aller fleste har et antrekk i skapet som egner seg til en "litt pyntet" anledning, om ikke er jo julaften det perfekte tidspunkt å ønske seg noe slikt på. 

 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg syns det viktigste er å ha det fint og sosialt med hverandre ,ikke hva man har på seg. Og om det skal være så " stivt" at folk tvinges inn i klær de ikke trives i, så vil nok litt av trivselen forsvinne. Slapp av og ta livet med ro, verden går ikke under om folk er litt anderledes enn deg selv. 

Anonymkode: 4026a...771

Egentlig ikke et spesifikt svar på dette innlegget, men alle som mener at «folk må få gå i det de vil». Ja, må de egentlig det? 

Jeg er også opptatt av at gjestene skal ha det fint og vi skal kose oss sammen. Men er det en motsetning til å sette på seg noe pent? Jeg synes ikke det nemlig. Jeg forventer at voksne mennesker har noe i skapet som er sånn passelig fint. Det trenger ikke være gallaantrekk eller stivpyntet - men alle må da ha noe som ikke er hullete jeans eller joggebukse? Det trenger man jo tross alt til ulike anledninger i livet. Når man er invitert til julemiddag er det jo naturlig å kle seg litt finere enn til hverdags, med mindre noe annet er opplyst om. 

Hvis trivselen forsvinner fordi man er «nødt» til å gå i noe annet enn joggebukse så tenker jeg at det er på tide å bli voksen og rett og slett skjerpe seg. Da snakker jeg selvsagt om «helt vanlige folk» - jeg kan jo se for meg at det finnes folk med ulike utfordringer i livet (eksempelvis funksjonshemminger) som gjør det vanskelig å gå med vanlig fintøy. Det blir noe annet.

Neida, verden går ikke under om noen er annerledes enn deg. Men verden går ikke under av å pynte seg litt en dag heller! Man kan jo svare på alle tråder her på forumet med at «du må bare akseptere at de er sånn» - men det betyr ikke at det er god folkeskikk av den grunn. 

Anonymkode: 8582d...d37

  • Liker 23
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...