Gå til innhold

Lov å forvente at gjestene pynter seg litt på julaften?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Gjest Blondie65
8 timer siden, AnonymBruker skrev:

Fascinerende i denne tråden at det nærmest ser ut på enkelte som det ikke finnes noen mellomting mellom «hullete joggebukse» og gallaantrekk. 

Er det virkelig voksne folk der ute som KUN eier joggebukse/hullete jeans/hettegenser/etc, eller føler seg ekstremt uvel hvis de må gå med noe annet? Høres veldig rart ut. Hva gjør dere hvis dere blir invitert i bursdag, dåp, bryllup,  begravelse - eller skal på jobbintervju? Eller i alle de andre anledningene som det ikke er regnet som «innafor» å gå i joggebukse?  

Trenger som sagt ikke være stivpyntet. Ei bukse som er litt penere enn hullete jeans og joggebukse (feks en svart jeans, om ikke annet), og en skjorte eller fin topp... Holder i massevis. Noe i den retningen synes jeg faktisk man kan forvente at folk har... 

Anonymkode: 8582d...d37

Helt enig med deg. Det er de blå hverdags buksene eller den sekkete joggebuksen som ikke passer. Det er ikke dermed sagt at det forventes bunad og lang kjole eller dress. Det er flere som har gjentatt dette. En pen bukse med en skjorte eller pen topp til - eller en sort dongeribukse med en skjorte eller en pen topp til (bluse, topp, tunika - mange muligheter) synes jeg er noe man bør kunne greie.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Blondie65
7 timer siden, AnonymBruker skrev:

 

begge disse dasse karene var opptatt av at jeg skulle se så fin ut....haha, komisk! 

Anonymkode: 3d7ba...7cf

Er ikke dobbel moral bedre enn ingen moral altså ...?

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Blondie65
6 timer siden, AnonymBruker skrev:

Dere som mener det er viktig at ANDRE pynter seg for deres egen tilfredshet. Er det ikke viktigere å være komfortable og ikke bry seg om hva folk har på seg, men trives i det selskapet man er i. Her skal alt være så formelt, og folk må mene hva man vil. Selv pynter jeg meg til jul, men kun fordi jeg har lyst selv, ikke for at andre ønsker det.

Fasader er så viktige for folk, at viktige tradisjoner som egentlig hører julen til blir glemt. Som å sette pris på de man har rundt seg, og ha noen å være med 1 kvalitetstid. Man tror man kan kjøpe seg lykke i dagens samfunn, but guess what, det kan man ikke. Lykken burde være å gjøre andre glad. Eller i dette tilfellet se andre glad. 

Hvis lykke er å feire jul med sine oppkledd i joggebukse og T-skjorte, så må man nesten bare akseptere at folk ønsker det slik, og ikke være så opptatt av hva andre gjør eller har på seg for egen tilfredsstillelse.

#kanjulenissensåkanjeg 

Anonymkode: a4779...7bf

Jeg tror du misforstår noe vesentlig. Det handler ikke om å tre mine greier ned over hodet til folk. Det handler om å oppføre seg i sosiale sammenhenger. For meg er det viktig at det er forskjell på hverdag og fest. Noe av denne forskjellen gjøres med maten. Det at folk kommer ren og pen og kledd for anledningen i noe litt mindre hverdagslig enn det de går med resten av året er med å sette denne feststemningen. Det var en som skrev i en tråd her at det ikke ble ordentlig jul uten multekrem til dessert. Vel det blir selvsagt jul uten både penklær og multekrem, men noe av stemningen mangler når man ikke gidder gjøre en liten innsats for å bidra til høytidsstemningen.

Hvis de jeg feiret med hadde foretrukket joggebukse som antrekk (og med foretrukket mener jeg valgt helt selv, uten at det lå andre ting bak som f.eks. ny-operert mageregion eller annet som gjør andre klær ubehagelige) ja da hadde jeg valgt en annen plass å feire jul neste år. Jeg hadde aldri sagt noe negativt om klesvalget, men jeg hadde valgt en annen feiring neste gang. Det er fordi dette joggebukseantrekket gjør mitt eget pentøy latterlig. Siden jeg foretrekker høytidsstemningen med pentøy så hadde jeg valgt bort joggebuksejulen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Blondie65
3 timer siden, Thyra skrev:

Det fineste man har, ja. Men ikke alle har sølvtøy. Og ikke alle har "finservise". 

Jeg har ikke sølvtøy og kommer ikke til å få det heller. Men jeg dekker opp med det fineste jeg har, som er helt og fint. Jeg kjenner ingen som ikke ville gjort det? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

32 minutter siden, Thyra skrev:

Det er vel gjerne de som er opptatt av å pynte seg og av å vise det fram som deler bilder av julefeiringen på sosiale medier.

Det er sant. Men for noen år siden var det veldig vanlig å legge ut et familiebilde fra middagen, og da gjorde mange av de jeg kjenner det. Og ikke sånne Instagram-bilder, men helt vanlig "fotoalbum-bilder".

Anonymkode: 2b158...d07

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Blondie65
1 time siden, Thyra skrev:

Hva som er innafor er jo opp til hver enkelt. Om noen feirer alene, eller alle tilstedeværende kler seg avslappet, er det vel helt innafor. 

Og 17.mai er det jo ikke alle som feirer. 

Nå gjør du deg dum! Ingen krever at du skal gå rundt i penklær når du feirer alene! Men hvis jeg går UT av huset 17. mai - uansett hva jeg skal - så kler jeg på meg helt og rent og pent tøy av respekt for de andre som feirer denne dagen. Det synes jeg er et minimum.

Det er ikke alltid jeg synes 17. mai feiring er verdt arbeidet - men jeg synes vi skal respektere at andre feirer. Derfor kler jeg meg pent selv om jeg selv ikke skal annet enn å gå en tur i gatene eller se fyrverkeriet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

En liten digresjon ; tenk på i sammenhenger som Frelsesarmeens og andre organisasjoners tilbud om julemiddag til de dårlig stilte, fattige, hjemløse osv.. Hva tror dere de tenker om en så overfladiske diskusjon som denne? 

 

Jeg er stivpynta til julemiddag og gaver er unnagjort, etter det kommer finskoene av og ullsokker på. og etterhvert blir og tightsen funnet fram . Klærne spiller absolutt minste rolle for meg og mine, heldigvis. 

 

Anonymkode: 4026a...771

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Upassende å ikke følge kleskoden. Selvsagt lov til å kle seg slaskete om resten gjør det. 

I de to siste familiebegravelsene på vår side, har en fetter og ei kusine kledd seg slaskete. De er ikke fattige. De gamle fikk iallefall nok å snakke om det neste halvåret. 

Av de jeg kjenner, henger ofte mangel på kleskode sammen med andre mangler på sosiale ferdigheter. Skal selvsagt ikke generalisere. 

Anonymkode: 1f9a4...22c

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

38 minutter siden, Blondie65 skrev:

Nå gjør du deg dum! Ingen krever at du skal gå rundt i penklær når du feirer alene! Men hvis jeg går UT av huset 17. mai - uansett hva jeg skal - så kler jeg på meg helt og rent og pent tøy av respekt for de andre som feirer denne dagen. Det synes jeg er et minimum.

Det er ikke alltid jeg synes 17. mai feiring er verdt arbeidet - men jeg synes vi skal respektere at andre feirer. Derfor kler jeg meg pent selv om jeg selv ikke skal annet enn å gå en tur i gatene eller se fyrverkeriet.

Så om man skal jogge, gå fjelltur eller lufte bikkja på 17.mai så må man ha penklær? Deg om det. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, Thyra said:

Så om man skal jogge, gå fjelltur eller lufte bikkja på 17.mai så må man ha penklær? Deg om det. 

Lite å gjøre i jula...? ;)

Anonymkode: 2d6c0...64c

  • Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

44 minutter siden, Blondie65 said:

Nå gjør du deg dum! Ingen krever at du skal gå rundt i penklær når du feirer alene! Men hvis jeg går UT av huset 17. mai - uansett hva jeg skal - så kler jeg på meg helt og rent og pent tøy av respekt for de andre som feirer denne dagen. Det synes jeg er et minimum.

Det er ikke alltid jeg synes 17. mai feiring er verdt arbeidet - men jeg synes vi skal respektere at andre feirer. Derfor kler jeg meg pent selv om jeg selv ikke skal annet enn å gå en tur i gatene eller se fyrverkeriet.

Ja det gjør hun 😅

Anonymkode: 2d6c0...64c

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

I min familie pynter vi oss ikke. Hvis jeg skulle til noen som pyntet seg ville jeg prøvd å finne noe passende. Hørte dog om en familie der alle gikk i pysj, der hadde grensen gått for meg. 

Anonymkode: 8355d...71a

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har vokst opp med at vi alltid kler oss pyntet på julaften, og de resterende andre juledagene som 1. og 2. juledag om vi skal ha eller dra i selskap. Personlig ville jeg stusset om folk gikk i slitte filler eller hullete bukser i et slikt selskap. Det har jeg aldri vært ute for. Men samtidig tenker jeg at folk må kle seg slik de selv ønsker. 

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Blondie65
1 time siden, Thyra skrev:

Så om man skal jogge, gå fjelltur eller lufte bikkja på 17.mai så må man ha penklær? Deg om det. 

Dette er kverulering fra din side og det vet du inderlig godt. Hvis du tenker deg litt om så skjønner du sikkert hva jeg mener.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 minutter siden, Blondie65 said:

Dette er kverulering fra din side og det vet du inderlig godt. Hvis du tenker deg litt om så skjønner du sikkert hva jeg mener.

Akkurat, ja.

Anonymkode: 2d6c0...64c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Det er absolutt lov å forvente at folk kler seg pent på julaften!

Anonymkode: f04b7...3d0

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

30 minutter siden, Blondie65 skrev:

Dette er kverulering fra din side og det vet du inderlig godt. Hvis du tenker deg litt om så skjønner du sikkert hva jeg mener.

Hun vet nok veldig godt hva du mener ja. Jeg er så lei av sånne som skal kverulere på absolutt alt  

Anonymkode: f04b7...3d0

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er uhøflig å ikke gjør en innsats når man skal på julemiddag. Man stiller ikke opp i Nav-uniformen.

(joggebukse/tskjorte ol.)

 

 

Anonymkode: f38e8...f8e

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Norske folk kan ikke klæ seg lenger.. var nettopp på julefest på skolen. Jeg tok på meg fin kjole, fine ankel boots, smykke, osv. Var jo tross alt julefest. Da skal man jo vere fin i tøyet. Men neida, det var jeg og 2 andre som hadde pyntet seg. Folk satt der i hettegenser, hvite sneakers som var blitt brune etter møkk. Treningsklær 🤷🏻‍♀️ 

Anonymkode: f81a8...e40

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...