Gå til innhold

Avslag på to ukers "ferie"


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

13 timers flytur alene som UM er kanskje litt i lengste laget for en 12/13-åring?

Anonymkode: d1e59...306

Så store barn burde klare det helt fint. Særlig dersom det er et direktefly, da er det bare å holde seg opptatt med ipad eller lese en bok. Skal det mellomlandes får ungdommen hjelp fra ansatte på flyplassen.  

Anonymkode: 676c3...791

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

6 timer siden, AnonymBruker skrev:

Sorry. Burde skrevet 8.kl på ungdomsskolen. Hun er 5-er elev og ville ikke hatt problem med å gjøre unna leksene for et par uker. 

Vi MÅ reise, uten at jeg ønsker å fortelle noe mer. Det er ikke bare snakk om noe vi ØNSKER, her ligger det et MÅ i tillegg. 

Vi foreldre setter våre barns utdannelse SVÆRT høyt, og hadde ikke villet reise om det ikke var nødvendig. 

Det hører med at etter grundig begrunnelse så ringte rektor oss og forklarte muntlig at det var vanskelig for han å godkjenne fri, fordi da kunne det komme andre og krevde fri, selv om han hadde enig med vår begrunnelse. 

Lurte egentlig bare på denne 5% regelen. 

TS 

Anonymkode: 19538...4af

Vår rektor sa at skoleplassen blir sagt opp. Mest sannsynlig vil den være ledig når dere må søke den igjen. Men tar du sjansen ?

Anonymkode: 9c3ee...0e4

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, O.G. skrev:

Hva vet du om det da? Enn hvis din mann har avtalt bryllup nå i "ferien" bak din rygg?

Fordi de er fra et land de ikke driver med den slags. Ifølge TS selv.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Etter min mening tar man et valg når en flytter til et annet land og bosetter seg der. Valget innebærer at man ikke har frihet til å gjøre hva en vil med hensyn til oppfølging av familie og kultur i det landet man flyttet fra. Man får fri til å være med i begravelser og andre viktige hendelser i familien, men man kan ikke påregne å kunne reise for å hjelpe til i livets avslutningsfasen m.m. dersom man har forpliktelser i Norge. 
 

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Jeg har lest hele tråden og kan ikke forstå den må jeg si. Jeg er selv ikke norsk og har barn. Det er ikke ett eneste tilfelle jeg kommer på hvor alle MÅ reise! Er det din familie det gjelder reiser du. Er det hans reiser han. Eventuelt kutter dere ned på dager og er borte i 8 dager da! Altså jeg kommer virkelig ikke på en eneste forklaring på dette. Hadde dette gjaldt henne feks religiøs feiring ect. Så kunne det vert lagt til ferie. Så jeg forstår det oppriktig talt ikke. Hadde det ikke vert enklere og forklart hva det faktisk er? 

Anonymkode: bdd2c...834

  • Liker 15
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

 Jeg har lest hele tråden og kan ikke forstå den må jeg si. Jeg er selv ikke norsk og har barn. Det er ikke ett eneste tilfelle jeg kommer på hvor alle MÅ reise! Er det din familie det gjelder reiser du. Er det hans reiser han. Eventuelt kutter dere ned på dager og er borte i 8 dager da! Altså jeg kommer virkelig ikke på en eneste forklaring på dette. Hadde dette gjaldt henne feks religiøs feiring ect. Så kunne det vert lagt til ferie. Så jeg forstår det oppriktig talt ikke. Hadde det ikke vert enklere og forklart hva det faktisk er? 

Anonymkode: bdd2c...834

Det kom jo etterhvert frem at TS og mannen måtte utenlands til en eller annen tilstelning, og barnet skulle bli med som en kulturell reise. Så barnet må jo selv ikke dra. Selvom TS mener noe annet. 

Anonymkode: abb33...6ca

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det kom jo etterhvert frem at TS og mannen måtte utenlands til en eller annen tilstelning, og barnet skulle bli med som en kulturell reise. Så barnet må jo selv ikke dra. Selvom TS mener noe annet. 

Anonymkode: abb33...6ca

Jeg lurer på om denne tilstelningen er noe som kun skjer en gang i barnet sitt liv? For jeg skjønner ikke hva denne tilstelningen kan være. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 timer siden, AnonymBruker skrev:

Søkte på fri fra skolen, fikk dette svaret

Det er opplæringslovens §2-11 som omhandler elevers adgang til å søke permisjon fra pliktig opplæring.

I loven heter bl.a det at «Når det er forsvaleg, kan kommunen etter søknad gi den enkelte eleven permisjon i inntil to veker»

 Rektor har vurdert om det er forsvarlig å innvilge NN permisjon. Ved 10 dagers fravær overstiger NN, XX kommune's mål om at elevfraværet ikke skal overstige 5%. I retningslinjer for vurdering av permisjonssaker i XX kommune står det «Det skal normalt ikke gis permisjon til ferier eller andre festpregede aktiviteter»

På dette grunnlag beklager rektor å måtte gi avslag på permisjonssøknaden.

________________

Jeg har søkt om to ukers (10 skoledager) fri fra skolen for en tilsetning i hjemlandet. Vi har gitt fullstendig og godt begrunnet søknad, på hvorfor vi denne gangen MÅ reise. Så vi skal selvsagt klage på vedtaket. MEN det jeg egentlig lurer på er ift ovenstående om under 5 % regelen. Hvilken regel er det snakk om? Har prøvd å Google, men finner ikke. Hvis det er 5% av 190 skoledager, så utgjør det eksakt 9,5 dager. Allerede innenfor rektors tilgang til å gi fri, så er inntil 10 dager allerede over 5%. Dvs inntil 10 dager er noe rektor da i praksis ikke har tilgang til å gi fri. Noen som skjønner hva jeg mener? 

Noen som har link til disse 5% regelene? 

Anonymkode: 19538...4af

Men hvis det er barneskolen så tror jeg man kan dra uansett. Skolen kan ikke egentlig nekte. Sjekk lovdata om det står noe der. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

24 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det kom jo etterhvert frem at TS og mannen måtte utenlands til en eller annen tilstelning, og barnet skulle bli med som en kulturell reise. Så barnet må jo selv ikke dra. Selvom TS mener noe annet. 

Anonymkode: abb33...6ca

Nettop men det som ikke kom frem hvorfor begge foreldrene må dra. Altså feks bryllup er det hans eller hennes familie/venner? Det er jo den personen som «må» dra. Ikke den andre parten.

Anonymkode: bdd2c...834

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Nettop men det som ikke kom frem hvorfor begge foreldrene må dra. Altså feks bryllup er det hans eller hennes familie/venner? Det er jo den personen som «må» dra. Ikke den andre parten.

Anonymkode: bdd2c...834

Ja dette skjønner jo alle unntatt TS😆

Anonymkode: abb33...6ca

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 timer siden, FrodeF skrev:

Det er ikke noe problem å selv lese pensum for de ukene. Er folk så sykt uselvstendige at de må mates med teskje???????????????? 

Hva er vitsen med å gå skole i det hele tatt, om det er så enkelt at barna bare kan lese pensum selv?

Anonymkode: ce796...3ca

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 hours ago, AnonymBruker said:

Ja dette skjønner jo alle unntatt TS😆

Anonymkode: abb33...6ca

Nettopp. Helt ufattelig at noen tar slike egoistiske valg ovenfor sine barn. 

Anonymkode: ed7b0...190

Lenke til kommentar
Del på andre sider

17 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det har vel du strengt tatt ikke noe med, og ikke er det særlig relevant for hva TS spør om heller.

Anonymkode: a73de...676

Jo det er absolutt relevant. Er stor forskjell på begravelse og en vanlig ferietur.

Anonymkode: 8ea61...18b

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg mener ikke du skal svare her altså, men stille følgende spørsmål til deg selv. 
 

Hvorfor MÅ du reise? MÅ barnet reise, eller kan barnet være hos noen andre? Kan du begrunne dette slik at en 2-ukersferie for barnet er nødvendig? 
 

Mitt barn har fått 4 dager permisjon for å reise i begravelse til sin bestefar, men måtte gjøre lekser i permisjonen sin. Med andre ord; ingen ferie, men undervisningsfri. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Nettopp. Helt ufattelig at noen tar slike egoistiske valg ovenfor sine barn. 

Anonymkode: ed7b0...190

Hvordan er dette egoistisk?

Anonymkode: 1a6f3...232

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, Pinkpashion skrev:

Jeg mener ikke du skal svare her altså, men stille følgende spørsmål til deg selv. 
 

Hvorfor MÅ du reise? MÅ barnet reise, eller kan barnet være hos noen andre? Kan du begrunne dette slik at en 2-ukersferie for barnet er nødvendig? 
  

Mitt barn har fått 4 dager permisjon for å reise i begravelse til sin bestefar, men måtte gjøre lekser i permisjonen sin. Med andre ord; ingen ferie, men undervisningsfri. 

Familien har innvandrerbakgrunn. Mange innvandrere har liten eller ingen nettverk i Norge. De har altså ikke nødvendigvis tanter, onkler, bestemødre og -fedre i nærheten som kan hjelpe dem når som helst. De bor mest sannsynlig i hjemlandet der familien skal reise. Disse familiene har det veldig tøft i Norge, men dere elsker jo å trykke dem ned enda mer, og enkelte syke begynner å snakke om sine rasistiske magefølelser. Fy faen altså.

Anonymkode: 1a6f3...232

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Familien har innvandrerbakgrunn. Mange innvandrere har liten eller ingen nettverk i Norge. De har altså ikke nødvendigvis tanter, onkler, bestemødre og -fedre i nærheten som kan hjelpe dem når som helst. De bor mest sannsynlig i hjemlandet der familien skal reise. Disse familiene har det veldig tøft i Norge, men dere elsker jo å trykke dem ned enda mer, og enkelte syke begynner å snakke om sine rasistiske magefølelser. Fy faen altså.

Anonymkode: 1a6f3...232

Håper virkelig ikke du hintet til at mitt innlegg antydet noe som helst om rasistisk magefølelse...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som innvandre fra et vestlig land er det absolutt ingenting som er så viktig, bortsett fra dødsfall, som gjør at dere må ta ut barnet fra skolen i 2 fulle uker.  Skjerp deg.  Du har valgt å bo i Norge og med dette kan det være at du går glipp av ting.  Gjelder dette dødsfall?  Hvis nei er det riktig at du har fått avslag.  Har vært her i over 20 år og har aldri måte ta mine barn ut fra skolen i 2 uker fordi de MÅTE til hjemlandet mitt. 

Anonymkode: 5b1a8...211

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 hours ago, AnonymBruker said:

Familien har innvandrerbakgrunn. Mange innvandrere har liten eller ingen nettverk i Norge. De har altså ikke nødvendigvis tanter, onkler, bestemødre og -fedre i nærheten som kan hjelpe dem når som helst. De bor mest sannsynlig i hjemlandet der familien skal reise. Disse familiene har det veldig tøft i Norge, men dere elsker jo å trykke dem ned enda mer, og enkelte syke begynner å snakke om sine rasistiske magefølelser. Fy faen altså.

Anonymkode: 1a6f3...232

Uansett har VI valgt å bo her.  Da er det viktig at VI følger reglene, spesielt for barn som vokser opp og går på skolen her.  Du må ta deg en bolle og - litt lei av alle som bruker rasistkortet når folk er ikke enig med hva andre som ikke er norsk velger og gjøre. 

Anonymkode: 5b1a8...211

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...