Gå til innhold

Avslag på to ukers "ferie"


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Selvfølgelig er det det. Det kan være mange ting. Et eksempel kan være en rettssak.

Anonymkode: fcef9...ace

Jeg er ganske så sikker på at TS sin 12 år gamle datter ville fått fri til å overvære en rettssak hvor hun var offer uavhengig av fraværsreglene.

Hvis hun bare skal vitne, trenger hun ikke å være der i to hele uker.

Er det hun som er tiltalt, håper jeg virkelig hun blir stoppet på grensa og tatt vare på av barnevernet, all den tid 12-åringer ikke er strafferettslig ansvarlige etter norsk lov. 

Er det noen andres rettssak har ikke en 12-åring noe som helst der å gjøre og bør tas hånd om av noen andre dersom begge foreldrene absolutt må reise. 

Anonymkode: 5d377...550

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Jeg er ganske så sikker på at TS sin 12 år gamle datter ville fått fri til å overvære en rettssak hvor hun var offer uavhengig av fraværsreglene.

Hvis hun bare skal vitne, trenger hun ikke å være der i to hele uker.

Er det hun som er tiltalt, håper jeg virkelig hun blir stoppet på grensa og tatt vare på av barnevernet, all den tid 12-åringer ikke er strafferettslig ansvarlige etter norsk lov. 

Er det noen andres rettssak har ikke en 12-åring noe som helst der å gjøre og bør tas hånd om av noen andre dersom begge foreldrene absolutt må reise. 

Anonymkode: 5d377...550

Men i all verden... er du virkelig så enkel? TS sa jo at det var hun selv og mannen som måtte være tilstede, og at det ikke var noen som kunne se etter barnet her i Norge. Kanskje de har tilgang på pass i hjemlandet? Og - det  finnes andre rettsaker enn strafferettssaker vet du. De fleste rettssaker er sivile søksmål, og da er man verken offer eller tiltalt, men man er saksøker og saksøkt. Bare sånn til informasjon. Det med rettssak var bare et EKSEMPEL på en situasjon der mor og far kanskje ikke hadde noe annet valg enn å reise til et annet land et par uker. Det kan finnes mange andre grunner. Hente adoptivbarn, nær slektning som plutselig har blitt dødssyk eller dødd, en operasjon som bare kan gjøres i utlandet, salg av eiendom eller forretning osv osv. At folk skal henge seg opp i akkurat HVA det kan være er for meg uforståelig. Men for en mennesker er det visst ikke mulig å forestille seg at andre kan leve annerledes eller ha andre utfordringer enn dem selv. 

Anonymkode: fcef9...ace

  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kopierer fra annen post: Hei, det har vært flere tråder her i det siste om fraværsregler i grunnskolen. Hvor folk kommenterer veldig skråsikkert på at barna ikke kan tas ut av skolen i mer enn 10 dager før de mister skoleplassen etc.

Jeg vil bare informere om at det i Norge er undervisningsplikt, og ikke skoleplikt. Man står altså fra lovens side helt fritt til å ta sitt barn ut fra skolen i uker, måneder eller år, dersom man definerer dette som "hjemmeundervisning" og ikke som "fri".

Det krever så klart at man tar sitt undervisningsansvar på alvor, og samarbeider med skolen. Det finnes nok lite kunnskap om dette, og noen kan nok møte motvilje fra skolens side, men vit i alle fall at dette er fult lovlig!

Legger ved lenke for informasjon til interesserte :) 

http://www.aftenposteninnsikt.no/kulturtrender/hjemmeundervisning-det-bortgjemte-alternativet

Anonymkode: 536b8...0a4

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Kopierer fra annen post: Hei, det har vært flere tråder her i det siste om fraværsregler i grunnskolen. Hvor folk kommenterer veldig skråsikkert på at barna ikke kan tas ut av skolen i mer enn 10 dager før de mister skoleplassen etc.

Jeg vil bare informere om at det i Norge er undervisningsplikt, og ikke skoleplikt. Man står altså fra lovens side helt fritt til å ta sitt barn ut fra skolen i uker, måneder eller år, dersom man definerer dette som "hjemmeundervisning" og ikke som "fri".

Det krever så klart at man tar sitt undervisningsansvar på alvor, og samarbeider med skolen. Det finnes nok lite kunnskap om dette, og noen kan nok møte motvilje fra skolens side, men vit i alle fall at dette er fult lovlig!

Legger ved lenke for informasjon til interesserte :) 

http://www.aftenposteninnsikt.no/kulturtrender/hjemmeundervisning-det-bortgjemte-alternativet

Anonymkode: 536b8...0a4

Ungene har plikt til å være på skolen ja.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, O.G. skrev:

Ungene har plikt til å være på skolen ja.

Nei, de har ikke det. De har plikt til å bli undervist. Det må ikke skje på skolen. Leste du lenken?

Anonymkode: 536b8...0a4

  • Liker 13
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Nei, de har ikke det. De har plikt til å bli undervist. Det må ikke skje på skolen. Leste du lenken?

Anonymkode: 536b8...0a4

Men er TS i stand til å undervise ungen sin på denne kulturelle reisen da?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, O.G. skrev:

Men er TS i stand til å undervise ungen sin på denne kulturelle reisen da?

Ja. TS er i stand til å undervise/gjennomgå kapitteler i de to ukene dette gjelder. TS har   undervist begge døtrene fra de var småbarn. Begge døtrene kunne hele alfabetet, telle til 100 og ta diktat, alt FØR de begynte på skolen. De "gjettet" seg til bokstavene i ordet det ble spurt etter, fordi de kunne bokstavlyden. Begge jentene har fått innarbeidet gode arbeidsvaner ift skolearbeid fra de var småbarn. Begge døtrene gjorde "lekser" de fikk av sin mor (meg) før de begynte på skolen. 
 

Skolearbeid ift matte, engelsk, norsk, biologi, samfunnsfag i disse to ukene er ikke et problem. Spansk derimot kan være et problem da verken mor eller far kan spansk, men det er mulig at de kan likevel tilrettelegge i form av at datteren gjør spansklekser også. At datteren vår er oppegående nok til å håndtere spansk selv. Det hører til historien at datteren vår fikk     5 (+) på siste spansk prøve. Hun har ingen forhold til det spanske språket fra før. 
 

Poenget mitt med å nevne alt dette er at enkelte her har brukt beskyldt oss for å være egoistiske foreldre som ikke tenker på fremtiden til våre barn. Dette er så langt unna sannheten som det går an. 
 

Vi må reise for et par uker, og leksene er ikke et problem. 

Anonymkode: 19538...4af

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skjønner ikke helt hvorfor denne tråden er så lang. HVA SÅ om dere fikk avslag på søknaden egentlig? Dere drar jo uansett? Får det noen reelle konsekvenser for din datter? 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, Kirby skrev:

Jeg skjønner ikke helt hvorfor denne tråden er så lang. HVA SÅ om dere fikk avslag på søknaden egentlig? Dere drar jo uansett? Får det noen reelle konsekvenser for din datter? 

Egentlig ikke. Vi passer på at leksene er gjort. Vi har tilgang til internett og pc der, sånn at vi får sjekket ukeplanen og sist men ikke minst jeg skjønner heller ikke hvorfor denne tråden er blitt så lang. Vi stilte et enkelt spørsmål, så er vi blitt ilagt tanker og meninger vi ikke har. Akkurat i god gammeldags KG-stil 

TS

Anonymkode: 19538...4af

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Herregud så folk tar av! Skulle tro jenta skulle være borte fra skolen i mange år for å være spacecowboy på omreisende sirkus😅 Det er snakk om 10 dagers fravær iløpet av en laaaaaang skolekarriere.

De siste 2 ukene har det vært 1 dag med skitur, 2 dager med øving, en halv dag permisjon fordi lærerne skulle på kurs, svømming, kunst og litt fag. Tror neppe TS sin 12åring mister så mye faglig. Og gjør hun det så klarer en ordinær 12åring å hente seg fint inn igjen😊

Anonymkode: 8b6c4...980

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

De skal avslå. For sånn er reglene. Men så drar dere likevel, og spør om å få med lekser. Så ordner alt seg til slutt.

Anonymkode: d43bd...83b

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 13.11.2019 den 21.19, Summerbreeze skrev:

Hvor mange dager av disse er helg egentlig? For hvis du tror det er mulig til og fra utlandet på to dager, så tar du temmelig feil. Er hvertfall helt bortkastet og aldri noe jeg hadde giddet eller gadd å gjøre hvis jeg MÅTTE reise vekk

Du er klar over at elevene har 8 ukers sommerferie, en uke høstferie, nesten 2 uker juleferie, en uke vinterferie, halvannen uke påskeferie. I tillegg er det mange fridager i mai som utløser en langhelg. Hvis ikke dette er nok dager å reise bort på, så vet ikke jeg. Mener du at skoleelever her til lands skal ha mer fri enn skoledager? 
 

Og hva annet enn dødsfall gjør at man MÅ reise? Er du klar over hvor mange som søker fri for barna sine hver dag? Rektor ved vår skole har minst 2-3 søknader om permisjon hver dag - for alle MÅ reise. Jeg har hadde utviklingssamtaler tidligere i høst og det var flere som ville søke fri for sine barn via meg. De ønsket at jeg maste på rektor for dem og la inn gode ord. Det er ikke slik det fungerer. Det er strenge regler for dette. Merkelig hvordan foreldre her til lands ikke kan forholde seg til dette. 

Anonymkode: 8cf9c...e6e

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Herregud så folk tar av! Skulle tro jenta skulle være borte fra skolen i mange år for å være spacecowboy på omreisende sirkus😅 Det er snakk om 10 dagers fravær iløpet av en laaaaaang skolekarriere.

De siste 2 ukene har det vært 1 dag med skitur, 2 dager med øving, en halv dag permisjon fordi lærerne skulle på kurs, svømming, kunst og litt fag. Tror neppe TS sin 12åring mister så mye faglig. Og gjør hun det så klarer en ordinær 12åring å hente seg fint inn igjen😊

Anonymkode: 8b6c4...980

Du vet åpenbart ikke så mye om skole. 

Anonymkode: 8cf9c...e6e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Du vet åpenbart ikke så mye om skole. 

Anonymkode: 8cf9c...e6e

Sånn bortsett fra at jeg har 5 barn i skolen👍😅

Anonymkode: 8b6c4...980

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 timer siden, AnonymBruker skrev:

Du er klar over at elevene har 8 ukers sommerferie, en uke høstferie, nesten 2 uker juleferie, en uke vinterferie, halvannen uke påskeferie. I tillegg er det mange fridager i mai som utløser en langhelg. Hvis ikke dette er nok dager å reise bort på, så vet ikke jeg. Mener du at skoleelever her til lands skal ha mer fri enn skoledager? 
 

Og hva annet enn dødsfall gjør at man MÅ reise? Er du klar over hvor mange som søker fri for barna sine hver dag? Rektor ved vår skole har minst 2-3 søknader om permisjon hver dag - for alle MÅ reise. Jeg har hadde utviklingssamtaler tidligere i høst og det var flere som ville søke fri for sine barn via meg. De ønsket at jeg maste på rektor for dem og la inn gode ord. Det er ikke slik det fungerer. Det er strenge regler for dette. Merkelig hvordan foreldre her til lands ikke kan forholde seg til dette. 

Anonymkode: 8cf9c...e6e

Grunner til at folk kan måtte reise vekk er fordi de gjerne har nærtstående familie i utlandet. Jeg personlig har svært nærtstående familie i utlandet som jeg ønsker å ha et fint forhold til da jeg ikke har særlig mange andre. Er dog ikke alltid mulig for meg å reise vekk i feriene da ting skal koordineres med vedkommende, og vedkommende hadde andre forpliktelser som ikke kunne vente. Da måtte jeg tilpasse meg etter det og dermed ble det til at jeg til tider måtte reise vekk midt i skoleåret. Dette gikk derimot fint da jeg gikk full støtte av skolen min og de var svært hjelpsomme i den situasjonen jeg var i.

 

Skjønner at man ikke kan få fri for en vanlig ferie, men dette var ingen vanlig ferie, men en mulighet for meg til å tilbringe litt tid med et familiemedlem. Sikker på at du også har familie som du ønsker å tilbringe litt tid med!

Endret av Summerbreeze
  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

3 hours ago, Summerbreeze said:

Grunner til at folk kan måtte reise vekk er fordi de gjerne har nærtstående familie i utlandet. Jeg personlig har svært nærtstående familie i utlandet som jeg ønsker å ha et fint forhold til da jeg ikke har særlig mange andre. Er dog ikke alltid mulig for meg å reise vekk i feriene da ting skal koordineres med vedkommende, og vedkommende hadde andre forpliktelser som ikke kunne vente. Da måtte jeg tilpasse meg etter det og dermed ble det til at jeg til tider måtte reise vekk midt i skoleåret. Dette gikk derimot fint da jeg gikk full støtte av skolen min og de var svært hjelpsomme i den situasjonen jeg var i.

 

Skjønner at man ikke kan få fri for en vanlig ferie, men dette var ingen vanlig ferie, men en mulighet for meg til å tilbringe litt tid med et familiemedlem. Sikker på at du også har familie som du ønsker å tilbringe litt tid med!

Beskriver ikke du en helt vanlig ferie nå? Tilbringe tid med familie er jo det mange av oss bruker ferie til.

 

Norge er også slik at det kan være kortere avstand til utlandet enn innad landet så tilbringe tid med familie gjelder vel selv om det ikke er utlandet.

Anonymkode: 9c427...e28

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Beskriver ikke du en helt vanlig ferie nå? Tilbringe tid med familie er jo det mange av oss bruker ferie til.

 

Norge er også slik at det kan være kortere avstand til utlandet enn innad landet så tilbringe tid med familie gjelder vel selv om det ikke er utlandet.

Anonymkode: 9c427...e28

Blir jo ikke ikke en vanlig ferie når vedkommende ikke bor i Norge.

 

Det kan godt hende, men tar tid å reise til og fra flyplassen, fly, osv. For å ikke glemme at det er mye dyrere å fly/reise til utenlandet enn innlandet. Gidder ikke betale mange tusen for flybilletter når jeg bare skal være der 2 dager. Velger derfor å ta fri for å være der lengre

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 12.11.2019 den 13.54, AnonymBruker skrev:

Søkte på fri fra skolen, fikk dette svaret

Det er opplæringslovens §2-11 som omhandler elevers adgang til å søke permisjon fra pliktig opplæring.

I loven heter bl.a det at «Når det er forsvaleg, kan kommunen etter søknad gi den enkelte eleven permisjon i inntil to veker»

 Rektor har vurdert om det er forsvarlig å innvilge NN permisjon. Ved 10 dagers fravær overstiger NN, XX kommune's mål om at elevfraværet ikke skal overstige 5%. I retningslinjer for vurdering av permisjonssaker i XX kommune står det «Det skal normalt ikke gis permisjon til ferier eller andre festpregede aktiviteter»

På dette grunnlag beklager rektor å måtte gi avslag på permisjonssøknaden.

________________

Jeg har søkt om to ukers (10 skoledager) fri fra skolen for en tilsetning i hjemlandet. Vi har gitt fullstendig og godt begrunnet søknad, på hvorfor vi denne gangen MÅ reise. Så vi skal selvsagt klage på vedtaket. MEN det jeg egentlig lurer på er ift ovenstående om under 5 % regelen. Hvilken regel er det snakk om? Har prøvd å Google, men finner ikke. Hvis det er 5% av 190 skoledager, så utgjør det eksakt 9,5 dager. Allerede innenfor rektors tilgang til å gi fri, så er inntil 10 dager allerede over 5%. Dvs inntil 10 dager er noe rektor da i praksis ikke har tilgang til å gi fri. Noen som skjønner hva jeg mener? 

Noen som har link til disse 5% regelene? 

Anonymkode: 19538...4af

Med mindre det er snakk om en begravelse så MÅ dere ikke ikke reise. Og en begravelse varer da pokker ikke 10 dager.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, Summerbreeze skrev:

For å ikke glemme at det er mye dyrere å fly/reise til utenlandet enn innlandet.

Haha, nei det er mye billigere å fly utenlands enn innenlands. Det er til og med billigere å fly utenlands enn å ta tog innenlands.

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...