Gå til innhold

Avslag på to ukers "ferie"


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Søkte på fri fra skolen, fikk dette svaret

Det er opplæringslovens §2-11 som omhandler elevers adgang til å søke permisjon fra pliktig opplæring.

I loven heter bl.a det at «Når det er forsvaleg, kan kommunen etter søknad gi den enkelte eleven permisjon i inntil to veker»

 Rektor har vurdert om det er forsvarlig å innvilge NN permisjon. Ved 10 dagers fravær overstiger NN, XX kommune's mål om at elevfraværet ikke skal overstige 5%. I retningslinjer for vurdering av permisjonssaker i XX kommune står det «Det skal normalt ikke gis permisjon til ferier eller andre festpregede aktiviteter»

På dette grunnlag beklager rektor å måtte gi avslag på permisjonssøknaden.

________________

Jeg har søkt om to ukers (10 skoledager) fri fra skolen for en tilsetning i hjemlandet. Vi har gitt fullstendig og godt begrunnet søknad, på hvorfor vi denne gangen MÅ reise. Så vi skal selvsagt klage på vedtaket. MEN det jeg egentlig lurer på er ift ovenstående om under 5 % regelen. Hvilken regel er det snakk om? Har prøvd å Google, men finner ikke. Hvis det er 5% av 190 skoledager, så utgjør det eksakt 9,5 dager. Allerede innenfor rektors tilgang til å gi fri, så er inntil 10 dager allerede over 5%. Dvs inntil 10 dager er noe rektor da i praksis ikke har tilgang til å gi fri. Noen som skjønner hva jeg mener? 

Noen som har link til disse 5% regelene? 

Anonymkode: 19538...4af

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

1 minutt siden, Kaisada skrev:

Synes det er helt ok at skolen endelig begynner å bli strenge på det. Det er barnets fremtid dere vaser bort når dere tar det ut av skolen i ti dager. Ikke bare faglig men sosialt også. 

Enig. Skolene har vært for liberale med tanke på fri. 

Anonymkode: 76309...c23

  • Liker 32
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Halloiuken

Jeg får ikke helt med meg om det er vgs eller  grunnskolen men er det vgs er det jo snakk om prosent  i hvert enkelt fag. Så da er det jo mulig at det er derfor

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Just now, AnonymBruker said:

Hvorfor MÅ dere reise? 

Anonymkode: abb33...6ca

Det har vel du strengt tatt ikke noe med, og ikke er det særlig relevant for hva TS spør om heller.

Anonymkode: a73de...676

  • Liker 26
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Søkte på fri fra skolen, fikk dette svaret

Det er opplæringslovens §2-11 som omhandler elevers adgang til å søke permisjon fra pliktig opplæring.

I loven heter bl.a det at «Når det er forsvaleg, kan kommunen etter søknad gi den enkelte eleven permisjon i inntil to veker»

 Rektor har vurdert om det er forsvarlig å innvilge NN permisjon. Ved 10 dagers fravær overstiger NN, XX kommune's mål om at elevfraværet ikke skal overstige 5%. I retningslinjer for vurdering av permisjonssaker i XX kommune står det «Det skal normalt ikke gis permisjon til ferier eller andre festpregede aktiviteter»

På dette grunnlag beklager rektor å måtte gi avslag på permisjonssøknaden.

________________

Jeg har søkt om to ukers (10 skoledager) fri fra skolen for en tilsetning i hjemlandet. Vi har gitt fullstendig og godt begrunnet søknad, på hvorfor vi denne gangen MÅ reise. Så vi skal selvsagt klage på vedtaket. MEN det jeg egentlig lurer på er ift ovenstående om under 5 % regelen. Hvilken regel er det snakk om? Har prøvd å Google, men finner ikke. Hvis det er 5% av 190 skoledager, så utgjør det eksakt 9,5 dager. Allerede innenfor rektors tilgang til å gi fri, så er inntil 10 dager allerede over 5%. Dvs inntil 10 dager er noe rektor da i praksis ikke har tilgang til å gi fri. Noen som skjønner hva jeg mener? 

Noen som har link til disse 5% regelene? 

Anonymkode: 19538...4af

5%prosent regel har med hvor mange timer eleven har av det enkelte faget pr.uke, overstiger fraværtsprosent disse på termin så er det ikke grunnlag for å gi karakter . Ser ikke du skriver hvilket trinn det er på ? Er det grunnskolen kan eleven miste skoleplassen på skolen/klassen, er det fullt når dere kommer tilbake så kan dte være barnet må begynne på en annen skole. 

Anonymkode: c664c...546

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er i grunn enig i retorens påstand. Jeg kjenner ikke til disse reglene helr, men å ta barnet ut i 10 dager for en reise til hjemmelandet er da veldig dumt. Hvorfor ikke bruke sommerferien til dette? Du er klar over at 10 dager med skole er mye? Det er 2 uker skolegang!... Hva du anser som god grunn er nå ukjent for oss. Jeg skal ikke spekulere i for mye, men basert på det lille av info som du gir her, så tror jeg rektor har rett!

Om det er noe som kan vente, bruk sommerferien da!  

Anonymkode: fd1f5...044

  • Liker 16
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det barneskole, ungdomsskole eller videregående? Svært relevant for å kunne svare riktig

Anonymkode: ed7b0...190

  • Liker 15
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg er i grunn enig i retorens påstand. Jeg kjenner ikke til disse reglene helr, men å ta barnet ut i 10 dager for en reise til hjemmelandet er da veldig dumt. Hvorfor ikke bruke sommerferien til dette? Du er klar over at 10 dager med skole er mye? Det er 2 uker skolegang!... Hva du anser som god grunn er nå ukjent for oss. Jeg skal ikke spekulere i for mye, men basert på det lille av info som du gir her, så tror jeg rektor har rett! 

Om det er noe som kan vente, bruk sommerferien da!  

Anonymkode: fd1f5...044

Og husk en ting til. Husk at det totale fraværet ikke skal overstige 5%. Det er inklusive dager der barnet er syk eller har andre ærender som tar f.eks en dag. Om du bruker opp 9-10 dager nå på hjemmereisen din, og jeg antar at barnet er da borte fra skolen tjaa... 5 dager til i året? det er 15 dager til sammen, og da er du langt over den 5%-grensen.

Anonymkode: fd1f5...044

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 minutter siden, Kaisada skrev:

Synes det er helt ok at skolen endelig begynner å bli strenge på det. Det er barnets fremtid dere vaser bort når dere tar det ut av skolen i ti dager. Ikke bare faglig men sosialt også. 

Lol. Det er ikke noe problem å være borte fra skolen et par uker. 

  • Liker 34
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke beskrevet som en regel, men som en kommunes mål. Tviler på at du finner noe skriftlig, men du kan jo kontakte kommunen.

 

Anonymkode: 226fe...248

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det er vel hvertfall ikke snakk om videregående, ettersom det er begrunnet med kommunen. Videregående ligger vel under fylkeskommunen? 

Anonymkode: b8180...27b

  • Liker 25
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, FrodeF skrev:

Lol. Det er ikke noe problem å være borte fra skolen et par uker. 

Jo, for enkelte kan det være et stort problem. 

  • Liker 19
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men den derre 5%, er det snakk om enkeltelever eller fravær totalt sett? Kanskje det har vært mye fravær grunnet sykdom hos andre barn, så om rektor godkjenner 10 dager til slår det dårlig ut på rektors totale fravær statistikk som vedkommende igjen må forsvare.  
 

Tipper du må søke deg inn på kommunale dokumenter for å finne ut mer om den. 

Anonymkode: b8180...27b

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

23 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det har vel du strengt tatt ikke noe med, og ikke er det særlig relevant for hva TS spør om heller.

Anonymkode: a73de...676

Folk ville kanskje hatt mer forståelse om de visste hva som var så viktig at barnet MÅ være vekke 10 skoledager.

  • Liker 13
Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 minutter siden, FrodeF skrev:

Lol. Det er ikke noe problem å være borte fra skolen et par uker. 

Ifølge rektor er det tydeligvis et problem. Innsikt kan du lese deg litt opp på. Lol meg her og lol meg der🤪

  • Liker 18
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis barnet har 2 timer samfunnsfag hver uke og 7 timer norsk feks, kan barnet være borte flere norsktimer før 5% blir nådd enn samfunnsfagtimer..

 

Anonymkode: 09531...51b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sorry. Burde skrevet 8.kl på ungdomsskolen. Hun er 5-er elev og ville ikke hatt problem med å gjøre unna leksene for et par uker. 

Vi MÅ reise, uten at jeg ønsker å fortelle noe mer. Det er ikke bare snakk om noe vi ØNSKER, her ligger det et MÅ i tillegg. 

Vi foreldre setter våre barns utdannelse SVÆRT høyt, og hadde ikke villet reise om det ikke var nødvendig. 

Det hører med at etter grundig begrunnelse så ringte rektor oss og forklarte muntlig at det var vanskelig for han å godkjenne fri, fordi da kunne det komme andre og krevde fri, selv om han hadde enig med vår begrunnelse. 

Lurte egentlig bare på denne 5% regelen. 

TS 

Anonymkode: 19538...4af

  • Liker 16
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...