Gå til innhold

Avslag på to ukers "ferie"


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Det står i brevet TS har fått at det er kommunens mål at elevfraværet ikke skal overstige 5 %.

Da skulle man tro at det er gjennomsnitt fravær for alle elever det menes, ellers kunne man jo skrevet at den enkelte elev ikke skal ha over 5 %. Derfor virker det som rektor er veldig streng i sin tolkning, når det bare er snakk om en halv dag overskridelse av grensen for fravær for elevene samlet sett. 

Hadde dere kunnet kortet ned reisen med en dag da?

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvis barnet har 2 timer samfunnsfag hver uke og 7 timer norsk feks, kan barnet være borte flere norsktimer før 5% blir nådd enn samfunnsfagtimer..

 

Anonymkode: 09531...51b

Hehehe du må ha hatt høy frævær i matte tror jeg. Dersom barnet har 2 times samfunsfaf i uka og 7 timer med norsk. Og er borte i 2 uker. Så er fræværer like høyt i både samfunsfag og norsk. F.eks 5% både i samfunsfag og norsk.. :) 

Anonymkode: fd1f5...044

  • Liker 15
Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hehehe du må ha hatt høy frævær i matte tror jeg. Dersom barnet har 2 times samfunsfaf i uka og 7 timer med norsk. Og er borte i 2 uker. Så er fræværer like høyt i både samfunsfag og norsk. F.eks 5% både i samfunsfag og norsk.. :) 

Anonymkode: fd1f5...044

Skjønte ingenting av forklaringen din.

Anonymkode: 25c5a...d70

Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Sorry. Burde skrevet 8.kl på ungdomsskolen. Hun er 5-er elev og ville ikke hatt problem med å gjøre unna leksene for et par uker. 

Vi MÅ reise, uten at jeg ønsker å fortelle noe mer. Det er ikke bare snakk om noe vi ØNSKER, her ligger det et MÅ i tillegg. 

Vi foreldre setter våre barns utdannelse SVÆRT høyt, og hadde ikke villet reise om det ikke var nødvendig. 

Det hører med at etter grundig begrunnelse så ringte rektor oss og forklarte muntlig at det var vanskelig for han å godkjenne fri, fordi da kunne det komme andre og krevde fri, selv om han hadde enig med vår begrunnelse. 

Lurte egentlig bare på denne 5% regelen. 

TS 

Anonymkode: 19538...4af

Hvis dere MÅ reise så får dere bare reise da. 

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Søk heller om å ta ut eleven fra skolen disse dagene og om dere kan sørge for at eleven går igjennom pensum som de andre i mellomtiden.

Hvis dette ikke er mulig, så er jeg helt enig med rektor.

Anonymkode: eb214...91a

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan dere ikke finne andre reisedatoer og evt korte ned reise? Det dere må delta på varer vel neppe så lenge, men jeg forstår dere vil være borte så «lenge som mulig» dersom det er lang reisevei. 

Anonymkode: 76309...c23

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

20 minutter siden, AnonymBruker said:

Sorry. Burde skrevet 8.kl på ungdomsskolen. Hun er 5-er elev og ville ikke hatt problem med å gjøre unna leksene for et par uker. 

Vi MÅ reise, uten at jeg ønsker å fortelle noe mer. Det er ikke bare snakk om noe vi ØNSKER, her ligger det et MÅ i tillegg. 

Vi foreldre setter våre barns utdannelse SVÆRT høyt, og hadde ikke villet reise om det ikke var nødvendig. 

Det hører med at etter grundig begrunnelse så ringte rektor oss og forklarte muntlig at det var vanskelig for han å godkjenne fri, fordi da kunne det komme andre og krevde fri, selv om han hadde enig med vår begrunnelse. 

Lurte egentlig bare på denne 5% regelen. 

TS 

Anonymkode: 19538...4af

Herregud bare reis! Sørg for å få pensum og lekser fra alle fagene de 2 ukene, så kan hun lese på egenhånd. De fleste går på skole minst 12-13 år. Skulle bare mangle at man ikke kan ta seg litt fri når det er noe viktig uten at det skal bli ramaskrik. 

Anonymkode: c6bce...427

  • Liker 23
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vet rektor og kontaktlærer grunnen til at dere må reise? Må dere være borte i to fulle uker? 

Anonymkode: 5d377...550

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Vet rektor og kontaktlærer grunnen til at dere må reise? Må dere være borte i to fulle uker? 

Anonymkode: 5d377...550

Sannsynligvis vet de vel grunnen. Det TS kanskje kan gjøre i klagen er å begrunne hvilke konsekvenser det får hvis de ikke reiser.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, The Kitten skrev:

Sannsynligvis vet de vel grunnen. Det TS kanskje kan gjøre i klagen er å begrunne hvilke konsekvenser det får hvis de ikke reiser.

Rektor er informert om konsekvenser også. Han forsto oss godt og sa at landet vi er fra er et av hans favorittland og han har vært der flere ganger. Satt igjen med følelse av at han ga avslag som en streng regel, og mindre som et individuell gjennomgang av søknad. På telefon så sa han avslutningsvis  at han skulle gå noen runder med seg selv, for å se hva han skulle gjøre i denne saken. Han tenkte vel ikke individuell. 

Vi reiser uansett, for det MÅ vi, men det føles ikke riktig å reise uten godkjenning. 

 

Anonymkode: 19538...4af

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes det har blitt veldig strengt. Jeg er helt enig i at elever ikke skal bli tatt ut pga at familien kan dra på en billig sydenferie når som helst, men klarer eleven seg fint på skolen, og kan jobbe parallelt med skolearbeid, synes jeg det er innenfor med fri f.eks av familiære grunner.

Selv var jeg borte en måned i siste klasse på ungdomsskolen pga en forelder som ble alvorlig syk på en jobbreise i utlandet, men hang på ingen måte etter i skolearbeidet da jeg var tilbake. 

Anonymkode: d1e59...306

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Det har vel du strengt tatt ikke noe med, og ikke er det særlig relevant for hva TS spør om heller.

Anonymkode: a73de...676

Er svært relevant Om det er noe TS faktisk MÅ, eller om TS bare MÅ dette oppi sitt eget hode, har alt å si.

Anonymkode: b9e33...103

  • Liker 17
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Er svært relevant Om det er noe TS faktisk MÅ, eller om TS bare MÅ dette oppi sitt eget hode, har alt å si.

Anonymkode: b9e33...103

Enig. Jeg måtte få praksisplass i hjembyen i fjor eller utsette studiene ett år. Selvfølgelig begrunnet jeg hvorfor jeg ikke kunne reise vekk i søknaden. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Jeg er i grunn enig i retorens påstand. Jeg kjenner ikke til disse reglene helr, men å ta barnet ut i 10 dager for en reise til hjemmelandet er da veldig dumt. Hvorfor ikke bruke sommerferien til dette? Du er klar over at 10 dager med skole er mye? Det er 2 uker skolegang!... Hva du anser som god grunn er nå ukjent for oss. Jeg skal ikke spekulere i for mye, men basert på det lille av info som du gir her, så tror jeg rektor har rett!

Om det er noe som kan vente, bruk sommerferien da!  

Anonymkode: fd1f5...044

Er ikke alltid man har mulighet til å bruke sommerferien. Kan også forekomme andre grunner som gjør at man må reise utenom. 

 

Til Ts: Vet ikke hva disse reglene betyr, men husker hvertfall at jeg selv fikk avslag på søknad om fri på ungdomsskolen. Dro likevel, uten at det hadde noen konsekvenser. Var dog ikke borte fra skolen i to uker, men nærmere 4-5 dager. Husker også at jeg fikk studiedager på videregående når jeg virkelig trengte fri, du kan spørre rektor om det hadde vært en mulighet?

 

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

I Oslo får man automatisk nei på alle slike søknader om fri, med mindre det gjelder noen få dager pga begravelse. 

Synes egentlig det er greit. Noen velger jo å reise likevel til tross for avslag. 

Anonymkode: 7fa47...ae6

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Dette er regler som er blitt skjerpet inn delvis for å hindre tvangsekteskap og kjønnslemlestelse. Ts vil ikke engang svare på om rektor er informert om hvorfor denne reisa er så viktig og hvorfor den må vare hele to uker. Hvis det hadde vært begravelse eller noen som lå på dødsleiet hadde det kanskje ikke vært så hemmelig? Og "rektor er informert om konsekvensene"? Har de tenkt å saksøke rektor eller hva? Konsekvensene av å reise uten godkjenning vil nok heller bli ubehagelige for ts og familien, ikke for rektor eller skolen. 

Anonymkode: 5d377...550

  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest theTitanic
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Søkte på fri fra skolen, fikk dette svaret

Det er opplæringslovens §2-11 som omhandler elevers adgang til å søke permisjon fra pliktig opplæring.

I loven heter bl.a det at «Når det er forsvaleg, kan kommunen etter søknad gi den enkelte eleven permisjon i inntil to veker»

 Rektor har vurdert om det er forsvarlig å innvilge NN permisjon. Ved 10 dagers fravær overstiger NN, XX kommune's mål om at elevfraværet ikke skal overstige 5%. I retningslinjer for vurdering av permisjonssaker i XX kommune står det «Det skal normalt ikke gis permisjon til ferier eller andre festpregede aktiviteter»

På dette grunnlag beklager rektor å måtte gi avslag på permisjonssøknaden.

________________

Jeg har søkt om to ukers (10 skoledager) fri fra skolen for en tilsetning i hjemlandet. Vi har gitt fullstendig og godt begrunnet søknad, på hvorfor vi denne gangen MÅ reise. Så vi skal selvsagt klage på vedtaket. MEN det jeg egentlig lurer på er ift ovenstående om under 5 % regelen. Hvilken regel er det snakk om? Har prøvd å Google, men finner ikke. Hvis det er 5% av 190 skoledager, så utgjør det eksakt 9,5 dager. Allerede innenfor rektors tilgang til å gi fri, så er inntil 10 dager allerede over 5%. Dvs inntil 10 dager er noe rektor da i praksis ikke har tilgang til å gi fri. Noen som skjønner hva jeg mener? 

Noen som har link til disse 5% regelene? 

Anonymkode: 19538...4af

Du får ikke engang innvilget to dager. Sånn er reglene. En smule rigid, men forstår hvorfor det har blitt slik. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Denne er det nesten umulig å svare noko konkret på, for eg har ikkje fantasi nok til å forstå kva ein MÅ reise til eit anna land for i to veker. Med "må", så tenker jo eg at det må stå om liv eller død. Og er det tilfellet, bør det vere mulig å gjere unntak, sjølv om eg ikkje heilt forstår at det tek to veker.

Generelt tenker eg at det er på høg tid at skulane strammer inn dette regelverket.

Anonymkode: 542a8...584

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...