Gå til innhold

Avslag på to ukers "ferie"


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

1 hour ago, AnonymBruker said:

Herregud bare reis! Sørg for å få pensum og lekser fra alle fagene de 2 ukene, så kan hun lese på egenhånd. De fleste går på skole minst 12-13 år. Skulle bare mangle at man ikke kan ta seg litt fri når det er noe viktig uten at det skal bli ramaskrik. 

Anonymkode: c6bce...427

Bare reis. Og lær ungen at det er greit å skulke. 

Det er helt ok å være uenig i reglene, men det er nå de man har å forholde seg til. 

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Denne er det nesten umulig å svare noko konkret på, for eg har ikkje fantasi nok til å forstå kva ein MÅ reise til eit anna land for i to veker. Med "må", så tenker jo eg at det må stå om liv eller død. Og er det tilfellet, bør det vere mulig å gjere unntak, sjølv om eg ikkje heilt forstår at det tek to veker.

Generelt tenker eg at det er på høg tid at skulane strammer inn dette regelverket.

Anonymkode: 542a8...584

Enig. Men det virker ikke som om folk bryr seg om regler uansett, det får vel ikke noen konsekvenser antakelig. 

Anonymkode: b974d...47a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Sorry. Burde skrevet 8.kl på ungdomsskolen. Hun er 5-er elev og ville ikke hatt problem med å gjøre unna leksene for et par uker. 

Vi MÅ reise, uten at jeg ønsker å fortelle noe mer. Det er ikke bare snakk om noe vi ØNSKER, her ligger det et MÅ i tillegg. 

Vi foreldre setter våre barns utdannelse SVÆRT høyt, og hadde ikke villet reise om det ikke var nødvendig. 

Det hører med at etter grundig begrunnelse så ringte rektor oss og forklarte muntlig at det var vanskelig for han å godkjenne fri, fordi da kunne det komme andre og krevde fri, selv om han hadde enig med vår begrunnelse. 

Lurte egentlig bare på denne 5% regelen. 

TS 

Anonymkode: 19538...4af

Hvis rektor baserer sitt avslag på frykt for å få sure foreldre som ikke får fri til 2 ukers sydenferie, så bør han skaffe seg et par baller. De andre foreldrene har uansett ingenting med  deres behov for fri. Blir litt sånn "Men alle andre får lov"

Anonymkode: 7f2d8...dcc

  • Liker 16
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skjønner ikke hva det kan være som gjør at man MÅ utenlands i to uker. Om barnet trenger behandling i et annet land vil jeg tro at det ordner seg. Sykdom er det eneste jeg kan komme på. 

Anonymkode: abb33...6ca

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er mange her som ikke har nære slektninger i andre land ser jeg. Noen ganger er man nødt til å reise, og sånn er det bare. Så kan regelrytterme sitte hjemme og hyle så mye de vil.

Anonymkode: 65f76...cbc

  • Liker 21
Lenke til kommentar
Del på andre sider

33 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Dette er regler som er blitt skjerpet inn delvis for å hindre tvangsekteskap og kjønnslemlestelse. Ts vil ikke engang svare på om rektor er informert om hvorfor denne reisa er så viktig og hvorfor den må vare hele to uker. Hvis det hadde vært begravelse eller noen som lå på dødsleiet hadde det kanskje ikke vært så hemmelig? Og "rektor er informert om konsekvensene"? Har de tenkt å saksøke rektor eller hva? Konsekvensene av å reise uten godkjenning vil nok heller bli ubehagelige for ts og familien, ikke for rektor eller skolen. 

Anonymkode: 5d377...550

Det er helt innlysende ut ifra innlegget du svarte på, og innlegget det innlegget svarte på, at det var konsekvensene for barnet og familien det var snakk om her. Ikke vage trusler om konsevenser for rektor. 

(Du snakker om å tolke ting i verste mening. :rolleyes:

Anonymkode: f9975...c35

  • Liker 16
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

52 minutter siden, The Kitten skrev:

Rektor kan i hvert fall ikke godkjenne / gi avslag basert på hvor godt han liker landet. 

Akkurat det synes jeg også hørtes mildt sagt spesielt ut. Det har jo ingenting med saken å gjøre. Hvordan skulle det bli hvis det var sånt man vurderte ut fra? "Til Italia, sa du? Der er det vel bare lommetjuver og mafia. Og jeg hater all den pastaen, tåler gluten så dårlig, skjønner du! Ikke snakk om at dere kan reise dit midt i skoleåret!"

Han sa sikkert det han sa for å "dempe" avslaget og vise at han sympatiserer med TS, men han burde heller ha gått inn for å være normalt vennlig og nøytral.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

5%prosent regel har med hvor mange timer eleven har av det enkelte faget pr.uke, overstiger fraværtsprosent disse på termin så er det ikke grunnlag for å gi karakter . Ser ikke du skriver hvilket trinn det er på ? Er det grunnskolen kan eleven miste skoleplassen på skolen/klassen, er det fullt når dere kommer tilbake så kan dte være barnet må begynne på en annen skole. 

Anonymkode: c664c...546

Dette er bare tull.

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det er vel hvertfall ikke snakk om videregående, ettersom det er begrunnet med kommunen. Videregående ligger vel under fylkeskommunen? 

Anonymkode: b8180...27b

Fylkeskommunen er også en kommune. 

 

De har jo uansett ingen sanksjonsmuligheter når det ikke er vgs. Derfor trenger man ikke søke om fri, men bare informere om at man drar. 

Det foregår så mye tull og ubrukelig undervisning på skolen at to uker neppe gjør noe utslag dersom eleven er flink. 

Anonymkode: a3dca...d9a

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg avslår så og si alle permisjonssøknader. Dersom det er en stor familiebegivenhet som bryllup innvilger jeg bryllupsdagen + 2 reisedager (om det er langt unna). Det skal normalt sett ikke innvilges ekstra ferie, og derfor avslår jeg de fleste. Hovedbegrunnelsen er at det er 190 skoledager, resten er fridager og vi har lange skoleferier. Det å pleie forholdet til familien skal legges til feriene. Ikke utenom. Det skal være særskilte grunner for å innvilge permisjon.

Det skal svært mye til før fylkesmannen setter til side rektors avgjørelse i permisjonssøknader. Det skjer så og si aldri. Og det spiller ingen rolle om det er en 5-er-elev eller en elev som får 2-ere. 

  • Liker 19
Lenke til kommentar
Del på andre sider

45 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Dette er regler som er blitt skjerpet inn delvis for å hindre tvangsekteskap og kjønnslemlestelse. Ts vil ikke engang svare på om rektor er informert om hvorfor denne reisa er så viktig og hvorfor den må vare hele to uker. Hvis det hadde vært begravelse eller noen som lå på dødsleiet hadde det kanskje ikke vært så hemmelig? Og "rektor er informert om konsekvensene"? Har de tenkt å saksøke rektor eller hva? Konsekvensene av å reise uten godkjenning vil nok heller bli ubehagelige for ts og familien, ikke for rektor eller skolen. 

Anonymkode: 5d377...550

Og bra er det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg greier ikke å komme på en situasjon som krever at barnet MÅ ha en 14 dagers permisjon som ser ut til at er planlagt i god tid på forhånd. Brylluper og begravelser krever ikke to ukers fri. Hvis det er noe dere som foreldre må delta på så får dere finne barnepass til barnet eller utsette det til juleferien. 

Anonymkode: c68ab...a82

  • Liker 13
Lenke til kommentar
Del på andre sider

32 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Dette er regler som er blitt skjerpet inn delvis for å hindre tvangsekteskap og kjønnslemlestelse. Ts vil ikke engang svare på om rektor er informert om hvorfor denne reisa er så viktig og hvorfor den må vare hele to uker. Hvis det hadde vært begravelse eller noen som lå på dødsleiet hadde det kanskje ikke vært så hemmelig? Og "rektor er informert om konsekvensene"? Har de tenkt å saksøke rektor eller hva? Konsekvensene av å reise uten godkjenning vil nok heller bli ubehagelige for ts og familien, ikke for rektor eller skolen. 

Anonymkode: 5d377...550

Min 12 åring skal på ingen måte tvangsgiftes eller omkjæres. Ikke er det en del av vår religion/kultur, i tillegg er jeg totalt imot det, så er det sagt. 

Rektor er informert om hva dette gjelder og hvorfor vi må dit. Kan bare si at vi har en tilsetning, hvor vi er ikke bare gjester, men også deltakere. Mer enn det er ikke viktig for dere å vite om. Rektor VET og har forståelse for grunnen vår, men føler at han bør bare svare nei, fordi da får alle samme svar. Ingen bruk av skjønn eller individuell gjennomgang av søknad. 

Og nei. Vi har ikke tenkt å ta rektoren eller saksøke han. Ja, han vet hva dette gjelder og konsekvensene av at vi ikke drar, for OSS. Vi tar aldri ferie utenfor skoleferiene, men enkelte ganger så kan man ikke komme utenom at ting havner utenom ferie, som man ikke kan unngå. Vi planla det ikke sånn for å si det på den måten. 

Før enkelte kommer med "dere utlendinger tror dere kommer utenom regler og krav", så vil jeg bare si at jeg personlig ikke er for at en gruppe skal ha noe bedre enn den andre gruppen. Reglene er lik for alle, MEN det som skiller seg mellom disse gruppene er avstanden. Der man i Norge kan ta enkelte ting på en langhelg, eller noen dager fri, så tar ting automatisk litt lengre tid når avstanden er stor og du må reise i mer enn 13 timers flytid. 

Uansett jeg trengte kun svar ift det jeg spurte om i første innlegg. 

Anonymkode: 19538...4af

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor må barnet bli med dere? 

Kan ikke barnet være hos gode venners eller slektninger familier i Norge i de to dagene dere er bortreist?

Jeg tolker ditt skriftspråk slik at du er etnisk norsk, eller i det minste veldig god i skriftlig norsk, og at din mann er fra utlandet. Stemmer det?  Hvorfor kan ikke bare han reise, også kan du ta deg av deres barn i Norge i de to dagene?? 

Anonymkode: 8e3b7...47d

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Alle kommuner har strammet inn på dette de siste årene. For det første så skal ikke skolene gi godkjent permisjon/gyldig permisjon for ferier utenom feriene i skoleruta, og den andre delen handler om at dersom skolene hadde gitt permisjon ville du som foresatt ha hatt anledning til å søke om å få deler av fraværet strøket. Det man har sett er at det er en del foresatte som har gjort dette, f.eks. tatt ut barna en uke eller to hvert år (eller mer), og så har de søkt og fått godkjent (fordi reglene er sånn) at deler av fraværet skal slettes. Så en elev kan ha mistet flere måneders skolegang (totalt i løpet av ungdomsskolen) uten at dette har vært synlig på vitnemålet. Og det er ikke greit.

5% er helt sikkert et mål kommunen har, og som rektor er forpliktet til å følge opp. Alle kommuner måles i en million retninger, fra alt til ansattfravær, elevfravær, andel elever med vedtak om spesialundervisning, andel elever som har fremmespråk x, y og z... Det er neppe rektor som har bestemt at deres kommune skal ha en slik "regel", men det er ikke utenkelig at dette er et politisk mål i kommunen eller noe som kommunens skolesjef har bestemt.

Det spiller ingen rolle hvor god grunn du måtte oppleve å ha. Reglene er og skal være like for alle.

Anonymkode: b951b...60d

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg greier ikke å komme på en situasjon som krever at barnet MÅ ha en 14 dagers permisjon som ser ut til at er planlagt i god tid på forhånd. Brylluper og begravelser krever ikke to ukers fri. Hvis det er noe dere som foreldre må delta på så får dere finne barnepass til barnet eller utsette det til juleferien. 

Anonymkode: c68ab...a82

Er ikke alltid at man MÅ, men det kan hende at det er da ting fungerer

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ingen MÅ noe som helst, egentlig. Rektor kan heller ikke sånn helt egentlig nekte deg å ta barna dine ut av skolen. Dere kan jo også få noen til å se etter barna i de ti dagene og reise alene.

Men den egentlig grunnen her ligger i at skolen vil forhindre at dere drar hjem i 10 dager i skoleåret fordi det mistes mye skoletid og fordi de er redde for at denne jenta, i 8.klasse, som skal plutselig dra til hjemlandet, havner som barnebrud eller noe slikt.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

2 hours ago, The Kitten said:

Folk ville kanskje hatt mer forståelse om de visste hva som var så viktig at barnet MÅ være vekke 10 skoledager.

Men om det er  viktig, og h*n ikke ønsker å dele opplysningene, så høres det ut som en privatsak. Hva man ønsker å dele av private opplysninger på Kvinneguiden tenker jeg det burde det være opp til hver enkelt å bestemme. Og det er fortsatt ikke relevant for spørsmålet i hovedinnlegget.

Anonymkode: a73de...676

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

29 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Er mange her som ikke har nære slektninger i andre land ser jeg. Noen ganger er man nødt til å reise, og sånn er det bare. Så kan regelrytterme sitte hjemme og hyle så mye de vil.

Anonymkode: 65f76...cbc

Man MÅ ikke. Man MÅ aldri noe som helst.

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det mulig å søke om permisjon for én dag (ev. to dager hvis det er svært lang reisevei) og så legge reisen til en helg? Da får tolvåringen mulighet til å delta litt, men slipper å gå glipp av så mye på skolen. Tolvåringen kan reise hjem alene (som UM) og så overnatte hos slektninger eller en klassevenninne frem til dere kommer hjem igjen. 

Anonymkode: 676c3...791

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 minutter siden, CabinCruiser skrev:

Ingen MÅ noe som helst, egentlig. Rektor kan heller ikke sånn helt egentlig nekte deg å ta barna dine ut av skolen. Dere kan jo også få noen til å se etter barna i de ti dagene og reise alene.

Men den egentlig grunnen her ligger i at skolen vil forhindre at dere drar hjem i 10 dager i skoleåret fordi det mistes mye skoletid og fordi de er redde for at denne jenta, i 8.klasse, som skal plutselig dra til hjemlandet, havner som barnebrud eller noe slikt.

Hvorfor tror du at ts’ hjemland er et land med tradisjon for barnebruder og tvangsgiftemål? 

Anonymkode: d1e59...306

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...