Gå til innhold

Avslag på to ukers "ferie"


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

8 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Er det mulig å søke om permisjon for én dag (ev. to dager hvis det er svært lang reisevei) og så legge reisen til en helg? Da får tolvåringen mulighet til å delta litt, men slipper å gå glipp av så mye på skolen. Tolvåringen kan reise hjem alene (som UM) og så overnatte hos slektninger eller en klassevenninne frem til dere kommer hjem igjen. 

Anonymkode: 676c3...791

13 timers flytur alene som UM er kanskje litt i lengste laget for en 12/13-åring?

Anonymkode: d1e59...306

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

44 minutter siden, AnonymBruker said:

Er mange her som ikke har nære slektninger i andre land ser jeg. Noen ganger er man nødt til å reise, og sånn er det bare. Så kan regelrytterme sitte hjemme og hyle så mye de vil.

Anonymkode: 65f76...cbc

Antar at du ikke er i jobb siden du tror det er greit å bare reise når man ønsker selv uten noen form for klarering.

Anonymkode: 0b738...241

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Antar at du ikke er i jobb siden du tror det er greit å bare reise når man ønsker selv uten noen form for klarering.

Anonymkode: 0b738...241

Jeg er ikke den du siterte, men har du ikke tenkt på at ikke alle er ansatte et sted, noen er selvstendig næringsdrivende, for eksempel? Mange har dessuten arbeid som kan utføres som «hjemmekontor» på reise.

Anonymkode: d1e59...306

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

22 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvorfor må barnet bli med dere? 

Kan ikke barnet være hos gode venners eller slektninger familier i Norge i de to dagene dere er bortreist?

Jeg tolker ditt skriftspråk slik at du er etnisk norsk, eller i det minste veldig god i skriftlig norsk, og at din mann er fra utlandet. Stemmer det?  Hvorfor kan ikke bare han reise, også kan du ta deg av deres barn i Norge i de to dagene?? 

Anonymkode: 8e3b7...47d

Jeg er heller veldig god i norsk. Bodd her minst 3/4 av livet mitt. Så vi er fra samme sted begge to. 

17 minutter siden, CabinCruiser skrev:

Ingen MÅ noe som helst, egentlig. Rektor kan heller ikke sånn helt egentlig nekte deg å ta barna dine ut av skolen. Dere kan jo også få noen til å se etter barna i de ti dagene og reise alene.

Men den egentlig grunnen her ligger i at skolen vil forhindre at dere drar hjem i 10 dager i skoleåret fordi det mistes mye skoletid og fordi de er redde for at denne jenta, i 8.klasse, som skal plutselig dra til hjemlandet, havner som barnebrud eller noe slikt.

Nei. Tror ikke det. Håper ihvertfall ikke det. Isåfall kan jeg vise til min eldste datter i 20-årene som studerer på UIO og er fortsatt ugift 

Anonymkode: 19538...4af

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

54 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Er mange her som ikke har nære slektninger i andre land ser jeg. Noen ganger er man nødt til å reise, og sånn er det bare. Så kan regelrytterme sitte hjemme og hyle så mye de vil.

Anonymkode: 65f76...cbc

Min bror bor i USA. Er kun sykdom jeg kommer på som gjør at jeg må reise. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når dere som foresatte får innvilget fri, kan foresatte i prinsippet søke om å få disse dagene slettet. Du kan selvsagt velge å ta barnet fri, men du er selv ansvarlig for opplæringen. Du kan også miste skoleplassen om dette er en press-skole og det kommer en annen elev å tar plassen.

Bare reis, det vil bli oppført som ugyldig fravær. Ikke værre enn det.

Anonymkode: f855c...f84

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

57 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Er mange her som ikke har nære slektninger i andre land ser jeg. Noen ganger er man nødt til å reise, og sånn er det bare. Så kan regelrytterme sitte hjemme og hyle så mye de vil.

Anonymkode: 65f76...cbc

Det er overhode ingen ting som gjør at man MÅ delta på noe i ti dager. 

Dødsleie=et par dagers besøk, begravelse er en dag.. 

Ingen nødvendighet for å dra til dager. 

Anonymkode: 04d01...b17

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er overhode ingen ting som gjør at man MÅ delta på noe i ti dager. 

Dødsleie=et par dagers besøk, begravelse er en dag.. 

Ingen nødvendighet for å dra til dager. 

Anonymkode: 04d01...b17

Dersom begravelsen eller personen som ligger for døden befinner seg på andre siden av jordkloden, synes jeg tidsaspektet du skisserer høres noe knapt ut. Det er heller ikke sikkert at begravelsen eller sykehuset er lokalisert rett i umiddelbar nærhet til landets største flyplass.

Anonymkode: d1e59...306

  • Liker 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 minutter siden, AnonymBruker said:

Jeg er ikke den du siterte, men har du ikke tenkt på at ikke alle er ansatte et sted, noen er selvstendig næringsdrivende, for eksempel? Mange har dessuten arbeid som kan utføres som «hjemmekontor» på reise.

Anonymkode: d1e59...306

Gode poeng, men man må vel regne med å sette av tid til arbeid selv med hjemmekontor og/ eller som selvstendig næringsdrivende? Det er som regel ting som må følges opp.

Anonymkode: 0b738...241

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Gode poeng, men man må vel regne med å sette av tid til arbeid selv med hjemmekontor og/ eller som selvstendig næringsdrivende? Det er som regel ting som må følges opp.

Anonymkode: 0b738...241

Man har jo også som regel ferie å ta av :);

Anonymkode: 04d01...b17

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Gode poeng, men man må vel regne med å sette av tid til arbeid selv med hjemmekontor og/ eller som selvstendig næringsdrivende? Det er som regel ting som må følges opp.

Anonymkode: 0b738...241

Det kan man gjøre selv om man befinner seg utenfor Norge. Det samme gjelder skolearbeid.

Anonymkode: d1e59...306

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

56 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Min 12 åring skal på ingen måte tvangsgiftes eller omkjæres. Ikke er det en del av vår religion/kultur, i tillegg er jeg totalt imot det, så er det sagt. 

 

Anonymkode: 19538...4af

Hva vet du om det da? Enn hvis din mann har avtalt bryllup nå i "ferien" bak din rygg?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som så mange andre, så forstår jeg ikke hvorfor man må være borte i fjorten dager. De færreste slike "må-tilstelninger" krever 14 dager. Det er helt greit om ikke TS vil utdype dette ytterligere, men det er ikke så rart at folk stusser på det. Er det en begravelse eller et bryllup eller en liknende livshendelse, så skulle man tro noen dager var nok - maks en uke? 

Videre synes jeg det er fint at reglene gjelder for alle. For noen barn er det helt uproblematisk å være borte i to uker, mens for andre vil det gjøre at dem henger langt etter. Noen barn har store nok problemer med å henge med på pensum mens de er på skolen, om de ikke skal havne bakpå med å være borte i noen uker også. Noen barn/foreldre er flinke til å følge undervisningen mens de er på reise, mens andre gir blanke. Man kan jo ikke si at "Jo, du får reise på to ukers ferie, for du har så gode karakterer" mens en annen får til svar "nei, du kan ikke dra, du er ikke flink nok på skolen".  Derfor må det være likt.

Det er lite rom for skjønn, og det forstår jeg jo at er trasig. Men man har tross alt såpass mye ferie i løpet av et skoleår, at det burde gå an å legge feriene hit. Da jeg var barn kunne folk ta med seg barna sine hvor de ville, når de ville. Det er vel en grunn til at det har blitt så strengt.

Anonymkode: 125ac...daf

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Akkurat nå, O.G. skrev:

Hva vet du om det da? Enn hvis din mann har avtalt bryllup nå i "ferien" bak din rygg?

Hvorfor går du ut fra at ts’ hjemland er et land som praktiserer dette. Det kan like gjerne være USA for alt du vet.

Anonymkode: d1e59...306

  • Liker 15
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva med å søke om 8 skoledager med med permisjon, og så sende melding på dag 9 om at flyet er kansellert/Du ble syk på ferie så dere kunne ikke dra osv? 

Anonymkode: 76f9a...198

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Hvorfor går du ut fra at ts’ hjemland er et land som praktiserer dette. Det kan like gjerne være USA for alt du vet.

Anonymkode: d1e59...306

Vel, i enkelte stater kan faktisk barn gifte seg med foreldres samtykke. Jentene kommer seg ikke ut av det før de er 18 år og juridisk sin egen person pga deres foreldre vil de skal være gifte. Tenk på det du. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hva med å søke om 8 skoledager med med permisjon, og så sende melding på dag 9 om at flyet er kansellert/Du ble syk på ferie så dere kunne ikke dra osv? 

Anonymkode: 76f9a...198

Du foreslår umoral?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, O.G. skrev:

Du foreslår umoral?

Ja, gjør vel i grunnen det. Så umoralsk som noe sånn kan bli da.

Anonymkode: 76f9a...198

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, O.G. skrev:

Vel, i enkelte stater kan faktisk barn gifte seg med foreldres samtykke. Jentene kommer seg ikke ut av det før de er 18 år og juridisk sin egen person pga deres foreldre vil de skal være gifte. Tenk på det du. 

Sannsynligheten er svært liten. Det er jo helt idiotisk å gå ut fra at alle utlendinger skal gifte bort døtrene sine, uavhengig av hvilket land de kommer fra. Det er mer sannsynlig at man vil velge tvangsgiftermål i en sommerferie, der man fritt kan reise. 

Anonymkode: d1e59...306

  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hva med å søke om 8 skoledager med med permisjon, og så sende melding på dag 9 om at flyet er kansellert/Du ble syk på ferie så dere kunne ikke dra osv? 

Anonymkode: 76f9a...198

Det skjer så ofte at vi nesten forventer det der jeg jobber. Også utrolig mange som vlir syke og ikke kan reise hjem igjen. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...